Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewfather  (gelezen 35400 keer)

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Brewfather
« Reactie #175 Gepost op: 01-05-2020 13:02 u »
Waarom denk je dat?
Als je alleen lichte mouten gebruikt moet je snel aanzuren. De tests die Gerb en ik uitgevoerd hebben hebben laten zien dat je met alleen lichte mout je niet op de gewenste pH uitkomt.

Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen.

Het gaat over de foute aannames die in BrewFather worden gedaan m.b.t. de pH van mouten in een congress mash.  BrewFather berekend de pH van het maischwater uit op basis van aannames a.d.h.v. moutsoort en moutkleur, in plaats van op daadwerkelijk gemeten en ingevoerde pH waardes van de moutleverancier. Daardoor ontstaan fouten in de berekende pH.

Deze fouten zijn bij donkere mouten groter dan  bij lichte mouten, zie onderstaande grafiek:

De bruine bolletjes zijn de daadwerkelijke waarden zoals door de moutleveranciers opgegeven, en de blauwe bolletjes zijn de waarden waar brewfather mee rekent. Duidelijk is te zien dat de verschillen, dus de fouten, bij donkere mouten veel groter zijn dan bij de lichtere mouten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #176 Gepost op: 01-05-2020 15:00 u »
Gewoon in je batch op de knop edit batch recipe klikken en dan kun je het gewoon aanpassen, geen enkel probleem, dit geldt voor alle parameters in je recept. Er is een zeer uitgebreide handleiding beschikbaar misschien die even raadplegen.

Gevonden.

Overigens heb ik een stukje van de uitlegvideo bekeken maar ik vond het noorse Engels moeilijk volgbaar...

Ik had een blik geworpen op https://docs.brewfather.app/. Dat is veel bladeren met weinig uitleg.
Overigens hoort software voor mij intu´tief te zijn. Dat is Brewfather maar dit had ik nog niet ontdekt.

Het voor mij nog een beetje wegwijs worden, ik gebruik deze software nog maar heel kort. Maar dat maakt dat je wat onlogische zaken wat meer tegenaan loopt dan iemand die er meer aan gewend is.

Zo vind ik het nog steeds heel jammer dat je bij het ingeven van je metingen tijdens de vergisting niet de waarden van je refractometer kunt invullen die dan automatisch omgerekend worden in SG-waarden. Nu moet je eerst naar de refractometertool en daar het begin en eind Brix ingegeven. Dat moet toch echt veel handiger kunnen.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #177 Gepost op: 02-05-2020 10:50 u »
Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen.

Het gaat over de foute aannames die in BrewFather worden gedaan m.b.t. de pH van mouten in een congress mash.  BrewFather berekend de pH van het maischwater uit op basis van aannames a.d.h.v. moutsoort en moutkleur, in plaats van op daadwerkelijk gemeten en ingevoerde pH waardes van de moutleverancier. Daardoor ontstaan fouten in de berekende pH.

Deze fouten zijn bij donkere mouten groter dan  bij lichte mouten, zie onderstaande grafiek:

De bruine bolletjes zijn de daadwerkelijke waarden zoals door de moutleveranciers opgegeven, en de blauwe bolletjes zijn de waarden waar brewfather mee rekent. Duidelijk is te zien dat de verschillen, dus de fouten, bij donkere mouten veel groter zijn dan bij de lichtere mouten.

Ik denk dat Thomas van Brewfather dit wel graag wil weten. Hij is altijd ge´nteresseerd in verbeteringen.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #178 Gepost op: 02-05-2020 15:27 u »

Ik denk dat Thomas van Brewfather dit wel graag wil weten. Hij is altijd ge´nteresseerd in verbeteringen.

Die weet echt wel dat hij hier een beetje een kort door de bocht oplossing heeft gekozen.
Hij heeft het zelf bedacht  ;)

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #179 Gepost op: 06-05-2020 19:59 u »
Iemand ervaring met het volgende in Brewfather:
Mijn batch is 3 dagen aan het gisten en gezakt van 1070 naar 1022
Nu wil ik dit als reading (notitie) invullen maar ik krijg steeds de melding: entered gravity is too high
Snap er niks van. Google levert ook niks op

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #180 Gepost op: 06-05-2020 20:01 u »
Al geprobeerd met een puntje, komma of iets dergelijks?

Offline BenjaminVlissingen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #181 Gepost op: 06-05-2020 20:32 u »
Ja moet met 1. Hier was ik van de week ook mee aan het stoeien.

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #182 Gepost op: 06-05-2020 20:40 u »
Haha bedankt, het werkt

Tags: