Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Thermostaat koelkast uitschakelen  (gelezen 903 keer)

Offline MikeG

• Vol lid
  • Land: nl
  • Oefening baart kunst :-)
Thermostaat koelkast uitschakelen
« Gepost op: 06-08-2018 09:36 u »
Hallo,

Heeft er hier iemand ervaring hoe je de thermostaat van een koelkast kan omzeilen en alleen op de STC1000 een koelkast kan laten draaien? Ik wil namelijk een lager gaan brouwen en wil er zeker van zijn dat ik de 3 graden kan halen en met deze temperaturen zal het zeker lastig worden dat te halen. De meeste koelkasten komen hier niet helemaal aan en zullen bij 3,5 - 4 graden stoppen met koelen doordat de ingebouwde thermostaat de koelkast zal uitschakelen.

Ik hoor het graag!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Thermostaat koelkast uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 06-08-2018 09:59 u »
Toevallig gisteren een testje gedraaid met mijn 'nieuwe oude' koelkast. Met de draaiknop van de koelkast op maximaal haalde ie in ieder geval de 0,4 ºC, daarna heb ik hem uitgezet maar hij was nog steeds aan het koelen.

3 ºC moet een koelkast sowieso kunnen halen...

Edit: PS. Het is ook niet veilig om de thermostaat te omzeilen, je haalt dan een beveiliging weg. Mocht het koelrelais van je STC-1000 een keer blijven plakken, of brandt er iets door vanbinnen, dan kan de koelkast stroom blijven trekken tot ie zichzelf de vernieling in draait, met mogelijk zelfs brand tot gevolg.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 06-08-2018 10:20 u »
Ik kan inderdaad ook met mijn koelkast 'coldcrashen' op 0,0 graden, zonder de thermostaat te omzeilen. Niet doen dus ;)

Offline haicoterbeek

• Vol lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #3 Gepost op: 06-08-2018 14:32 u »
Thermostaat op maximaal koelen zetten. Schakel je de koelkast in met een temperatuur controller dan gaat hij maximaal koelen. In de thermostaat zit een bimetaal die dient als beveiliging voor de compressor. Verwijder je de thermostaat dan verwijder je ook de beveiliging van de compressor. Nooit doen dus!

Offline Vlisbier

• Boven 10 berichten
  • *
  • In de hemel is geen bier daarom brouw het hier
« Reactie #4 Gepost op: 06-08-2018 18:54 u »
Waarom zou je twee thermostaten in serie zetten.
STC 1000 werkt gewoon als thermostaat en kan gewoon de compressor aansturen.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-08-2018 19:15 u »
Hoe koud je kan komen verschilt per koelkast. Ik heb 2 gistkasten, 1 is een kleine oude koelkast die ik wel eens op -1 heb gehad. Wie weet kan hij nog wel lager. De ander is een veel nieuwere A+ koelkast die zeker niet kouder koelt dan 3-4 graden omdat hij zichzelf dan uitschakelt.
Dus dat jullie koelkast 0 graden haalt wil nog helemaal niets zeggen over de koelkast van mikeG

Offline haicoterbeek

• Vol lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #6 Gepost op: 06-08-2018 19:22 u »
Waarom zou je hem eruit halen?

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #7 Gepost op: 06-08-2018 19:27 u »

Nou dat kan Ik je als koeltechnische monteur wel vertellen, een koelkast is uitgelegd voor een bepaalde waarde.
Als je de thermostaat buiten spel zet en je koelt verder dan waar hij voor gemaakt is, dan is in de verdamper (de plaat die binnen in zit) niet alle koelmiddel verdampt dan komen er nog vloeibare delen richting je compressor.
Zeker goedkope koelkasten hebben geen druppelvanger en die vloeibare delen kunnen je compressor beschadigen.
Met als gevolg dat de klepjes " vloeistofslag" krijgen en langzaam maar zeker niet meer kunnen comprimeren.

