Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mark GA

Hoezo werkt dat niet goed?
Je zet in BrouwHulp je beer.xml koppeling naar een bestand in Dropbox.
In Brewfather importeer je dat bestand vanuit Dropbox en je hebt al je recepten.

Edwin brouwt

Citaat van: Mark GA op 20-09-2018  13:42 uHoezo werkt dat niet goed?
Je zet in BrouwHulp je beer.xml koppeling naar een bestand in Dropbox.
In Brewfather importeer je dat bestand vanuit Dropbox en je hebt al je recepten.


Ja, wel je recepten, maar niet je brouwsessies (met alle metingen en zo)


Pyotr

Citaat van: EdwinBrouwt op 20-09-2018  14:47 uJa, wel je recepten, maar niet je brouwsessies (met alle metingen en zo)

Je bedoelt je aantekeningen die in Brewfather onder notes gemaakt kunnen worden? Onder 'Log' bedoel ik... ;)

Vlisbier

Afgelopen dinsdag mijn eerste cursus avond gehad bij de Deltabrouwers.

Ik weet nu al dat dit mijn nieuwe hobby wordt.

Ik vraag me af of deze software ook voor de echte beginner is.

Ik denk er over na om gelijk vanaf eerste brouw dit te gebruiken.

Ik heb totaal geen ervaring hier mee.
Tips meer dan welkom.

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 07-10-2018  09:27 uAfgelopen dinsdag mijn eerste cursus avond gehad bij de Deltabrouwers.

Ik weet nu al dat dit mijn nieuwe hobby wordt.

Ik vraag me af of deze software ook voor de echte beginner is.

Ik denk er over na om gelijk vanaf eerste brouw dit te gebruiken.

Ik heb totaal geen ervaring hier mee.
Tips meer dan welkom.


Ik denk dat het kan. Ik vond BrouwHulp in het begin ook onbegrijpelijk (aan welke waarde moet je sleutelen om ergens anders een waarde veranderd te krijgen), mag dat komt vanzelf naarmate je vaker brouwt.
Ik denk dat Brewfather prima werkt: gebruik wat je wil gebruiken en maak het jezelf niet te moeilijk (doe bijvoorbeeld nog geen pH en andere watercorrecties)


Wat ik in het begin deed was een papieren uitdraai maken en die als checklist gebruiken (Die van BrouwHulp is echt handig). En de software alleen gebruiken als log.
Brewfather heeft een ingebouwde timer die alle stappen aangeeft.




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-10-2018  10:30 uIk denk dat het kan. Ik vond BrouwHulp in het begin ook onbegrijpelijk (aan welke waarde moet je sleutelen om ergens anders een waarde veranderd te krijgen), mag dat komt vanzelf naarmate je vaker brouwt.
Ik denk dat Brewfather prima werkt: gebruik wat je wil gebruiken en maak het jezelf niet te moeilijk (doe bijvoorbeeld nog geen pH en andere watercorrecties)


Wat ik in het begin deed was een papieren uitdraai maken en die als checklist gebruiken (Die van BrouwHulp is echt handig). En de software alleen gebruiken als log.
Brewfather heeft een ingebouwde timer die alle stappen aangeeft.


We hebben recept gekregen om tripel te gaan brouwen.

Ben aan het kijken wat je waar in moet voeren.
Nog een heel gepuzzel.

Wie weet met het filmpje kom ik verder

Vlisbier

Ik heb na het invoeren van de tripel besloten om maar gelijk via Brewfather te gaan werken dus premium aangeschaft.

Dit omdat het op iPad, iPhone en Mac perfect werkt.

Heb alleen vraagje over invoeren.

Kooktijd is 1 uur
Hop moet 1 uur meekoken
50 minuten na het koken moeten de kruiden nog 10 minuten mee koken.

Hoe voor je dit precies in
Vul je bij misc in
Use boil  en time 10 min?.

Of doe ik het dan niet goed.

Meer tips over invoeren altijd welkom

knifeman

Ik heb het getest, maar ofwel kijk ik ernaast ofwel is er geen 'zoek in bestaande recepten' functie? Zoals bij Beersmith, BrouwHulp etc?

Vlisbier

Citaat van: knifeman op 23-10-2018  21:54 uIk heb het getest, maar ofwel kijk ik ernaast ofwel is er geen 'zoek in bestaande recepten' functie? Zoals bij Beersmith, BrouwHulp etc?

