Brewfather

Gestart door Edwin brouwt, 04-08-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Het zou mooi zijn als iedereen die de  (nieuwe?) cloud brouwsoftware Brewfather gebruikt hier zijn/haar ervaringen deelt.


Ik heb er een uur doorheen zitten klikken en het ziet er goed uit. Kosten zijn $19,-/jaar wat voor mijn geen probleem is (goeie software mag iets kosten, toch).


Voordeel van de cloud-oplossing is dat je overal en op elk device (pc, tablet, smartphone) je recepten en brouwsels kunt bekijken.



Voor een uitgebreide recensie zie hier.

Markiej87

Ik ben er ook in gedoken. Mooi stukje software. Nog wel even wennen aan de interface :)

Markiej87

Bijzonder dat ik de enige ben die reageert... Allemaal vastgeroest in het ouderwetse BrouwHulp wat niet meer ontwikkeld wordt?

Nu drie weken enthousiast gebruiker.. Wat een puik stukje software! Veel geprobeerd sinds ik BrouwHulp 4 jaar geleden ben gaan gebruiken maar niets kon me bekoren.. Tot Brewfather om de hoek kwam kijken :)

Heisenberg

Zou ik best willen proberen. Ik gebruik geen Windhoos maar Linux als besturingssysteem. Is er ook een Linux versie?
Oh wacht even, het is een app?

tdp

Gemak dient de mens, Mark.
Ik denk inderdaad dat dat voor velen de reden is. Ik ben zelf ooit van BrouwVisie overgestapt naar BrouwHulp, enkel omdat deze zonder gekunstel op Linux draaide. Waar ik er eerst niet aan kon wennen, ben ik nu een zeer tevreden eindgebruiker!

Edwin brouwt

Citaat van: Heisenberg op 21-08-2018  00:26 uZou ik best willen proberen. Ik gebruik geen Windhoos maar Linux als besturingssysteem. Is er ook een Linux versie?
Oh wacht even, het is een app?


Het draait op elk apparaat waar een browser op staat. Dus je maakt je recept met je linux machine en tijdens de brouwdag hou je alles bij met je smartphone (bijvoorbeeld he).




Edwin brouwt

Citaat van: tdp op 21-08-2018  08:28 uGemak dient de mens, Mark.
Ik denk inderdaad dat dat voor velen de reden is. Ik ben zelf ooit van BrouwVisie overgestapt naar BrouwHulp, enkel omdat deze zonder gekunstel op Linux draaide. Waar ik er eerst niet aan kon wennen, ben ik nu een zeer tevreden eindgebruiker!


Snap ik helemaal. Maar de "onhandigheden" van BrouwHulp (niet snel aan kunnen passen van alfa waarden van je hop bijv. Of dat je even op je werk een recept kan bekijken/aanpassen) zijn bij Brewfather echt goed opgelost.
Ik heb het bij mijn laatste brouwdag tegelijk met BrouwHulp gedraaid en dat ging eigenlijk heel soepel.


Als je natuurlijk 100% blij bent met BrouwHulp is er natuurlijk geen enkele reden om over te stappen  :)

Markiej87

Citaat van: EdwinBrouwt op 21-08-2018  22:01 uAls je natuurlijk 100% blij bent met BrouwHulp is er natuurlijk geen enkele reden om over te stappen  :)
Ik was 100% tevreden over BrouwHulp tot ik Brewfather ging gebruiken ;)

Edwin brouwt

Afgelopen week twee brouwsels met Brewfather gegaan: heel erg soepel allemaal.
En ik kwam er ook nog achter dat er een directe koppeling met mijn Tilt en iSpindel is, super handig.

wiliam

Citaat van: Heisenberg op 21-08-2018  00:26 uZou ik best willen proberen. Ik gebruik geen Windhoos maar Linux als besturingssysteem. Is er ook een Linux versie?
Oh wacht even, het is een app?

Gewoon vastgeroest in het schriftje en potlood.  :)
Hou niet van appies en ander computer gedoe, of het wordt een "word" bestand.
Radio aan, boek erbij, en een tik tak wekker met bel, en gaan met die handel.
En nee ik ben niet tegen de vooruitgang, Grainfather (2018) is aanwezig,
afstellen en rustig genieten is mijn motto.
Maar zelf zien, en controleren is mijn uitgangspunt.
Zal dan ook voor bio producten kiezen, alle rommel die extra gebruikt wordt
om een product te verkrijgen, is een aantasting van het product op zich.




elfpenner

Ik heb thuis geen Windows, Mac of Linux, maar een Chromebook.
Dus ik gebruikte een Google Spreadsheet om alles in te berekenen en bij te houden.
Dus nooit BrouwHulp, of BrouwVisie gebruikt.

Toevallig kwam ik vorige week Brewfather tegen en ik ben super enthiousiast!
Net alleen dat het overal draait (ook op mijn smartphone), en al mijn recepten etc in de cloud staan, maar ook over hoe het werkt; Het is simpel, maar heeft toch alle mogelijkheden.

Ik denk dat ik de betaalde versie (zo'n 15 euro per jaar) ga aanschaffen.

Het zal nog mooier zijn als het ook in het Nederlands beschikbaar komt...
Nu Engels.

Markiej87

Ik ben ook een premium user. Echt een fijn stukje software. De ontwikkelaar is ook makkelijk te benaderen en als je een issue of een verbeteridee oppert doet hij er ook iets mee. Dat vind ik wel fijn gezien de veranderende wereld waar we nu in zitten en bijvoorbeeld BrouwHulp al jaren niet een update heeft gehad.

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 20-08-2018  23:01 uBijzonder dat ik de enige ben die reageert.
De enige brouwsoftware die ik echt vertrouw is mijn eigen software omdat ik weet wat daarin zit. Meer heb ik ook niet nodig. Rekent precies uit zoals het moet zijn.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 07-09-2018  18:07 uDat vind ik wel fijn gezien de veranderende wereld waar we nu in zitten en bijvoorbeeld BrouwHulp al jaren niet een update heeft gehad.

Water, mout, hop en water veranderen niet zo snel dat brouwsoftware van een paar jaar oud niet meer bruikbaar is.  :)

Het grote nadeel van buitenlandse software is dat deze niet altijd de grondstoffen en de daarbij behorende specificaties kennen die wij hier tot onze beschikking hebben.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 08-09-2018  22:49 uWater, mout, hop en water veranderen niet zo snel dat brouwsoftware van een paar jaar oud niet meer bruikbaar is.  :)

Het grote nadeel van buitenlandse software is dat deze niet altijd de grondstoffen en de daarbij behorende specificaties kennen die wij hier tot onze beschikking hebben.


In het geval van Brewfather staan er veel grondstoffen in die hier leverbaar zijn. Alle mouten van Dingemans, Castle, Weyermann, Fawcett, ze zitten er allemaal in. Enige welke ik mis is Swaen, maar het toevoegen van grondstoffen is ook weer heel gemakkelijk.

pim1980

Bedankt voor de tip van deze webapp/software. Ziet er top uit op het eerste gezicht. Ga het zeker een keertje uittesten!

Mark GA

Ik heb zojuist mijn recepten uit BrouwHulp geïmporteerd naar Brewfather!
Het Brews.xml bestand stond bij mij in Dropbox...
Dikke wow dit!

Mark GA

Ehm... ik had je post graag geciteerd Ingo maar dat gaat niet. Instelling misschien?

Brewfather kan zowel Grainfather bestanden importeren (JSON) als XML.
Volgens mij maakt het niet uit waar dat bestand staat. In mijn geval in Dropbox. Dus als ik BrouwHulp gebruik wordt het XML bestand in Dropbox bijgewerkt en kan ik zodoende op meerdere locaties de recepten oproepen.
Waarom Dropbox? Omdat de BrouwHulp app van Jean-Paul die gebruikt.
Maar Onedrive, Gdrive of welke cloudapplicatie dan ook zou moeten werken. FTP dus ook.
Werkt maar 1 kant uit trouwens. Je zal je bestand ook weer moeten exporteren naderhand. Je kunt geen vaste locatie opgeven om je recepten bij te houden.
Desalniettemin ben ik erg blij omdat BrewFather de gegevens naadloos overneemt van BrouwHulp.

Pyotr

Ook mijn Brewfather interesse is gewekt door de enthousiaste gebruikersverhalen 8) Ik ben benieuwd.

Edwin brouwt

Citaat van: Pyotr op 10-09-2018  18:18 uOok mijn Brewfather interesse is gewekt door de enthousiaste gebruikersverhalen 8) Ik ben benieuwd.


