Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 31-03-2019  22:01 uDan is de tilt volgens mij een stuk duidelijker.
Zwarte lijn zegt niet veel.
De plaato heb ik aan het eind pas aangehangen, omdat die toen toen pas geïmplementeerd was in de app.
Ik probeerde te laten zien dat je alle gemeten waardes in 1 scherm krijgt (als je een Tilt en een Plaato hebt).

Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-04-2019  13:46 uDe plaato heb ik aan het eind pas aangehangen, omdat die toen toen pas geïmplementeerd was in de app.
Ik probeerde te laten zien dat je alle gemeten waardes in 1 scherm krijgt (als je een Tilt en een Plaato hebt).


Oké dan snap ik het.
Bedankt voor de uitleg.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vlisbier

Ben toch voor ispindel gegaan.
Samen met een Grainfather en Brewfather moet het wel gaan lukken.

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 14-04-2019  13:05 uBen toch voor ispindel gegaan.
Samen met een Grainfather en Brewfather moet het wel gaan lukken.


Volgens mij een prima combinatie. Ik had zelf problemen met de ispindel en wifi bereikbaarheid.

Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 14-04-2019  20:16 uVolgens mij een prima combinatie. Ik had zelf problemen met de ispindel en wifi bereikbaarheid.


Heb er WiFi antenne in laten zetten.
Ben de ispindel nu aan het testen.
Alles lijkt goed te gaan.

hobbybob

Vanmiddag mijn Ispindel ook toegevoegd aan Brewfather.

Voor de grap een simpel recept erin gemaakt.

Leuk programma, grote database en simpel aan te passen, geloof dat ik het maar aan ga schaffen, werkt wel goed met de Ispindel samen.


PaultjePils

Sinds vandaag eens een keer aan de slag geweest met Brewfather ipv BrouwHulp. Bij BrouwHulp heb ik gemiddeld 80% rendement dus die heb ik ook ingevoerd. Ik brouw met een Grainfather. Brewfather rekent uit hoeveel in je gistvat komt, dus ook het verlies onderin en koeler. Hier viel het mij al op dat BrouwHulp 20 liter afgekoeld in de ketel rekent en Brewfather 20 liter in gistvat. Allebei met dezelfde hoeveelheid grondstoffen terwijl het volume anders is. Omdat dit dan niet zo kunnen kloppen heb ik vandaag gebrouwen met allebei de programma's. Nu blijkt dus dat beide programma's mij een verschillend rendement geven. BrouwHulp 78% en Brewfather 72%. Heb ik iets verkeerd ingesteld of mis ik iets. Zoals dat mashefficiency (die bij Brewfather 78% en dus overeenkomt met rendement van BrouwHulp) niet hetzelfde is als maischrendement van BrouwHulp (88%). En dat de mashefficiency van brewfather gelijk staat aan rendement van BrouwHulp. Dat ik kennelijk nog nooit een brewhouse efficiency hebt gebruikt omdat BrouwHulp die niet geeft? Wie kan dit voor mij ophelderen? :)

PaultjePils

Ik dacht dat het allemaal wat ingewikkelder was dat het echt is. Als er iets op een brouwdag uitwijkt dan slaat af en toe een lichte paniek in :nut: Brewhouse efficiency is de efficiency die het verlies van de ketel/koeler ook meeneemt. De mash efficiency van Brewfather is dan het rendement van BrouwHulp. Het maischrendement van BrouwHulp is het in het engels conversion (efficiency) en die parameter heb je niet in brewfather. Het is opgelost. Volgende keer toch even de rust pakken en zelf opzoeken  ::)

lier

Citaat van: PaultjePils op 18-04-2019  15:07 uSinds vandaag eens een keer aan de slag geweest met Brewfather ipv BrouwHulp. Bij BrouwHulp heb ik gemiddeld 80% rendement dus die heb ik ook ingevoerd. Ik brouw met een Grainfather. Brewfather rekent uit hoeveel in je gistvat komt, dus ook het verlies onderin en koeler. Hier viel het mij al op dat BrouwHulp 20 liter afgekoeld in de ketel rekent en Brewfather 20 liter in gistvat. Allebei met dezelfde hoeveelheid grondstoffen terwijl het volume anders is. Omdat dit dan niet zo kunnen kloppen heb ik vandaag gebrouwen met allebei de programma's. Nu blijkt dus dat beide programma's mij een verschillend rendement geven. BrouwHulp 78% en Brewfather 72%. Heb ik iets verkeerd ingesteld of mis ik iets. Zoals dat mashefficiency (die bij Brewfather 78% en dus overeenkomt met rendement van BrouwHulp) niet hetzelfde is als maischrendement van BrouwHulp (88%). En dat de mashefficiency van brewfather gelijk staat aan rendement van BrouwHulp. Dat ik kennelijk nog nooit een brewhouse efficiency hebt gebruikt omdat BrouwHulp die niet geeft? Wie kan dit voor mij ophelderen? :)

Volgens mij klopt je verhaal wel aardig de verschillen zitten hem in het wel of niet mee rekenen van verliezen in je rendement. Als je in BrouwHulp andere verliezen hebt staan dan in Brewfather komen ook de cijfers niet meer overeen.

Klop eens een paar bekende brouwsels in Brewfather incl verliezen en sg's en pas daarop je rendement aan, dan klopt het programma prima hoor

Martijn0172

Ik ga morgen eens brouwen met brewfather, maar klopt het dat bij het automatisch berekeken van je brouwzouten de hoeveelheid melkzuur toe te voegen niet word mee gerekend? Ik kom na automatisch berekenen op een pH van 5,7 uit in brewfather. Dit komt overheen met BrouwHulp, alleen zegt deze dat het aangepast moet worden met 11,5ml tot een pH van 5.4

DavyDK

Interessant dit!

knifeman

Zeer leuk die brewfather en plaato integratie !