Volgens mij moet je zelf recepten invoeren of importeren.

knifeman

Daar lijkt het op.

knifeman

Aha maar wat ziet mijn lodderoog daar: dat is voor mij wel een reden om het te beginnen gebruiken, je kan je data van iSpindel direct laten binnenkomen en bijhouden van je brews ! Voor de zeer korte periode dat ik die gebruik staat die nu in Brewspy volledig los van de brouwsessie die ik in BrouwHulp bijhoud...

Vlisbier

Citaat van: knifeman op 23-10-2018  22:03 uDaar lijkt het op.

Importeren gaat alleen met primum

Vlisbier

Wie kan mij helpen met het invoeren van het volgende recept.

Wat waar en hoe, ik kom er nog niet uit, maar programma zier er zo goed uit dat ik er verder mee wil.

11 liter water verwarmen tot 66 graden
Op 65 graden 60 min
Op 78 graden 2 min

6 liter spoelwater van 80 graden

Kooktijd 60 min
Hop 60 min meekoken
Na 50 minuten kruiden toevoegen.

Moet 12 liter overblijven.
Filteren in emmerfilter moet 11 liter wordt overblijven.

Vergisten op 18-22 graden.


Mout
Lager 3-4 ebc. 2000 gram
Vienna 9-12 ebc 1300 gram
Ambermout 50 ebc 150 gram

Paradijszaad 4 gram
Koriander 4 gram

Mangrove's Jack m 31. 

Hop Challenger 16 gram

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 31-10-2018  19:50 uWie kan mij helpen met het invoeren van het volgende recept.

Wat waar en hoe, ik kom er nog niet uit, maar programma zier er zo goed uit dat ik er verder mee wil.

11 liter water verwarmen tot 66 graden
Op 65 graden 60 min
Op 78 graden 2 min

6 liter spoelwater van 80 graden

Kooktijd 60 min
Hop 60 min meekoken
Na 50 minuten kruiden toevoegen.

Moet 12 liter overblijven.
Filteren in emmerfilter moet 11 liter wordt overblijven.

Vergisten op 18-22 graden.


Mout
Lager 3-4 ebc. 2000 gram
Vienna 9-12 ebc 1300 gram
Ambermout 50 ebc 150 gram

Paradijszaad 4 gram
Koriander 4 gram

Mangrove's Jack m 31. 

Hop Challenger 16 gram


Uh...linksboven op recipes en dan rechtsonder op het rondje klikken en dan op "add recipe"?
Of bedoel je iets anders. Want daarna is het gewoon je granen, hop en gist invoeren. Wel even je "equipment" kiezen (ketel, grainfather etc) of zelf je spullen onder "profiles-equipment" invoeren (het beste).




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-10-2018  23:19 uUh...linksboven op recipes en dan rechtsonder op het rondje klikken en dan op "add recipe"?
Of bedoel je iets anders. Want daarna is het gewoon je granen, hop en gist invoeren. Wel even je "equipment" kiezen (ketel, grainfather etc) of zelf je spullen onder "profiles-equipment" invoeren (het beste).

Ik was al eind op weg maar vraag me af hoe je moet invoeren hoe je na 50 min koken iets moet toevoegen.

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 01-11-2018  06:54 uIk was al eind op weg maar vraag me af hoe je moet invoeren hoe je na 50 min koken iets moet toevoegen.


Dat staat onder Misc - add

El Duderino

Allereerst bedankt voor het attent maken op Brewfather. Als Mac gebruiker vind ik dat gemier met BrouwHulp en BrouwVisie helemaal niks. Ik had al een alternatief gezocht in de online tool Brewtoad wat ik ook erg plezierige software vind. Brewfather lijkt nog een stapje verder te gaan ook i.c.m. de app. Dus ik wil nu eens uitzoeken welke het beste werkt. Je krijgt een maand premium bij Brewfather als trial.

