Recepten > Kloonbrouwsels

Timothy Taylor - Landlord

(1/10) > >>

tdp:
Tijdens mijn vakantie in Wales kennis gemaakt met dit bier. Al veel over gelezen en gekeken, maar nog nooit gedronken. Wat een gemis! Wat een heerlijk bier is dit! Mooie moutige smaak, lekker bitter op het eind, perfect in balans, ultiem bier in mijn optiek.

Volgens de website is het een 100% Golden Promise. Kijkend naar de film waarin ze het brouwproces laten zien en op basis van de website van de mouterij, betreft het Simpsons Malt - Finest Pale Ale Golden Promise. In Nederland heb ik dit niet kunnen vinden, vandaar dat ik een 25 kg zak vanuit Engeland heb meegenomen. Wanneer ik hiermee aan het stoeien ga, lijkt het dat ik niet de juiste kleur kan verkrijgen, dit probeer ik op te lossen door iets Carafa III, deze tip kreeg ik van Seed7 en zie ik ook terug in 'Camra's Brew Your Own British Real Ale' van Graham Wheeler.

In de film wordt gesproken over 3 hopvariëteiten: Fuggles, 'a Withbread Golding variety' en Styrian Goldings. Mijn aanname is dat ze tijdens het koken een hopgift doen rond 60 minuten en op 15 minuten. De hopback zou ik kunnen oplossen door een vlamuit.

Men heeft een eigen giststam, die commercieel verkrijgbaar is als Wyeast West Yorkshire Ale (WY1469). Zoals je in de film kunt zien, vergist men in open vergistingskuipen en oogst men meermaals de gist. Dit zou ik kunnen nabootsen door te vergisten in 1 van mijn brouwpannen, met een deksel los erop. Na de hoofdvergisting overhevelen naar een mandfles voor de laatste 3 dagen.

Onderstaand een opzet van mijn recept, zoals ik deze voor ogen zie:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptHerenboerBrouwdatum20-07-2018BierstijlBitterVolume23,1 lBegin SG1,042 SGEind SG1,011 SGSchijnbare vergistingsgraad73,8%Alcoholgehalte4,0 vol.%Berekende kleur (Morey)14 EBCBerekende bitterheid (Tinseth)30 IBUBrouwzaalrendement85,0 %Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt20,00 lWater uit Rossum (Ov.)2,00 mlFosforzuur11,78 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO494 mg/l9 mg/l21 mg/l211 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%3,75 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt5 EBC99,5 %0,02 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC0,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteAmylaserust67,0 °C1 min.60 min.5,3 l/kgUitmaischen78,0 °C10 min.10 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU30,0 gFuggle (Hampton Estate)bellen4,4%65 min.15,3 IBU15,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%65 min.6,4 IBU25,0 gEast Kent Goldingsbellen5,8%15 min.8,2 IBU30,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType0,5 l starterWest Yorkshire Ale (1469)bovengist

Vergisting
KenmerkWaardeStarttemp. vergisting18,0 °CMax. temp. hoofdvergisting18,0 °CEind temp. hoofdvergisting18,0 °CEind SG hoofdvergisting1,011 SGSchijnbare vergistingsgraad73,8%Temp. nagisting18,0 °CTemp. lagering18,0 °C

Het filmpje ter inspiratie:

tdp:
Heb nog eens het filmpje bekeken en zie dat ze daar de bitterhopgift 90 minuten koken, ik denk dat ik deze aanpassing in het recept doorvoer. Op een of andere manier wil ik toch proberen om met 100% Golden Promise het gewenste resultaat te bekomen qua kleur, wellicht wat harder koken.

Gist in ondertussen besteld, ga nog eerst een IPA brouwen, welke ik nog op de planning had staan.

Ga van deze gist eerst een gistbankje aanleggen denk ik, om vanuit een relatief kleine begin hoeveelheid een starter te maken, om zo veel vitale gist te krijgen.

haicoterbeek:
Bedankt voor het filmpje. Mooie ambachtelijke brouwerij, leuk om te zien.
Ben benieuwd naar het resultaat.

seed7:

--- Citaat van: tdp op 06-08-2018  22:08 u ---Simpsons Malt - Finest Pale Ale Golden Promise.

--- Einde van citaat ---

En op de grote vrachtwagen in het filmpje staat "Fawcetts Bulk Malt" ;)

Ingo

tdp:

--- Citaat van: seed7 op 08-08-2018  15:43 u ---En op de grote vrachtwagen in het filmpje staat "Fawcetts Bulk Malt" ;)

Ingo

--- Einde van citaat ---

Klopt, dat viel mij dus ook op. Wanneer ik echter kijk op de site van Simpsons Malt staat daar de volgende quote:
“No other malt gives the same exceptional flavour to our beers that Golden Promise provides, and that’s why we’ve used it for over 40 years.”

— Andy Leman, Head Brewer, Timothy Taylor & Co Ltd

Ik blijf bij plan A: Simpsons Malt :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie