Timothy Taylor - Landlord

Gestart door tdp, 06-08-2018 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hay

Dus dat laatste recept wordt het? of ga je die carafa nog vervangen door caramunich of zo?
En als je nog het definitieve recept neer wil zetten zou dat fijn zijn! Succes.
Ben zelf de laatste tijd ook veel met Engelse bieren bezig vandaar.

Fermon

Citaat van: tdp op 21-09-2018  10:50 uZal ik doen! Gisteren de gist opgehaald bij de Brouwland-verdeler. Zit te twijfelen of ik wel of geen starter van moet maken. Eventueel kweek ik een halve pak op, en maak ik van de andere helft een gistbankje...

Succes met brouwen. Ik kende het bier niet maar ik krijg na het filmpje te hebben gekeken wel enorme dorst.
Wel mooi om te zien die open gist vatten... Wat ik begreep uit het filmpje zelfs open tijdens de nagisting.
Ik ben benieuwd wat het "wort".

tdp

Citaat van: Hay op 21-09-2018  15:23 uDus dat laatste recept wordt het? of ga je die carafa nog vervangen door caramunich of zo?
En als je nog het definitieve recept neer wil zetten zou dat fijn zijn! Succes.
Ben zelf de laatste tijd ook veel met Engelse bieren bezig vandaar.

Dat laatste recept, zonder de Carafa. Ik zal dat recept wel posten, zit nu niet op mijn PC waar BrouwHulp op draait :)

tdp

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk041
Naam receptHerenboer
Brouwdatum29-09-2018
BierstijlBitter
Volume23,1 l
Begin SG1,042 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,8%
Alcoholgehalte4,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
2,00 mlFosforzuur
11,76 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l210 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,75 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.5,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gFuggle (Hampton Estate)bellen4,4%90 min.16,1 IBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%65 min.8,6 IBU
30,0 gEast Kent Goldingsbellen5,8%15 min.9,9 IBU
30,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterWest Yorkshire Ale (1469)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,8%
Temp. nagisting18,0 °C
Temp. lagering18,0 °C


Hay


tdp

Dames en heren,

ik zit even met het volgende: Ik ben van plan om een gistbankje aan te leggen van de gist die ik ga gebruiken, de Wyeast 1469.
Het idee dat ik heb gevat is om 25 ml van de verpakking op te vangen in een ontsmet bokaaltje, dit te mengen met 25 ml water en 25ml glyecrine (85% glycerol is mijn aanname, is standaard flesje van Brouwland). Ik heb ooit al eens een zak van 200 invriescupjes met schroefdop van 5ml gekocht, hier zou ik dus 15 buisjes kunnen vullen. Klopt de verhouding water/glycerine/gist in deze, of moet ik het water achterwege laten.

Is bovenstaand een gebruikelijke methode?

Blijft over:
75 ml vloeibare gist, 75/125e is 60%, van productiedatum 14-05-2018, ongeveer 4,5 maand oud dus. Elke maand als stelregel 10% minder vitaliteit, zit je op 55%
Klopt dan mijn berekening van 100*0.6*0.55= 33%?. Stel dat dit klopt, dan kan ik het met een starter van 1/1,5 liter toe volgens mij (vanavond eens in BrouwHulp zetten).

En is het handig om dit zo te doen, of is het handiger om deze gist tijdens de vergisting af te romen?


tdp

Ik denk dat mijn berekening bovenstaand wel klopt, en ga dat op deze manier uitvoeren:



De overige 50 ml ga ik invriezen zo dadelijk, dat wordt mijn eerste lading voor mijn gistbankje!

EDIT:
Giststarter staat vrolijk te draaien op 20 graden nu. 19 vials ingevroren in de verhouding 3 ml gistslurry en 2 ml glycerine.

tdp

Gisteren gebrouwen, prima brouwdag, zit nu 21,5 liter met een SG van 1.042 in het gistvat, staat al vrolijk te gisten!

Kleur zal net wel, net niet lukken maar verder lijkt het een prima bier te worden!

Fermon

Citaat van: tdp op 30-09-2018  11:52 uGisteren gebrouwen, prima brouwdag, zit nu 21,5 liter met een SG van 1.042 in het gistvat, staat al vrolijk te gisten!

Kleur zal net wel, net niet lukken maar verder lijkt het een prima bier te worden!

Was dit de brouwdag samen met de heren van brouw tv?
Leuke aflevering trouwens, hoe jij brouwt is vergelijkbaar met mijn brouw methode, leuk om te zien.
Ik ben ook wel benieuwd naar het eind resultaat.
Ik zal dit draadje sowieso blijven volgen.  :degroeten:

tdp

Dat was inderdaad die brouwdag. Morgen ga ik bottelen, is mooi uitvergist, SG van 1.011, zal zo'n 4.3% alc worden na bottelen!

tdp

Vorige week dinsdag dit bier gebotteld, afgelopen dinsdag voor het eerst een flesje open getrokken.

Visueel: Mijn kloon is lichter dan het origineel. Heb ze niet naast elkaar gedronken, maar het origineel is meer richting koper, mijn kloon richting blond/goud. Nog licht troebel

Aroma: Dat lijkt er meer op. Het fruitige van de gist, wat voor mij in ieder geval zo specifiek is aan dit bier, komt mooi door.

