Timothy Taylor - Landlord

Gestart door tdp, 06-08-2018 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Tijdens mijn vakantie in Wales kennis gemaakt met dit bier. Al veel over gelezen en gekeken, maar nog nooit gedronken. Wat een gemis! Wat een heerlijk bier is dit! Mooie moutige smaak, lekker bitter op het eind, perfect in balans, ultiem bier in mijn optiek.

Volgens de website is het een 100% Golden Promise. Kijkend naar de film waarin ze het brouwproces laten zien en op basis van de website van de mouterij, betreft het Simpsons Malt - Finest Pale Ale Golden Promise. In Nederland heb ik dit niet kunnen vinden, vandaar dat ik een 25 kg zak vanuit Engeland heb meegenomen. Wanneer ik hiermee aan het stoeien ga, lijkt het dat ik niet de juiste kleur kan verkrijgen, dit probeer ik op te lossen door iets Carafa III, deze tip kreeg ik van Seed7 en zie ik ook terug in 'Camra's Brew Your Own British Real Ale' van Graham Wheeler.

In de film wordt gesproken over 3 hopvariëteiten: Fuggles, 'a Withbread Golding variety' en Styrian Goldings. Mijn aanname is dat ze tijdens het koken een hopgift doen rond 60 minuten en op 15 minuten. De hopback zou ik kunnen oplossen door een vlamuit.

Men heeft een eigen giststam, die commercieel verkrijgbaar is als Wyeast West Yorkshire Ale (WY1469). Zoals je in de film kunt zien, vergist men in open vergistingskuipen en oogst men meermaals de gist. Dit zou ik kunnen nabootsen door te vergisten in 1 van mijn brouwpannen, met een deksel los erop. Na de hoofdvergisting overhevelen naar een mandfles voor de laatste 3 dagen.

Onderstaand een opzet van mijn recept, zoals ik deze voor ogen zie:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHerenboer
Brouwdatum20-07-2018
BierstijlBitter
Volume23,1 l
Begin SG1,042 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,8%
Alcoholgehalte4,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
2,00 mlFosforzuur
11,78 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l211 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,75 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt5 EBC99,5 %
0,02 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC0,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.5,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gFuggle (Hampton Estate)bellen4,4%65 min.15,3 IBU
15,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%65 min.6,4 IBU
25,0 gEast Kent Goldingsbellen5,8%15 min.8,2 IBU
30,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l starterWest Yorkshire Ale (1469)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,8%
Temp. nagisting18,0 °C
Temp. lagering18,0 °C

Het filmpje ter inspiratie:

tdp

Heb nog eens het filmpje bekeken en zie dat ze daar de bitterhopgift 90 minuten koken, ik denk dat ik deze aanpassing in het recept doorvoer. Op een of andere manier wil ik toch proberen om met 100% Golden Promise het gewenste resultaat te bekomen qua kleur, wellicht wat harder koken.

Gist in ondertussen besteld, ga nog eerst een IPA brouwen, welke ik nog op de planning had staan.

Ga van deze gist eerst een gistbankje aanleggen denk ik, om vanuit een relatief kleine begin hoeveelheid een starter te maken, om zo veel vitale gist te krijgen.

haicoterbeek

Bedankt voor het filmpje. Mooie ambachtelijke brouwerij, leuk om te zien.
Ben benieuwd naar het resultaat.

seed7

Citaat van: tdp op 06-08-2018  22:08 uSimpsons Malt - Finest Pale Ale Golden Promise.

En op de grote vrachtwagen in het filmpje staat "Fawcetts Bulk Malt" ;)

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 08-08-2018  15:43 uEn op de grote vrachtwagen in het filmpje staat "Fawcetts Bulk Malt" ;)

Ingo

Klopt, dat viel mij dus ook op. Wanneer ik echter kijk op de site van Simpsons Malt staat daar de volgende quote:
"No other malt gives the same exceptional flavour to our beers that Golden Promise provides, and that's why we've used it for over 40 years."

