'Rice hulls' kopen

Gestart door pim1980, 06-08-2018 22:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Beste brouwers,

Op Amerikaanse fora en sites lees je heel veel over gebruik van rice hulls om een goede filtering te krijgen bij bijvoorbeeld gebruik van veel tarwe, haver of rogge. Nu kom ik niet verder dan een vertaling naar 'rijstschil' en ik kan al helemaal nergens vinden waar je het kan kopen. Iemand een tip? Of een ander goed product om te gebruiken...

Bedankt!

tdp

Zie ook dit topic.

Ik heb het nog nooit gebruikt en ook nog nooit (achteraf bekeken) nodig gehad, dit zelfs niet met tarwebieren met 70% tarwemout.

pim1980

Dank voor de snelle reactie! Weet genoeg.

tdp

Ben wel benieuwd naar waarom je op zoek bent naar rijstkaf? Heb je vaak last van problemen met spoelen of is het puur omdat het in Amerikaanse recepten gebruikelijk is?

Jacques

Citaat van: pim1980 op 06-08-2018  22:04 uBeste brouwers,

Op Amerikaanse fora en sites lees je heel veel over gebruik van rice hulls om een goede filtering te krijgen bij bijvoorbeeld gebruik van veel tarwe, haver of rogge. Nu kom ik niet verder dan een vertaling naar 'rijstschil' en ik kan al helemaal nergens vinden waar je het kan kopen. Iemand een tip? Of een ander goed product om te gebruiken...

Bedankt!

Sinds kort te koop bij Brouwland zag ik onlangs toevallig.
Zie https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/klaringsmiddelen/d/Brewferm-rijsthulzen-1-kg

[edit]
Ook te koop bij Van der Kooy
https://www.unibrew-nederland.nl/catalogsearch/result/?q=rijsthulzen
[/edit]

haicoterbeek

Citaat van: pim1980 op 06-08-2018  22:04 uBeste brouwers,

Op Amerikaanse fora en sites lees je heel veel over gebruik van rice hulls om een goede filtering te krijgen bij bijvoorbeeld gebruik van veel tarwe, haver of rogge. Nu kom ik niet verder dan een vertaling naar 'rijstschil' en ik kan al helemaal nergens vinden waar je het kan kopen. Iemand een tip? Of een ander goed product om te gebruiken...

Bedankt!
Als door de constructie van jouw maischton/filterkuip en het volume dat je wilt brouwen, de dikte van je filterbed toeneemt dan loop je het risico van een verstopt filterbed of vastgelopen filtratie.
Zeker als je fijner gaat schroten om het rendement te verhogen of als je tarwe gebruikt in je stort.

Het filteren duurt dan extreem lang, je temperatuur zakt onderuit, en er worden ongunstige componenten opgenomen in je wort. Met andere woorden je hebt je proces niet onder controle.

Zeker voor grotere brouwerijen erg ongewenst.

Als hobbybrouwer zul je hier echter niet snel last van hebben. Mocht je toch tegen dit probleem aanlopen dan zou ik het zoeken in grover of klam schroten om zodoende de kafjes minder te beschadigen. Eerst je maisch proces of apparatuur optimaliseren (bron aanpak) en daarna pas rijstkafjes toevoegen( gevolg bestrijding)

pim1980

Citaat van: tdp op 06-08-2018  22:30 uBen wel benieuwd naar waarom je op zoek bent naar rijstkaf? Heb je vaak last van problemen met spoelen of is het puur omdat het in Amerikaanse recepten gebruikelijk is?

Door de horrorverhalen over bieren met hoge stort rogge bijvoorbeeld, ook hier op het forum, maar ook elders. Dus ALS ik een keer een bier met hoog gehalte aan rogge wil maken lijkt op voorhand rijsthulzen gebruiken mij wel nuttig!

tdp

Citaat van: pim1980 op 07-08-2018  08:18 uDoor de horrorverhalen over bieren met hoge stort rogge bijvoorbeeld, ook hier op het forum, maar ook elders. Dus ALS ik een keer een bier met hoog gehalte aan rogge wil maken lijkt op voorhand rijsthulzen gebruiken mij wel nuttig!

Voorbereid zijn kan geen kwaad, maar laat je niet gek maken.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 07-08-2018  03:15 uAls door de constructie van jouw maischton/filterkuip en het volume dat je wilt brouwen, de dikte van je filterbed toeneemt dan loop je het risico van een verstopt filterbed of vastgelopen filtratie.
Zeker als je fijner gaat schroten om het rendement te verhogen of als je tarwe gebruikt in je stort.

Het filteren duurt dan extreem lang, je temperatuur zakt onderuit, en er worden ongunstige componenten opgenomen in je wort. Met andere woorden je hebt je proces niet onder controle.

Zeker voor grotere brouwerijen erg ongewenst.

Als hobbybrouwer zul je hier echter niet snel last van hebben. Mocht je toch tegen dit probleem aanlopen dan zou ik het zoeken in grover of klam schroten om zodoende de kafjes minder te beschadigen. Eerst je maisch proces of apparatuur optimaliseren (bron aanpak) en daarna pas rijstkafjes toevoegen( gevolg bestrijding)

Een tijd geleden bij Brasserie Silly gezien dat zij daar rijsthulzen gebruiken...







Het is dus een hulpstof die bij commerciële brouwerijen niet ongebruikelijk is...

Brouwert

Ik gebruik ze al enige tijd met positieve resultaten. Betere doorloop bij de filtratie en als bonus meer massa in de maischpan zodat de temperatuur wat langer stabiel tijdens het maischen.
Voor een 10 L brouwsel gebruik ik doorgaans 100 gram in de maisch.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.