Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 08-01-2021  20:25 uDat je in Brewfather de pH van het leidingwater kunt invoeren heeft denk ik te maken met het feit dat deze software zoveel mogelijk zaken wilt vastleggen.

Nee, dat klopt niet. Zoals ik al eerder aangaf: deze informatie wordt in de software gebruikt om de benodigde hoeveelheid zuur voor het aanzuren van je spoelwater te berekenen.

Zo werkt het in BrouwHulp, en zo werkt het ook in BrewFather heb ik net gecontroleerd. Deze informatie wordt niet enkel vastgelegd 'om zoveel mogelijk zaken vast te leggen'.

Als je me niet gelooft, probeer het zelf uit  :biersmile:

Jacques

Citaat van: middelaersch op 08-01-2021  21:38 uNee, dat klopt niet. Zoals ik al eerder aangaf: deze informatie wordt in de software gebruikt om de benodigde hoeveelheid zuur voor het aanzuren van je spoelwater te berekenen.

Zo werkt het in BrouwHulp, en zo werkt het ook in BrewFather heb ik net gecontroleerd. Deze informatie wordt niet enkel vastgelegd 'om zoveel mogelijk zaken vast te leggen'.

Als je me niet geloofd, probeer het zelf uit  :biersmile:

Ik geloof je. Bij spoelwater zit geen mout die de pH in sterke mate beïnvloedt.

Hopfenfox

Citaat van: middelaersch op 08-01-2021  21:38 uNee, dat klopt niet. Zoals ik al eerder aangaf: deze informatie wordt in de software gebruikt om de benodigde hoeveelheid zuur voor het aanzuren van je spoelwater te berekenen.

Dat klinkt heel logisch!

Pieter1954

Citaat van: ppuk op 12-12-2019  22:44 uWas tot nu toe altijd tevreden gebruiker van BrouwHulp, alleen is bij mij sinds de nieuwere brewbuddy versie het aanmaken/aanpassen van maischschema's defect. Daarom maar eens naar brewfather gekeken en moet zeggen dat het er heel erg goed uitziet. Weet iemand of je ook je voorraad inventaris uit brewbuddy kan importeren? Net zoals dat met brews.xml kan?

Ik heb Thomas (de ontwikkelaar) gevraagd, maar krijg een negatief antwoord: No sorry, that file does not include the needed data Thomas from Brewfather

Het betreft een .csv file die vanuit BrouwHulp geëxporteerd kan worden maar dus niet ingelezen kan worden.

florisvanbier

Ik kan nergens vinden of ik ook een batch kan splitsen met alleen de vergisting. Het staat ook niet bij de premium features. Weet iemand die de premium versie heeft of dat mogelijk is?

Nu kan je wel de batch 2x kopiëren en dan het batchrecept 2x schalen, maar dan wordt de berekening niet goed, omdat je bijvoorbeeld met brouwen dan ook 2x kookverlies en 2x ketel deadspace berekent, maar dat gebeurt in praktijk maar 1x. Alles doorschalen is wat meer gedoe en gevoelig voor foutjes.

Jacques

Citaat van: florisvanbier op 21-01-2021  14:15 uIk kan nergens vinden of ik ook een batch kan splitsen met alleen de vergisting. Het staat ook niet bij de premium features. Weet iemand die de premium versie heeft of dat mogelijk is?

Nu kan je wel de batch 2x kopiëren en dan het batchrecept 2x schalen, maar dan wordt de berekening niet goed, omdat je bijvoorbeeld met brouwen dan ook 2x kookverlies en 2x ketel deadspace berekent, maar dat gebeurt in praktijk maar 1x. Alles doorschalen is wat meer gedoe en gevoelig voor foutjes.

Je kunt het gesplitste brouwsel als een extractbrouwsel invoeren met een korte kooktijd.

Edwin brouwt

Citaat van: florisvanbier op 21-01-2021  14:15 uIk kan nergens vinden of ik ook een batch kan splitsen met alleen de vergisting. Het staat ook niet bij de premium features. Weet iemand die de premium versie heeft of dat mogelijk is?

Nu kan je wel de batch 2x kopiëren en dan het batchrecept 2x schalen, maar dan wordt de berekening niet goed, omdat je bijvoorbeeld met brouwen dan ook 2x kookverlies en 2x ketel deadspace berekent, maar dat gebeurt in praktijk maar 1x. Alles doorschalen is wat meer gedoe en gevoelig voor foutjes.


