Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koudhop roeren, mag dat?  (gelezen 4409 keer)

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
  • Land: nl
  • Ribboned Rooster Craft Beer - Home Brewery
Koudhop roeren, mag dat?
« Gepost op: 07-08-2018 17:32 u »
Hoi allen,

Heel veel al gelezen over koudhoppen. Heb alle methoden al geprobeerd en vind de hopbellen los in het vat toch wel het fijnst. Omdat bij een grotere hoeveelheid koudhop een deel van de hop bovenop wat droog blijft liggen vraag ik me af hoe jullie dat doen..

Is het geoorloofd te koudhop bellen heel zachtjes wat door her jongbier te roeren bij het toevoegen?

Of wellicht andere tips om toch alle hopbellen volledig in contact te laten komen met het jongbier?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Zedd

• Vol lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
Re: Koudhop Roeren, mag dat??
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2018 19:27 u »
Knikker in de hopzak, zakt naar de bodem en voila!

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Koudhop Roeren, mag dat??
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2018 19:41 u »
Pellets gebruiken, die zakken na een tijdje naar de bodem. Heb ook wel eens (zachtjes) geroerd in de bellenberg met oxidatie tot gevolg. Zonde van je koudhoparoma's, die gaan er als eerste aan...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Koudhop roeren, mag dat?
« Reactie #3 Gepost op: 07-08-2018 22:57 u »
Hoi allen,

Heel veel al gelezen over koudhoppen. Heb alle methoden al geprobeerd en vind de hopbellen los in het vat toch wel het fijnst. Omdat bij een grotere hoeveelheid koudhop een deel van de hop bovenop wat droog blijft liggen vraag ik me af hoe jullie dat doen..

Is het geoorloofd te koudhop bellen heel zachtjes wat door her jongbier te roeren bij het toevoegen?

Of wellicht andere tips om toch alle hopbellen volledig in contact te laten komen met het jongbier?

Niet roeren. Na de vergisting is het bier zeer gevoelig voor oxidatie.

Hopzakje gebruiken en deze verzwaren is inderdaad de oplossing.
Overigens houd de tijd dat je koudhopt beperkt. 2 tot 3 dagen is al voldoende als je koudhopt bij een temperatuur rond de 20 ļC.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 07-08-2018 23:15 u »
Niet roeren.

Klopt, maar circulatie is wel "gewenst" om een maximaal resultaat en behalen... Voor hobbybrouwers hebben we daar nog geen juiste oplossing voor... :-\

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2018 07:16 u »
Als je een cct hebt en een CO2 fles kan je toch van onderaf CO2 door je cct spoelen. Op die manier agiteer je de hop zonder zuurstof toe te voegen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2018 07:49 u »
Ik lager in een mandfles, ik doe eerst de hopbellen in de fles en hevel het uitgegiste bier er op tot de fles helemaal vol is dan staan de bellen ook onder ook al hangen ze tegen de bovenkant.

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-08-2018 09:58 u »
Oke niet roeren dus!! Dank allen! Ik heb nog wel een RVS hopcilinder die ik er in leg met wat knikkers... vond juist zo leuk die losse hopbellen :)

Ik lager in een mandfles, ik doe eerst de hopbellen in de fles en hevel het uitgegiste bier er op tot de fles helemaal vol is dan staan de bellen ook onder ook al hangen ze tegen de bovenkant.

Ja had ik kunnen doen, maar heb overgeheveld voor einde van de vergisting. Daarna is me aangeraden niet meer te doen. Dus als ik de hopbellen er nu al in had gedaan liggen ze te lang in het vat.

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-08-2018 10:21 u »
Niet roeren. Na de vergisting is het bier zeer gevoelig voor oxidatie.

Hopzakje gebruiken en deze verzwaren is inderdaad de oplossing.
Overigens houd de tijd dat je koudhopt beperkt. 2 tot 3 dagen is al voldoende als je koudhopt bij een temperatuur rond de 20 ļC.

Jacques. Als ik nou het bier nog 3 dagen koud lager (5 graden).. dan eerst 3 dagen 18 graden en 3 dagen 5 graden ook goed? Of hop dan bij de koude temperatuur toevoegen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 12-08-2018 22:04 u »
Jacques. Als ik nou het bier nog 3 dagen koud lager (5 graden).. dan eerst 3 dagen 18 graden en 3 dagen 5 graden ook goed? Of hop dan bij de koude temperatuur toevoegen?

Als je koudhopt bij een lage temperatuur geeft de hop minder hoparoma vrij. Dit komt doordat de hopoliŽn veel mindere goed oplossen.
Je moet dan veel langer koudhoppen voor hetzelfde effect dan bij een hogere temperatuur.

Zie ook https://byo.com/article/dry-hopping-for-great-aroma/
en https://www.winning-homebrew.com/dry-hopping.html

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 13-08-2018 10:57 u »
Oke super! Dan gewoon 2-3 dagen op 18 - 20 graden en cold crashen die handel voor 2-3 dagen. Dan wegen die laatste dagen niet echt mee voor het resultaat en heb ik ong 3 dagen koudhop toegepast.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 14-08-2018 11:53 u »
Klopt, maar circulatie is wel "gewenst" om een maximaal resultaat en behalen... Voor hobbybrouwers hebben we daar nog geen juiste oplossing voor... :-\

Met een ietwat grote roervlo moet dit toch haalbaar zijn? Zeker in een niet al te grote batch...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 14-08-2018 15:23 u »
Met een ietwat grote roervlo moet dit toch haalbaar zijn? Zeker in een niet al te grote batch...
Zolang er maar geen zuurstof in je vat zit kan roeren met een roervlo geen kwaad, immers er valt dan niets te oxideren. Punt is alleen dat veel mensen overhevelen of het deksel open doen om te roeren en als je de koudhop pas tegen het einde van de gisting toevoegt ook natuurlijk  en dan is er dus wel zuurstof.   

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #13 Gepost op: 14-08-2018 15:31 u »
Zolang er maar geen zuurstof in je vat zit kan roeren met een roervlo geen kwaad, immers er valt dan niets te oxideren. Punt is alleen dat veel mensen overhevelen of het deksel open doen om te roeren en als je de koudhop pas tegen het einde van de gisting toevoegt ook natuurlijk  en dan is er dus wel zuurstof.   
Ik hoor vaak dat men spreekt over een deken van CO2 daar, CO2 zwaarder is dan lucht. Maar uit onderzoek blijkt dat CO2 zich als gas bijzonder goed mengt met lucht en dit zeer snel gebeurt als je gaat roeren.

http://discussions.realbeer.com/archive/index.php/t-21407.html

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-08-2018 16:31 u »
Er is zo'n grote overmaat aan CO2 dat er van lucht geen sprake meer is. De lucht is er 'uitgeduwd'.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 14-08-2018 19:25 u »
Sommige commerciŽle brouwers pompen het bier rond met drooghop.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 14-08-2018 19:28 u »
Er is zo'n grote overmaat aan CO2 dat er van lucht geen sprake meer is. De lucht is er 'uitgeduwd'.
Die lucht die roer je door het creŽren van turbulentie er heel snel in. CO2 verplaatst geen lucht. Ik heb ooit een wetenschappelijk onderbouwd document gelezen over het vermengen van gassen. Ik kan het helaas niet vinden maar het deed mij de ogen open over CO2 dekens ect... ect...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 14-08-2018 23:49 u »
Ik hoor vaak dat men spreekt over een deken van CO2 daar, CO2 zwaarder is dan lucht. Maar uit onderzoek blijkt dat CO2 zich als gas bijzonder goed mengt met lucht en dit zeer snel gebeurt als je gaat roeren.

http://discussions.realbeer.com/archive/index.php/t-21407.html
Roeren zal menging met lucht versnellen, maar ook zonder menging zal de evt lucht binnen enkele uren compleet gemengd zijn.
Daarom moet je soweiso geen lucht hebben in gistend bier. Een als je overhevelt doe dat dan als er nog flink wat gisting is of hevel over in een vat wat al gevuld is met koolzuur. koudhoppen idem. Daarvoor moe je eigenlijk al over een koolzuurcylinder beschikken.

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 15-08-2018 15:55 u »
Okť. Heel veel informatie. Bedankt jongens!

Als ik dan toch even een voorzichtig conclusie mag trekken. Overhevelen als de hoofdvergisting over is maar dus nog wel enige activiteit in het waterslot. En eigenlijk dan ook direct koudhop toevoegen als beste kans tegen oxidatie.
Alleen gaat dan het verhaal niet meer op van 2-3 dagen koudhoppen. Dat MOET dan langer!
Dilemmaís.  :weetniet:

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 15-08-2018 16:36 u »
Als je een hopzak met knikkers gebruikt kun je hem er na 3 dagen toch gewoon weer uitvissen?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 15-08-2018 21:16 u »
Als je een hopzak met knikkers gebruikt kun je hem er na 3 dagen toch gewoon weer uitvissen?
Maar dan gaat je vat dus weer open en voeg je weer zuurstof toe wat extra oxidatie geeft.

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 15-08-2018 23:34 u »
Maar dan gaat je vat dus weer open en voeg je weer zuurstof toe wat extra oxidatie geeft.

Dat is ook weer waar... Een kleine hoeveelheid suikerwater toevoegen kan dan weer een nieuw dekentje maken, maar misschien is dat wel weer nodeloos ingewikkeld.  :)

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 16-08-2018 16:54 u »

Precies!

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 22-08-2018 19:53 u »
Die lucht die roer je door het creŽren van turbulentie er heel snel in. CO2 verplaatst geen lucht. Ik heb ooit een wetenschappelijk onderbouwd document gelezen over het vermengen van gassen. Ik kan het helaas niet vinden maar het deed mij de ogen open over CO2 dekens ect... ect...

Dat kan ik begrijpen en strijd ik niet af. Maar wanneer je de fles niet opent, is er toch helemaal geen sprake van enige hoeveelheid lucht (en dan wordt daar vooral O2 mee bedoeld)? Er is zo'n overmaat aan CO2 geproduceerd dat je daar geen rekening meer moet mee houden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 22-08-2018 21:56 u »
Dat kan ik begrijpen en strijd ik niet af. Maar wanneer je de fles niet opent, is er toch helemaal geen sprake van enige hoeveelheid lucht (en dan wordt daar vooral O2 mee bedoeld)? Er is zo'n overmaat aan CO2 geproduceerd dat je daar geen rekening meer moet mee houden.

Als je roert komt er lucht in je gistvat...
De overmaat aan CO2 ontsnapt via je waterslot. Als je onder druk vergist verdwijnt de overdruk bij het openmaken van het vat voor het roeren.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #25 Gepost op: 22-08-2018 21:58 u »
De overmaat aan CO2 ontsnapt via je waterslot. Als je onder druk vergist verdwijnt de overdruk bij het openmaken van het vat voor het roeren.
Openmaken is voor mij  uit den boze. maar roervlo zou wel kunnen toch?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 22-08-2018 22:34 u »
Openmaken is voor mij  uit den boze. maar roervlo zou wel kunnen toch?

