Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GvB84

Citaat van: GvB84 op 09-11-2020  11:06 uWeet iemand hoe je het cold steepen van mout kan invoeren in Brewfather?
Ik wil een Black IPA (of Cascadian Dark Ale) brouwen. Ik wil zo min mogelijk donkere mouten in de maissch. Om de zwarte kleur te krijgen wil ik een hoeveelheid Carafa cold steepen. Ik zit te denken om 250 g een paar dagen in een weckpot te laten trekken. Bij het koken wil ik het vocht toevoegen in de ketel.

Ik weet inmiddels hoe ik dit kan invoeren. Als je het potentieel SG van de mout op 1 zet, neemt hij wel de kleur mee maar niet de suikers.

Edwin brouwt

Citaat van: hopjesvla op 09-11-2020  15:08 u

Wie weet waat de onderste waarde van 108.1 gram vandaan komt? Of wat het verschil is tussen de 98.4 en 108.1?



Edit:

ik zie het al, vertaalprobleempje:


2e keer suiker moet zijn: Dextrose/Glucose (oftewel corn sugar)...


Dank je Hopjesvla!
Ik heb 'm aangepast dus in de volgende release zou het goed moeten staan.

Dit geldt voor iedereen he: vertaalfouten: meld het aan mij! :-)

hopjesvla

Voor diegene die het nog niet gezien hadden:

Black Friday aanbieding: 25% korting op premium met code BF25
 

Op https://brewfather.app/ staat het ook vermeld.

Rinus

Citaat van: hopjesvla op 25-11-2020  20:00 uVoor diegene die het nog niet gezien hadden:

Black Friday aanbieding: 25% korting op premium met code BF25
 

Op https://brewfather.app/ staat het ook vermeld.
Bedankt voor de tip, ik heb mij aangemeld, betaal nu maar $14,95 per jaar.

Lekkerpilzen

Dit is veruit de beste brouwsoftware die ik tot nu toe gebruikt heb. Vooral dat het crossplatform is, directe koppeling met mijn iSpindle etc. Nu al de best bestede 20 dollar van dit jaar.  :biersmile:
Hiervoor gebruikte ik altijd BrouwHulp, ook prima programma natuurlijk maar ik werd een beetje moe van wat rare bugs en dat ik altijd mijn PC moest gebruiken etc.

Al mijn batches met bier kan ik gewoon lekker on the spot via mijn smartphone bijwerken, metingen invoeren, notities etc.

Eigenlijk het enige nadeel vind ik dat de notities van bier proeven niet zo uitgebreid zijn. Je kan maar 1 "bier proef" notitie toevoegen per batch. Je kan natuurlijk wel meerdere normale notities gebruiken hiervoor natuurlijk.

Eric v B

@Edwin, hierbij een typo die ik vanmorgen vond in Brewfather. "Voor" = "Voer" Ik ben overigens erg tevreden met het programma (en de vertalingen!).  :groots:



Edwin brouwt

Citaat van: Eric v B op 02-01-2021  11:39 u@Edwin, hierbij een typo die ik vanmorgen vond in Brewfather. "Voor" = "Voer" Ik ben overigens erg tevreden met het programma (en de vertalingen!).  :groots:


 :D  thanks!
De vertaling is er bijgewerkt, dus bij de volgende update in orde!

Jacques

Zo links en rechts wordt het woord "graan" gebruikt terwijl dat mout hoort te zijn.
Met alleen ongemoute graan kun je namelijk niet brouwen. Onze leveranciers hebben het ook vaak over graanbrouwen terwijl ze moutbrouwen bedoelen.

Epson Salt = Engels zout
Gypsum = gips

Bij waterbehandeling zie ik het woord chloor terwijl dit chloride hoort te zijn. Dat is echt wat anders...  ;)

pH hoort met kleine p en hoofdletter H geschreven te worden en niet met twee hoofdletters.

Edwin brouwt

Dank je, Jacques, ik ga er mee aan de slag.


Maar wat betreft graan versus mout: er worden natuurlijk ook ongemoute granen gebruikt tijdens het brouwen. Graan verwijst dan toch maar alles, gemout en ongemout.

lier

Nieuwe update is nog niet gereleasd volgens mij en we zijn er met een berg liefhebbers / vrijwilligers mee bezig om de vertalingen goed te krijgen dus alle info is welkom, des te beter wordt het.