Nee, zit er niet in, ook niet in de premium versie. Er is een uitgebreide draad op de issue tracker (je bent zeker niet de enige met dit verzoek), maar het is blijkbaar moeilijk om dit goed te implementeren.




Eric v B

Melding verbeterpunt: Je kunt de temp van de hopstand oneindig hoog invoeren. Een max van 100 ºC lijkt mij logisch.

Edwin brouwt

Citaat van: Eric v B op 06-02-2021  11:50 uMelding verbeterpunt: Je kunt de temp van de hopstand oneindig hoog invoeren. Een max van 100 ºC lijkt mij logisch.


Hi Eric,


Issues met brewfather kun je hier indienen:
https://gitlab.com/warpkode/public/brewfather/


Ik doe alleen de Nederlandse vertalingen  :D


(Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont/brouwt of je kooktemperatuur precies 100°C is)


Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 06-02-2021  20:46 u(Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont/brouwt of je kooktemperatuur precies 100°C is)

Als je onder druk kookt (kun je beter niet doen vanwege het gevaar...) dan is de kooktemperatuur hoger.

Eric v B

Citaat van: EdwinBrouwt op 06-02-2021  20:46 uHi Eric,


Issues met brewfather kun je hier indienen:
https://gitlab.com/warpkode/public/brewfather/


Ik doe alleen de Nederlandse vertalingen  :D


(Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont/brouwt of je kooktemperatuur precies 100°C is)
Klopt, maar dan zou 120 ºC meer dan voldoende zijn. Je kunt nu oneindig hoog. 

WJW

Een praktisch Brewfather vraagje:
Hoe kan ik, bij gebruik Brewfather via de iPad app, de tekst van een recept makkelijk als tekst kopieren?
Het lukt mij nu niet goed om een recept te kopieren om het dan hier op het forum te kunnen plaatsen.

Bram86

Citaat van: WJW op 30-11-2021  16:40 uEen praktisch Brewfather vraagje:
Hoe kan ik, bij gebruik Brewfather via de iPad app, de tekst van een recept makkelijk als tekst kopieren?
Het lukt mij nu niet goed om een recept te kopieren om het dan hier op het forum te kunnen plaatsen.

Ik klik op de 3 puntjes en daarna export. Dan kan je in ieder geval de link delen. Misschien nog wel netter als de complete tekst, omdat de layout behouden blijft.

WJW

Hoi Bram,
Dank voor je reactie. Die optie had ik inderdaad gevonden, maar ik zie soms ook mensen hun recept als tekst in het forumbericht posten. Ik hoop dat dat kan, want dat zou in mijn ogen wel goede 'service' zijn voor degenen die mee willen denken (hoewel klikken op een link nu ook weer niet zoveel werk is). Layout is wel beter inderdaad.

Edwin brouwt

Helaas kan Brewfather alleen maar naar pdf, JSON en XML exporteren.
Als dat HTML zou zijn dan zou je hier wel kunnen "plakken".


Wat je kunt doen is exporteren naar pdf en dan alles selecteren en hier in een bericht plakken, maar dat ziet er niet zo strak uit.


De mooie strakke recepten die je hier ziet zijn van o.a. BrouwHulp, die heeft daar een functie voor.

WJW

Dan laat ik het voorlopig maar bij het toevoegen van een link. Dank voor de hulp.

Wildor

Citaat van: WJW op 30-11-2021  16:40 uEen praktisch Brewfather vraagje:
Hoe kan ik, bij gebruik Brewfather via de iPad app, de tekst van een recept makkelijk als tekst kopieren?
Het lukt mij nu niet goed om een recept te kopieren om het dan hier op het forum te kunnen plaatsen.

Als je in Brewfather klikt op icoontje voor 'read mode' (notitieblokje) krijg je alles in tekstvorm.
Hieronder een recept dat ik heb opgeslagen (kopieren / plakken). Is dat niets?