Kan.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 24-08-2018 11:13 u »

Er wordt door elkaar heen gepraat denk ik. Mijn opmerkingen gingen uitsluitend over het niet openmaken van je gistvat. En dan zit er dus geen lucht meer in je vat eens de hoofdvergisting goed op gang is. Het roeren met een roervlo kan dan toch niet voor luchtinmenging zorgen? Je hoeft immers je vat niet open te maken aangezien je roervlo al in je vat zit. :weetniet:

Of ben ik de draad hier zelf kwijt? :nut:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 24-08-2018 11:55 u »
Volgens mij gaat de draad over roeren van koudhop. Dat kan dus met roervlo en dicht vat (dus zonder zuurstof toevoegen) of met iets waarmee je je vat moet openen (met dus ongewenste zuurstof toevoegen).
Dus roervlo kan geen kwaad en andere methodes waarbij je je vat gaat openen kun je beter vermijden of je moet de zuurstof snel verdrijven met koolzuur daarna.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 24-08-2018 13:20 u »
Volgens mij gaat de draad over roeren van koudhop. Dat kan dus met roervlo en dicht vat (dus zonder zuurstof toevoegen) of met iets waarmee je je vat moet openen (met dus ongewenste zuurstof toevoegen).
Dus roervlo kan geen kwaad en andere methodes waarbij je je vat gaat openen kun je beter vermijden of je moet de zuurstof snel verdrijven met koolzuur daarna.
Dat bedoelde ik nou net  ;D

Offline BVeenema

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #30 Gepost op: 05-10-2018 23:29 u »
Dit topic verdiend weer een schop omhoog. Het dilemma wat in dit topic geschetst wordt houdt mij ook bezig. Wat is nu de beste timing voor een hobbybrouwer die wil koudhoppen?

Ik voeg zelf de koudhop vaak na een dag of 3-4 toe na de start van de vergisting. Het waterslot is dan vaak nog wel actief, maar het grootste deel van de vergisting is dan al weer geweest. Het duurt dan vaak wel langer dan 2-3 dagen voor de volledig vergisting voorbij is.

Gelet hierop moet er dus een concessie worden gedaan, ofwel de koudhop later toevoegen (met grotere kans op oxidatie) ofwel de hop tijdig toevoegen, maar langer in het jongbier laten drijven.

Wat is nu de beste optie?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 05-10-2018 23:57 u »
Wat is nu de beste timing voor een hobbybrouwer die wil koudhoppen?

Simpel, eerst je bier laten uitvergisten. Daarna overhevelen en je dryhop toevoegen en niet roeren! Zwenken mag... :brouwen: :biersmile:

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #32 Gepost op: 06-10-2018 01:14 u »
Simpel, eerst je bier laten uitvergisten. Daarna overhevelen en je dryhop toevoegen en niet roeren! Zwenken mag... :brouwen: :biersmile:

Pff.
Hij doet het nu al prima!

Prima methode Veenema! Gewoon zo doorgaan.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 06-10-2018 09:55 u »
Maar dan krijg je dus oxidatie. Wat gaat er mis als je de hop toevoegt als het nog gist?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 06-10-2018 22:20 u »
Dit topic verdiend weer een schop omhoog. Het dilemma wat in dit topic geschetst wordt houdt mij ook bezig. Wat is nu de beste timing voor een hobbybrouwer die wil koudhoppen?

Ik voeg zelf de koudhop vaak na een dag of 3-4 toe na de start van de vergisting. Het waterslot is dan vaak nog wel actief, maar het grootste deel van de vergisting is dan al weer geweest. Het duurt dan vaak wel langer dan 2-3 dagen voor de volledig vergisting voorbij is.

Gelet hierop moet er dus een concessie worden gedaan, ofwel de koudhop later toevoegen (met grotere kans op oxidatie) ofwel de hop tijdig toevoegen, maar langer in het jongbier laten drijven.

Er zijn steeds nieuwe inzichten als het gaat over koudhoppen.

Het idee is nu dat je beter niet te lang kunt koudhoppen. Beter kort warm dan koud kang. En ook dat een beter effect krijgt bij meerdere koudhopgiften.