Welcome to the club!  :biersmile: 


(Engelse uitdrukking mag vast wel)

Pyotr

Inmiddels enkele favoriete recepten vanuit BrouwHulp zonder problemen geïmporteerd in Brewfather (beerxml). Super dat ik mijn recepten nu ook op mijn mobiel, iPad en op elke internet browser kan opvragen. De gebruikers interface is zeer intuïtief, ik ben om  :groots:

bramheus

Ik ga m ook naast BrouwHulp gebruiken...., het ziet er super uit!
Alleen mist ie inderdaad een hoop soorten mout  ;-)

Edwin brouwt

Citaat van: bramheus op 18-09-2018  14:39 uIk ga m ook naast BrouwHulp gebruiken...., het ziet er super uit!
Alleen mist ie inderdaad een hoop soorten mout  ;-)


Binnenkort kun je ingrediënten importeren, dus bijvoorbeeld de complete Swaen mouten.

Mark GA

Ik heb een suggestie uitstaan bij ze, om alle recepten in 1x te kunnen exporteren (nu kan dat alleen per stuk).
Wat heel fijn zou zijn is als zowel voorraadbeheer als profielen kunnen worden gesynchroniseerd met BrouwHulp.
Ik gebruik liever BrouwHulp voor het samenstellen van recepten namelijk; het finetunen ervan gaat in BrouwHulp fantastisch.
Als je die XML-bestanden ook in de cloud kunt oproepen en bijwerken is mijn feestje compleet.
Ik heb nog 14 dagen premium als trial maar ga op zeker voor de betaalde versie. Heeft ook met de toegankelijkheid van de ontwikkelaar te maken. Die reageren op Facebook vrijwel meteen...

Edwin brouwt

Citaat van: Mark GA op 19-09-2018  22:37 uIk heb een suggestie uitstaan bij ze, om alle recepten in 1x te kunnen exporteren (nu kan dat alleen per stuk).
Wat heel fijn zou zijn is als zowel voorraadbeheer als profielen kunnen worden gesynchroniseerd met BrouwHulp.
Ik gebruik liever BrouwHulp voor het samenstellen van recepten namelijk; het finetunen ervan gaat in BrouwHulp fantastisch.
Als je die XML-bestanden ook in de cloud kunt oproepen en bijwerken is mijn feestje compleet.
Ik heb nog 14 dagen premium als trial maar ga op zeker voor de betaalde versie. Heeft ook met de toegankelijkheid van de ontwikkelaar te maken. Die reageren op Facebook vrijwel meteen...


Ik denk niet dat hij een synchronisatie met BrouwHulp gaat inbouwen dus er zal altijd handmatig geëxporteerd moeten worden.


Ik vind juist finetunen van recepten in brewfather heel goed doordacht: je kunt schalen op liters, begin sg of in procenten. Daarbij zijn bijvoorbeeld de alfa waardes van hop per recept aan te passen zonder dat je eerst een nieuwe hopsoort hoeft in te voeren/aan te passen.


Het enige wat ik jammer vind is dat mijn oude brouwsessies niet Brewfather te zetten zijn (hij is dat wel aan het onderzoeken maar volgens mij exporteert BrouwHulp dat niet goed).


Mark GA

Hoezo werkt dat niet goed?
Je zet in BrouwHulp je beer.xml koppeling naar een bestand in Dropbox.
In Brewfather importeer je dat bestand vanuit Dropbox en je hebt al je recepten.

Edwin brouwt

Citaat van: Mark GA op 20-09-2018  13:42 uHoezo werkt dat niet goed?
Je zet in BrouwHulp je beer.xml koppeling naar een bestand in Dropbox.
In Brewfather importeer je dat bestand vanuit Dropbox en je hebt al je recepten.


Ja, wel je recepten, maar niet je brouwsessies (met alle metingen en zo)


Pyotr

Citaat van: EdwinBrouwt op 20-09-2018  14:47 uJa, wel je recepten, maar niet je brouwsessies (met alle metingen en zo)

Je bedoelt je aantekeningen die in Brewfather onder notes gemaakt kunnen worden? Onder 'Log' bedoel ik... ;)

Vlisbier

Afgelopen dinsdag mijn eerste cursus avond gehad bij de Deltabrouwers.

Ik weet nu al dat dit mijn nieuwe hobby wordt.

Ik vraag me af of deze software ook voor de echte beginner is.

Ik denk er over na om gelijk vanaf eerste brouw dit te gebruiken.

Ik heb totaal geen ervaring hier mee.
Tips meer dan welkom.

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 07-10-2018  09:27 uAfgelopen dinsdag mijn eerste cursus avond gehad bij de Deltabrouwers.

Ik weet nu al dat dit mijn nieuwe hobby wordt.

Ik vraag me af of deze software ook voor de echte beginner is.

Ik denk er over na om gelijk vanaf eerste brouw dit te gebruiken.

Ik heb totaal geen ervaring hier mee.
Tips meer dan welkom.


Ik denk dat het kan. Ik vond BrouwHulp in het begin ook onbegrijpelijk (aan welke waarde moet je sleutelen om ergens anders een waarde veranderd te krijgen), mag dat komt vanzelf naarmate je vaker brouwt.
Ik denk dat Brewfather prima werkt: gebruik wat je wil gebruiken en maak het jezelf niet te moeilijk (doe bijvoorbeeld nog geen pH en andere watercorrecties)


Wat ik in het begin deed was een papieren uitdraai maken en die als checklist gebruiken (Die van BrouwHulp is echt handig). En de software alleen gebruiken als log.
Brewfather heeft een ingebouwde timer die alle stappen aangeeft.




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-10-2018  10:30 uIk denk dat het kan. Ik vond BrouwHulp in het begin ook onbegrijpelijk (aan welke waarde moet je sleutelen om ergens anders een waarde veranderd te krijgen), mag dat komt vanzelf naarmate je vaker brouwt.
Ik denk dat Brewfather prima werkt: gebruik wat je wil gebruiken en maak het jezelf niet te moeilijk (doe bijvoorbeeld nog geen pH en andere watercorrecties)


Wat ik in het begin deed was een papieren uitdraai maken en die als checklist gebruiken (Die van BrouwHulp is echt handig). En de software alleen gebruiken als log.
Brewfather heeft een ingebouwde timer die alle stappen aangeeft.


We hebben recept gekregen om tripel te gaan brouwen.

Ben aan het kijken wat je waar in moet voeren.
Nog een heel gepuzzel.

Wie weet met het filmpje kom ik verder

Vlisbier

Ik heb na het invoeren van de tripel besloten om maar gelijk via Brewfather te gaan werken dus premium aangeschaft.

Dit omdat het op iPad, iPhone en Mac perfect werkt.

Heb alleen vraagje over invoeren.

Kooktijd is 1 uur
Hop moet 1 uur meekoken
50 minuten na het koken moeten de kruiden nog 10 minuten mee koken.

Hoe voor je dit precies in
Vul je bij misc in
Use boil  en time 10 min?.

Of doe ik het dan niet goed.

Meer tips over invoeren altijd welkom

knifeman

Ik heb het getest, maar ofwel kijk ik ernaast ofwel is er geen 'zoek in bestaande recepten' functie? Zoals bij Beersmith, BrouwHulp etc?

Vlisbier

Citaat van: knifeman op 23-10-2018  21:54 uIk heb het getest, maar ofwel kijk ik ernaast ofwel is er geen 'zoek in bestaande recepten' functie? Zoals bij Beersmith, BrouwHulp etc?

Volgens mij moet je zelf recepten invoeren of importeren.

knifeman

Daar lijkt het op.

knifeman

Aha maar wat ziet mijn lodderoog daar: dat is voor mij wel een reden om het te beginnen gebruiken, je kan je data van iSpindel direct laten binnenkomen en bijhouden van je brews ! Voor de zeer korte periode dat ik die gebruik staat die nu in Brewspy volledig los van de brouwsessie die ik in BrouwHulp bijhoud...

Vlisbier

Citaat van: knifeman op 23-10-2018  22:03 uDaar lijkt het op.

Importeren gaat alleen met primum

Vlisbier

Wie kan mij helpen met het invoeren van het volgende recept.

Wat waar en hoe, ik kom er nog niet uit, maar programma zier er zo goed uit dat ik er verder mee wil.

