Alcoholpercentage te laag

Gestart door ChrisH1986, 04-08-2018 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan_vL

Geen idee, hoe een easybrew werkt (zal wel makkelijk brouwen zijn  ;D ) maar als je na het maischen je wort aftapt kun je met een refractometer het sg meten bij start ergens halverwege en aan het einde. Dan weet je hoe het spoelen verloopt qua sg. Geen idee of anderen dit doen, maar het geeft mij inzicht in mijn maischwijze en rendement :brouwen:

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 07-08-2018  02:47 uAls ik de stukjes lees over korf takels, verstopte pompen, lage rendementen etc dan twijfel ik aan het gebruiksgemak. Als ik zie dat je het spoelwater toch nog in een aparte ketel moet bereiden en handmatig moet toevoegen dan vraag ik mij af hoeveel ruimte je bespaart.

Marketing technisch is het wel een prima ding! Laat ik het daar maar bij laten.

Voor wat betreft het spoelwater heb je wel een punt.

Het gebruikersgemak zit hem in het niet in de gaten hoeven te houden van maischtijden en temperaturen tijdens het maischen.
Verder zitter er inderdaad nadelen aan zo'n automaat zoals het niet heel dik kunnen maischen en een iets lager rendement. Dat laatste is minder als je een paar keer roert. Maar dat past niet bij het idee van aanzetten en nergens meer naar kijken.

tdp

Citaat van: haicoterbeek op 07-08-2018  02:47 uAls ik de stukjes lees over korf takels, verstopte pompen, lage rendementen etc dan twijfel ik aan het gebruiksgemak. Als ik zie dat je het spoelwater toch nog in een aparte ketel moet bereiden en handmatig moet toevoegen dan vraag ik mij af hoeveel ruimte je bespaart.

Marketing technisch is het wel een prima ding! Laat ik het daar maar bij laten.

Citaat van: haicoterbeek op 06-08-2018  23:13 u...
Maar man, man, als je alle topics leest over deze apparaten dan verlang je toch naar een warmwaterketel een maischton en een kookketel.

Ik prijs mezelf elke keer weer gelukkig met mijn 2 pannetjes voor maischen en koken, en een weckpan (als ik geen zin in lopen heb ;)) voor mijn spoelwater. Het zou vast fantastisch brouwen (geloof ik oprecht), maar dan moet je wel kunnen leven met de beperkingen, of een ketel aanpassen omdat de normale werking niet voldoet aan je wensen.

Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 06-08-2018  23:13 uMaar man, man, als je alle topics leest over deze apparaten dan verlang je toch naar een warmwaterketel een maischton en een kookketel.

 ;D :brouwen: :biersmile: :duimop:

Ik moet er niet aan denken zo'n senseo brouwappararaat te hebben... ;)

Johan_vL

Citaat van: Oscar op 07-08-2018  20:42 u;D :brouwen: :biersmile: :duimop:

Ik moet er niet aan denken zo'n senseo brouwappararaat te hebben... ;)

 :groots: ;D
Ben ik het wel mee eens, ik ben ook blij met mijn potten en pannen, lekker roeren, kijken, ruiken en meten.... :brouwen:

Fractus

Om terug te komen bij het originele topic: Ik gebruik ook een Arsegan Easybrew 30, en wij hebben recent een volmout RIS gebrouwen waarbij we uiteindelijk op een begin-SG van ergens rond de 1.110 zijn gekomen, 14,5 liter. Een brouwzaalrendement van +/- 70%, zonder tussentijds te roeren. Wij hebben wel gespoeld met iets van 10 liter water, en iets langer gekookt om wat extra volume kwijt te raken (90 min op 2500W). Het is dus zeker wel mogelijk, dus de oorzaak voor het lage SG ligt in ieder geval niet bij de brouwketel ;)

Wij hebben trouwens weinig problemen met het (te) snel spoelen: bij ons duurt spoelen al gauw 20-30 minuten, en loopt er misschien 0,25 tot 0,5 liter per minuut spoelwater door de mout. Misschien heeft één en ander ook te maken met hoe fijn je schroot?
 
Offtopic: Wat betreft een extra pan voor spoelwater: op onze brouwlocatie komt er 75 graden heet water uit de warmwaterkraan, ideaal om te gebruiken voor het spoelen! Maar niet iedereen heeft die luxe natuurlijk ;)

Siegfried

Dag Chris,

Ik had dat probleem ook met mijn Easybrew 30 De laatste keer heb ik het bovenste rooster weggelaten en heb behoorlijk geroerd in alle stappen van het maischen, ook tijdens het spoelen.
Ik heb heb nu precies het gewenste percentage bereikt.

Volgende batches ga ik precies weer zo doen. Er blijft heel wat achter in het bostel.

JoepH

Oscar, heb je enig idee hoeveel mensen in Nederland en België je op de ziel trapt met je "senseo" opmerking. Zulke opmerkingen verwacht je van een Internet troll maar niet van een doorgewinterde brouwer zoals jij.
Wat mensen wel of niet gebruiken en op wat voor manier, is aan de mensen zelf. Laten we op dit forum proberen mensen verder te helpen met hun fantastische hobby.

Oscar

Citaat van: JoepH op 12-08-2018  20:14 uOscar, heb je enig idee hoeveel mensen in Nederland en België je op de ziel trapt met je "senseo" opmerking.

Uit een Senseo (wat gewoon een merk is..;-) ) apparaat kom prima koffie... Alleen gaat het wat gemakkelijker. Dus de vergelijking gaat wel en beetje op. Ik zeg hierbij niets over de kwaliteit, maar meer over het gemak... Er is niets mis mee en gemak dient de mens. Maar ik kies er voor mijn hobby niet voor. :) :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.