— Andy Leman, Head Brewer, Timothy Taylor & Co Ltd

Ik blijf bij plan A: Simpsons Malt :)

Koen S

Mooi recept! Ik denk dat je meer naar 36 IBU mag gaan voor een Engelse Bitter. Als donkere mout zou ik kiezen voor de Black van Thomas Fawcett i.p.v. de Carafa Special III.

tdp

Dank je Koen! De IBU is ook volgens Graham Wheeler (Camra's Brew Your Own British Real Ale) 35 IBU. Ik zal het aanpassen!

Maran van Brakel

Leuk filmpje, en leuk recept!  :)

Misschien dat je ook kan proberen om "tot 5 uur lang" te maischen, misschien dat het helpt voor de kleur  ;D

seed7

Citaat van: Koen S op 09-08-2018  13:43 uMooi recept! Ik denk dat je meer naar 36 IBU mag gaan voor een Engelse Bitter. Als donkere mout zou ik kiezen voor de Black van Thomas Fawcett i.p.v. de Carafa Special III.

Als je in een dergelijk geval zwartemout gebruikt dan maximaal 0,5% voor een beetje kleur en rode gloed. Gewoon pakken wat je hebt liggen, verschil proef je bij die hoeveelheid niet.

Ingo

tdp

Volgens mij heb ik nog Carafa III liggen, vandaar dat deze in het recept zit, zal eens kijken :)

Etn82

Citaat van: tdp op 06-08-2018  22:08 uWanneer ik hiermee aan het stoeien ga, lijkt het dat ik niet de juiste kleur kan verkrijgen, dit probeer ik op te lossen door iets Carafa III, deze tip kreeg ik van Seed7 en zie ik ook terug in 'Camra's Brew Your Own British Real Ale' van Graham Wheeler.

Persoonlijk zou ik dan eerder gaan voor een klein percentage Red Crystal (tot 2,5%), dat geeft ook nog iets van toffee/caramel.

Je zou ook de eerste paar liter van je wort (Single Malt Golden Promise) kunnen inkoken tot een siroop en dit weer toevoegen aan het brouwsel.

tdp

Citaat van: Etn82 op 10-08-2018  08:11 uPersoonlijk zou ik dan eerder gaan voor een klein percentage Red Crystal (tot 2,5%), dat geeft ook nog iets van toffee/karamel.

Je zou ook de eerste paar liter van je wort (Single Malt Golden Promise) kunnen inkoken tot een siroop en dit weer toevoegen aan het brouwsel.

Carafa heb ik op voorraad, Red Crystal niet, of ik zou een gewone crystal van TF moeten pakken. Inkoken is wel een interessante, dat is iets wat ik wel zou kunnen uitvoeren.

tdp

Hierbij de aangepaste versie, ik laat de moutstort voor wat het is, hop aangepast:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHerenboer
Brouwdatum20-07-2018
BierstijlBitter
Volume23,1 l
Begin SG1,042 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,8%
Alcoholgehalte4,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
2,00 mlFosforzuur
11,78 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l210 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,75 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt5 EBC99,5 %
0,02 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC0,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.5,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gFuggle (Hampton Estate)bellen4,4%90 min.16,1 IBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%65 min.8,6 IBU
30,0 gEast Kent Goldingsbellen5,8%15 min.9,9 IBU
30,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l starterWest Yorkshire Ale (1469)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,8%
Temp. nagisting18,0 °C
Temp. lagering18,0 °C


EBC

Geweldig super dat je dit bier gaat brouwen. Al vele jaren mijn UK favoriet. Maar ...

35 IBU voor een Landlord? Met 4,1 % vol? Maar nee, dat haalt hij bij lange niet, dat is niet meer lekker. Terug naar 25. Hopsmaak is iets anders dan IBUs. Nu is IBU een heel moeilijk getal, wat we nauwelijks kunnen vergelijken, maar er zijn wel nuances ... bedenk hoe jouw 35 IBU smaakt.

WGV (Whitbread Goldings Variety, een specifieke hopsoort) is ook niet echt East Kent Golding (die overigens ook niet echt te koop is in onze streken, meestal is het Belgische of Engelse hop uit een heel andere streek), maar dat zal de pret niet drukken. Styrian is zeker niet echt stijlvast lijkt mij. Het is een Fuggle uit Slovenie, niet echt Engelse traditie. Duitse Carafa, brrr in een Engelse ale. Waarom niet gewoon 100% Golden Promise? Wat gaat die 0,5 % doen?
Hoe Landlord wil je het maken?

Overigens is de vertaling eerder cafebaas dan herenboer.
Don't mess with my Landlord!

Succes!   ;D :duimop:

Koen S

Over de ingrediënten van dit bier is geen discussie: je vindt ze op hun website:
https://www.timothytaylor.co.uk/beer/landlord/

Mout: 100% golden promise
Hop: bellen van Styrian Goldings , Goldings en Fuggles

IBU is zeker geen 25, dan heb je pils. Een bitter zit tussen 30 en 40. Als ik de specs opzoek op internet, kom ik meestal 35 tegen, bv. op Untappd of Ratebeer. Zelf heb ik ook al een paar Engelse bitters gebrouwen van 38 IBU en die waren echt niet te bitter. De kunst is om zoveel mogelijk IBU's te halen uit late hopgiften zodat je bitterheid ronder en zachter wordt. Misshien moet je het accent wat meer naar die hopgiften leggen: 40% van de IBU's uit je 90 en 65 minuten samen en de rest uit late hopgiften: 15, 10 en 5 minuten en whirlpool. Dat geeft bij mij een goed resultaat: meer hopsmaak en -aroma. Succes!

tdp

Citaat van: EBC op 11-08-2018  00:21 uGeweldig super dat je dit bier gaat brouwen. Al vele jaren mijn UK favoriet. Maar ...

35 IBU voor een Landlord? Met 4,1 % vol? Maar nee, dat haalt hij bij lange niet, dat is niet meer lekker. Terug naar 25. Hopsmaak is iets anders dan IBUs. Nu is IBU een heel moeilijk getal, wat we nauwelijks kunnen vergelijken, maar er zijn wel nuances ... bedenk hoe jouw 35 IBU smaakt.

WGV (Whitbread Goldings Variety, een specifieke hopsoort) is ook niet echt East Kent Golding (die overigens ook niet echt te koop is in onze streken, meestal is het Belgische of Engelse hop uit een heel andere streek), maar dat zal de pret niet drukken. Styrian is zeker niet echt stijlvast lijkt mij. Het is een Fuggle uit Slovenie, niet echt Engelse traditie. Duitse Carafa, brrr in een Engelse ale. Waarom niet gewoon 100% Golden Promise? Wat gaat die 0,5 % doen?
Hoe Landlord wil je het maken?

Overigens is de vertaling eerder cafebaas dan herenboer.
Don't mess with my Landlord!

Succes!   ;D :duimop:

Die 35 IBU komt van internetstudie en verschillende boeken/recepten die ik gevonden heb. Ik vind hem wel bitter, meer bitter dan bijvoorbeeld Grolsch, alleen met meer karamel als tegenhanger. De EKG heb ik in Engeland gekocht, omdat ik er geen WGV kon vinden daar. Volgens de website en het filmpje zit er wel Styrian in, vandaar. Die 0.5% is voor de kleur, verder niet. Ik twijfel overigens daarover nog steeds.

De vertaling klopt, maar ik vond een verwijzing naar Herenboer ook wel passend ;-), ik zie zo'n herenboer wel genieten van een dergelijk bier: de landarbeiders het werk laten doen en zelf lekker nippen aan een dergelijk bier!

Als je er niet op tegen bent, zet ik je in het testpanel ;)

Thamerdal

De WGV hop wordt geteeld bij Hogenelst hop. Zeer lekkere aromahop!

tdp

Citaat van: Thamerdal op 11-08-2018  15:20 uDe WGV hop wordt geteeld bij Hogenelst hop. Zeer lekkere aromahop!

Bedankt! Is redelijk in de buurt zelfs! Alleen is de WGV nu niet leverbaar, even afwachten.

Sietze K

Citaat van: tdp op 11-08-2018  15:09 uDie 35 IBU komt van internetstudie en verschillende boeken/recepten die ik gevonden heb. Ik vind hem wel bitter, meer bitter dan bijvoorbeeld Grolsch, alleen met meer karamel als tegenhanger. De EKG heb ik in Engeland gekocht, omdat ik er geen WGV kon vinden daar. Volgens de website en het filmpje zit er wel Styrian in, vandaar. Die 0.5% is voor de kleur, verder niet. Ik twijfel overigens daarover nog steeds.

De vertaling klopt, maar ik vond een verwijzing naar Herenboer ook wel passend ;-), ik zie zo'n herenboer wel genieten van een dergelijk bier: de landarbeiders het werk laten doen en zelf lekker nippen aan een dergelijk bier!

Als je er niet op tegen bent, zet ik je in het testpanel ;)
Golden promise is naar mijn idee een gerst-variëteit waarvan men bijna alle soorten mout mee kan maken.
In het fimpje is ook te zien dat naast de balen Simpson pale malt een baal Simpson amber mout en een baal Simpson crystal mout in de brouwerij gebruikt worden (4:32 min)
Voor Timothy Taylor word er speciaal Golden promise verbouwd ,en ook vermout, het kan dus goed kloppen dat de Landlord uit 100% golden Promise gebrouwen wordt, maar toch uit verscheidene mout soorten is samengesteld, gezien de kleur en smaak is dit zeer waarschijnlijk. :brouwen:

tdp

Volgende week ga ik deze brouwen. Ik heb contact gezocht met de brouwerij, aangezien ik niet kon herleiden hoe ze met 100% Golden Promise deze kleur verkregen. Binnen een paar uur antwoord gekregen. Ze gebruiken inderdaad 100% Golden Promise, de kleur geeft hij echter op de schaalgrootte en hun water.

Ik kan me voorstellen dat een open vergisting ook nog e.e.a. bijdraagt aan een wat donkere kleur, evenals fanatiek koken. Hij gaf nog als tip om eventueel te 'kleuren' met een Vienna of Munich mout, niet met een Darkmalt, dat zou teveel gebrande smaken geven. Ik ga het wellicht vergisten in een "Mennopan" met het deksel los op de ketel, om de open vergisting te simuleren.


Wildor

Fantastisch hoe brouwerijen toch open zijn over de gebruikte recepten en processen.
Als je er eens naar vraagt, zijn ze best wel voor te porren je een handje vooruit te helpen.
Ik weet niet of dit voor alle brouwerijen geldt, maar het klinkt toch als verbroedering onder de brouwers, of je nu oud, jong, professioneel of hobbyist bent, de liefde voor het bier overheerst.

Ik heb genoten van het filmpje, bedankt voor het delen!

Etn82

Citaat van: Wildor op 20-09-2018  14:33 uFantastisch hoe brouwerijen toch open zijn over de gebruikte recepten en processen.
Als je er eens naar vraagt, zijn ze best wel voor te porren je een handje vooruit te helpen.
Ik weet niet of dit voor alle brouwerijen geldt, maar het klinkt toch als verbroedering onder de brouwers, of je nu oud, jong, professioneel of hobbyist bent, de liefde voor het bier overheerst.

Ben ik het roerend mee eens, daarom stel ik bij deze, geheel belangeloos en puur uit liefde voor het bier mijn diensten aan met betrekking tot het proeven, vergelijken en becommentariëren van het eindresultaat van deze nobele missie!  ;)

tdp

Citaat van: Etn82 op 20-09-2018  20:03 uBen ik het roerend mee eens, daarom stel ik bij deze, geheel belangeloos en puur uit liefde voor het bier mijn diensten aan met betrekking tot het proeven, vergelijken en becommentariëren van het eindresultaat van deze nobele missie!  ;)

Wie ben ik om een dergelijk nobel aanbod af te slaan? Bij deze de invitatie voor het degusteren en becommentariëren van dit gerstenat, eens het fermentatieproces ten einde is!

Koen S

Veel succes met het brouwen en hou ons op de hoogte! Dit is een bier dat ik ook wel eens wil brouwen.  :duimop:

tdp

Citaat van: Koen S op 21-09-2018  10:28 uVeel succes met het brouwen en hou ons op de hoogte! Dit is een bier dat ik ook wel eens wil brouwen.  :duimop:

Zal ik doen! Gisteren de gist opgehaald bij de Brouwland-verdeler. Zit te twijfelen of ik wel of geen starter van moet maken. Eventueel kweek ik een halve pak op, en maak ik van de andere helft een gistbankje...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.