11 liter water verwarmen tot 66 graden
Op 65 graden 60 min
Op 78 graden 2 min

6 liter spoelwater van 80 graden

Kooktijd 60 min
Hop 60 min meekoken
Na 50 minuten kruiden toevoegen.

Moet 12 liter overblijven.
Filteren in emmerfilter moet 11 liter wordt overblijven.

Vergisten op 18-22 graden.


Mout
Lager 3-4 ebc. 2000 gram
Vienna 9-12 ebc 1300 gram
Ambermout 50 ebc 150 gram

Paradijszaad 4 gram
Koriander 4 gram

Mangrove's Jack m 31. 

Hop Challenger 16 gram

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 31-10-2018  19:50 uWie kan mij helpen met het invoeren van het volgende recept.

Wat waar en hoe, ik kom er nog niet uit, maar programma zier er zo goed uit dat ik er verder mee wil.

11 liter water verwarmen tot 66 graden
Op 65 graden 60 min
Op 78 graden 2 min

6 liter spoelwater van 80 graden

Kooktijd 60 min
Hop 60 min meekoken
Na 50 minuten kruiden toevoegen.

Moet 12 liter overblijven.
Filteren in emmerfilter moet 11 liter wordt overblijven.

Vergisten op 18-22 graden.


Mout
Lager 3-4 ebc. 2000 gram
Vienna 9-12 ebc 1300 gram
Ambermout 50 ebc 150 gram

Paradijszaad 4 gram
Koriander 4 gram

Mangrove's Jack m 31. 

Hop Challenger 16 gram


Uh...linksboven op recipes en dan rechtsonder op het rondje klikken en dan op "add recipe"?
Of bedoel je iets anders. Want daarna is het gewoon je granen, hop en gist invoeren. Wel even je "equipment" kiezen (ketel, grainfather etc) of zelf je spullen onder "profiles-equipment" invoeren (het beste).




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-10-2018  23:19 uUh...linksboven op recipes en dan rechtsonder op het rondje klikken en dan op "add recipe"?
Of bedoel je iets anders. Want daarna is het gewoon je granen, hop en gist invoeren. Wel even je "equipment" kiezen (ketel, grainfather etc) of zelf je spullen onder "profiles-equipment" invoeren (het beste).

Ik was al eind op weg maar vraag me af hoe je moet invoeren hoe je na 50 min koken iets moet toevoegen.

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 01-11-2018  06:54 uIk was al eind op weg maar vraag me af hoe je moet invoeren hoe je na 50 min koken iets moet toevoegen.


Dat staat onder Misc - add

El Duderino

Allereerst bedankt voor het attent maken op Brewfather. Als Mac gebruiker vind ik dat gemier met BrouwHulp en BrouwVisie helemaal niks. Ik had al een alternatief gezocht in de online tool Brewtoad wat ik ook erg plezierige software vind. Brewfather lijkt nog een stapje verder te gaan ook i.c.m. de app. Dus ik wil nu eens uitzoeken welke het beste werkt. Je krijgt een maand premium bij Brewfather als trial.

Ik had al een aantal recepten in Brewtoad gemaakt. Nu heb ik eentje geexporteerd als Beer.xml en geimporteerd in Brewfather. Heb in Brewfather ook het profiel van de Hopcat / Brew Monk / Brewster 30L gebruikt aangezien ik de Easybrew 30 heb en dit volgens mij hetzelfde apparaat is. De uitkomsten van het recept is echter totaal anders. Ik krijg een alcoholpercentage van 8.8% ipv 6.2 in brewtoad. Het brouwzaalrendement van het profiel in Brewfather was 82%. Die in Brewtoad had ik zelf op 70% ingesteld. Maar ook als ik het rendement in Brewfather op 70% zet is het verschil nog heel groot. Wat doe ik niet goed? Het Easybrew 30 apparatuurprofiel in Brewtoad heb ik zelf ingesteld nav wat zaken die ik hier en op internet heb verzameld.

Ik weet nu niet goed welke software ik moet vertrouwen en waar ik zaken verkeerd heb ingevoerd. Als bijlage heb ik het recept in beer.xml erbij gedaan. Misschien dat iemand eens kan kijken wat dit voor resultaten geeft in andere software?

knifeman

Ik gebruik tot nu toe BrouwHulp, beersmith en brewfather, mijn voorkeur gaat momenteel sterk naar brewfarher gezien die online alles opslaat en ispindel compatibel is. Enige nadeel in mijn ogen is de momenteel beperkte database met ingredienten. Daarboven met het brewmonk 30 liter profiel (ik gebruik ook een Easybrew 30) klopt dat het meeste wat betreft rendementen kleuren etc. Van de drie softwares

Edwin brouwt

@el duderino: controleer  even de manier van berekenen van je vergistingsgraad onder final gravity. Brewfather kan dat uitgebreid en simpel doen, onder settings.
En ik zou even je ketelprofiel even door lopen, dat moet bij alle brouwprogramma's, dus hier ok wel slim.




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-11-2018  10:08 uDat staat onder Misc - add


Bedankt weer wat duidelijk
Wat vul je voor tijd in bij
Hop 60 minuten meekoken

Zet je dan boil en time op 60?
Kruiden laatste 10 min zet je dan bij
Misc boil en dan 10 min of 50 min en boil

Sorry dat ik misschien domme vraag stel, maar wil het goed invoeren

knifeman

10 minuten koken zet je op 10 boil... je moet denken: zoveel minuten voor einde...
Brewfather maakt er dan in je 'batch' een mooie tijdlijn van met timers die je op brouwdag kan gebruiken

Vlisbier

Citaat van: knifeman op 01-11-2018  18:16 u10 minuten koken zet je op 10 boil... je moet denken: zoveel minuten voor einde...
Brewfather maakt er dan in je 'batch' een mooie tijdlijn van met timers die je op brouwdag kan gebruiken


Oké dat ziet er nu goed uit volgens mij.
Meer info over waar en hoe in te vullen zijn welkom

Is erg mooi en goed in elkaar gezet.

El Duderino

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-11-2018  18:02 u@el duderino: controleer  even de manier van berekenen van je vergistingsgraad onder final gravity. Brewfather kan dat uitgebreid en simpel doen, onder settings.
En ik zou even je ketelprofiel even door lopen, dat moet bij alle brouwprogramma's, dus hier ok wel slim.




Bedankt.
Final gravity stond op uitgebreid heb ik op simpel gezet maar zie verder geen verandering. Ik heb het ketelprofiel gebruikt wat in Brewfather staat voor de Brewmonk / Hopcat etc 30 L. Ik heb zelf een Arsegan Easybrew. (zelfde apparaat) Heb op dit moment geen data of inzicht wat ik hier aan zou moeten veranderen.

El Duderino

Citaat van: knifeman op 01-11-2018  17:17 uIk gebruik tot nu toe BrouwHulp, beersmith en brewfather, mijn voorkeur gaat momenteel sterk naar brewfarher gezien die online alles opslaat en ispindel compatibel is. Enige nadeel in mijn ogen is de momenteel beperkte database met ingredienten. Daarboven met het brewmonk 30 liter profiel (ik gebruik ook een Easybrew 30) klopt dat het meeste wat betreft rendementen kleuren etc. Van de drie softwares

Ik heb ook een Easybrew. Zou je dit recept (bijlage in mijn vorige post) eens in Brewfather willen importeren en kijken wat voor alcoholpercentage eruit komt?

Vlisbier

Vandaag voor het eerst een tripel gebrouwen.
Ook gelijk brewfather gebruikt.

Ondanks dat alles nieuw voor mij is lijkt dit programma perfect te werken.

Jammer dat er niet meer brouwers zijn die dit gebruiken en hier hun ervaringen delen.

El Duderino

Citaat van: Vlisbier op 11-11-2018  19:10 uVandaag voor het eerst een tripel gebrouwen.
Ook gelijk brewfather gebruikt.

Ondanks dat alles nieuw voor mij is lijkt dit programma perfect te werken.

Jammer dat er niet meer brouwers zijn die dit gebruiken en hier hun ervaringen delen.

Er is een facebook groep https://www.facebook.com/groups/brewfather/ beheert door de ontwikkelaars van de app. Je kunt hier vragen stellen en je krijgt heel snel antwoord van de beheerders of van andere gebruikers.

Ik had een abo op brewtoad maar brewfather is veel beter dus dat wordt mijn weapon of choice. Zou mooi zijn als ze er ook recepten op zetten. Maar overal op internet zijn er uiteraard beer.xml recepten te vinden, zoals bijv op dit forum die je gewoon kunt importeren in brewfather. Ook een mooie site is https://brewdogrecipes.com waar je alle brewdog recepten kunt downloaden in .xml en kunt nabrouwen of als basis gebruiken.

