Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: Mark GA op 29-11-2018  22:40 uDaaraan wordt al weken achter de schermen hard gewerkt door hele slimme mensen.

Nu maar hopen dat die slimme mensen geen vergoeding willen in de toekomst voor hun geleverde arbeid... :) ;)

dirk

Citaat van: Oscar op 29-11-2018  23:25 uNu maar hopen dat die slimme mensen geen vergoeding willen in de toekomst voor hun geleverde arbeid... :) ;)

Flauw.

Edwin brouwt

Volgens mij zijn er meer dan genoeg topcis waar Mark GA en Oscar over hun favoriete software kunnen discussiëren. Ik ben dit topic gestart om Brewfather ervaringen te bespreken, dus het zou fijn zijn om een beetje bij het onderwerp te blijven.

Pyotr

Citaat van: EdwinBrouwt op 30-11-2018  07:38 uIk ben dit topic gestart om Brewfather ervaringen te bespreken, dus het zou fijn zijn om een beetje bij het onderwerp te blijven.

En doorr. Ik zat nog een beetje te stoeien met de omrekentabel onder 'Tools' Refactometer /Brix. Wanneer je vergiste wort hebt kun je daar een berekening maken voor je SG. Wat betekent de correction factor? Geen idee wat je daarmee moet.

hobbybob

Kort gezegd, als je wort aan het vergisten wordt er alcohol gevormd deze alcohol heeft invloed op de brekingindex( meting).

Ik heb de correctiefactor al jaren op 1.04 staan, dit gaf bij 2 in een lab geteste biertjes van mij een afwijking van 0,01% alc.
Mijn meting gaf aan 6,25% en de labtest 6,24% dichtbij genoeg voor de hobby

Het beste bier brouw jezelf


Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 30-11-2018  07:38 uVolgens mij zijn er meer dan genoeg topcis waar Mark GA en Oscar over hun favoriete software kunnen discussiëren. Ik ben dit topic gestart om Brewfather ervaringen te bespreken, dus het zou fijn zijn om een beetje bij het onderwerp te blijven.

Precies, laat ze bij hun eigen onderwerp verder lopen zeiken.

Jacques

Citaat van: Vlisbier op 01-12-2018  09:15 uPrecies, laat ze bij hun eigen onderwerp verder lopen zeiken.

Laten we het op het forum gezellig houden. Steeds vaker zie ik dat vrij grimmig gereageerd wordt op het forum. Het is misschien iets van deze tijd maar het komt de sfeer niet ten goede.

Voor de goede orde is het denk ik goed te weten dat we als beheerders de laatste tijd leden aanspreken om de sfeer te verbeteren. Dat doen we veelal via persoonlijke berichten.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 01-12-2018  20:57 uLaten we het op het forum gezellig houden. Steeds vaker zie ik dat vrij grimmig gereageerd wordt op het forum. Het is misschien iets van deze tijd maar het komt de sfeer niet ten goede.

Voor de goede orde is het denk ik goed te weten dat we als beheerders de laatste tijd leden aanspreken om de sfeer te verbeteren. Dat doen we veelal via persoonlijke berichten.


Ja, heel goed Jacques. Ik zit nu bijna 2 jaar op dit forum en het laatste jaar (+/-) is de taal inderdaad af en toe behoorlijk ongezellig en dat leest een stuk minder prettig.


En weer terug on  topic!  :biersmile: :brouwen:

bramvandersommen

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-08-2018  09:13 uHet zou mooi zijn als iedereen die de  (nieuwe?) cloud brouwsoftware Brewfather gebruikt hier zijn/haar ervaringen deelt.


Ik heb er een uur doorheen zitten klikken en het ziet er goed uit. Kosten zijn $19,-/jaar wat voor mijn geen probleem is (goeie software mag iets kosten, toch).


Voordeel van de cloud-oplossing is dat je overal en op elk device (pc, tablet, smartphone) je recepten en brouwsels kunt bekijken.

Hi Edwin!

