Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 01-05-2020  11:18 uWaarom denk je dat?
Als je alleen lichte mouten gebruikt moet je snel aanzuren. De tests die Gerb en ik uitgevoerd hebben hebben laten zien dat je met alleen lichte mout je niet op de gewenste pH uitkomt.

Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen.

Het gaat over de foute aannames die in BrewFather worden gedaan m.b.t. de pH van mouten in een congress mash.  BrewFather berekend de pH van het maischwater uit op basis van aannames a.d.h.v. moutsoort en moutkleur, in plaats van op daadwerkelijk gemeten en ingevoerde pH waardes van de moutleverancier. Daardoor ontstaan fouten in de berekende pH.

Deze fouten zijn bij donkere mouten groter dan  bij lichte mouten, zie onderstaande grafiek:



De bruine bolletjes zijn de daadwerkelijke waarden zoals door de moutleveranciers opgegeven, en de blauwe bolletjes zijn de waarden waar brewfather mee rekent. Duidelijk is te zien dat de verschillen, dus de fouten, bij donkere mouten veel groter zijn dan bij de lichtere mouten.

Jacques

Citaat van: volleybaltrainer op 01-05-2020  11:38 uGewoon in je batch op de knop edit batch recipe klikken en dan kun je het gewoon aanpassen, geen enkel probleem, dit geldt voor alle parameters in je recept. Er is een zeer uitgebreide handleiding beschikbaar[emoji4] misschien die even raadplegen.

Gevonden.

Overigens heb ik een stukje van de uitlegvideo bekeken maar ik vond het noorse Engels moeilijk volgbaar...

Ik had een blik geworpen op https://docs.brewfather.app/. Dat is veel bladeren met weinig uitleg.
Overigens hoort software voor mij intuïtief te zijn. Dat is Brewfather maar dit had ik nog niet ontdekt.



Het voor mij nog een beetje wegwijs worden, ik gebruik deze software nog maar heel kort. Maar dat maakt dat je wat onlogische zaken wat meer tegenaan loopt dan iemand die er meer aan gewend is.

Zo vind ik het nog steeds heel jammer dat je bij het ingeven van je metingen tijdens de vergisting niet de waarden van je refractometer kunt invullen die dan automatisch omgerekend worden in SG-waarden. Nu moet je eerst naar de refractometertool en daar het begin en eind Brix ingegeven. Dat moet toch echt veel handiger kunnen.

Edwin brouwt

Citaat van: middelaersch op 01-05-2020  13:02 uIk denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen.

Het gaat over de foute aannames die in BrewFather worden gedaan m.b.t. de pH van mouten in een congress mash.  BrewFather berekend de pH van het maischwater uit op basis van aannames a.d.h.v. moutsoort en moutkleur, in plaats van op daadwerkelijk gemeten en ingevoerde pH waardes van de moutleverancier. Daardoor ontstaan fouten in de berekende pH.

Deze fouten zijn bij donkere mouten groter dan  bij lichte mouten, zie onderstaande grafiek:



De bruine bolletjes zijn de daadwerkelijke waarden zoals door de moutleveranciers opgegeven, en de blauwe bolletjes zijn de waarden waar brewfather mee rekent. Duidelijk is te zien dat de verschillen, dus de fouten, bij donkere mouten veel groter zijn dan bij de lichtere mouten.


Ik denk dat Thomas van Brewfather dit wel graag wil weten. Hij is altijd geïnteresseerd in verbeteringen.

middelaersch

Citaat van: EdwinBrouwt op 02-05-2020  10:50 uIk denk dat Thomas van Brewfather dit wel graag wil weten. Hij is altijd geïnteresseerd in verbeteringen.

Die weet echt wel dat hij hier een beetje een kort door de bocht oplossing heeft gekozen.
Hij heeft het zelf bedacht  ;)

rfrins

Iemand ervaring met het volgende in Brewfather:
Mijn batch is 3 dagen aan het gisten en gezakt van 1070 naar 1022
Nu wil ik dit als reading (notitie) invullen maar ik krijg steeds de melding: entered gravity is too high
Snap er niks van. Google levert ook niks op


Neetje

Al geprobeerd met een puntje, komma of iets dergelijks?

BenjaminVlissingen

Ja moet met 1. Hier was ik van de week ook mee aan het stoeien.

rfrins

Haha bedankt, het werkt

lier

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de waterbehandeling volgens Brewfather?
Ik krijg als ik de aanwijzingen van Brewfather opvolg een hele vervelende bittere smaak aan het einde van je palet.

Had beter even kunnen checken voor het brouwen uiteraard, maar toch

Jan de Graaff

Citaat van: lier op 03-11-2020  15:17 uZijn er meer mensen die problemen hebben met de waterbehandeling volgens Brewfather?
Ik krijg als ik de aanwijzingen van Brewfather opvolg een hele vervelende bittere smaak aan het einde van je palet.

Had beter even kunnen checken voor het brouwen uiteraard, maar toch
Nou, ik had zoiets bij de laatste batch, inderdaad. Niks gemerkt bij het bottelen, maar na twee weken hergisten zat er een raar, naar bittertje in die niet lekker was. Een week later nog eens geprobeerd en toen was het weg.