Zie https://www.researchgate.net/publication/321907055_Dry-Hopping_the_Effects_of_Temperature_and_Hop_Variety_on_the_Bittering_Profiles_and_Properties_of_Resultant_Beers
https://www.hopsteiner.com/blog/breaking-science-dry-hopping-effects-bitterness/

Offline BertusBeensteen

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 07-10-2018 07:54 u »
Er zijn steeds nieuwe inzichten als het gaat over koudhoppen.

Het idee is nu dat je beter niet te lang kunt koudhoppen. Beter kort warm dan koud kang. En ook dat een beter effect krijgt bij meerdere koudhopgiften.

Zie https://www.researchgate.net/publication/321907055_Dry-Hopping_the_Effects_of_Temperature_and_Hop_Variety_on_the_Bittering_Profiles_and_Properties_of_Resultant_Beers
https://www.hopsteiner.com/blog/breaking-science-dry-hopping-effects-bitterness/

Ik las laatst een Amerikaans artikel waarin werd beweerd dat enzymen uit de hop zelfs zetmelen zouden kunnen afbreken tot vergistbare suikers. Tijdens het koken worden die inactief, maar bij drooghop dus niet.
Dus mocht je veel onvergistbare suikers hebben en gaan drooghoppen, kan de vergisting zelfs weer op gang komen.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #36 Gepost op: 07-10-2018 07:58 u »

Ik heb een hop-rocket zeg je nu dat ik daar over kan circuleren tijdens het lageren? zit ik al een hele tijd over te denken maar nog geen referenties over gevonden. Oxidatie zou geen probleem zijn als ik eerst purgeer met CO2.

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 07-10-2018 13:28 u »

Precies! Heb het antwoord nog niet duidelijk voor mezelf. Ik hou het dan ook maar bij langer drooghoppen. Direct na het overhevelen als de vergisting nog niet helemaal over is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 07-10-2018 13:41 u »
Ik las laatst een Amerikaans artikel waarin werd beweerd dat enzymen uit de hop zelfs zetmelen zouden kunnen afbreken tot vergistbare suikers. Tijdens het koken worden die inactief, maar bij drooghop dus niet.
Dus mocht je veel onvergistbare suikers hebben en gaan drooghoppen, kan de vergisting zelfs weer op gang komen.

Je hebt het waarschijnlijk over het artikel Investigating enzymatic power of hops

In een ouder artikel The diastatic activity of hops uit 1941 werd al melding gemaakt dat gedroogde hop actieve maltase bevat. Dit enzym breekt maltose af in twee glucose moleculen. Dat is wat anders dan de afbraak van zetmeel.

Nog even verder gezocht en de presentatie gevonden (en meteen opgeslagen..).
https://www.craftbrewersconference.com/wp-content/uploads/2017_presentations/Tom-Shellhammer_02.pdf

Het gaat dus om dextrinen die afgebroken worden. Dat is dus ook wat anders dan afbraak van zetmeel.

Het is mij al vaker opgevallen dat je bij bier met veel koudhop vlak voor het bottelen je veel eerder last hebt van het uit de fles komen van het bier. Tot nu toe heb ik altijd gedacht dat dit komt doordat bij koudhop de hoeveelheid condensatiekernen sterk toeneemt. Zo te merken is er dus nog een factor van belang.

De kennis over koudhoppen neemt dus nog steeds toe. Bedankt voor het wijzen op deze nieuwe inzichten.

Offline BVeenema

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 07-10-2018 22:07 u »
Bedankt voor de reacties. Ik zal alles even laten bezinken. Overweeg om de koudhop wat later toe te voegen als de vergisting bijna aan zijn einde is en dan ook wat suiker toe te voegen om weer een CO2 deken te laten ontstaan.

Offline BertusBeensteen

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 08-10-2018 09:58 u »
Je hebt het waarschijnlijk over het artikel Investigating enzymatic power of hops

In een ouder artikel The diastatic activity of hops uit 1941 werd al melding gemaakt dat gedroogde hop actieve maltase bevat. Dit enzym breekt maltose af in twee glucose moleculen. Dat is wat anders dan de afbraak van zetmeel.

https://www.craftbrewersconference.com/wp-content/uploads/2017_presentations/Tom-Shellhammer_02.pdf

Het gaat dus om dextrinen die afgebroken worden. Dat is dus ook wat anders dan afbraak van zetmeel.

Het is mij al vaker opgevallen dat je bij bier met veel koudhop vlak voor het bottelen je veel eerder last hebt van het uit de fles komen van het bier. Tot nu toe heb ik altijd gedacht dat dit komt doordat bij koudhop de hoeveelheid condensatiekernen sterk toeneemt. Zo te merken is er dus nog een factor van belang.

De kennis over koudhoppen neemt dus nog steeds toe. Bedankt voor het wijzen op deze nieuwe inzichten.

Het gaat om dit artikel: https://www.scientificamerican.com/podcast/episode/beer-fermentation-hops-along

Het artikel gaat niet echt diep in op de chemie, maar heeft het over "starch", dus niet over dextrinen. Kan uiteraard om verkeerde berichtgeving gaan aangezien er geen onderbouwende informatie wordt gegeven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 08-10-2018 21:22 u »
Het gaat om dit artikel: https://www.scientificamerican.com/podcast/episode/beer-fermentation-hops-along

Het artikel gaat niet echt diep in op de chemie, maar heeft het over "starch", dus niet over dextrinen. Kan uiteraard om verkeerde berichtgeving gaan aangezien er geen onderbouwende informatie wordt gegeven.

Bedankt voor de link. In het interview wordt inderdaad zetmeel genoemd. Dat is correct. Tijdens het maischen wordt het zetmeel immers afgebroken tot vergistbare suikers en dextrinen. De Amerikanen hebben wel vaker de neiging niet de juiste termen te gebruiken. Zo spreken ze over graanbrouwen. Daarbij gaan ze voorbij dat je met alleen ongemoute graan niet kunt brouwen. Je hebt daarvoor mout nodig. Dat is bewerkt graan. Die bewerking is essentieel voor het brouwproces. Je hebt namelijk enzymen nodig die aangemaakt worden tijdens het vermoutingsproces.

Het maakt voor de inhoudelijke kant van het verhaal niet zo heel veel uit. De strekking is dat door het koudhoppen er meer vergistbare suikers in je bier kunnen komen. Dat is wel een lastig punt. Om te zorgen dat je geen last hebt van te veel koolzuur in je bier zou je eerst de gist de gelegenheid moeten geven om de suikers te vergisten. Dit betekent echter dat het bier langer in contact is met de koudhop. Dit kan echter ongewenste smaakeffecten hebben in de vorm van het ontwikkelen van een "bladgroen" smaak uit de hopblaadjes. Andere onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat het voor smaak van je bier het beter is dat de koudhop niet te lang in contact is met het bier. De oplossing is de koudhop verwijderen maar dat levert weer snel oxidatieproblemen. Bierbrouwen is soms toch echt wel complex...

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 08-10-2018 22:17 u »

https://www.rockstarbrewer.com/how-dry-hop-creep-causes-diacetyl-in-beer-and-how-brewers-can-minimise-the-risk/

Een beetje uitgebreider.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 08-10-2018 22:46 u »
https://www.rockstarbrewer.com/how-dry-hop-creep-causes-diacetyl-in-beer-and-how-brewers-can-minimise-the-risk/

Een beetje uitgebreider.

In dat artikel is terecht sprake van dextinen.