Smaak: Het bier is nog wat zoetig, of dat alle suikers nog niet goed zijn vergist. Verder komt de smaak mooi in de buurt van het origineel, al is in mijn beleving het origineel wat voller van smaak. Ondanks dat het een bier is van 4,3% alc. drinkt het totaal niet als een leeg of dun bier.

Ben erg blij met dit resultaat, ondanks dat het nog wel even op dronk moet komen.

Volgende week volgt proefsessie 2 :)

emiel1

Citaat van: tdp op 25-10-2018  10:20 uVisueel: Mijn kloon is lichter dan het origineel. Heb ze niet naast elkaar gedronken, maar het origineel is meer richting koper, mijn kloon richting blond/goud. Nog licht troebel

Dat had Oscar goed gezien dus :)

tdp

Citaat van: emiel1 op 25-10-2018  12:19 uDat had Oscar goed gezien dus :)

Scherp Emiel! Inderdaad, al moet ik wel zeggen dat ik een groter verschil had verwacht.

Staple

Dag tdp,

Heb je het volledig hergiste bier nog eens geprobeerd?
Hoe dicht is het in de buurt van het origineel gekomen en wat zou je veranderen?

tdp

Citaat van: Staple op 02-01-2019  14:00 uDag tdp,

Heb je het volledig hergiste bier nog eens geprobeerd?
Hoe dicht is het in de buurt van het origineel gekomen en wat zou je veranderen?

Toevallig met oud en nieuw de 2 bieren naast elkaar gedronken. Moet bekennen dat de papillen al aardig afgestompt waren door de Jever pils, maar toch...
Het origineel heeft een vollere smaak, en minder citrustonen dan mijn variant. Voor de rest lijkt mijn proefnotitie aardig goed, dat zoetige is er nu wel af. Het gistprofiel komt mooi door!

Markie Mark

Bedankt voor het delen van dit Landlordrecept Teun. Ik had laatst al aangegeven de ingrediënten in huis te hebben gehaald en ben inmiddels in de fase dat het bier gedronken kan worden. Uiteindelijk is onderstaande mijn versie geworden. Wat Crystal 150 toegevoegd voor kleur en de wat vollere smaak van deze mout.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk037
Naam receptTimothy Taylor's Landlord
Brouwdatum06-12-2020
BierstijlBitter
Volume19,0
Begin SG1,048 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,2%
Alcoholgehalte4,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Havelterberg
1,10 gCaCl2
3,40 gCaSO4
13,00 mlMelkzuur
11,35 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
103 mg/l5 mg/l26 mg/l61 mg/l35 mg/l121 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgPale mout. Golden PromiseThomas Fawcett and Sons5 EBC97,4 %
0,09 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons150 EBC2,1 %
0,02 kgZwarte moutDingemans1400 EBC0,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
27,0 gE.K. Goldingbellen4,8%75 min.16,3 IBU
20,2 gSaazbellen3,5%60 min.8,5 IBU
35,0 gE.K. Goldingbellen4,8%15 min.10,0 IBU
30,0 gSaazbellen3,5%0 min.0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,50 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,7 l starterWest Yorkshire Ale (1469)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,2%
Temp. nagisting18,0 °C
Bottelen19-12-2020

Hij is nog net niet helemaal helder op dit moment maar smaakt al wel goed. Zoals jij ook aangaf is het eerst nog wat zoetig maar dat is inmiddels verdwenen. Nu de 2 kratten koud in de schuur staan zal het helder worden ook spoedig wel voltooid zijn. Een mooi recept met een heel toegankelijk bier als resultaat.

tdp

Leuk dat je deze gebrouwen hebt! Blijft inderdaad een heel fijn recept, het bier is inderdaad heel toegankelijk!

Markie Mark

Vandaag het laatste flesje genuttigd van dit bier. Mooi helder geworden en qua smaak heel erg goed. Wellicht mooie inspiratie voor andere thuisbrouwers.


Hay

En dan schenk je dat in een Heineken glas  :(

tdp

Mooi Mark! Zal deze binnenkort ook weer eens zelf op de planning zetten.

Markie Mark

Citaat van: Hay op 11-04-2021  21:10 uEn dan schenk je dat in een Heineken glas  :(

Ja hoor dat schenk ik gewoon in een Heinekenglas. Dat plakkertje aan de buitenkant van het glas daar wordt voor mij de smaak niet minder van.

Takkie83

Morgen staat deze op het brouwprogramma, ook met wat Crystal 150 voor de kleur en met Fuggle en E.K. Golding. M'n Styrian is helaas op en ik mag van mezelf geen nieuwe hop kopen voordat ik een beetje ruimte heb gemaakt in m'n vriezer ;D  Ik ga veel IBU's uit late hopgiften halen. Wel ga ik een heel andere gist gebruiken (Liberty Bell), dus een echte kloon gaat het niet worden, maar hopelijk evengoed een smaakvolle bitter.

Hoeveel g/l bottelsuiker hebben jullie gebruikt? Ik had laatst bij een alt 4,5 g/l gebruikt en dat resulteerde in een aangenaam drinkbaar koolzuurgehalte, maar ik denk dat dat nog steeds teveel is voor een bitter

tdp

Liberty Bell is wel een mooie gist voor een bitter, dat komt wel goed.

Meestal zit ik ook zo rond de 4 gram per liter bij een bitter. Weet niet of het volledig binnen de specs is, maar wel zoals ik hem graag drink :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.