Wacht de volgende update af, dan zullen de meeste fouten er uit zijn vermoed ik. De foutjes die overblijven halen we er daarna alsnog uit.

Edwin brouwt

Citaat van: lier op 03-01-2021  00:45 uNieuwe update is nog niet gereleasd volgens mij en we zijn er met een berg liefhebbers / vrijwilligers mee bezig om de vertalingen goed te krijgen dus alle info is welkom, des te beter wordt het.

Wacht de volgende update af, dan zullen de meeste fouten er uit zijn vermoed ik. De foutjes die overblijven halen we er daarna alsnog uit.
Ik heb je even een pm gestuurd, ik wist niet dat er meerdere mensen bezig waren met de Nederlandse vertaling!

florisvanbier



Hallo mannen,
Ik heb problemen met het bepalen van de pH van het brouwsel.
Het zit hem in de pH van het bronwater.
Dat is bij mij met 7,72 redelijk basisch en ik zou verwachten best wat te moeten aanzuren.
Echter valt dat best mee.
Ik ben daarom eens gaan testen en heb eens wat andere waarden ingevuld bij de pH van het bronwater, zoals 6 of 9.
Maar de pH maisch blijft hetzelfde.Het lijkt wel alsof die waarde bij het bronwater geen invloed heeft.
Waar doe ik iets fout?

middelaersch

Je doet niks fout. De pH van de maisch wordt vooral bepaald door de moutstort, de samenstelling van je bronwater en eventueel gebruikte brouwzouten. De pH van het bronwater heeft weinig invloed op de uiteindelijke pH van de maisch.

Andert

Citaat van: florisvanbier op 08-01-2021  10:59 u

Hallo mannen,
Ik heb problemen met het bepalen van de pH van het brouwsel.
Het zit hem in de pH van het bronwater.
Dat is bij mij met 7,72 redelijk basisch en ik zou verwachten best wat te moeten aanzuren.
Echter valt dat best mee.
Ik ben daarom eens gaan testen en heb eens wat andere waarden ingevuld bij de pH van het bronwater, zoals 6 of 9.
Maar de pH maisch blijft hetzelfde.Het lijkt wel alsof die waarde bij het bronwater geen invloed heeft.
Waar doe ik iets fout?
Dat lijkt me niet te kloppen maar het kan omdat tapwater geen bufferend vermogen heeft. Heb je al geprobeerd om extreme waarden in de voeren? Bijvoorbeeld 1 of 14? Dit om uit te vinden of er überhaupt mee gerekend wordt.

Overigens is een pH tussen 7 en 8 heel normaal voor tapwater hoor.

florisvanbier

Citaat van: middelaersch op 08-01-2021  13:10 uJe doet niks fout. De pH van de maisch wordt vooral bepaald door de moutstort, de samenstelling van je bronwater en eventueel gebruikte brouwzouten. De pH van het bronwater heeft weinig invloed op de uiteindelijke pH van de maisch.

Ik kan dit bijna niet geloven, het gebruikte bronwater voor de maisch is immers het grootste gedeelte, het lijkt me dat dat een grote invloed zou hebben.
Maar goed ook al zou het een kleine invloed hebben, dan zou je dit moeten zien in de maisch pH.
Ik heb daarom de pH bij het bronwater naar 14 gezet, maar het maisch pH verandert niet.
Het zou toch natijd iets moeten veranderen?
Verandert jullie maisch pH wel als je de pH in je bronwater verandert?

Andert

Citaat van: florisvanbier op 08-01-2021  13:49 uIk kan dit bijna niet geloven, het gebruikte bronwater voor de maisch is immers het grootste gedeelte, het lijkt me dat dat een grote invloed zou hebben.
Maar goed ook al zou het een kleine invloed hebben, dan zou je dit moeten zien in de maisch pH.
Ik heb daarom de pH bij het bronwater naar 14 gezet, maar het maisch pH verandert niet.
Het zou toch natijd iets moeten veranderen?
Verandert jullie maisch pH wel als je de pH in je bronwater verandert?
Ik denk dat middelaersch gelijk heeft, het heeft zeer weinig tot geen invloed. Je moet je voorstellen dat je het over hele kleine verschillen in concentraties aan opgeloste stoffen hebt als je spreekt over een pH verschil van 6 of 7. Als je dan vervolgens een hoeveelheid mout stort waarin zich een veelvoud aan pH veranderende stoffen zit dan kun je je wel voorstellen dat het oorspronkelijke water weinig invloed heeft op de uiteindelijke pH van de maisch.

