Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: GekkeGwuido op 17-01-2020  14:13 uEn typisch hoe lang laat je je gekoelde gewhirlpoolde wort dan staan alvorens je begint over te hevelen?

Een paar minuten is voldoende. Door het ronddraaien zijn de vaste deeltje in het midden gekomen.


Jacques

Al jaren lang gebruik ik brouwsoftware als hulp bij het brouwen van mijn bieren. Het maakt dat je alles veel beter kunt sturen als de gegevens van jouw installatie én jouw manier van werken verwerkt zijn in de instellingen van de software.

Overstap
Sinds heel kort ben ik overgestapt op de Engelstalige Brewfather app. Directe aanleiding was het feit dat de oude laptop die ik gebruik bij het brouwen steeds trager werd. Omdat ik niet elke week brouw duurde het steeds erg lang voordat alle beveiligingsupdates geïnstalleerd waren. Daarnaast moest ik steeds de gegevens van het recept en de tijdens het brouwen gemaakte aantekeningen overzetten tussen mijn desktop computer en mijn laptop.

Doordat mijn oude mobiel stuk ging heb ik een nieuwe gekocht. Deze heeft een groter scherm, meer geheugen en is veel sneller dan mijn oude mobiel. Ik ging op zoek naar brouwsoftware die zowel goed op een mobiel werkt als op een desktop. Via het forum werd mij Brefather aanbevolen. Zelf had ik aanvankelijk een voorkeur voor BeerSmith omdat dit programma grafisch net wat beter uitziet. Bij BeerSmith moet je een app aanschaffen voor je mobiel en moet ook nog een keer betalen voor het gebruik van het programma op je computer. Het gaat om twee verschillende programma's die wel hetzelfde uitzien. Maar toen ik ontdekte dat de recepten gemaakt op je mobiel niet de zelfde zijn dan de recepten op je computer was de keuze snel gemaakt. Ik wou namelijk optimale synchronisatie en niet steeds bestanden overzetten.



Al heel snel kwam ik er achter waarom zo veel forumleden tevreden zijn over Brewfather. Het is echt mooie software, hoewel er zo links en rechts nog wel een paar dingen zijn die verbeterd kunnen worden. Ik heb begrepen dat de ontwerper van de software open staat voor verbeteringen daarom zal ik mijn ideeën ter verbetering met hem binnenkort gaan delen.

Opzet programma
In het verleden heb ik een tijd ProMash gebruikt en qua systematiek lijkt Brewfather daar veel op. Adrie Otte heeft zo te merken ook veel inspiratie opgedaan bij ProMash bij de ontwikkeling van zijn BrouwHulp. Vermoedelijk zullen veel gebruikers van BrouwHulp naar Brewfather niet erg lastig vinden. Voor de hobbybrouwers die BrouwVisie gebruiken is het even wennen aan de systematiek.
Je begint namelijk met eerst een recept op te zetten bij "Recipes". Hier kun je alle gegevens kwijt die nodig hebt om een bier te brouwen zoals te gebruiken mout, hop en gist. Heel mooi is dat je kunt instellen dat suikers tijdens het koken wordt gegeven. Je kunt zelfs het aantal minuten dat de suiker mee kookt ingeven.

De benodigde hoeveelheid gist kun je het programma laten uitrekenen. Ik moet er nog eens goed naar kijken maar het lijkt er op dat het programma heel veel gist berekend... Het programma berekent naast de benodigde pakjes korrelgist ook het aantal gram dat je nodig hebt. Aan de hand van het aantal grammen kun je dan zelf  bepalen of je bijvoorbeeld 2 of 3 zakjes toevoegt. Overigens biedt het programma de mogelijkheid om het aantal gram dat een zakje bevat aan te passen aan de verpakking. En ook kun je de hoeveelheid cellen dat een gram gist bevat instellen. Alles bij elkaar kun je behoorlijk veel instelmogelijkheden.



Wat vreemd is dat er meer gist berekend wordt als je de gist niet hydrateert. Tests die in het verleden gedaan heb hebben laten zien dat wel of niet hydrateren heel weinig effect heeft. Het enige verschil is dat de vergisting net wat eerder aan de gang gaat, maar in het eindresultaat maakt het helemaal niets uit. Er is geen verschil in je vergistingsgraad door wel of niet te hydrateren en ook de duur van de vergisting is nagenoeg gelijk. Geen wonder dat de gistleveranciers tegenwoordig het hydrateren veel minder dwingend voorschrijven. Fermentis zegt dat hun gist easy to use is (E2U). Dat wil zeggen dat je niet hoeft te hydrateren. Eerlijk gezegd geldt dat ook voor andere gisten heb ik bij mijn tests geconstateerd. Mijn advies is de hoeveelheid gist aan te houden die het programma berekent voor gehydrateerde gist zonder de gist te hydrateren.

Er is ook aandacht voor waterbehandeling. Je kunt de wateranalysegegevens van jouw waterleverancier invullen. Aan de hand van de mouten die je gebruikt berekent het programma hoeveel zuur je moet toevoegen. Het programma rekent ook de hoeveelheid bouwzouten uit voor een bepaald karakter dan wel om goed aan te sluiten bij een bierstijl. Wat verwarrend is dat de karakters en bierstijlen overlappen. Het is even spelen en wennen maar het onderdeel waterbehandeling  lijkt heel compleet te zijn.


 
Wat minder doordacht vind ik de invoer van de hopsoorten. Dat had ik liever iets handiger gewild. Heel vaak geef ik meerdere hopgiften met dezelfde hop. Het zou fijn zijn als je een hop kunt kopiëren in een recept om vervolgens de kooktijd aan te passen.

Brouwen
Nadat je recept hebt samengesteld kun je het gaan brouwen. Voor elke keer dat je een bepaald recept brouwt moet je een brouwsel aanmaken. In de termen van Brewfather is dat een batch. Bij een batch neem je een recept over en kun je het ook nog aanpassen. Die aanpassingen kun je  opslaan met overschrijding van het oorspronkelijke recept, maar je kunt de aanpassing ook alleen bij het brouwsel bewaren. Voor dat bewaren hoef je niets te doen. Wel vraagt het programma om bevestigingen van gemaakt aanpassingen in het recept.



Eenmaal aan het brouwen kun je gebruik maken van de timer die in het programma is ingebouwd. Je krijgt keurig te zien welke ingrediënten wanneer toegevoegd moeten worden. Heel overzichtelijk dit.
Een gemis vind ik dat je niet standaard refractometingen kunt invoeren tijdens het brouwen die dan meteen omgerekend worden in SG-waarden. Aan de hand van die waarden kun de omzetting van het zetmeel in de gaten houden. Daar zou zelfs een grafiek van gemaakt kunnen worden gemaakt door het programma. Je krijgt dan inzichtelijk of een bepaald maischschema zorgt voor een snellere omzetting en of verlenging van de maischtijd gewenst is. Nu moet je de refractometer tool openen voor het omrekenen van Brix-waarden in SG-waarden. Dat kan veel makkelijker.

Verder zou het handig zijn indien je de refractometerwaarden tijdens het maischen op eenzelfde wijze als temperatuur, pH en SG kunt invoeren tijdens de vergisting. Bij de vergisting is dat echt heel erg netjes. Je kun ook een koppeling maken met een TILT-hydrometer, iSpindel of Plato waterslot. Het volgen van de vergisting is een groot pluspunt voor deze software.
 

Een ding wat mij opvalt is dat je niet de hoeveelheid bottelsuiker kunt instellen. Aan de hand van de stijl en hoeveelheid bier berekent het programma de hoeveelheid suiker. Ik vind het fijn om dit zelf in te kunnen stellen. Soms wil ik minder suiker toevoegen omdat ik dat prettiger vind of omdat ik rekening wil houden met een beperkte hop creep.

Recept uitwisseling
Er zijn nog een aantal zaken die ik moet uitproberen maar het ziet er allemaal erg goed uit. Zo goed dat ik de overstap gedaan heb en nu een premium account heb tegen betaling van 19$ per jaar.
Het importeren van mijn recepten vanuit BrouwVisie verloopt vlotjes door gemaakt te maken van BeerXML. Voor het geval jullie het niet weten: het forum ondersteunt het uitwisselen van recepten via XML-bestanden. Door een recept de exporteren naar een BeerXML-bestand en dit bestand te koppelen aan een bericht kan iedereen het bestand downloaden en inlezen in Brewfather of BrouwVisie dan wel andere brouwsoftware.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uOpzet programma
Heel mooi is dat je kunt instellen dat suikers tijdens het koken wordt gegeven. Je kunt zelfs het aantal minuten dat de suiker mee kookt ingeven.

Houd ie dan ook rekening met de hopgiften na de suikergiften ? Ik kan mij voorstellen dat dat invloed op elkaar heeft. :)  Het oplosbaar vermogen van een wort heeft invloed op de bitterheid/aroma die een hop afgeeft.  :)

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uEn ook kun je de hoeveelheid cellen dat een gram gist bevat instellen. Alles bij elkaar kun je behoorlijk veel instelmogelijkheden.

Te veel instellingen is ook niet goed. Een beginnende brouwer en zelf gevorderde brouwers weten niet hoeveel gistcellen er in een gram gist zit en hoeveel er vitaal genoeg zijn, maar dat weet bijna niemand denk ik. Dat moet je in de software vaststellen en inschatten en niet instelbaar maken, ;)  heb je niks aan. Brengt gebruikers alleen maar in verwarring.

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uWat minder doordacht vind ik de invoer van de hopsoorten. Dat had ik liever iets handiger gewild. Heel vaak geef ik meerdere hopgiften met dezelfde hop. Het zou fijn zijn als je een hop kunt kopiëren in een recept om vervolgens de kooktijd aan te passen.

Je kunt toch een hopsoort meerdere keren toevoegen? Net als in andere software? Lijkt mij raar dat je in een recept geen meerdere hopgiften kunt invoeren met dezelfde hopsoort... :weetniet:

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uEen gemis vind ik dat je niet standaard refractometingen kunt invoeren tijdens het brouwen die dan meteen omgerekend worden in SG-waarden.

Dat is wel klungelig inderdaad... een refractometer is standaard gereedschap van de moderne brouwer.. ;)  al jaren !!!

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uDaar zou zelfs een grafiek van gemaakt kunnen worden gemaakt door het programma. Je krijgt dan inzichtelijk of een bepaald maischschema zorgt voor een snellere omzetting en of verlenging van de maischtijd gewenst is.

Kan inderdaad. Maar hoeveel metingen doe je tijdens het maischen? 2? 3? Om nu van 3 waarden een grafiek te maken is ook een beetje overkill...  :brouwen:

Kun je ook metingen tijdens het filteren invoeren ? dus de brix/sG/pH van je afloop ?  :brouwen:

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uEen ding wat mij opvalt is dat je niet de hoeveelheid bottelsuiker kunt instellen.

 :nut: :nut: Dat is raar! Dat bepaal je toch zelf? En niet via een stijl profiel oid... :weetniet:.. Beetje raar dat dat niet kan.

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uHet importeren van mijn recepten vanuit BrouwVisie verloopt vlotjes door gemaakt te maken van BeerXML.

Dat is mooi... :brouwen:  De XML van Brewfather leest ook redelijk in in BrouwVisie... maar niet 100% goed. Geeft nog wel wat rare tekens... :weetniet: En de brouwzouten knalt ie onder de kruiden. Dat is ook niet goed.... die xml zit niet 100% goed in elkaar... :nut:

brewt

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uEen ding wat mij opvalt is dat je niet de hoeveelheid bottelsuiker kunt instellen. Aan de hand van de stijl en hoeveelheid bier berekent het programma de hoeveelheid suiker. Ik vind het fijn om dit zelf in te kunnen stellen. Soms wil ik minder suiker toevoegen omdat ik dat prettiger vind of omdat ik rekening wil houden met een beperkte hop creep.

Je stelt je gewenste volume CO2 in in je recept en op basis hier van wordt je bottelsuiker berekend!

Oscar

Citaat van: brewt op 23-04-2020  09:53 uJe stelt je gewenste volume CO2 in in je recept en op basis hier van word je bottelsuiker berekend!

Volume CO2 is ook niet iedereen bekend mee. Ee rekenen in gew % CO2 of gr/l CO2,maar het moet 2 kanten op kunnen dus ook je suikergift aan kunnen passen. :)

DirkB

Aanstaande zaterdag voor het eerst brouwen met Brewfather. Deze week wat receptjes ingeklopt, inventaris overgezet en dergelijke. Tot nu toe vind ik het een verademing, heerlijk stukje moderne software.