De uitbreiding zit hem in de vorming van diacetyl door het vrijkomen van suikers door de werking van enzymen uit de hop.
Dat is iets wat ik niet herken. Diacetyl wordt in de aanwezigheid van actieve gist afgebroken tot 2,3 butandiol, een stof die je niet proeft omdat de smaakdrempel hoog is. Voor mij is het in iedere geval geen probleem omdat in niet te lang wacht met bottelen als de vergisting is afgelopen. Hierdoor bevat het bier dat ik bottel nog steeds actieve gist.
Indien langer gewacht moet worden met bottelen om de gist de gelegenheid te geven de vrijkomende suikers te vergisten kan als er te lang gewacht wordt er minder actieve gist aanwezig zijn.
Toch wel complex dat brouwen...

Offline BVeenema

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 12-10-2018 20:51 u »
Ik heb inmiddels weer een brouwsel gemaakt (23 liter IPA) waarin ik 210 gram koudhop ga doen. Het is eigen teelt Cascade.

De eerste 70 gram heb ik inmiddels in een hopspider (een dichte) in het vat gedaan. Ik heb (om oxidatie te voorkomen) ook 100 gram opgeloste suiker toegevoegd.

Over 3 dagen wil ik de hopspider verwijderen en een tweede hopspider met 70 gram koudhop toevoegen, weer met 100 gram opgeloste suiker.

Weer 3 dagen later ga ik de tweede hopspider verwijderen en derde toevoegen met 70 gram koudhop, weer met 100 gram opgeloste suiker. Weer 3 dagen later wil ik dan gaan bottelen.

Ik hoop hiermee een mooie resultaat te halen. Drie porties koudhop die maar 3 dagen in het vat hebben gelegen en geen oxidatie door de toegevoegde suikergiften.

Ik laat jullie nog wel weten hoe deze werkwijze bevalt.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #45 Gepost op: 12-10-2018 21:13 u »
Ik heb inmiddels weer een brouwsel gemaakt (23 liter IPA) waarin ik 210 gram koudhop ga doen. Het is eigen teelt Cascade.

De eerste 70 gram heb ik inmiddels in een hopspider (een dichte) in het vat gedaan. Ik heb (om oxidatie te voorkomen) ook 100 gram opgeloste suiker toegevoegd.

Over 3 dagen wil ik de hopspider verwijderen en een tweede hopspider met 70 gram koudhop toevoegen, weer met 100 gram opgeloste suiker.

Weer 3 dagen later ga ik de tweede hopspider verwijderen en derde toevoegen met 70 gram koudhop, weer met 100 gram opgeloste suiker. Weer 3 dagen later wil ik dan gaan bottelen.

Ik hoop hiermee een mooie resultaat te halen. Drie porties koudhop die maar 3 dagen in het vat hebben gelegen en geen oxidatie door de toegevoegde suikergiften.

Waarom voeg je niet alle koudhop in 1x toe?

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 15-10-2018 07:29 u »

Ben heel benieuwd naar je bevindingen. Met die suiker giften heb je ook rekening gehouden in het recept?

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 15-10-2018 07:31 u »
Waarom voeg je niet alle koudhop in 1x toe?

Omdat momenteel de koudhop tests uitwijzen dat kort warm koudhoppen het beste resultaat geeft. Ik durf het momenteel ook niet meer aan. Doe alles direct met het overhevelen.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 15-10-2018 08:46 u »
Ik heb altijd begrepen dat koudhoppen op 16 graden de sweet spot is. Als
We het over warm hebben over welke temperatuur praten we dan. Ik heb nu een neipa staan waarbij de eerste batch hop 4 dagen op 19 graden gaat. Die is er zaterdag uitgegaan en meteen een flinke zak nieuwe hop erin op 16 graden die er tot het bottelen in blijft. Het vat hoeft dan niet meer open.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 15-10-2018 14:10 u »
Ik heb altijd begrepen dat koudhoppen op 16 graden de sweet spot is. Als
We het over warm hebben over welke temperatuur praten we dan.