Daarnaast blijft het wel raar dat als je 14 invult er niets veranderd. Misschien heeft de ontwikkelaar geen rekening gehouden met zulke extremen en rekent het programma hier niet (goed) mee.

GvB84

Kan het niet zo zijn dat Brewfather de pH berekend aan de hand van het waterprofiel?

florisvanbier

Citaat van: GvB84 op 08-01-2021  15:21 uKan het niet zo zijn dat brewfather de pH berekend aan de hand van het waterprofiel?

Mhh, das een goeie. Dat zou wel kunnen verklaren waarom je geen verschil ziet in de pH maisch als je pH van de bron wijzigt.
Maar dan zouden ze dat veld van bron pH beter niet invulbaar moeten maken, maar automatisch (net als de hardheid).

Hoe kan je de pH berekenen? Kan dat door middel van de kationen en anionen waarden die je moet invoeren?
Dat zijn immers niet alle stoffen die in kraanwater voorkomen.

Hopfenfox

https://docs.brewfather.app/recipes/water-calculator

Volgens deze link moet de pH van het bronwater in de berekening zitten. Maar je vraagt je dan af waarom grote veranderingen in bronwaterprofiel niet tot een andere maisch-pH leiden. Ik kan het alleen verklaren door een veel grotere invloed van de mout. De reacties die optreden verzuren het water blijkbaar enorm, en de invloed van het bronwaterprofiel is blijkbaar beperkt.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 08-01-2021  15:21 uKan het niet zo zijn dat Brewfather de pH berekend aan de hand van het waterprofiel?

Net als andere brouwsoftware houdt Brewfather rekening met de opgeloste zouten in het leidingwater en de zouten die je toevoegt in combinatie met de mouten die gestort worden.

Het is daarom belangrijk dat je de opgeloste zouten van je leidingwater goed verwerkt in Brewfather.
De pH berekeningen van Brewfather zijn adequaat heb ik gemerkt. De pH van het beslag zit heel dicht bij de berekende waarde. Bij een pH verschil van minder dan 0,05 is er geen enkele reden om te corrigeren.

middelaersch

Citaat van: Andert op 08-01-2021  14:10 uJe moet je voorstellen dat je het over hele kleine verschillen in concentraties aan opgeloste stoffen hebt als je spreekt over een pH verschil van 6 of 7. Als je dan vervolgens een hoeveelheid mout stort waarin zich een veelvoud aan pH veranderende stoffen zit dan kun je je wel voorstellen dat het oorspronkelijke water weinig invloed heeft op de uiteindelijke pH van de maisch.

Klopt helemaal.


Citaat van: Andert op 08-01-2021  14:10 uDaarnaast blijft het wel raar dat als je 14 invult er niets veranderd. Misschien heeft de ontwikkelaar geen rekening gehouden met zulke extremen en rekent het programma hier niet (goed) mee.

Water met dergelijke extreme pH waardes komt in de praktijk niet voor, dus het heeft inderdaad geen nut om daar mee te rekenen.

GvB84

Citaat van: Jacques op 08-01-2021  17:06 uNet als andere brouwsoftware houdt Brewfather rekening met de opgeloste zouten in het leidingwater en de zouten die je toevoegt in combinatie met de mouten die gestort worden.

Het is daarom belangrijk dat je de opgeloste zouten van je leidingwater goed verwerkt in Brewfather.
De pH berekeningen van Brewfather zijn adequaat heb ik gemerkt. De pH van het beslag zit heel dicht bij de berekende waarde. Bij een pH verschil van minder dan 0,05 is er geen enkele reden om te corrigeren.

Duidelijk. Dat is ook wat ik bedoelde.

florisvanbier

Citaat van: Jacques op 08-01-2021  17:06 uNet als andere brouwsoftware houdt Brewfather rekening met de opgeloste zouten in het leidingwater en de zouten die je toevoegt in combinatie met de mouten die gestort worden.

Het is daarom belangrijk dat je de opgeloste zouten van je leidingwater goed verwerkt in Brewfather.
De pH berekeningen van Brewfather zijn adequaat heb ik gemerkt. De pH van het beslag zit heel dicht bij de berekende waarde. Bij een pH verschil van minder dan 0,05 is er geen enkele reden om te corrigeren.

Ok dan kunnen we concluderen dat de invloed van bronwater pH op maisch pH berekend wordt op basis van de watersamenstelling die je invoert bij de kationen en anionen en dus niet bij de pH die je bij je bronwater invult. Daarnaast heeft de bronwater pH dus blijkbaar nihil invloed op de maisch pH.
Ik ben wel benieuwd, hoe brewfather van die 6 mineralen de bronwater pH berekent.
En het blijft dan raar dat je de pH zelf kan invoeren als bijvoorbeeld de hardheid wel automatisch wordt berekend op basis van die 6 mineralen.

Als het maar klopt, dan is het goed, dan ga ik brouwen :)
Thanks :)

middelaersch

Citaat van: florisvanbier op 08-01-2021  19:19 uEn het blijft dan raar dat je de pH zelf kan invoeren als bijvoorbeeld de hardheid wel automatisch wordt berekend op basis van die 6 mineralen.

De pH van het leidingwater moet je in je waterprofiel invoeren om de benodigde hoeveelheid zuur voor het aanzuren van spoelwater te berekenen. Voor de berekening van de maisch-pH wordt dit niet gebruikt.

Als je precies wilt weten hoe dit allemaal werkt, dan adviseer ik je een boek daarover te lezen. Het is niet zo simpel dat je dat hier even uit de doeken kunt doen. John Palmer heeft daar 300 pagina's voor nodig.  ;)

https://www.bol.com/nl/f/water/9200000022951507/

Jacques

Citaat van: florisvanbier op 08-01-2021  19:19 uOk dan kunnen we concluderen dat de invloed van bronwater pH op maisch pH berekend wordt op basis van de watersamenstelling die je invoert bij de kationen en anionen en dus niet bij de pH die je bij je bronwater invult. Daarnaast heeft de bronwater pH dus blijkbaar nihil invloed op de maisch pH.
Ik ben wel benieuwd, hoe brewfather van die 6 mineralen de bronwater pH berekent.
En het blijft dan raar dat je de pH zelf kan invoeren als bijvoorbeeld de hardheid wel automatisch wordt berekend op basis van die 6 mineralen.

Als het maar klopt, dan is het goed, dan ga ik brouwen :)
Thanks :)

Meestal zit de pH van het leidingwater in een vrij kleine range. Zowel een te hoge als ook een te lage waarde is schadelijk voor de leidingen en apparatuur. Normaal ligt de pH-waarde tussen de 7,8 en de 8,3. Dat is een vrij klein bereik. Dat je in Brewfather de pH van het leidingwater kunt invoeren heeft denk ik te maken met het feit dat deze software zoveel mogelijk zaken wilt vastleggen.

Citaat van: middelaersch op 08-01-2021  19:56 uAls je precies wilt weten hoe dit allemaal werkt, dan adviseer ik je een boek daarover te lezen. Het is niet zo simpel dat je dat hier even uit de doeken kunt doen. John Palmer heeft daar 300 pagina's voor nodig.  ;)

https://www.bol.com/nl/f/water/9200000022951507/

Ik raad je aan om de blogserie te lezen die ik geschreven heb over dit onderwerp.

https://www.brouwstore.nl/blog/pH/
https://www.brouwstore.nl/blog/vervolg-pH/
https://www.brouwstore.nl/blog/wat-zit-er-in-je-brouwwater/

En ook naar het topic pH bepalen van mout
In dat topic wordt uitgebreid stil gestaan aan het feit dat mout een grote invloed heeft op de pH van je beslag.

Ook in het boek Bierbrouwen voor Dummies is vrij veel aandacht besteed aan het brouwwater.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.