Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Het zou mooi zijn als iedereen die de  (nieuwe?) cloud brouwsoftware Brewfather gebruikt hier zijn/haar ervaringen deelt.


Ik heb er een uur doorheen zitten klikken en het ziet er goed uit. Kosten zijn $19,-/jaar wat voor mijn geen probleem is (goeie software mag iets kosten, toch).


Voordeel van de cloud-oplossing is dat je overal en op elk device (pc, tablet, smartphone) je recepten en brouwsels kunt bekijken.



Voor een uitgebreide recensie zie hier.

Markiej87

Ik ben er ook in gedoken. Mooi stukje software. Nog wel even wennen aan de interface :)

Markiej87

Bijzonder dat ik de enige ben die reageert... Allemaal vastgeroest in het ouderwetse BrouwHulp wat niet meer ontwikkeld wordt?

Nu drie weken enthousiast gebruiker.. Wat een puik stukje software! Veel geprobeerd sinds ik BrouwHulp 4 jaar geleden ben gaan gebruiken maar niets kon me bekoren.. Tot Brewfather om de hoek kwam kijken :)

Heisenberg

Zou ik best willen proberen. Ik gebruik geen Windhoos maar Linux als besturingssysteem. Is er ook een Linux versie?
Oh wacht even, het is een app?

tdp

Gemak dient de mens, Mark.
Ik denk inderdaad dat dat voor velen de reden is. Ik ben zelf ooit van BrouwVisie overgestapt naar BrouwHulp, enkel omdat deze zonder gekunstel op Linux draaide. Waar ik er eerst niet aan kon wennen, ben ik nu een zeer tevreden eindgebruiker!

Edwin brouwt

Citaat van: Heisenberg op 21-08-2018  00:26 uZou ik best willen proberen. Ik gebruik geen Windhoos maar Linux als besturingssysteem. Is er ook een Linux versie?
Oh wacht even, het is een app?


Het draait op elk apparaat waar een browser op staat. Dus je maakt je recept met je linux machine en tijdens de brouwdag hou je alles bij met je smartphone (bijvoorbeeld he).




Edwin brouwt

Citaat van: tdp op 21-08-2018  08:28 uGemak dient de mens, Mark.
Ik denk inderdaad dat dat voor velen de reden is. Ik ben zelf ooit van BrouwVisie overgestapt naar BrouwHulp, enkel omdat deze zonder gekunstel op Linux draaide. Waar ik er eerst niet aan kon wennen, ben ik nu een zeer tevreden eindgebruiker!


Snap ik helemaal. Maar de "onhandigheden" van BrouwHulp (niet snel aan kunnen passen van alfa waarden van je hop bijv. Of dat je even op je werk een recept kan bekijken/aanpassen) zijn bij Brewfather echt goed opgelost.
Ik heb het bij mijn laatste brouwdag tegelijk met BrouwHulp gedraaid en dat ging eigenlijk heel soepel.


Als je natuurlijk 100% blij bent met BrouwHulp is er natuurlijk geen enkele reden om over te stappen  :)

Markiej87

Citaat van: EdwinBrouwt op 21-08-2018  22:01 uAls je natuurlijk 100% blij bent met BrouwHulp is er natuurlijk geen enkele reden om over te stappen  :)
Ik was 100% tevreden over BrouwHulp tot ik Brewfather ging gebruiken ;)

Edwin brouwt

Afgelopen week twee brouwsels met Brewfather gegaan: heel erg soepel allemaal.
En ik kwam er ook nog achter dat er een directe koppeling met mijn Tilt en iSpindel is, super handig.

wiliam

Citaat van: Heisenberg op 21-08-2018  00:26 uZou ik best willen proberen. Ik gebruik geen Windhoos maar Linux als besturingssysteem. Is er ook een Linux versie?
Oh wacht even, het is een app?

Gewoon vastgeroest in het schriftje en potlood.  :)
Hou niet van appies en ander computer gedoe, of het wordt een "word" bestand.
Radio aan, boek erbij, en een tik tak wekker met bel, en gaan met die handel.
En nee ik ben niet tegen de vooruitgang, Grainfather (2018) is aanwezig,
afstellen en rustig genieten is mijn motto.
Maar zelf zien, en controleren is mijn uitgangspunt.
Zal dan ook voor bio producten kiezen, alle rommel die extra gebruikt wordt
om een product te verkrijgen, is een aantasting van het product op zich.




elfpenner

Ik heb thuis geen Windows, Mac of Linux, maar een Chromebook.
Dus ik gebruikte een Google Spreadsheet om alles in te berekenen en bij te houden.
Dus nooit BrouwHulp, of BrouwVisie gebruikt.

Toevallig kwam ik vorige week Brewfather tegen en ik ben super enthiousiast!
Net alleen dat het overal draait (ook op mijn smartphone), en al mijn recepten etc in de cloud staan, maar ook over hoe het werkt; Het is simpel, maar heeft toch alle mogelijkheden.

Ik denk dat ik de betaalde versie (zo'n 15 euro per jaar) ga aanschaffen.

Het zal nog mooier zijn als het ook in het Nederlands beschikbaar komt...
Nu Engels.

Markiej87

Ik ben ook een premium user. Echt een fijn stukje software. De ontwikkelaar is ook makkelijk te benaderen en als je een issue of een verbeteridee oppert doet hij er ook iets mee. Dat vind ik wel fijn gezien de veranderende wereld waar we nu in zitten en bijvoorbeeld BrouwHulp al jaren niet een update heeft gehad.

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 20-08-2018  23:01 uBijzonder dat ik de enige ben die reageert.
De enige brouwsoftware die ik echt vertrouw is mijn eigen software omdat ik weet wat daarin zit. Meer heb ik ook niet nodig. Rekent precies uit zoals het moet zijn.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 07-09-2018  18:07 uDat vind ik wel fijn gezien de veranderende wereld waar we nu in zitten en bijvoorbeeld BrouwHulp al jaren niet een update heeft gehad.

Water, mout, hop en water veranderen niet zo snel dat brouwsoftware van een paar jaar oud niet meer bruikbaar is.  :)

Het grote nadeel van buitenlandse software is dat deze niet altijd de grondstoffen en de daarbij behorende specificaties kennen die wij hier tot onze beschikking hebben.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 08-09-2018  22:49 uWater, mout, hop en water veranderen niet zo snel dat brouwsoftware van een paar jaar oud niet meer bruikbaar is.  :)

Het grote nadeel van buitenlandse software is dat deze niet altijd de grondstoffen en de daarbij behorende specificaties kennen die wij hier tot onze beschikking hebben.


In het geval van Brewfather staan er veel grondstoffen in die hier leverbaar zijn. Alle mouten van Dingemans, Castle, Weyermann, Fawcett, ze zitten er allemaal in. Enige welke ik mis is Swaen, maar het toevoegen van grondstoffen is ook weer heel gemakkelijk.

pim1980

Bedankt voor de tip van deze webapp/software. Ziet er top uit op het eerste gezicht. Ga het zeker een keertje uittesten!

Mark GA

Ik heb zojuist mijn recepten uit BrouwHulp geïmporteerd naar Brewfather!
Het Brews.xml bestand stond bij mij in Dropbox...
Dikke wow dit!

Mark GA

Ehm... ik had je post graag geciteerd Ingo maar dat gaat niet. Instelling misschien?

Brewfather kan zowel Grainfather bestanden importeren (JSON) als XML.
Volgens mij maakt het niet uit waar dat bestand staat. In mijn geval in Dropbox. Dus als ik BrouwHulp gebruik wordt het XML bestand in Dropbox bijgewerkt en kan ik zodoende op meerdere locaties de recepten oproepen.
Waarom Dropbox? Omdat de BrouwHulp app van Jean-Paul die gebruikt.
Maar Onedrive, Gdrive of welke cloudapplicatie dan ook zou moeten werken. FTP dus ook.
Werkt maar 1 kant uit trouwens. Je zal je bestand ook weer moeten exporteren naderhand. Je kunt geen vaste locatie opgeven om je recepten bij te houden.
Desalniettemin ben ik erg blij omdat BrewFather de gegevens naadloos overneemt van BrouwHulp.

Pyotr

Ook mijn Brewfather interesse is gewekt door de enthousiaste gebruikersverhalen 8) Ik ben benieuwd.

Edwin brouwt

Citaat van: Pyotr op 10-09-2018  18:18 uOok mijn Brewfather interesse is gewekt door de enthousiaste gebruikersverhalen 8) Ik ben benieuwd.


Welcome to the club!  :biersmile: 


(Engelse uitdrukking mag vast wel)

Pyotr

Inmiddels enkele favoriete recepten vanuit BrouwHulp zonder problemen geïmporteerd in Brewfather (beerxml). Super dat ik mijn recepten nu ook op mijn mobiel, iPad en op elke internet browser kan opvragen. De gebruikers interface is zeer intuïtief, ik ben om  :groots:

bramheus

Ik ga m ook naast BrouwHulp gebruiken...., het ziet er super uit!
Alleen mist ie inderdaad een hoop soorten mout  ;-)

Edwin brouwt

Citaat van: bramheus op 18-09-2018  14:39 uIk ga m ook naast BrouwHulp gebruiken...., het ziet er super uit!
Alleen mist ie inderdaad een hoop soorten mout  ;-)


Binnenkort kun je ingrediënten importeren, dus bijvoorbeeld de complete Swaen mouten.

Mark GA

Ik heb een suggestie uitstaan bij ze, om alle recepten in 1x te kunnen exporteren (nu kan dat alleen per stuk).
Wat heel fijn zou zijn is als zowel voorraadbeheer als profielen kunnen worden gesynchroniseerd met BrouwHulp.
Ik gebruik liever BrouwHulp voor het samenstellen van recepten namelijk; het finetunen ervan gaat in BrouwHulp fantastisch.
Als je die XML-bestanden ook in de cloud kunt oproepen en bijwerken is mijn feestje compleet.
Ik heb nog 14 dagen premium als trial maar ga op zeker voor de betaalde versie. Heeft ook met de toegankelijkheid van de ontwikkelaar te maken. Die reageren op Facebook vrijwel meteen...

Edwin brouwt

Citaat van: Mark GA op 19-09-2018  22:37 uIk heb een suggestie uitstaan bij ze, om alle recepten in 1x te kunnen exporteren (nu kan dat alleen per stuk).
Wat heel fijn zou zijn is als zowel voorraadbeheer als profielen kunnen worden gesynchroniseerd met BrouwHulp.
Ik gebruik liever BrouwHulp voor het samenstellen van recepten namelijk; het finetunen ervan gaat in BrouwHulp fantastisch.
Als je die XML-bestanden ook in de cloud kunt oproepen en bijwerken is mijn feestje compleet.
Ik heb nog 14 dagen premium als trial maar ga op zeker voor de betaalde versie. Heeft ook met de toegankelijkheid van de ontwikkelaar te maken. Die reageren op Facebook vrijwel meteen...


Ik denk niet dat hij een synchronisatie met BrouwHulp gaat inbouwen dus er zal altijd handmatig geëxporteerd moeten worden.


Ik vind juist finetunen van recepten in brewfather heel goed doordacht: je kunt schalen op liters, begin sg of in procenten. Daarbij zijn bijvoorbeeld de alfa waardes van hop per recept aan te passen zonder dat je eerst een nieuwe hopsoort hoeft in te voeren/aan te passen.


Het enige wat ik jammer vind is dat mijn oude brouwsessies niet Brewfather te zetten zijn (hij is dat wel aan het onderzoeken maar volgens mij exporteert BrouwHulp dat niet goed).


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.