Dus of dat nou met de door Brewfather voorgestelde (en gevolgde) waterbehandeling te maken had, weet ik niet. Ik ging er vanuit dat het een aan gist gerelateeerd dingetje was (Lallemand Voss Kveik). Of de gebruikte Cacao-nibs.

Ik ga het komend weekend weer testen. Het is een Porter, dus die heeft ook even nodig om op smaak te komen.

Jacques

Citaat van: lier op 03-11-2020  15:17 uZijn er meer mensen die problemen hebben met de waterbehandeling volgens Brewfather?
Ik krijg als ik de aanwijzingen van Brewfather opvolg een hele vervelende bittere smaak aan het einde van je palet.

Had beter even kunnen checken voor het brouwen uiteraard, maar toch

Dit kan liggen aan het doelwaterprofiel dat je gekozen hebt. Afhankelijk van je keuze wordt geadviseerd meer of minder calciumsulfaat toe te voegen. Calciumsulfaat versterkt de bittere smaak. Vaak tot onaangenaam bitter...

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 03-11-2020  21:10 uDit kan liggen aan het doelwaterprofiel dat je gekozen hebt. Afhankelijk van je keuze wordt geadviseerd meer of minder calciumsulfaat toe te voegen. Calciumsulfaat versterkt de bittere smaak. Vaak tot onaangenaam bitter...
Maar, als het doelwaterprofiel klopt – en ik neem aan dat die profielen vrij generiek zijn – dan krijg je een voorgestelde hoeveelheid zouten die je er bij moet doen om op dat profiel te komen. Dat ligt dus niet aan het doelwaterprofiel, maar dan zou de berekening hoe je op dat profiel moet komen niet kloppen en zou het inderdaad aan Brewfather moeten liggen.
En dan, logisch gevolg, zou iedereen (of in ieder geval meer mensen) er last van moeten hebben. In principe kan het niet slechts aan het kiezen van een profiel liggen. Tenzij het profiel niet klopt, natuurlijk.

lier

Ik ga de berekeningen van Brewfather, BrouwHulp en EZwater eens naast elkaar leggen om te kijken wat de verschillen zijn.
Terug kijkende ben ik minder gips gaan toevoegen en meer epsom zout. Calsium chloride is ongeveer gelijk gebleven.
Voor mijn komende brouwsel ga ik in elk geval weer terug naar de oude methode

Jan de Graaff

Citaat van: lier op 03-11-2020  22:06 uIk ga de berekeningen van Brewfather, BrouwHulp en EZwater eens naast elkaar leggen om te kijken wat de verschillen zijn.
Terug kijkende ben ik minder gips gaan toevoegen en meer epsom zout. Calsium chloride is ongeveer gelijk gebleven.
Voor mijn komende brouwsel ga ik in elk geval weer terug naar de oude methode
Koppel je terug wat je vind als je de 3 naast elkaar legt? Ik ben wel benieuwd!

Overigens is epsom MgSO4, gypsum is CaSO4 – het calciumsulfaat waar Jacques op doelde.

lier

Citaat van: JanDeGraaff op 03-11-2020  22:09 uKoppel je terug wat je vind als je de 3 naast elkaar legt? Ik ben wel benieuwd!

Overigens is epsom MgSO4, gypsum is CaSO4 – het calciumsulfaat waar Jacques op doelde.

Zal ik doen.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 03-11-2020  21:22 uMaar, als het doelwaterprofiel klopt – en ik neem aan dat die profielen vrij generiek zijn – dan krijg je een voorgestelde hoeveelheid zouten die je er bij moet doen om op dat profiel te komen. Dat ligt dus niet aan het doelwaterprofiel, maar dan zou de berekening hoe je op dat profiel moet komen niet kloppen en zou het inderdaad aan Brewfather moeten liggen.
En dan, logisch gevolg, zou iedereen (of in ieder geval meer mensen) er last van moeten hebben. In principe kan het niet slechts aan het kiezen van een profiel liggen. Tenzij het profiel niet klopt, natuurlijk.

Zoals ik schreef kun je zelf een doelwaterprofiel kiezen...
Zo kun je kiezen tussen Hoppy en Hoppy Lite. De hoeveelheid sulfaat dat geadviseerd toe te voegen verschilt substantieel.

middelaersch

Citaat van: JanDeGraaff op 03-11-2020  21:22 uMaar, als het doelwaterprofiel klopt – en ik neem aan dat die profielen vrij generiek zijn – dan krijg je een voorgestelde hoeveelheid zouten die je er bij moet doen om op dat profiel te komen. Dat ligt dus niet aan het doelwaterprofiel, maar dan zou de berekening hoe je op dat profiel moet komen niet kloppen en zou het inderdaad aan Brewfather moeten liggen.
En dan, logisch gevolg, zou iedereen (of in ieder geval meer mensen) er last van moeten hebben. In principe kan het niet slechts aan het kiezen van een profiel liggen. Tenzij het profiel niet klopt, natuurlijk.