Vlisbier

Citaat van: El Duderino op 11-11-2018  20:39 uEr is een facebook groep https://www.facebook.com/groups/brewfather/ beheert door de ontwikkelaars van de app. Je kunt hier vragen stellen en je krijgt heel snel antwoord van de beheerders of van andere gebruikers.

Ik had een abo op brewtoad maar brewfather is veel beter dus dat wordt mijn weapon of choice. Zou mooi zijn als ze er ook recepten op zetten. Maar overal op internet zijn er uiteraard beer.xml recepten te vinden, zoals bijv op dit forum die je gewoon kunt importeren in brewfather. Ook een mooie site is https://brewdogrecipes.com waar je alle brewdog recepten kunt downloaden in .xml en kunt nabrouwen of als basis gebruiken.


Jammer dat je overal Facebook voor moet hebben.
Heb ik niet en wil ik ook niet

Vlisbier

Heb tijdens het brouwdag alles ingevoerd.
Ook aantekeningen.
Maar als ik nu een print maak dan worden deze niet afgedrukt.
Note veld blijft leeg.

Iemand enig idee?

El Duderino

Citaat van: Vlisbier op 13-11-2018  09:57 uHeb tijdens het brouwdag alles ingevoerd.
Ook aantekeningen.
Maar als ik nu een print maak dan worden deze niet afgedrukt.
Note veld blijft leeg.

Iemand enig idee?

Bij mij doet hij dat prima. Hij maakt een pdf en in de pdf staan de notities gewoon onderaan.

Vlisbier

Citaat van: El Duderino op 13-11-2018  13:27 uBij mij doet hij dat prima. Hij maakt een pdf en in de pdf staan de notities gewoon onderaan.


Bij maakt hij wel pdf aan maar staan geen notities bij.
Vreemd.

El Duderino

Citaat van: Vlisbier op 13-11-2018  18:50 uBij maakt hij wel pdf aan maar staan geen notities bij.
Vreemd.

Je notities bij het brouwen vind je bij de batches niet bij de recepten.

Vlisbier

Citaat van: El Duderino op 13-11-2018  20:57 uJe notities bij het brouwen vind je bij de batches niet bij de recepten.

Klopt daar staan ze ook maar drukt ze niet af.
Of komt het omdat batch nog niet volledig klaar is.

Edwin brouwt

Volgens mij moet daar nog wat werk verricht worden door de makers: alle 'measured values' en 'logs' komen inderdaad niet in de print... Maakt niet uit of je status op completed staat.

RoyB

Wow, ik zie hier dat men verbaasd is over online brouw apps?

Ik heb eigenlijk meteen bij het full grain brouwen de offline apps overgeslagen, en begonnen met het gebruik van "brewersfriend.com", eenzelfde soort concept als Brewfather.
Voordeel van brewersfriend is dan dat er een "social" element in zit, waarbij elkanders recepten bekeken en beoordeeld kunnen worden. Zo heb ik wel eens wat recepten bekeken binnen een stijl welke ik voornemens was te gaan brouwen om zo mijn eigen recepten te tunen.

Ik moet wel zeggen dat deze site er nog een schepje bovenop gooit qua gebruiksvriendelijkheid, ziet er top uit!

Mark GA

Citaat van: RoyB op 14-11-2018  17:32 uWow, ik zie hier dat men verbaasd is over online brouw apps?
Ik zie niet waar je dat op baseert?

Ik was ook enthousiast over Brewfather maar er gaat echt niets boven BrouwHulp/Brewbuddy.
Neem alleen de wizards al. Onmisbaar. Ook als je een bier wil brouwen voor de eerste keer vind ik de referentiebalken (rood naar groen) heel handig. Preciezer sturen dan dat lukt niet.
Brewfather is nice omdat het ook mobiel te gebruiken is maar met een beetje handigheid kun je via Dropbox ook je BrouwHulp op meerdere devices synchroniseren.
En wie weet hoe Brewbuddy straks uit de startblokken schiet? Misschien ook met een mobiele app.
Ik zal vooraan staan om die te gebruiken.

RoyB

Citaat van: Mark GA op 14-11-2018  19:12 uIk zie niet waar je dat op baseert?.

Uit meerdere reacties maak ik op dat dit de eerste keer is dat sommigen een dergelijke app proberen.
Ik wilde alleen even onderstrepen dat er al lange tijd dergelijke opties bestaan en dat deze al ver doorontwikkeld zijn.

El Duderino

Citaat van: RoyB op 14-11-2018  17:32 uWow, ik zie hier dat men verbaasd is over online brouw apps?

Ik heb eigenlijk meteen bij het full grain brouwen de offline apps overgeslagen, en begonnen met het gebruik van "brewersfriend.com", eenzelfde soort concept als Brewfather.
Voordeel van brewersfriend is dan dat er een "social" element in zit, waarbij elkanders recepten bekeken en beoordeeld kunnen worden. Zo heb ik wel eens wat recepten bekeken binnen een stijl welke ik voornemens was te gaan brouwen om zo mijn eigen recepten te tunen.

Ik moet wel zeggen dat deze site er nog een schepje bovenop gooit qua gebruiksvriendelijkheid, ziet er top uit!

Ik heb ook verschillende online apps geprobeerd. Een tijdje Brewtoad gebruikt en ook wat IOS apps. Maar Brewfather vind ik top. Werkt echt heel goed en er zit volgens mij alles in wat je nodig hebt. Er wordt nog druk aan ontwikkeld maar support via Facebook is erg goed. Ik ben klant.  :biersmile:

El Duderino

Wie van jullie gebruikt Brewfather en heeft een BrewMonk / Easybrew / Klarstein 30L of een soortgelijke ketel. En wat voor rendement gebruiken jullie? Het standaardprofiel wat er in Brewfather gebruikt wordt is 80%. Is in mijn geval te hoog.

Edwin brouwt

Ik heb een Grainfather en heb het profiel op 75% gezet. Zit altijd we in de buurt.

lingenbrew

Ik denk dat ik het eens ga proberen met de Grainfather.
Eerst alles instellen kijken of ik er uit kom.

Pyotr

Gisteren een vraag uitgezet bij de ontwikkelaar van Brewfather of zij ook de Plaato Airlock gaan opnemen in hun power-ups. Het antwoord gisteravond al retour van Thomas. Ze wachten op reactie van Plaato om een API (application programming interface) te kunnen maken. Leuk om te weten toch  8)

Edwin brouwt

Citaat van: Pyotr op 29-11-2018  12:57 uGisteren een vraag uitgezet bij de ontwikkelaar van Brewfather of zij ook de Plaato Airlock gaan opnemen in hun power-ups. Het antwoord gisteravond al retour van Thomas. Ze wachten op reactie van Plaato om een API (application programming interface) te kunnen maken. Leuk om te weten toch  8)
Ja, die vraag had ik ook al aan hem gesteld. Daarna contact opgenomen met Plaato en zij vertelde me dat de API (software om o.a. met Brewfather te koppelen) in december uitkomt. Zou top zijn.

Pyotr

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-11-2018  14:44 uJa, die vraag had ik ook al aan hem gesteld. Daarna contact opgenomen met Plaato en zij vertelde me dat de API (software om o.a. met Brewfather te koppelen) in december uitkomt. Zou top zijn.

Dat zou zeker top zijn! Goed om te lezen dat de Plaato release aanstaande is. Mijn Plaato is onderweg naar NL dus komt mooi uit  :biersmile:

Scorpionrose

Citaat van: Pyotr op 29-11-2018  16:01 uDat zou zeker top zijn! Goed om te lezen dat de Plaato release aanstaande is. Mijn Plaato is onderweg naar NL dus komt mooi uit  :biersmile:

Plaato is nu ook bij Brouwland te koop  https://www.Brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/plaato-digitaal-waterslot

Vlisbier

Link werkt bij mij niet

Vlisbier

Programma wordt steeds beter
Jammer dat printen niet werkt met opmerkingen die je invoert

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 29-11-2018  20:21 uProgramma wordt steeds beter
Jammer dat printen niet werkt met opmerkingen die je invoert


Er is een Brewfather "issue tracker". Daar kun je nieuwe vragen of bugs doorgeven. Of stemmen als iemand anders dat al gedaan heeft. Volgens mij is hij er al mee aan de slag, met deze printonhandigheid.


De Facebook groep is ook handig (mocht je op fb zitten)

Oscar

Citaat van: Mark GA op 19-09-2018  22:37 uIk heb een suggestie uitstaan bij ze, om alle recepten in 1x te kunnen exporteren (nu kan dat alleen per stuk).

BrouwVisie kan dat al jaren (Multiple recept xml)  ;)

Vlisbier

Citaat van: Oscar op 29-11-2018  21:43 uBrouwVisie kan dat al jaren (Multiple recept xml)  ;)


Kan BrouwVisie ook op iMac, iPad en iPhone?

Mark GA

Gewoon even wachten op de gratis versie van BrouwHulp, omgedoopt tot BrewBuddy. Daaraan wordt al weken achter de schermen hard gewerkt door hele slimme mensen.

Oscar

Citaat van: Mark GA op 29-11-2018  22:40 uDaaraan wordt al weken achter de schermen hard gewerkt door hele slimme mensen.

Nu maar hopen dat die slimme mensen geen vergoeding willen in de toekomst voor hun geleverde arbeid... :) ;)

dirk

Citaat van: Oscar op 29-11-2018  23:25 uNu maar hopen dat die slimme mensen geen vergoeding willen in de toekomst voor hun geleverde arbeid... :) ;)

Flauw.

Edwin brouwt

Volgens mij zijn er meer dan genoeg topcis waar Mark GA en Oscar over hun favoriete software kunnen discussiëren. Ik ben dit topic gestart om Brewfather ervaringen te bespreken, dus het zou fijn zijn om een beetje bij het onderwerp te blijven.

Pyotr

Citaat van: EdwinBrouwt op 30-11-2018  07:38 uIk ben dit topic gestart om Brewfather ervaringen te bespreken, dus het zou fijn zijn om een beetje bij het onderwerp te blijven.

En doorr. Ik zat nog een beetje te stoeien met de omrekentabel onder 'Tools' Refactometer /Brix. Wanneer je vergiste wort hebt kun je daar een berekening maken voor je SG. Wat betekent de correction factor? Geen idee wat je daarmee moet.

hobbybob

Kort gezegd, als je wort aan het vergisten wordt er alcohol gevormd deze alcohol heeft invloed op de brekingindex( meting).

Ik heb de correctiefactor al jaren op 1.04 staan, dit gaf bij 2 in een lab geteste biertjes van mij een afwijking van 0,01% alc.
Mijn meting gaf aan 6,25% en de labtest 6,24% dichtbij genoeg voor de hobby

Het beste bier brouw jezelf


Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 30-11-2018  07:38 uVolgens mij zijn er meer dan genoeg topcis waar Mark GA en Oscar over hun favoriete software kunnen discussiëren. Ik ben dit topic gestart om Brewfather ervaringen te bespreken, dus het zou fijn zijn om een beetje bij het onderwerp te blijven.

Precies, laat ze bij hun eigen onderwerp verder lopen zeiken.

Jacques

Citaat van: Vlisbier op 01-12-2018  09:15 uPrecies, laat ze bij hun eigen onderwerp verder lopen zeiken.

Laten we het op het forum gezellig houden. Steeds vaker zie ik dat vrij grimmig gereageerd wordt op het forum. Het is misschien iets van deze tijd maar het komt de sfeer niet ten goede.

Voor de goede orde is het denk ik goed te weten dat we als beheerders de laatste tijd leden aanspreken om de sfeer te verbeteren. Dat doen we veelal via persoonlijke berichten.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 01-12-2018  20:57 uLaten we het op het forum gezellig houden. Steeds vaker zie ik dat vrij grimmig gereageerd wordt op het forum. Het is misschien iets van deze tijd maar het komt de sfeer niet ten goede.

Voor de goede orde is het denk ik goed te weten dat we als beheerders de laatste tijd leden aanspreken om de sfeer te verbeteren. Dat doen we veelal via persoonlijke berichten.


Ja, heel goed Jacques. Ik zit nu bijna 2 jaar op dit forum en het laatste jaar (+/-) is de taal inderdaad af en toe behoorlijk ongezellig en dat leest een stuk minder prettig.


En weer terug on  topic!  :biersmile: :brouwen:

bramvandersommen

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-08-2018  09:13 uHet zou mooi zijn als iedereen die de  (nieuwe?) cloud brouwsoftware Brewfather gebruikt hier zijn/haar ervaringen deelt.


Ik heb er een uur doorheen zitten klikken en het ziet er goed uit. Kosten zijn $19,-/jaar wat voor mijn geen probleem is (goeie software mag iets kosten, toch).


Voordeel van de cloud-oplossing is dat je overal en op elk device (pc, tablet, smartphone) je recepten en brouwsels kunt bekijken.

Hi Edwin!

Ik heb deze week de overstap gemaakt naar Brewfather na een lange tijd tevreden geweest te zijn met Brewtoad. Echter trekt Brewtoad eind December de stekker eruit trekt. Voorheen heb ik Brewersfriend gebruikt maar zat ik al snel aan mijn max brouwsessies.

Echter heb ik wat problemen met het instellen van mijn brouwopstelling 'Equipment Profile'. Hier heb ik een nieuwe topic voor geopend. Wellicht kun jij mij wat tips geven?
Topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38201.new#new

Na wat uurtjes rondklikken verder een top progamma  :groots: :groots:

Trapkast

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-08-2018  09:13 uHet zou mooi zijn als iedereen die de  (nieuwe?) cloud brouwsoftware Brewfather gebruikt hier zijn/haar ervaringen deelt.

Voordeel van de cloud-oplossing is dat je overal en op elk device (pc, tablet, smartphone) je recepten en brouwsels kunt bekijken.

Vooral dat laatste is precies waarom wij ook overgestapt zijn naar Brewfather.
Met 3 man samen aan een receptuur sleutelen is een stuk makkelijker wanneer je in realtime kan zien wat de ander voorstelt  ;D

El Duderino

Citaat van: bramvandersommen op 13-12-2018  10:39 uHi Edwin!

Ik heb deze week de overstap gemaakt naar Brewfather na een lange tijd tevreden geweest te zijn met Brewtoad. Echter trekt Brewtoad eind December de stekker eruit trekt. Voorheen heb ik Brewersfriend gebruikt maar zat ik al snel aan mijn max brouwsessies.

Echter heb ik wat problemen met het instellen van mijn brouwopstelling 'Equipment Profile'. Hier heb ik een nieuwe topic voor geopend. Wellicht kun jij mij wat tips geven?
Topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38201.new#new

Na wat uurtjes rondklikken verder een top progamma  :groots: :groots:

ik heb eerder met brewtoad gewerkt maar sinds een tijdje overgestapt naar brewfather. En brewfather is een stuk prettiger werken dan brewtoad. Dus je hebt de juiste keuze gemaakt. Al was het vertrek van Brewtoad gedwongen.

Edwin brouwt

Citaat van: bramvandersommen op 13-12-2018  10:39 uHi Edwin!

Ik heb deze week de overstap gemaakt naar Brewfather na een lange tijd tevreden geweest te zijn met Brewtoad. Echter trekt Brewtoad eind December de stekker eruit trekt. Voorheen heb ik Brewersfriend gebruikt maar zat ik al snel aan mijn max brouwsessies.

Echter heb ik wat problemen met het instellen van mijn brouwopstelling 'Equipment Profile'. Hier heb ik een nieuwe topic voor geopend. Wellicht kun jij mij wat tips geven?
Topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38201.new#new

Na wat uurtjes rondklikken verder een top progamma  :groots: :groots:


Leuk dat je zo enthousiast bent! (Het is niet mijn programma hoor, ik ben alleen ook enthousiast)

Joop van den Hoek

Citaat van: Oscar op 29-11-2018  21:43 uBrouwVisie kan dat al jaren (Multiple recept xml)  ;)

Kan "geweldige" BrouwVisie dit ook?
Je Tilt uitlezen.



knifeman

Ispindel uitlezen is zeer leuke extra. Werkt veel beter dan met brewspy en brewfather geeft zelf aan wanneer sg paar dagen zelfde is gebleven. Ik ben fan. Kan me echter wel voorstellen dat voor de meer professionele brouwer te eenvoudige software is.

Een ander nadeel is dat je niet zelf beslist wanneer je upgrade en dus zonder het te beseffen lichtelijk andere berekeningen krijgt...

floris68

Door jullie enthousiaste verhalen ben ik ook overgestapt op Brewfather en heb mijn eerste brouwsessie ingevoerd. Ziet er prima uit!

In mijn Braumeister gebruik ik altijd 23 liter maisch en 5 liter spoelwater, maar ik krijg Brewfather er niet toe bereid om die 5 liter zelf in te voeren, hij blijft bij zijn zelf berekende 4,76 liter.  Weet iemand hoe ik dit manueel kan corrigeren?

Marcel_k

Citaat van: floris68 op 30-01-2019  17:09 u.  Weet iemand hoe ik dit manueel kan corrigeren?
Ik werd  compleet gestoord van de waterberekeningen. Uiteindelijk maar gewoon een emailtje naar ze gestuurd. Dit is wat ie zei:
 "What you want to do is very easy already, in your equipment profile just select Mash/Sparge Water Calculation Method: Custom.

Enter 20 as mash water, and 10 as sparge water. Or any custom formula that results in the values you want.

https://docs.brewfather.app/getting-started/setting-up-your-equipment-profile

Let me know if you want any more help.

--
Best regards
Thomas Gangsøy
Brewfather "

Ziet er nu beter uit bij mij. Succes.

Edwin brouwt

Citaat van: floris68 op 30-01-2019  17:09 uDoor jullie enthousiaste verhalen ben ik ook overgestapt op Brewfather en heb mijn eerste brouwsessie ingevoerd. Ziet er prima uit!

In mijn Braumeister gebruik ik altijd 23 liter maisch en 5 liter spoelwater, maar ik krijg Brewfather er niet toe bereid om die 5 liter zelf in te voeren, hij blijft bij zijn zelf berekende 4,76 liter.  Weet iemand hoe ik dit manueel kan corrigeren?
Volgens mij kunt je dat ook prima doen door de beslagdikte aan te passen?

floris68

Citaat van: Marcel_k op 30-01-2019  20:45 u"What you want to do is very easy already, in your equipment profile just select Mash/Sparge Water Calculation Method: Custom.


Ok, dat werkt inderdaad.

Mijn oordeel over BF na het invoeren van mijn eerste recept en brouwsel is bijzonder positief. Nu alleen nog uitzoeken hoe ik de suiker hoeveelheid bij bottelen kan aanpassen.

Edwin brouwt

Citaat van: floris68 op 31-01-2019  19:59 uOk, dat werkt inderdaad.

Mijn oordeel over BF na het invoeren van mijn eerste recept en brouwsel is bijzonder positief. Nu alleen nog uitzoeken hoe ik de suiker hoeveelheid bij bottelen kan aanpassen.

Bij het maken of editen van het recept vul je je CO2 in. Aan de hand daarvan wordt de suiker voor je berekend :-)

floris68

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-01-2019  20:13 u
Bij het maken of editen van het recept vul je je CO2 in. Aan de hand daarvan wordt de suiker voor je berekend :-)


Oh ja, ik zie het. En dan kan je de batch aan de hand van het veranderde recept weer updaten. Nog even aan de logica wennen.  :)

Pyotr

Cool, de Plaato airlock is nu als device opgenomen in Brewfather  ;D Even in settings de unit activeren en in de Plaato app de link toevoegen.

Edwin brouwt

Citaat van: Pyotr op 28-03-2019  22:38 uCool, de Plaato airlock is nu als device opgenomen in Brewfather  ;D Even in settings de unit activeren en in de Plaato app de link toevoegen.


Ja, top hè. Ik heb hem er gelijk aan gehangen dus loopt ie de laatste dagen even mee.




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-03-2019  08:06 uJa, top hè. Ik heb hem er gelijk aan gehangen dus loopt ie de laatste dagen even mee.





Volgens min is dit een tilt en geen plaato

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 29-03-2019  20:09 uVolgens min is dit een tilt en geen plaato


Dit is alle twee! De complete lijnen zijn van de tilt,  de lijntjes die er op een gegeven moment bij komen zijn van de plaato, de turquoise en zwarte lijntjes dus.




Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-03-2019  20:32 uDit is alle twee! De complete lijnen zijn van de tilt,  de lijntjes die er op een gegeven moment bij komen zijn van de plaato, de turquoise en zwarte lijntjes dus.


Dan is de tilt volgens mij een stuk duidelijker.
Zwarte lijn zegt niet veel.

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 31-03-2019  22:01 uDan is de tilt volgens mij een stuk duidelijker.
Zwarte lijn zegt niet veel.
De plaato heb ik aan het eind pas aangehangen, omdat die toen toen pas geïmplementeerd was in de app.
Ik probeerde te laten zien dat je alle gemeten waardes in 1 scherm krijgt (als je een Tilt en een Plaato hebt).

Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-04-2019  13:46 uDe plaato heb ik aan het eind pas aangehangen, omdat die toen toen pas geïmplementeerd was in de app.
Ik probeerde te laten zien dat je alle gemeten waardes in 1 scherm krijgt (als je een Tilt en een Plaato hebt).


Oké dan snap ik het.
Bedankt voor de uitleg.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vlisbier

Ben toch voor ispindel gegaan.
Samen met een Grainfather en Brewfather moet het wel gaan lukken.

Edwin brouwt

Citaat van: Vlisbier op 14-04-2019  13:05 uBen toch voor ispindel gegaan.
Samen met een Grainfather en Brewfather moet het wel gaan lukken.


Volgens mij een prima combinatie. Ik had zelf problemen met de ispindel en wifi bereikbaarheid.

Vlisbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 14-04-2019  20:16 uVolgens mij een prima combinatie. Ik had zelf problemen met de ispindel en wifi bereikbaarheid.


Heb er WiFi antenne in laten zetten.
Ben de ispindel nu aan het testen.
Alles lijkt goed te gaan.

hobbybob

Vanmiddag mijn Ispindel ook toegevoegd aan Brewfather.

Voor de grap een simpel recept erin gemaakt.

Leuk programma, grote database en simpel aan te passen, geloof dat ik het maar aan ga schaffen, werkt wel goed met de Ispindel samen.


PaultjePils

Sinds vandaag eens een keer aan de slag geweest met Brewfather ipv BrouwHulp. Bij BrouwHulp heb ik gemiddeld 80% rendement dus die heb ik ook ingevoerd. Ik brouw met een Grainfather. Brewfather rekent uit hoeveel in je gistvat komt, dus ook het verlies onderin en koeler. Hier viel het mij al op dat BrouwHulp 20 liter afgekoeld in de ketel rekent en Brewfather 20 liter in gistvat. Allebei met dezelfde hoeveelheid grondstoffen terwijl het volume anders is. Omdat dit dan niet zo kunnen kloppen heb ik vandaag gebrouwen met allebei de programma's. Nu blijkt dus dat beide programma's mij een verschillend rendement geven. BrouwHulp 78% en Brewfather 72%. Heb ik iets verkeerd ingesteld of mis ik iets. Zoals dat mashefficiency (die bij Brewfather 78% en dus overeenkomt met rendement van BrouwHulp) niet hetzelfde is als maischrendement van BrouwHulp (88%). En dat de mashefficiency van brewfather gelijk staat aan rendement van BrouwHulp. Dat ik kennelijk nog nooit een brewhouse efficiency hebt gebruikt omdat BrouwHulp die niet geeft? Wie kan dit voor mij ophelderen? :)

PaultjePils

Ik dacht dat het allemaal wat ingewikkelder was dat het echt is. Als er iets op een brouwdag uitwijkt dan slaat af en toe een lichte paniek in :nut: Brewhouse efficiency is de efficiency die het verlies van de ketel/koeler ook meeneemt. De mash efficiency van Brewfather is dan het rendement van BrouwHulp. Het maischrendement van BrouwHulp is het in het engels conversion (efficiency) en die parameter heb je niet in brewfather. Het is opgelost. Volgende keer toch even de rust pakken en zelf opzoeken  ::)

lier

Citaat van: PaultjePils op 18-04-2019  15:07 uSinds vandaag eens een keer aan de slag geweest met Brewfather ipv BrouwHulp. Bij BrouwHulp heb ik gemiddeld 80% rendement dus die heb ik ook ingevoerd. Ik brouw met een Grainfather. Brewfather rekent uit hoeveel in je gistvat komt, dus ook het verlies onderin en koeler. Hier viel het mij al op dat BrouwHulp 20 liter afgekoeld in de ketel rekent en Brewfather 20 liter in gistvat. Allebei met dezelfde hoeveelheid grondstoffen terwijl het volume anders is. Omdat dit dan niet zo kunnen kloppen heb ik vandaag gebrouwen met allebei de programma's. Nu blijkt dus dat beide programma's mij een verschillend rendement geven. BrouwHulp 78% en Brewfather 72%. Heb ik iets verkeerd ingesteld of mis ik iets. Zoals dat mashefficiency (die bij Brewfather 78% en dus overeenkomt met rendement van BrouwHulp) niet hetzelfde is als maischrendement van BrouwHulp (88%). En dat de mashefficiency van brewfather gelijk staat aan rendement van BrouwHulp. Dat ik kennelijk nog nooit een brewhouse efficiency hebt gebruikt omdat BrouwHulp die niet geeft? Wie kan dit voor mij ophelderen? :)

Volgens mij klopt je verhaal wel aardig de verschillen zitten hem in het wel of niet mee rekenen van verliezen in je rendement. Als je in BrouwHulp andere verliezen hebt staan dan in Brewfather komen ook de cijfers niet meer overeen.

Klop eens een paar bekende brouwsels in Brewfather incl verliezen en sg's en pas daarop je rendement aan, dan klopt het programma prima hoor

Martijn0172

Ik ga morgen eens brouwen met brewfather, maar klopt het dat bij het automatisch berekeken van je brouwzouten de hoeveelheid melkzuur toe te voegen niet word mee gerekend? Ik kom na automatisch berekenen op een pH van 5,7 uit in brewfather. Dit komt overheen met BrouwHulp, alleen zegt deze dat het aangepast moet worden met 11,5ml tot een pH van 5.4

DavyDK

Interessant dit!

knifeman

Zeer leuk die brewfather en plaato integratie !

Edwin brouwt

Citaat van: Martijn0172 op 14-05-2019  20:28 uIk ga morgen eens brouwen met brewfather, maar klopt het dat bij het automatisch berekeken van je brouwzouten de hoeveelheid melkzuur toe te voegen niet word mee gerekend? Ik kom na automatisch berekenen op een pH van 5,7 uit in brewfather. Dit komt overheen met BrouwHulp, alleen zegt deze dat het aangepast moet worden met 11,5ml tot een pH van 5.4


Ja, je kunt in Brewfather zelf bepalen hoe 'zuur' je 'm wilt maken door gewoon de hoeveelheid melkzuur  te verhogen. Je ziet dan bovenin het popupje de waarde (hier 5.42):








Martijn0172

Duidelijk, dank je wel voor je reactie dan weet ik in ieder geval dat ik niet verder moet zoeken

piotr

Is er iemand met een Klarstein 30l die z'n Brewfather settings wil delen? Geen idee wat ik moet invullen bij Equipment Profile.

Edwin brouwt

Citaat van: piotr op 11-07-2019  08:12 uIs er iemand met een Klarstein 30l die z'n Brewfather settings wil delen? Geen idee wat ik moet invullen bij Equipment Profile.


Ik heb er geen, maar blijkbaar is dit dezelfde als
"Ace Micro Brewery/Hopcat/Bulldog" ?
Misschien dat je daar wel info over kunt vinden?

BertusBeensteen

Ik gebruik het profiel van de hopcat voor de Brew Monk. Echter stond de brewhouse efficiency daar standaard op 80%, die heb ik nu op 75% staan. (Inmiddels pas 2 keer 15L gebrouwen). 80% is vast wel haalbaar bij een groter volume denk ik. Beide keren kwam ik wel redelijk uit met het verwachte SG en dergelijke.

Verder heb ik weinig veranderd. Beetje afhankelijk van hoe veel je brouwt per keer kun je je waterverhoudingen misschien wat aanpassen zodat je niet te dik maischt.

Martijn0172

Ik ben een recept aan het maken waarbij ik de suiker pas toevoegd na de hoofdgisting. Ik heb al gevonden hoe ik dit instel met suiker, maar kan niet vinden hoe ik het gebruikte water moet toevoegen. Zal ik dat toe moeten voegen onder het kopje fermenting bij measured fermenting?

BertusBeensteen

Als je suiker in het recept zet bij fermentables, dan maakt het niets uit voor de OG of je het nou als boil of primary/secondary invult. Wanneer je op Brew drukt, dan zal uiteindelijk bij de te verwachten waardes wel een verschil zijn.
In het geval dat je primary/secondary hebt ingevuld zal bij de metingen een post boil gravity komen te staan, en een apart invul vakje voor OG (Dus het totaal, incl. de suiker). Voor het berekenen van attenuation en abv ed word het OG getal gebruikt.

Hoe je dit precies moet doen met het water ben ik nog niet achter. Ik neem aan dat je suikerwater maakt, en het daarbij gebruikte water bedoelt?
Zelf zou ik dit gewoon compenseren met het spoelwater en dit bij de notities aangeven.

Wellicht dat iemand anders zich er al in heeft verdiept. Persoonlijk vind ik het niet zo heel interessant een beetje meer of minder water. Ik reken het water van het suikerwater bij bottelen ook nooit mee eigenlijk.

lier

Laat brewfather rekenen wat het begin SG zou zijn zonder suiker en dat moet je gemeten SG zijn na brouwen.
Het verschil in SG met en zonder suiker tel je daarbij op en dat wordt je echte SG.

Het beetje water wat ik gebruik om de suiker in op te lossen verwaarloos ik, maar kan je op deze manier ook aan je berekening toevoegen

jorgvde

Door al jullie reacties ben ik enthousiast geworden over Brewfather.

Ik wil alleen de Easybrew 30L hier in zetten bij equipment.
Heeft iemand de gegevens hiervoor? Deze staat er helaas niet standaard in

emiel1

De Easybrew niet inderdaad, maar de Brewster Beacon 30 L staat er wel in en dat is hetzelfde apparaat

jorgvde

Citaat van: emiel1 op 30-08-2019  10:50 uDe Easybrew niet inderdaad, maar de Brewster Beacon 30 L staat er wel in en dat is hetzelfde apparaat

Super. Daar gokte ik het ook al op, maar ik dacht toch even checken!
Die heb ik hem aangepast naar Easybrew 30L (per ongeluk aangepast en niet gekopieerd). En efficiency aangepast naar 65%.


Edwin brouwt

Citaat van: jorgvde op 30-08-2019  15:43 uSuper. Daar gokte ik het ook al op, maar ik dacht toch even checken!
Die heb ik hem aangepast naar Easybrew 30L (per ongeluk aangepast en niet gekopieerd). En efficiency aangepast naar 65%.


Je kunt altijd de "originele" profielen weer terug zetten door onder settings op [reset default data] en daarna "equipment profiles" te kiezen. Je zelf aangepaste profielen blijven bestaan, maar de initiële zijn er terug.

Trapkast

Voor degenen die gebruik maken van een iSpindel, hoe zorgen jullie er voor dat je WiFi-signaal door je koelkast heen richting de router komt?

Ik loop er steeds tegen aan dat het signaal te zwak is om de router te bereiken, waardoor de spindel eigenlijk gewoon onbruikbaar is...  :huilen:

tdp

Citaat van: Trapkast op 25-09-2019  10:31 uVoor degenen die gebruik maken van een iSpindel, hoe zorgen jullie er voor dat je WiFi-signaal door je koelkast heen richting de router komt?

Ik loop er steeds tegen aan dat het signaal te zwak is om de router te bereiken, waardoor de spindel eigenlijk gewoon onbruikbaar is...  :huilen:

De koelkast staat bij mij voor de router, maar heb het nog niet getest overigens ;)

knifeman

Idem... koelkast staat in garage voor de router... een koelkast met plastic wanden iov de oude ijzeren wanden zullen beter doorgeven...

hobbybob

Citaat van: Trapkast op 25-09-2019  10:31 uVoor degenen die gebruik maken van een iSpindel, hoe zorgen jullie er voor dat je WiFi-signaal door je koelkast heen richting de router komt?

Ik loop er steeds tegen aan dat het signaal te zwak is om de router te bereiken, waardoor de spindel eigenlijk gewoon onbruikbaar is...  :huilen:
Had hier hetzelfde, de standaardmodem van mijn provider heeft een te zwak wifi signaal.

Oplossing: een modem erbij gekocht (D-Link) en deze in bridge-mode gezet, geplaatst op de slaapkamer, nu heb ik mijn wifi tot op de hoek van de straat.

Wifi repeaters werken in mijn ogen te slecht ze versterken evt "ruis" in het signaal ook.

