Koudhop roeren, mag dat?

Gestart door NaahedetleJ, 07-08-2018 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NaahedetleJ

Hoi allen,

Heel veel al gelezen over koudhoppen. Heb alle methoden al geprobeerd en vind de hopbellen los in het vat toch wel het fijnst. Omdat bij een grotere hoeveelheid koudhop een deel van de hop bovenop wat droog blijft liggen vraag ik me af hoe jullie dat doen..

Is het geoorloofd te koudhop bellen heel zachtjes wat door her jongbier te roeren bij het toevoegen?

Of wellicht andere tips om toch alle hopbellen volledig in contact te laten komen met het jongbier?

Zedd

Knikker in de hopzak, zakt naar de bodem en voila!

BrouwMark

Pellets gebruiken, die zakken na een tijdje naar de bodem. Heb ook wel eens (zachtjes) geroerd in de bellenberg met oxidatie tot gevolg. Zonde van je koudhoparoma's, die gaan er als eerste aan...

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 07-08-2018  17:32 uHoi allen,

Heel veel al gelezen over koudhoppen. Heb alle methoden al geprobeerd en vind de hopbellen los in het vat toch wel het fijnst. Omdat bij een grotere hoeveelheid koudhop een deel van de hop bovenop wat droog blijft liggen vraag ik me af hoe jullie dat doen..

Is het geoorloofd te koudhop bellen heel zachtjes wat door her jongbier te roeren bij het toevoegen?

Of wellicht andere tips om toch alle hopbellen volledig in contact te laten komen met het jongbier?

Niet roeren. Na de vergisting is het bier zeer gevoelig voor oxidatie.

Hopzakje gebruiken en deze verzwaren is inderdaad de oplossing.
Overigens houd de tijd dat je koudhopt beperkt. 2 tot 3 dagen is al voldoende als je koudhopt bij een temperatuur rond de 20 ºC.

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-08-2018  22:57 uNiet roeren.

Klopt, maar circulatie is wel "gewenst" om een maximaal resultaat en behalen... Voor hobbybrouwers hebben we daar nog geen juiste oplossing voor... :-\

Dund

Als je een cct hebt en een CO2 fles kan je toch van onderaf CO2 door je cct spoelen. Op die manier agiteer je de hop zonder zuurstof toe te voegen.

brouwerwaldonk

Ik lager in een mandfles, ik doe eerst de hopbellen in de fles en hevel het uitgegiste bier er op tot de fles helemaal vol is dan staan de bellen ook onder ook al hangen ze tegen de bovenkant.

NaahedetleJ

Oke niet roeren dus!! Dank allen! Ik heb nog wel een RVS hopcilinder die ik er in leg met wat knikkers... vond juist zo leuk die losse hopbellen :)


Citaat van: brouwerwaldonk op 08-08-2018  07:49 uIk lager in een mandfles, ik doe eerst de hopbellen in de fles en hevel het uitgegiste bier er op tot de fles helemaal vol is dan staan de bellen ook onder ook al hangen ze tegen de bovenkant.

Ja had ik kunnen doen, maar heb overgeheveld voor einde van de vergisting. Daarna is me aangeraden niet meer te doen. Dus als ik de hopbellen er nu al in had gedaan liggen ze te lang in het vat.

NaahedetleJ

Citaat van: Jacques op 07-08-2018  22:57 uNiet roeren. Na de vergisting is het bier zeer gevoelig voor oxidatie.

Hopzakje gebruiken en deze verzwaren is inderdaad de oplossing.
Overigens houd de tijd dat je koudhopt beperkt. 2 tot 3 dagen is al voldoende als je koudhopt bij een temperatuur rond de 20 ºC.

Jacques. Als ik nou het bier nog 3 dagen koud lager (5 graden).. dan eerst 3 dagen 18 graden en 3 dagen 5 graden ook goed? Of hop dan bij de koude temperatuur toevoegen?

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 12-08-2018  10:21 uJacques. Als ik nou het bier nog 3 dagen koud lager (5 graden).. dan eerst 3 dagen 18 graden en 3 dagen 5 graden ook goed? Of hop dan bij de koude temperatuur toevoegen?

Als je koudhopt bij een lage temperatuur geeft de hop minder hoparoma vrij. Dit komt doordat de hopoliën veel mindere goed oplossen.
Je moet dan veel langer koudhoppen voor hetzelfde effect dan bij een hogere temperatuur.

Zie ook https://byo.com/article/dry-hopping-for-great-aroma/
en https://www.winning-homebrew.com/dry-hopping.html


NaahedetleJ

Oke super! Dan gewoon 2-3 dagen op 18 - 20 graden en cold crashen die handel voor 2-3 dagen. Dan wegen die laatste dagen niet echt mee voor het resultaat en heb ik ong 3 dagen koudhop toegepast.

stoffel2

Citaat van: Oscar op 07-08-2018  23:15 uKlopt, maar circulatie is wel "gewenst" om een maximaal resultaat en behalen... Voor hobbybrouwers hebben we daar nog geen juiste oplossing voor... :-\

Met een ietwat grote roervlo moet dit toch haalbaar zijn? Zeker in een niet al te grote batch...

hansHalberstadt

Citaat van: stoffel2 op 14-08-2018  11:53 uMet een ietwat grote roervlo moet dit toch haalbaar zijn? Zeker in een niet al te grote batch...
Zolang er maar geen zuurstof in je vat zit kan roeren met een roervlo geen kwaad, immers er valt dan niets te oxideren. Punt is alleen dat veel mensen overhevelen of het deksel open doen om te roeren en als je de koudhop pas tegen het einde van de gisting toevoegt ook natuurlijk  en dan is er dus wel zuurstof.   

Biertje1985

Citaat van: hansHalberstadt op 14-08-2018  15:23 uZolang er maar geen zuurstof in je vat zit kan roeren met een roervlo geen kwaad, immers er valt dan niets te oxideren. Punt is alleen dat veel mensen overhevelen of het deksel open doen om te roeren en als je de koudhop pas tegen het einde van de gisting toevoegt ook natuurlijk  en dan is er dus wel zuurstof.   
Ik hoor vaak dat men spreekt over een deken van CO2 daar, CO2 zwaarder is dan lucht. Maar uit onderzoek blijkt dat CO2 zich als gas bijzonder goed mengt met lucht en dit zeer snel gebeurt als je gaat roeren.

http://discussions.realbeer.com/archive/index.php/t-21407.html

stoffel2

Er is zo'n grote overmaat aan CO2 dat er van lucht geen sprake meer is. De lucht is er 'uitgeduwd'.

Biertje1985

Citaat van: stoffel2 op 14-08-2018  11:53 uMet een ietwat grote roervlo moet dit toch haalbaar zijn? Zeker in een niet al te grote batch...
Sommige commerciële brouwers pompen het bier rond met drooghop.

Biertje1985

Citaat van: stoffel2 op 14-08-2018  16:31 uEr is zo'n grote overmaat aan CO2 dat er van lucht geen sprake meer is. De lucht is er 'uitgeduwd'.
Die lucht die roer je door het creëren van turbulentie er heel snel in. CO2 verplaatst geen lucht. Ik heb ooit een wetenschappelijk onderbouwd document gelezen over het vermengen van gassen. Ik kan het helaas niet vinden maar het deed mij de ogen open over CO2 dekens ect... ect...

hansHalberstadt

Citaat van: Biertje1985 op 14-08-2018  15:31 uIk hoor vaak dat men spreekt over een deken van CO2 daar, CO2 zwaarder is dan lucht. Maar uit onderzoek blijkt dat CO2 zich als gas bijzonder goed mengt met lucht en dit zeer snel gebeurt als je gaat roeren.

http://discussions.realbeer.com/archive/index.php/t-21407.html
Roeren zal menging met lucht versnellen, maar ook zonder menging zal de evt lucht binnen enkele uren compleet gemengd zijn.
Daarom moet je soweiso geen lucht hebben in gistend bier. Een als je overhevelt doe dat dan als er nog flink wat gisting is of hevel over in een vat wat al gevuld is met koolzuur. koudhoppen idem. Daarvoor moe je eigenlijk al over een koolzuurcylinder beschikken.

NaahedetleJ

Oké. Heel veel informatie. Bedankt jongens!

Als ik dan toch even een voorzichtig conclusie mag trekken. Overhevelen als de hoofdvergisting over is maar dus nog wel enige activiteit in het waterslot. En eigenlijk dan ook direct koudhop toevoegen als beste kans tegen oxidatie.
Alleen gaat dan het verhaal niet meer op van 2-3 dagen koudhoppen. Dat MOET dan langer!
Dilemma's.  :weetniet:

BrouwMark

Als je een hopzak met knikkers gebruikt kun je hem er na 3 dagen toch gewoon weer uitvissen?

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 15-08-2018  16:36 uAls je een hopzak met knikkers gebruikt kun je hem er na 3 dagen toch gewoon weer uitvissen?
Maar dan gaat je vat dus weer open en voeg je weer zuurstof toe wat extra oxidatie geeft.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2018  21:16 uMaar dan gaat je vat dus weer open en voeg je weer zuurstof toe wat extra oxidatie geeft.

Dat is ook weer waar... Een kleine hoeveelheid suikerwater toevoegen kan dan weer een nieuw dekentje maken, maar misschien is dat wel weer nodeloos ingewikkeld.  :)

NaahedetleJ

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2018  21:16 uMaar dan gaat je vat dus weer open en voeg je weer zuurstof toe wat extra oxidatie geeft.

Precies!

stoffel2

Citaat van: Biertje1985 op 14-08-2018  19:28 uDie lucht die roer je door het creëren van turbulentie er heel snel in. CO2 verplaatst geen lucht. Ik heb ooit een wetenschappelijk onderbouwd document gelezen over het vermengen van gassen. Ik kan het helaas niet vinden maar het deed mij de ogen open over CO2 dekens ect... ect...

Dat kan ik begrijpen en strijd ik niet af. Maar wanneer je de fles niet opent, is er toch helemaal geen sprake van enige hoeveelheid lucht (en dan wordt daar vooral O2 mee bedoeld)? Er is zo'n overmaat aan CO2 geproduceerd dat je daar geen rekening meer moet mee houden.

Jacques

Citaat van: stoffel2 op 22-08-2018  19:53 uDat kan ik begrijpen en strijd ik niet af. Maar wanneer je de fles niet opent, is er toch helemaal geen sprake van enige hoeveelheid lucht (en dan wordt daar vooral O2 mee bedoeld)? Er is zo'n overmaat aan CO2 geproduceerd dat je daar geen rekening meer moet mee houden.

Als je roert komt er lucht in je gistvat...
De overmaat aan CO2 ontsnapt via je waterslot. Als je onder druk vergist verdwijnt de overdruk bij het openmaken van het vat voor het roeren.




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.