Tuurlijk zullen er hier leden zijn die al jaren dat hebben gedaan... Maar die hebben waarschijnlijk een koelkast met druppelvanger/vloeistof tankje  ;)

Grt Peter

Offline Vlisbier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 06-08-2018 19:33 u »
Een gistkast staat geen 24 uur 365 dagen aan volgens mij.
En wie gebruikt er als gistkast een nieuwe koelkast vaak gratis of voor € 25,- op Marktplaats aangeschaft.

Toch?

Offline haicoterbeek

• Vol lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2018 19:36 u »
Hoe koud je kan komen verschilt per koelkast. Ik heb 2 gistkasten, 1 is een kleine oude koelkast die ik wel eens op -1 heb gehad. Wie weet kan hij nog wel lager. De ander is een veel nieuwere A+ koelkast die zeker niet kouder koelt dan 3-4 graden omdat hij zichzelf dan uitschakelt.
Dus dat jullie koelkast 0 graden haalt wil nog helemaal niets zeggen over de koelkast van mikeG
Hoe ver (laag) een koelkast komt ligt niet aan de thermostaat. Gewoon lekker laten zitten en maximaal zetten. Dat is het zelfde als altijd aan. Het startrelais zorgt er voor dat de compressor niet te snel achter elkaar kan starten en beveiligd zodoende de compressor.
Als de compressor uitgeschakeld wordt dan is de druk achter de compressor hoog. Deze zakt na ca. 10 minuten naar een acceptabel niveau om de compressor weer in te schakelen. Het startrelais bewaakt dit.
Het kan dus voorkomen dat je STC 1000 de compressor wil starten maar dat deze tegengehouden wordt door het thermisch element in het startrelais.
Dit soort logica zit er niet voor niets.

Als je koelkast met een maximaal gezette thermostaat niet voldoende laag koelt dan moet je op zoek naar een ander apparaat. Het verwijderen van de thermostaat brengt niets.

Offline haicoterbeek

• Vol lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #10 Gepost op: 06-08-2018 19:51 u »
En wie gebruikt er als gistkast een nieuwe koelkast vaak gratis of voor € 25,- op marktplaats aangeschaft.

Toch?
Gewoon doen! Het is jouw kast en jouw keuken!
Maar iemand anders een onveilige situatie aanbevelen is niet slim.
Net zo min al het gebruik van 230 V gloeilampen als verwarmingselement wat door sommige forumleden nog steeds gepromoot wordt.
Met een relais kun je ook verwarmingselementen schakelen die werken op een veilige spanning.(bv. 12 V - 5 A. Dit levert ook 60W om je kast te verwarmen)
Ik weet dat het off-topic is, maar mensen houd je veiligheid ook een beetje in de gaten. De goedkoopste oplossing is niet altijd de veiligste oplossing.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #11 Gepost op: 06-08-2018 19:52 u »
En wie gebruikt er als gistkast een nieuwe koelkast vaak gratis of voor € 25,- op marktplaats aangeschaft.

Toch?

Dat heeft er niets mee te maken, je koelt namelijk door om een temperatuur te bereiken die je instelt.
Dan pas zal hij stoppen niet eerder.
En dan komt mijn bovenstaande verhaal in werking.

Maargoed gewaarschuwd mens  :proost:

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 06-08-2018 20:17 u »
De ander is een veel nieuwere A+ koelkast die zeker niet kouder koelt dan 3-4 graden omdat hij zichzelf dan uitschakelt.

Dat is gek. 3-4 graden is de aanbevolen temperatuur in je koelkast voor levensmiddelen, die hoor je bij normale temperaturen te kunnen bereiken op net boven de halve stand. Als je koelkast met de regelknop helemaal open de 3-4 graden niet redt is ie niet helemaal goed meer.

Offline MikeG

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 06-08-2018 20:46 u »
Dat is gek. 3-4 graden is de aanbevolen temperatuur in je koelkast voor levensmiddelen, die hoor je bij normale temperaturen te kunnen bereiken op net boven de halve stand. Als je koelkast met de regelknop helemaal open de 3-4 graden niet redt is ie niet helemaal goed meer.

Het is de nieuwste ook niet meer. Verder doet hij het perfect. Ik heb trouwens geleerd dat de ideale temperatuur tussen de 5 en 7 graden ligt voor het koelen van levensmiddelen.

Offline MikeG

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 06-08-2018 20:48 u »
Toevallig gisteren een testje gedraaid met mijn 'nieuwe oude' koelkast. Met de draaiknop van de koelkast op maximaal haalde ie in ieder geval de 0,4 ºC, daarna heb ik hem uitgezet maar hij was nog steeds aan het koelen.

3 ºC moet een koelkast sowieso kunnen halen...

Edit: PS. Het is ook niet veilig om de thermostaat te omzeilen, je haalt dan een beveiliging weg. Mocht het koelrelais van je STC-1000 een keer blijven plakken, of brandt er iets door vanbinnen, dan kan de koelkast stroom blijven trekken tot ie zichzelf de vernieling in draait, met mogelijk zelfs brand tot gevolg.

Dank! dit is ook mijn grootste angst dat die oude beestjes in de fik vliegen. Staat bij mij in het onderhuis en heb er verder geen zicht op dus wil wel dat eea veilig gebeurd (klink wel raar dit) in het onderhuis

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 06-08-2018 21:18 u »
Wanneer je angst hebt dat je gistkast vlam gaat vatten of iets dergelijks, lijkt het mij juist niet handig om de thermostaat er tussenuit te halen. Maar waarschijnlijk heb je nu zelf ook die conclusie getrokken.

Offline Vlisbier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 06-08-2018 21:52 u »
Veiligheid van mens huis dier en haard staat boven alles!!!
Dus als je iets doet doe het dan wel veilig, en weet waar je mee bezig bent.

Ik praat niemand niks aan!!!

Offline MikeG

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 06-08-2018 21:56 u »
Wanneer je angst hebt dat je gistkast vlam gaat vatten of iets dergelijks, lijkt het mij juist niet handig om de thermostaat er tussenuit te halen. Maar waarschijnlijk heb je nu zelf ook die conclusie getrokken.

Inderdaad! dat ga ik nu niet doen! Wellicht een vriezer kopen. Die koelt wat makkelijker dan een koelkast

Offline MikeG

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 06-08-2018 21:56 u »
Veiligheid van mens huis dier en haard staat boven alles!!!
Dus als je iets doet doe het dan wel veilig, en weet waar je mee bezig bent.

Ik praat niemand niks aan!!!

Mee eens! Heb mijn conclusie ook getrokken.... een andere oplossing bedenken om te lageren ;-)

Dank allemaal!

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 06-08-2018 23:21 u »
Zet eens een emmertje water een dag in die koelkast met de regelknop op voluit en meet dan de temperatuur van het water. Ik denk dat je wel richting de 0 ºC komt.

Niet dat je hoeft te lageren op 0 ºC, maar dat is een andere discussie...

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-08-2018 00:20 u »
3-4 graden is het koudst wat hij wordt

Offline haicoterbeek

• Vol lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #21 Gepost op: 07-08-2018 02:24 u »

Dit brandje is begonnen in de koelkast.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #22 Gepost op: 07-08-2018 08:55 u »
Toen ik hier net naar de titels van de laatste topics keek, zag ik "Thermostaat koelkast uitschakelen",  en gelet op die baktemperaturen van de laatste dagen dacht ik onmiddellijk aan zoiets als die afbeelding hierboven.
Commentaar dus overbodig...

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 07-08-2018 10:21 u »

Dit brandje is begonnen in de koelkast.

Sta jij daar naast?  :'(

Offline MikeG

• Vol lid