Wythem goes NEIPA
Juicy or Hazy India Pale Ale
7.5% / 16.8 °P
Recipe by
Ølbrygging AS / David Heath

All Grain

Grainfather G30
72% efficiency
Batch Volume: 21 L
Boil Time: 90 min

Mash Water: 22.56 L
Sparge Water: 10.51 L
Total Water: 33.07 L
Boil Volume: 27.42 L
Pre-Boil Gravity: 1.058

Vitals
Original Gravity: 1.069
Final Gravity (Fixed): 1.012
IBU (Tinseth): 33
BU/GU: 0.48
Color: 10.4 EBC

Mash
mash — 65 °C — 60 min
mash out — 78 °C — 15 min

Malts (7.06 kg)
5.36 kg (75.9%) — Fuglsang Pilsner — Grain — 3.8 EBC
600 g (8.5%) — Fuglsang Munich — Grain — 14 EBC
550 g (7.8%) — Castle Malting Chateau Chit Wheat Malt Flakes — Grain — 4.9 EBC
550 g (7.8%) — Stangeland Mølle Oats, Flaked — Grain — 2 EBC

Hops (385.2 g)
79.2 g (13 IBU) — Simcoe 12.7% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
49.5 g (6 IBU) — Amarillo 9.1% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
49.5 g (5 IBU) — Centennial 8% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
49.5 g (9 IBU) — Citra 13.8% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
105 g — Simcoe 12.7% — Dry Hop — 5 days
52.5 g — Citra 13.8% — Dry Hop — 5 days

Hopstand at 85 °C

Miscs
9.13 g — Irish Moss — Boil — 10 min

Yeast
1.1 pkg — Lallemand (LalBrew) New England 78%

Fermentation
Primary — 18 °C — 10 days
Primary — 21 °C (3 day ramp) — 4 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

WJW

Mij lukt het in leesmodus niet om de tekst te selecteren en te copy-pasten. Meestal ben ik niet zo'n digibeet, maar of ik zie echt iets over het hoofd, of het kan niet in de app.
Uit EdwinBrouwt's reactie meen ik op te maken dat het hem ook niet lukt?

Wildor

Ik gebruik ook een ipad, en gebruik Brewfather altijd via de browser.
In 'read mode' kun je scherm ingedrukt houden, en dan verschijnt de tekst selectie tool.

Zojuist de app gedownload, in app lukt dat selecteren inderdaad niet.
Dus workaround is via de webbrowser, maar ik zou het zeker als feature request indienen.

Wildor

WJW

Dat is de oplossing. Dankjewel!

Edwin brouwt

Citaat van: Wildor op 30-11-2021  18:48 uAls je in Brewfather klikt op icoontje voor 'read mode' (notitieblokje) krijg je alles in tekstvorm.
Hieronder een recept dat ik heb opgeslagen (kopieren / plakken). Is dat niets?
.....


Slim! Goeie oplossing Wildor!

zierbeek

Ik ben net gestart met Brewfather maar vind het lastig om mijn brouwinstallatie in te stellen. Ik ben begonnen met een gewone kookpot op het vuur en 2 emmers om te vergisten.

biking rebel

Citaat van: zierbeek op 16-12-2021  15:24 uIk ben net gestart met Brewfather maar vind het lastig om mijn brouwinstallatie in te stellen. Ik ben begonnen met een gewone kookpot op het vuur en 2 emmers om te vergisten.

https://docs.brewfather.app/

Ze hebben uitgebreide handleiding. Daarmee moet het wel lukken.

henkie

Heeft Brewfather al een " automatische hopveroudering" zoals bij BrouwHulp? Of kan ik het gewoon niet vinden.


Jacques

Citaat van: henkie op 16-12-2021  16:16 uHeeft Brewfather al een " automatische hopveroudering" zoals bij BrouwHulp? Of kan ik het gewoon niet vinden.

Volgens mij niet. Ik vind dit echter geen gemis. De berekening van de achteruitgang van de bitterwaarde van hop is een beetje natte vinger werk.
In de praktijk ga ik uit van een afname van zo'n 4% per half jaar dat ik de hop heb liggen. Voor de duidelijkheid: 10% alfazuurpercentage wordt dan 9,6% na een half jaar en 9.2% na een jaar. Maar ook dat is natte vinger werk omdat de achteruitgang per hop verschillend is, maar je moet wat...

Berekeningen van de bitterheid van een bier is sowieso een benadering, hoewel sommige benaderingen wel aardig kloppen is gebleken door metingen gedaan tijdens de Brand Bierbrouwwedstrijden in het verleden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.