Ik heb er net eens even mee zitten spelen. Als je een doelwaterprofiel kiest, en BrewFather dan met die 'auto wizard' de aanpassingen laat berekenen, dan schiet ie in sommige gevallen wel naar boven door met het sulfaat (ver boven de 300 ppm).
Ik zou die wizard niet gebruiken, en zelf de toe te voegen hoeveelheden invoeren totdat het berekende profiel naar je zin is. Je kunt het doel-profiel namelijk niet altijd precies maken, en dan moet je dus een compromis maken door af te wijken van het gewenste doel. Dat doet die wizard anders dan dat ik zelf zou doen.

De berekeningen lijken wel redelijk te kloppen met BrouwHulp, alleen in mijn testgeval is de berekende pH 5.43 waar BrouwHulp bij dezelfde zouttoevoegingen op 5.38 uitkomt. Of BrouwHulp het dan fout doet of BrewFather weet ik niet. Ik heb eerder wel gezien dat BrouwHulp op vrijwel dezelfde waardes komt als EZWater.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 03-11-2020  22:49 uIk heb er net eens even mee zitten spelen. Als je een doelwaterprofiel kiest, en BrewFather dan met die 'auto wizard' de aanpassingen laat berekenen, dan schiet ie in sommige gevallen wel naar boven door met het sulfaat (ver boven de 300 ppm).
Ik zou die wizard niet gebruiken, en zelf de toe te voegen hoeveelheden invoeren totdat het berekende profiel naar je zin is. Je kunt het doel-profiel namelijk niet altijd precies maken, en dan moet je dus een compromis maken door af te wijken van het gewenste doel. Dat doet die wizard anders dan dat ik zelf zou doen.

De berekeningen lijken wel redelijk te kloppen met BrouwHulp, alleen in mijn testgeval is de berekende pH 5.43 waar BrouwHulp bij dezelfde zouttoevoegingen op 5.38 uitkomt. Of BrouwHulp het dan fout doet of BrewFather weet ik niet. Ik heb eerder wel gezien dat BrouwHulp op vrijwel dezelfde waardes komt als EZWater.

Het is altijd verstandig kritisch te zijn op "automatische" resultaten.

Een verschil in pH van 0,05 is verwaarloosbaar.

Mr.T

Ik ben ook sinds een week met Brewfather bezig en vind het erg makkelijk. Ik heb een Mac en had dus weinig keuze in Brouwsoftware. Ik heb BeerSmith geprobeerd maar vond het niet makkelijk. (Ik ben nog een newbie in de brouwerij  ;)).

Ik heb de taal naar Nederlands omgezet - geen probleem!

Kortom - enthousiast!

koffie

Ik heb nu een tijdje een account en neig naar overstappen naar Brewfather. Klopt het dat je alleen met een creditcard kunt betalen, of is er ook iets als Paypal?

Jan de Graaff

Citaat van: koffie op 09-11-2020  08:02 uIk heb nu een tijdje een account en neig naar overstappen naar Brewfather. Klopt het dat je alleen met een creditcard kunt betalen, of is er ook iets als Paypal?
Volgens mij is het inderdaad alleen met creditcard. Maar, vanuit de iOS/Android app zou je, geloof ik, ook via Apple (App Store) of Google (Play Store) kunnen betalen als alternatief. Daar kun je dan weer pre-paid tegoed voor kopen bij veel supermarkten. Niet iedereen heeft of wil een creditcard..

koffie

Citaat van: JanDeGraaff op 09-11-2020  09:13 uVolgens mij is het inderdaad alleen met creditcard. Maar, vanuit de iOS/Android app zou je, geloof ik, ook via Apple (App Store) of Google (Play Store) kunnen betalen als alternatief. Daar kun je dan weer pre-paid tegoed voor kopen bij veel supermarkten. Niet iedereen heeft of wil een creditcard..
Dank, dan maar via de CC :)

André de Laat

Citaat van: JanDeGraaff op 09-11-2020  09:13 uVolgens mij is het inderdaad alleen met creditcard. Maar, vanuit de iOS/Android app zou je, geloof ik, ook via Apple (App Store) of Google (Play Store) kunnen betalen als alternatief. Daar kun je dan weer pre-paid tegoed voor kopen bij veel supermarkten. Niet iedereen heeft of wil een creditcard..

Gewoon betalen via de Google Play store. Wordt automatisch afgehouden via de rekening van je provider. Je hebt dan wel een google account nodig.


GvB84

Weet iemand hoe je het cold steepen van mout kan invoeren in Brewfather?
Ik wil een Black IPA (of Cascadian Dark Ale) brouwen. Ik wil zo min mogelijk donkere mouten in de maissch. Om de zwarte kleur te krijgen wil ik een hoeveelheid Carafa cold steepen. Ik zit te denken om 250 g een paar dagen in een weckpot te laten trekken. Bij het koken wil ik het vocht toevoegen in de ketel.

hopjesvla



Wie weet waat de onderste waarde van 108.1 gram vandaan komt? Of wat het verschil is tussen de 98.4 en 108.1?



Edit:

ik zie het al, vertaalprobleempje:


2e keer suiker moet zijn: Dextrose/Glucose (oftewel corn sugar)...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.