Edwin brouwt

Citaat van: Martijn0172 op 14-05-2019  20:28 uIk ga morgen eens brouwen met brewfather, maar klopt het dat bij het automatisch berekeken van je brouwzouten de hoeveelheid melkzuur toe te voegen niet word mee gerekend? Ik kom na automatisch berekenen op een pH van 5,7 uit in brewfather. Dit komt overheen met BrouwHulp, alleen zegt deze dat het aangepast moet worden met 11,5ml tot een pH van 5.4


Ja, je kunt in Brewfather zelf bepalen hoe 'zuur' je 'm wilt maken door gewoon de hoeveelheid melkzuur  te verhogen. Je ziet dan bovenin het popupje de waarde (hier 5.42):








Martijn0172

Duidelijk, dank je wel voor je reactie dan weet ik in ieder geval dat ik niet verder moet zoeken

piotr

Is er iemand met een Klarstein 30l die z'n Brewfather settings wil delen? Geen idee wat ik moet invullen bij Equipment Profile.

Edwin brouwt

Citaat van: piotr op 11-07-2019  08:12 uIs er iemand met een Klarstein 30l die z'n Brewfather settings wil delen? Geen idee wat ik moet invullen bij Equipment Profile.


Ik heb er geen, maar blijkbaar is dit dezelfde als
"Ace Micro Brewery/Hopcat/Bulldog" ?
Misschien dat je daar wel info over kunt vinden?

BertusBeensteen

Ik gebruik het profiel van de hopcat voor de Brew Monk. Echter stond de brewhouse efficiency daar standaard op 80%, die heb ik nu op 75% staan. (Inmiddels pas 2 keer 15L gebrouwen). 80% is vast wel haalbaar bij een groter volume denk ik. Beide keren kwam ik wel redelijk uit met het verwachte SG en dergelijke.

Verder heb ik weinig veranderd. Beetje afhankelijk van hoe veel je brouwt per keer kun je je waterverhoudingen misschien wat aanpassen zodat je niet te dik maischt.

Martijn0172

Ik ben een recept aan het maken waarbij ik de suiker pas toevoegd na de hoofdgisting. Ik heb al gevonden hoe ik dit instel met suiker, maar kan niet vinden hoe ik het gebruikte water moet toevoegen. Zal ik dat toe moeten voegen onder het kopje fermenting bij measured fermenting?

BertusBeensteen

Als je suiker in het recept zet bij fermentables, dan maakt het niets uit voor de OG of je het nou als boil of primary/secondary invult. Wanneer je op Brew drukt, dan zal uiteindelijk bij de te verwachten waardes wel een verschil zijn.
In het geval dat je primary/secondary hebt ingevuld zal bij de metingen een post boil gravity komen te staan, en een apart invul vakje voor OG (Dus het totaal, incl. de suiker). Voor het berekenen van attenuation en abv ed word het OG getal gebruikt.

Hoe je dit precies moet doen met het water ben ik nog niet achter. Ik neem aan dat je suikerwater maakt, en het daarbij gebruikte water bedoelt?
Zelf zou ik dit gewoon compenseren met het spoelwater en dit bij de notities aangeven.

Wellicht dat iemand anders zich er al in heeft verdiept. Persoonlijk vind ik het niet zo heel interessant een beetje meer of minder water. Ik reken het water van het suikerwater bij bottelen ook nooit mee eigenlijk.

lier

Laat brewfather rekenen wat het begin SG zou zijn zonder suiker en dat moet je gemeten SG zijn na brouwen.
Het verschil in SG met en zonder suiker tel je daarbij op en dat wordt je echte SG.

Het beetje water wat ik gebruik om de suiker in op te lossen verwaarloos ik, maar kan je op deze manier ook aan je berekening toevoegen

jorgvde

Door al jullie reacties ben ik enthousiast geworden over Brewfather.

Ik wil alleen de Easybrew 30L hier in zetten bij equipment.
Heeft iemand de gegevens hiervoor? Deze staat er helaas niet standaard in

emiel1

De Easybrew niet inderdaad, maar de Brewster Beacon 30 L staat er wel in en dat is hetzelfde apparaat

jorgvde

Citaat van: emiel1 op 30-08-2019  10:50 uDe Easybrew niet inderdaad, maar de Brewster Beacon 30 L staat er wel in en dat is hetzelfde apparaat

Super. Daar gokte ik het ook al op, maar ik dacht toch even checken!
Die heb ik hem aangepast naar Easybrew 30L (per ongeluk aangepast en niet gekopieerd). En efficiency aangepast naar 65%.


Edwin brouwt

Citaat van: jorgvde op 30-08-2019  15:43 uSuper. Daar gokte ik het ook al op, maar ik dacht toch even checken!
Die heb ik hem aangepast naar Easybrew 30L (per ongeluk aangepast en niet gekopieerd). En efficiency aangepast naar 65%.


Je kunt altijd de "originele" profielen weer terug zetten door onder settings op [reset default data] en daarna "equipment profiles" te kiezen. Je zelf aangepaste profielen blijven bestaan, maar de initiële zijn er terug.

Trapkast

Voor degenen die gebruik maken van een iSpindel, hoe zorgen jullie er voor dat je WiFi-signaal door je koelkast heen richting de router komt?

Ik loop er steeds tegen aan dat het signaal te zwak is om de router te bereiken, waardoor de spindel eigenlijk gewoon onbruikbaar is...  :huilen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.