Ik heb deze week de overstap gemaakt naar Brewfather na een lange tijd tevreden geweest te zijn met Brewtoad. Echter trekt Brewtoad eind December de stekker eruit trekt. Voorheen heb ik Brewersfriend gebruikt maar zat ik al snel aan mijn max brouwsessies.

Echter heb ik wat problemen met het instellen van mijn brouwopstelling 'Equipment Profile'. Hier heb ik een nieuwe topic voor geopend. Wellicht kun jij mij wat tips geven?
Topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38201.new#new

Na wat uurtjes rondklikken verder een top progamma  :groots: :groots:

Trapkast

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-08-2018  09:13 uHet zou mooi zijn als iedereen die de  (nieuwe?) cloud brouwsoftware Brewfather gebruikt hier zijn/haar ervaringen deelt.

Voordeel van de cloud-oplossing is dat je overal en op elk device (pc, tablet, smartphone) je recepten en brouwsels kunt bekijken.

Vooral dat laatste is precies waarom wij ook overgestapt zijn naar Brewfather.
Met 3 man samen aan een receptuur sleutelen is een stuk makkelijker wanneer je in realtime kan zien wat de ander voorstelt  ;D

El Duderino

Citaat van: bramvandersommen op 13-12-2018  10:39 uHi Edwin!

Ik heb deze week de overstap gemaakt naar Brewfather na een lange tijd tevreden geweest te zijn met Brewtoad. Echter trekt Brewtoad eind December de stekker eruit trekt. Voorheen heb ik Brewersfriend gebruikt maar zat ik al snel aan mijn max brouwsessies.

Echter heb ik wat problemen met het instellen van mijn brouwopstelling 'Equipment Profile'. Hier heb ik een nieuwe topic voor geopend. Wellicht kun jij mij wat tips geven?
Topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38201.new#new

Na wat uurtjes rondklikken verder een top progamma  :groots: :groots:

ik heb eerder met brewtoad gewerkt maar sinds een tijdje overgestapt naar brewfather. En brewfather is een stuk prettiger werken dan brewtoad. Dus je hebt de juiste keuze gemaakt. Al was het vertrek van Brewtoad gedwongen.

Edwin brouwt

Citaat van: bramvandersommen op 13-12-2018  10:39 uHi Edwin!

Ik heb deze week de overstap gemaakt naar Brewfather na een lange tijd tevreden geweest te zijn met Brewtoad. Echter trekt Brewtoad eind December de stekker eruit trekt. Voorheen heb ik Brewersfriend gebruikt maar zat ik al snel aan mijn max brouwsessies.

Echter heb ik wat problemen met het instellen van mijn brouwopstelling 'Equipment Profile'. Hier heb ik een nieuwe topic voor geopend. Wellicht kun jij mij wat tips geven?
Topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38201.new#new

Na wat uurtjes rondklikken verder een top progamma  :groots: :groots:


Leuk dat je zo enthousiast bent! (Het is niet mijn programma hoor, ik ben alleen ook enthousiast)

Joop van den Hoek

Citaat van: Oscar op 29-11-2018  21:43 uBrouwVisie kan dat al jaren (Multiple recept xml)  ;)

Kan "geweldige" BrouwVisie dit ook?
Je Tilt uitlezen.



knifeman

Ispindel uitlezen is zeer leuke extra. Werkt veel beter dan met brewspy en brewfather geeft zelf aan wanneer sg paar dagen zelfde is gebleven. Ik ben fan. Kan me echter wel voorstellen dat voor de meer professionele brouwer te eenvoudige software is.

Een ander nadeel is dat je niet zelf beslist wanneer je upgrade en dus zonder het te beseffen lichtelijk andere berekeningen krijgt...

floris68

Door jullie enthousiaste verhalen ben ik ook overgestapt op Brewfather en heb mijn eerste brouwsessie ingevoerd. Ziet er prima uit!

In mijn Braumeister gebruik ik altijd 23 liter maisch en 5 liter spoelwater, maar ik krijg Brewfather er niet toe bereid om die 5 liter zelf in te voeren, hij blijft bij zijn zelf berekende 4,76 liter.  Weet iemand hoe ik dit manueel kan corrigeren?

Marcel_k

Citaat van: floris68 op 30-01-2019  17:09 u.  Weet iemand hoe ik dit manueel kan corrigeren?
Ik werd  compleet gestoord van de waterberekeningen. Uiteindelijk maar gewoon een emailtje naar ze gestuurd. Dit is wat ie zei:
 "What you want to do is very easy already, in your equipment profile just select Mash/Sparge Water Calculation Method: Custom.

Enter 20 as mash water, and 10 as sparge water. Or any custom formula that results in the values you want.

https://docs.brewfather.app/getting-started/setting-up-your-equipment-profile

Let me know if you want any more help.

--
Best regards
Thomas Gangsøy
Brewfather "

Ziet er nu beter uit bij mij. Succes.

Edwin brouwt

Citaat van: floris68 op 30-01-2019  17:09 uDoor jullie enthousiaste verhalen ben ik ook overgestapt op Brewfather en heb mijn eerste brouwsessie ingevoerd. Ziet er prima uit!

In mijn Braumeister gebruik ik altijd 23 liter maisch en 5 liter spoelwater, maar ik krijg Brewfather er niet toe bereid om die 5 liter zelf in te voeren, hij blijft bij zijn zelf berekende 4,76 liter.  Weet iemand hoe ik dit manueel kan corrigeren?
Volgens mij kunt je dat ook prima doen door de beslagdikte aan te passen?

floris68

Citaat van: Marcel_k op 30-01-2019  20:45 u"What you want to do is very easy already, in your equipment profile just select Mash/Sparge Water Calculation Method: Custom.


Ok, dat werkt inderdaad.

Mijn oordeel over BF na het invoeren van mijn eerste recept en brouwsel is bijzonder positief. Nu alleen nog uitzoeken hoe ik de suiker hoeveelheid bij bottelen kan aanpassen.

Edwin brouwt

Citaat van: floris68 op 31-01-2019  19:59 uOk, dat werkt inderdaad.

Mijn oordeel over BF na het invoeren van mijn eerste recept en brouwsel is bijzonder positief. Nu alleen nog uitzoeken hoe ik de suiker hoeveelheid bij bottelen kan aanpassen.

Bij het maken of editen van het recept vul je je CO2 in. Aan de hand daarvan wordt de suiker voor je berekend :-)

floris68

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-01-2019  20:13 u
Bij het maken of editen van het recept vul je je CO2 in. Aan de hand daarvan wordt de suiker voor je berekend :-)


Oh ja, ik zie het. En dan kan je de batch aan de hand van het veranderde recept weer updaten. Nog even aan de logica wennen.  :)

Pyotr

Cool, de Plaato airlock is nu als device opgenomen in Brewfather  ;D Even in settings de unit activeren en in de Plaato app de link toevoegen.

Edwin brouwt

Citaat van: Pyotr op 28-03-2019  22:38 uCool, de Plaato airlock is nu als device opgenomen in Brewfather  ;D Even in settings de unit activeren en in de Plaato app de link toevoegen.


Ja, top hè. Ik heb hem er gelijk aan gehangen dus loopt ie de laatste dagen even mee.




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-03-2019  08:06 uJa, top hè. Ik heb hem er gelijk aan gehangen dus loopt ie de laatste dagen even mee.





Volgens min is dit een tilt en geen plaato

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 29-03-2019  20:09 uVolgens min is dit een tilt en geen plaato


Dit is alle twee! De complete lijnen zijn van de tilt,  de lijntjes die er op een gegeven moment bij komen zijn van de plaato, de turquoise en zwarte lijntjes dus.




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-03-2019  20:32 uDit is alle twee! De complete lijnen zijn van de tilt,  de lijntjes die er op een gegeven moment bij komen zijn van de plaato, de turquoise en zwarte lijntjes dus.


Dan is de tilt volgens mij een stuk duidelijker.
Zwarte lijn zegt niet veel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.