De laatste inzichten is 20 tot 22 ļC gedurende 24 tot 48 uur. Door de hogere temperatuur heb je meer afgifte van aromastoffen. De korte tijd zorgt er voor dat de smaak van de hopblaadjes niet over de smaakdrempel gaat.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 15-10-2018 14:22 u »
Dan gaan we de temperatuur maar weer eens een keertje omhoog gooien. Voor zover ik weet hoppen brewdog, treehouse en trillium rond de 16 graden. Ik zal er ook eens induiken want ik brouw eigenlijk maandelijks wel een nieuwe batch neipa of ipa.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #51 Gepost op: 16-10-2018 00:10 u »
Bedankt voor de link. In het interview wordt inderdaad zetmeel genoemd. Dat is correct. Tijdens het maischen wordt het zetmeel immers afgebroken tot vergistbare suikers en dextrinen. De Amerikanen hebben wel vaker de neiging niet de juiste termen te gebruiken. Zo spreken ze over graanbrouwen. Daarbij gaan ze voorbij dat je met alleen ongemoute graan niet kunt brouwen. Je hebt daarvoor mout nodig. Dat is bewerkt graan. Die bewerking is essentieel voor het brouwproces. Je hebt namelijk enzymen nodig die aangemaakt worden tijdens het vermoutingsproces.

Het maakt voor de inhoudelijke kant van het verhaal niet zo heel veel uit. De strekking is dat door het koudhoppen er meer vergistbare suikers in je bier kunnen komen. Dat is wel een lastig punt. Om te zorgen dat je geen last hebt van te veel koolzuur in je bier zou je eerst de gist de gelegenheid moeten geven om de suikers te vergisten. Dit betekent echter dat het bier langer in contact is met de koudhop. Dit kan echter ongewenste smaakeffecten hebben in de vorm van het ontwikkelen van een "bladgroen" smaak uit de hopblaadjes. Andere onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat het voor smaak van je bier het beter is dat de koudhop niet te lang in contact is met het bier. De oplossing is de koudhop verwijderen maar dat levert weer snel oxidatieproblemen. Bierbrouwen is soms toch echt wel complex...

Antwoord is dan toch circuleren over de koudhop voor een bepaalde periode en daarna nog verder uit laten gisten?

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 16-10-2018 07:40 u »
Antwoord is dan toch circuleren over de koudhop voor een bepaalde periode en daarna nog verder uit laten gisten?

Check!  Alleen dan de vraag. Hoe gaat een eenvoudige hobbybrouwer dat doen?

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #53 Gepost op: 16-10-2018 09:40 u »
Check!  Alleen dan de vraag. Hoe gaat een eenvoudige hobbybrouwer dat doen?

Ik ga het in elk geval eens proberen met mijn Blichman hoprocket maar denk dat ik met een paar uur circuleren dan al wel een heel eind ben.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 16-10-2018 15:35 u »
Het enige wat ik doe is vanaf het aftapkraantje op mijn cct de gasfles zetten en dan vanuit de onderkant flink doorblazen om de hop wat los te schudden. Het overtollig gas komt er dan via het waterslot uit. Met een pompje is natuurlijk wat handiger/goedkoper.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 16-10-2018 21:01 u »

Dit vraagt de nodige creativiteit.

Ik oplossing die ik kan bedenken is werken met een grote hop sock. Aan de onderkant een aantal glazen knikkers en aan de bovenkant een nylon bol met een oog. Via het oog zou je dan de hop sock er weer kunnen uitvissen met een haak die je kunt desinfecteren.

Ongetwijfeld zijn er meer oplossingen. Er zijn hier op het forum meer leden die "out of de box" oplossingen kunnen bedenken.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #56 Gepost op: 06-11-2018 18:15 u »
Ik zit zelf te denken aan een aantal buizen gemaakt van fijnmazig staal.
Die prop je vol met hop voor een zo groot mogelijk oppervlak.
Daarna trek je het er gewoon uit. Het ding is van zich zwaar genoeg om te blijven staan.