Jacques

Citaat van: DirkB op 23-04-2020  16:47 uAanstaande zaterdag voor het eerst brouwen met Brewfather. Deze week wat receptjes ingeklopt, inventaris overgezet en dergelijke. Tot nu toe vind ik het een verademing, heerlijk stukje moderne software.

Helemaal mee eens, wat een ontwikkelaar van een ander programma er ook over zegt...  :P

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uTe veel instellingen is ook niet goed. Een beginnende brouwer en zelf gevorderde brouwers weten niet hoeveel gistcellen er in een gram gist zit en hoeveel er vitaal genoeg zijn, maar dat weet bijna niemand denk ik. Dat moet je in de software vaststellen en inschatten en niet instelbaar maken, ;)  heb je niks aan. Brengt gebruikers alleen maar in verwarring.

Je kunt de standaadwaarden aanhouden waarmee het programma komt. Voor een beginner is dat prima. Het mag niet zijn dat de ontwikkelaar van een programma dit vastlegt.
Met Brewfather kun je de benodigde gist uitrekenen, iets wat je met BrouwVisie niet kunt. Voor een goede benadering is het nodig dat je het een en ander kunt instellen.

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uJe kunt toch een hopsoort meerdere keren toevoegen? Net als in andere software? Lijkt mij raar dat je in een recept geen meerdere hopgiften kunt invoeren met dezelfde hopsoort... :weetniet:

Ja dat kan, maar het kan handiger (ook bij andere software mis ik deze functionaliteit...)

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uDat is wel klungelig inderdaad... een refractometer is standaard gereedschap van de moderne brouwer.. ;)  al jaren !!!
Helemaal mee eens. Dit kan veel beter.

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uKan inderdaad. Maar hoeveel metingen doe je tijdens het maischen? 2? 3? Om nu van 3 waarden een grafiek te maken is ook een beetje overkill...  :brouwen:

Zelf voer ik meer metingen uit. Tussen de 4 en 6 metingen. Met mijn digitale refractometer is dat zo gedaan. Het mooie van een grafiek is dat je snel zie of je goed zit met de versuikering. Ook heeft het veel inzicht als je ander maischschema hanteert.
En dat andere software deze optie niet heeft wil niet zeggen dat het overkill is. Brewfather maak in een vloek en een zucht mooie grafieken van het verloop van de vergisting aan de hand van een paar metingen. Dat kan ook bij refractometingen tijdens het maischen.

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uDat is mooi... :brouwen:  De XML van Brewfather leest ook redelijk in in BrouwVisie... maar niet 100% goed. Geeft nog wel wat rare tekens... :weetniet: En de brouwzouten knalt ie onder de kruiden. Dat is ook niet goed.... die xml zit niet 100% goed in elkaar... :nut:

Tja, is dit een fout van Brewfather of BrouwVisie...  :)

Jacques

Citaat van: brewt op 23-04-2020  09:53 uJe stelt je gewenste volume CO2 in in je recept en op basis hier van wordt je bottelsuiker berekend!

Dat had ik nog niet in de gaten. Ik ben het wel met Oscar eens dat andersom ook zou moeten werken.

Léon Kanters

CiteerHeel vaak geef ik meerdere hopgiften met dezelfde hop. Het zou fijn zijn als je een hop kunt kopiëren in een recept om vervolgens de kooktijd aan te passen.

Door onderstaande knop te gebruiken tijdens het maken van een recept kun je een hop toevoegen zonder het scherm te sluiten waardoor je dus de kooktijd aan kan passen en nog een regel kan toevoegen.

Jacques

Citaat van: Léon Kanters op 24-04-2020  08:10 uDoor onderstaande knop te gebruiken tijdens het maken van een recept kun je een hop toevoegen zonder het scherm te sluiten waardoor je dus de kooktijd aan kan passen en nog een regel kan toevoegen.


Dat heb ik gezien. Maar heel vaak moet je het alfazuurgehalte aanpassen van de hop dit je hebt. (Het bijhouden van een voorraadbeheer vind ik te veel werk.)  Een hopsoort kunnen kopiëren is wel zo handig. Dan hoef je alleen de kooktijd aan te passen.

BertusBeensteen

Ik vind het voorraadbeheer juist wel handig, als ik hop binnen krijg zet ik het er in met de juiste alfazuurgehaltes. Hoef ik daarna de boel alleen maar op inventory only the zetten om alles makkelijk toe te voegen. Vraag me af of het meer werk is dan telkens het alfazuurgehalte aan te passen bij elke hopgift.

Jacques

Citaat van: BertusBeensteen op 24-04-2020  21:47 uIk vind het voorraadbeheer juist wel handig, als ik hop binnen krijg zet ik het er in met de juiste alfazuurgehaltes. Hoef ik daarna de boel alleen maar op inventory only the zetten om alles makkelijk toe te voegen. Vraag me af of het meer werk is dan telkens het alfazuurgehalte aan te passen bij elke hopgift.

Ieder zijn werkwijze. Ik heb een redelijk grote voorraad in huis. Alles er in zetten is redelijk wat werk.

DirkB

Afgelopen zaterdag voor het eerst een bier gebrouwen met behulp van Brewfather. Het bier wordt natuurlijk niets beter van software, maar handig is het zeker.

Ik ervaar het als een groot voordeel dat je Brewfather vanaf je mobiele telefoon kunt gebruiken, geen gedoe meer met je laptop.
Ook erg leuk en handig dat je allerlei zaken kunt koppelen. Ik heb een Tilt hydrometer, die kan je dus koppelen. Dan kan je vanuit Brewfather je vergisting volgen.
Ook kan je handig je recepten delen:

https://share.brewfather.app/oC5JavqUTNpT7P

Ik moet mijn installatie nog een beetje finetunen, kwam qua volumes niet helemaal uit, maar dat is een kwestie van een paar keer brouwen.

Ik ben wel om!

Jacques

Ik heb naast een snelle desktop ook een trage laptop en een chromebook. Ook op mijn chromebook werkt het prima (net als op mijn mobiel). Erg handig dat alles in de cloud staat. Ik ga voortaan mijn chromebook gebuiken tijdens het brouwen. Heb ik een wat groter scherm, dat is wel zo fijn.

middelaersch

Voor degenen die brewfather gebruiken en ook aan waterbehandeling doen: misschien de laatste posts uit dit draadje ook even lezen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41042.msg620562.html#msg620562

Ik denk dat er op het gebied van waterbehandeling in brewfather nog wel wat voor verbetering in aanmerking komt.
Als je brewfather wil gebruiken, dan zou ik daarnaast voor de waterbehandeling denk ik EZWater gebruiken.

DirkB

Dat is nuttige informatie. Mijn rendement viel wat tegen zaterdag en ik had de waterbehandeling instructies van Brewfather gebruikt, zoals ik die normaal van BrouwHulp zou gebruiken. Toevallig had mijn pH meter de geest gegeven, dus ik geen pH waardes controleren. Wellicht heeft dit er wat mee te maken. Ik zal bij een volgend brouwsel een vergelijk doen.

Zou jammer zijn, want qua interface is ook het waterbehandelingsstukje prettig.

Citaat van: middelaersch op 27-04-2020  23:35 uVoor degenen die brewfather gebruiken en ook aan waterbehandeling doen: misschien de laatste posts uit dit draadje ook even lezen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41042.msg620562.html#msg620562

Ik denk dat er op het gebied van waterbehandeling in brewfather nog wel wat voor verbetering in aanmerking komt.
Als je brewfather wil gebruiken, dan zou ik daarnaast voor de waterbehandeling denk ik EZWater gebruiken.

DirkB

Even EZwater achteraf uitgevoerd voor bovenstaand recept. EZwater komt op een pH van 5.34, Brewfather op 5.38. Komt wellicht door de gebruikte (lichte) mouten, maar een miniem verschil in dit geval. Toch jammer dat ik niet heb kunnen meten... :-)

Bachess

Ik heb altijd (naar grote tevredenheid) BrouwHulp gebruikt. Door synchronisatieprobleempjes met mijn gsm overgestapt op Brewfather en dat is zeker een verademing. De software loopt super op mijn laptop, ipad en gsm. Goede en eenvoudige koppeling met de tilt en mijn voorraad kan ik ieder moment bijwerken of raadplegen.
Erg tof programma en een aanrader voor iedere brouwer.