Ik had al een aantal recepten in Brewtoad gemaakt. Nu heb ik eentje geexporteerd als Beer.xml en geimporteerd in Brewfather. Heb in Brewfather ook het profiel van de Hopcat / Brew Monk / Brewster 30L gebruikt aangezien ik de Easybrew 30 heb en dit volgens mij hetzelfde apparaat is. De uitkomsten van het recept is echter totaal anders. Ik krijg een alcoholpercentage van 8.8% ipv 6.2 in brewtoad. Het brouwzaalrendement van het profiel in Brewfather was 82%. Die in Brewtoad had ik zelf op 70% ingesteld. Maar ook als ik het rendement in Brewfather op 70% zet is het verschil nog heel groot. Wat doe ik niet goed? Het Easybrew 30 apparatuurprofiel in Brewtoad heb ik zelf ingesteld nav wat zaken die ik hier en op internet heb verzameld.

Ik weet nu niet goed welke software ik moet vertrouwen en waar ik zaken verkeerd heb ingevoerd. Als bijlage heb ik het recept in beer.xml erbij gedaan. Misschien dat iemand eens kan kijken wat dit voor resultaten geeft in andere software?

knifeman

Ik gebruik tot nu toe BrouwHulp, beersmith en brewfather, mijn voorkeur gaat momenteel sterk naar brewfarher gezien die online alles opslaat en ispindel compatibel is. Enige nadeel in mijn ogen is de momenteel beperkte database met ingredienten. Daarboven met het brewmonk 30 liter profiel (ik gebruik ook een Easybrew 30) klopt dat het meeste wat betreft rendementen kleuren etc. Van de drie softwares

Edwin brouwt

@el duderino: controleer  even de manier van berekenen van je vergistingsgraad onder final gravity. Brewfather kan dat uitgebreid en simpel doen, onder settings.
En ik zou even je ketelprofiel even door lopen, dat moet bij alle brouwprogramma's, dus hier ok wel slim.




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-11-2018  10:08 uDat staat onder Misc - add


Bedankt weer wat duidelijk
Wat vul je voor tijd in bij
Hop 60 minuten meekoken

Zet je dan boil en time op 60?
Kruiden laatste 10 min zet je dan bij
Misc boil en dan 10 min of 50 min en boil

Sorry dat ik misschien domme vraag stel, maar wil het goed invoeren

knifeman

10 minuten koken zet je op 10 boil... je moet denken: zoveel minuten voor einde...
Brewfather maakt er dan in je 'batch' een mooie tijdlijn van met timers die je op brouwdag kan gebruiken

Vlisbier

Citaat van: knifeman op 01-11-2018  18:16 u10 minuten koken zet je op 10 boil... je moet denken: zoveel minuten voor einde...
Brewfather maakt er dan in je 'batch' een mooie tijdlijn van met timers die je op brouwdag kan gebruiken


Oké dat ziet er nu goed uit volgens mij.
Meer info over waar en hoe in te vullen zijn welkom

Is erg mooi en goed in elkaar gezet.

El Duderino

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-11-2018  18:02 u@el duderino: controleer  even de manier van berekenen van je vergistingsgraad onder final gravity. Brewfather kan dat uitgebreid en simpel doen, onder settings.
En ik zou even je ketelprofiel even door lopen, dat moet bij alle brouwprogramma's, dus hier ok wel slim.




Bedankt.
Final gravity stond op uitgebreid heb ik op simpel gezet maar zie verder geen verandering. Ik heb het ketelprofiel gebruikt wat in Brewfather staat voor de Brewmonk / Hopcat etc 30 L. Ik heb zelf een Arsegan Easybrew. (zelfde apparaat) Heb op dit moment geen data of inzicht wat ik hier aan zou moeten veranderen.

El Duderino

Citaat van: knifeman op 01-11-2018  17:17 uIk gebruik tot nu toe BrouwHulp, beersmith en brewfather, mijn voorkeur gaat momenteel sterk naar brewfarher gezien die online alles opslaat en ispindel compatibel is. Enige nadeel in mijn ogen is de momenteel beperkte database met ingredienten. Daarboven met het brewmonk 30 liter profiel (ik gebruik ook een Easybrew 30) klopt dat het meeste wat betreft rendementen kleuren etc. Van de drie softwares

Ik heb ook een Easybrew. Zou je dit recept (bijlage in mijn vorige post) eens in Brewfather willen importeren en kijken wat voor alcoholpercentage eruit komt?

Vlisbier

Vandaag voor het eerst een tripel gebrouwen.
Ook gelijk brewfather gebruikt.

Ondanks dat alles nieuw voor mij is lijkt dit programma perfect te werken.

Jammer dat er niet meer brouwers zijn die dit gebruiken en hier hun ervaringen delen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.