Pieter1954

Ik heb zojuist dit hele topic doorgelezen en zit nog met een vraag.
Tot nu toe gebruik ik BrouwHulp en kan daarmee goed uit de voeten. Omdat ik een Grainfather heb moet ik het recept overzetten naar de GF om de ketel via Bluetooth aan te kunnen sturen. GF neemt niet altijd alles exact over en hanteert afwijken maisch/spoelwaterverhoudingen dan BrouwHulp.
Tijdens het lezen zag ik dat meerdere forumleden ook een Grainfather hebben.
Mijn vraag is dan ook of Brewfather met de GF-ketel kan koppelen en aansturen?

Jaakke

Citaat van: Pieter1954 op 28-04-2020  22:13 uIk heb zojuist dit hele topic doorgelezen en zit nog met een vraag.
Tot nu toe gebruik ik BrouwHulp en kan daarmee goed uit de voeten. Omdat ik een Grainfather heb moet ik het recept overzetten naar de GF om de ketel via Bluetooth aan te kunnen sturen. GF neemt niet altijd alles exact over en hanteert afwijken maisch/spoelwaterverhoudingen dan BrouwHulp.
Tijdens het lezen zag ik dat meerdere forumleden ook een Grainfather hebben.
Mijn vraag is dan ook of Brewfather met de GF-ketel kan koppelen en aansturen?

Nee, Brewfather kan geen verbinding leggen met de connect controller.
Maar het is heel simpel om een recept te exporteren naar BeerXML en deze vervolgens te openen in de GrainFather App.



Bij mij slaat hij de xml trouwens op in Bestanden, van daaruit kan je hem openen maar dat is iets anders dan in het filmpje getoond wordt.

middelaersch

Citaat van: DirkB op 28-04-2020  08:20 uEven EZwater achteraf uitgevoerd voor bovenstaand recept. EZwater komt op een pH van 5.34, Brewfather op 5.38. Komt wellicht door de gebruikte (lichte) mouten, maar een miniem verschil in dit geval. Toch jammer dat ik niet heb kunnen meten... :-)

Ik denk ook dat dit bij het gebruik van overwegend lichte mouten  niet tot grote afwijkingen gaat leiden.
Bij donkere mouten  kunnen de afwijkingen groter zijn.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 30-04-2020  22:49 uIk denk ook dat dit bij het gebruik van overwegend lichte mouten  niet tot grote afwijkingen gaat leiden.
Bij donkere mouten  kunnen de afwijkingen groter zijn.

Waarom denk je dat?
Als je alleen lichte mouten gebruikt moet je snel aanzuren. De tests die Gerb en ik uitgevoerd hebben hebben laten zien dat je met alleen lichte mout je niet op de gewenste pH uitkomt.

Jacques

Citaat van: brewt op 23-04-2020  09:53 uJe stelt je gewenste volume CO2 in in je recept en op basis hier van wordt je bottelsuiker berekend!

Gisteren gebotteld. Toch wel onhandig dat je dit niet bij een batch/brouwsel kunt instellen. Afhankelijk van het verloop van de vergisting en het feit dat je gekoudhopt hebt kan het zijn dat je de hoeveelheid bottelsuiker wilt aanpassen.  Nu moet je een aantekening maken om de toegevoegde suiker vast te leggen. Dat is niet zo veel moeite maar het kan makkelijker als je bij een batch de hoeveelheid bottelsuiker kunt opgeven.

volleybaltrainer

Citaat van: Jacques op 01-05-2020  11:23 uGisteren gebotteld. Toch wel onhandig dat je dit niet bij een batch/brouwsel kunt instellen. Afhankelijk van het verloop van de vergisting en het feit dat je gekoudhopt hebt kan het zijn dat je de hoeveelheid bottelsuiker wilt aanpassen.  Nu moet je een aantekening maken om de toegevoegde suiker vast te leggen. Dat is niet zo veel moeite maar het kan makkelijker als je bij een batch de hoeveelheid bottelsuiker kunt opgeven.
Gewoon in je batch op de knop edit batch recipe klikken en dan kun je het gewoon aanpassen, geen enkel probleem, dit geldt voor alle parameters in je recept. Er is een zeer uitgebreide handleiding beschikbaar[emoji4] misschien die even raadplegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.