Martijn0172

Ik heb een repeater in bridge mode in mijn schuur staan (er loopt ook een utp kabel heen), geen probleem met ontvangst

Vlisbier

Ik heb een router van Fritz en een powerline in de garage WiFi signaal is prima daar.
Signaal van de standaard routers is soms heek zwak hen er hier een van ZeelandNet maar deze heb ik uit gezet.

Jacques

Citaat van: Trapkast op 25-09-2019  10:31 uVoor degenen die gebruik maken van een iSpindel, hoe zorgen jullie er voor dat je WiFi-signaal door je koelkast heen richting de router komt?

Ik loop er steeds tegen aan dat het signaal te zwak is om de router te bereiken, waardoor de spindel eigenlijk gewoon onbruikbaar is...  :huilen:

Je kunt het wifi-signaal versterken via een Wifibooster via stopcontact. Dat is een set met twee kasjes
https://www.routershop.nl/klantenservice/product/wifi-via-stopcontact/
(zie ook de alternatieven die genoemd worden op deze site).

Zit je bij Ziggo dan kun je een set huren
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/

Maar er zijn meer aanbieders
https://www.coolblue.nl/product/694244/tp-link-tl-wpa8630p-wifi-1300-mbps-2-adapters.html?cmt=c_a,cp_2069498293,a_77048490195,t_pla-412677692315,n_g,d_c&gclid=EAIaIQobChMIlPqCkejs5AIV1ed3Ch24GgBuEAQYAyABEgK94_D_BwE

appie

Hallo
Ik gebruik de ispindel en deze zie ik ook in de app van Brewfather.
In de app zie ik alleen de temperatuur maar het sg kan ik niet zien. (Wordt althans niet weergegeven)
Volgens mij heb ik de juiste informatie ingevoerd zoals aangeven op de site van Brewfather.
Iemand een idee waar het aan kan liggen dat ik het sg niet in beeld krijg?

ppuk

Was tot nu toe altijd tevreden gebruiker van BrouwHulp, alleen is bij mij sinds de nieuwere brewbuddy versie het aanmaken/aanpassen van maischschema's defect. Daarom maar eens naar brewfather gekeken en moet zeggen dat het er heel erg goed uitziet. Weet iemand of je ook je voorraad inventaris uit brewbuddy kan importeren? Net zoals dat met brews.xml kan?

lier

Citaat van: appie op 07-10-2019  17:41 uHallo
Ik gebruik de ispindel en deze zie ik ook in de app van Brewfather.
In de app zie ik alleen de temperatuur maar het sg kan ik niet zien. (Wordt althans niet weergegeven)
Volgens mij heb ik de juiste informatie ingevoerd zoals aangeven op de site van Brewfather.
Iemand een idee waar het aan kan liggen dat ik het sg niet in beeld krijg?

Heb ik ook ervaren en meer mensen hier, ik ben terug naar ubidots, dat gaat prima

Edwin brouwt

Citaat van: ppuk op 12-12-2019  22:44 uWas tot nu toe altijd tevreden gebruiker van BrouwHulp, alleen is bij mij sinds de nieuwere brewbuddy versie het aanmaken/aanpassen van maischschema's defect. Daarom maar eens naar brewfather gekeken en moet zeggen dat het er heel erg goed uitziet. Weet iemand of je ook je voorraad inventaris uit brewbuddy kan importeren? Net zoals dat met brews.xml kan?


Voor zover ik kan zien zit dat er niet in, maar je kunt altijd een verzoek doen aan de ontwikkelaar (maar daar heb je nu niets aan  :) )

Scorpionrose

Citaat van: lier op 12-12-2019  22:54 uHeb ik ook ervaren en meer mensen hier, ik ben terug naar ubidots, dat gaat prima

Bij settings kun je kiezen voor plato of SG
Verander dit.

GekkeGwuido

Citaat van: Scorpionrose op 13-12-2019  13:18 uBij settings kun je kiezen voor plato of SG
Verander dit.
Je hebt er 2 settings: (zoals ik ze heb staan)
- input gravity => deze hoort op SG te staan
- display gravity => deze heb ik op SG + Plato staan
Bij mij doet de iSpindel op deze manier zowel temperatuur als SG

hobbybob

Zo staat en werkt ie hier

hopjesvla

Gisteren de gelukkige eigenaar  van een Brew Monk 30 geworden. Zijn de settings van een Brewster Beacon zoals in Brewfather hiervoor goed te gebruiken? Wil even kijken of dit bevalt tov BrouwHulp, maar scheelt weer uitzoekwerk als ik nu al weet dat die settings goed zijn.

hobbybob


Martijn0172

Hop in de vlamuit/whirlpool, welke instelling gebruiken jullie dan? Als ik de aroma stand gebruikt (bijvoorbeeld 10 min bij 95c) krijg ik een hele hoge bitterheid berekend

Jaakke

Citaat van: Martijn0172 op 13-01-2020  19:32 uHop in de vlamuit/whirlpool, welke instelling gebruiken jullie dan? Als ik de aroma stand gebruikt (bijvoorbeeld 10 min bij 95c) krijg ik een hele hoge bitterheid berekend

IBU's in BrewFather zijn bij mij ook hoger dan in BeerSmith of GrainFather.
Ik heb het idee dat dat voor een deel in de equipment profiles zit maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar nu precies het verschil zit.

middelaersch

Citaat van: Jaakke op 13-01-2020  20:51 uIBU's in BrewFather zijn bij mij ook hoger dan in BeerSmith of GrainFather.
Ik heb het idee dat dat voor een deel in de equipment profiles zit maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar nu precies het verschil zit.

Heb je dan wel in beide applicaties voor dezelfde formule gekozen?
Daar zitten behoorlijke verschillen in.

En hetzelfde geldt voor kleurberekening.

Jaakke

Citaat van: middelaersch op 13-01-2020  23:06 uHeb je dan wel in beide applicaties voor dezelfde formule gekozen?
Daar zitten behoorlijke verschillen in.

En hetzelfde geldt voor kleurberekening.

Beide apps hebben Tinseth voor IBU, EBC kan je volgens mij niet kiezen maar ook hier zet verschil in.
Als Equipment GrainFather 60 Min gekozen.

lier

Weet iemand of je een deel water weg kan zetten om toe te voegen (met je suiker) tijdens vergisting?

lier

Citaat van: Martijn0172 op 13-01-2020  19:32 uHop in de vlamuit/whirlpool, welke instelling gebruiken jullie dan? Als ik de aroma stand gebruikt (bijvoorbeeld 10 min bij 95c) krijg ik een hele hoge bitterheid berekend

Dat komt denk ik omdat bij 95 graden ook de reeds eerdere hoppen nog bitterheid afgeven. Grens ligt voor zover ik weet op 78 ºC, als je daaronder zakt met je temperatuur zal het minder zijn.

Jacques

Citaat van: lier op 16-01-2020  21:54 uDat komt denk ik omdat bij 95 graden ook de reeds eerdere hoppen nog bitterheid afgeven. Grens ligt voor zover ik weet op 78 ºC, als je daaronder zakt met je temperatuur zal het minder zijn.

Ook onder de 78 ºC is er isomerisatie van alfazuren. Dat heb je zelfs nog als je koudhop. Wel is het zo dat hoe lager de temperatuur des te trager het proces verloopt.

Overigens wordt vaak in de whirlpool gekoeld tot onder de 80 ºC om de vorming van DMS (gekookte groentesmaak) tegen te gaan. 

GekkeGwuido

Citaat van: Jacques op 16-01-2020  22:19 uOverigens wordt vaak in de whirlpool gekoeld tot onder de 80 ºC om de vorming van DMS (gekookte groentesmaak) tegen te gaan.
Om even over de whirlpool verder te gaan...
Ik weet dat er geen beste manier bestaat en dat iedereen zowat eigen ervaring hanteert, maar kan me iemand de meest gangbare omstandigheden van een whirlpool toelichten?
Einde kook als een gek roeren, of eerst laten afkoelen tot bepaalde temperatuur, en dan hoe lang laten staan...

Jacques

Citaat van: GekkeGwuido op 17-01-2020  12:58 uOm even over de whirlpool verder te gaan...
Ik weet dat er geen beste manier bestaat en dat iedereen zowat eigen ervaring hanteert, maar kan me iemand de meest gangbare omstandigheden van een whirlpool toelichten?
Einde kook als een gek roeren, of eerst laten afkoelen tot bepaalde temperatuur, en dan hoe lang laten staan...

Er is een verschil in werken tussen professionele brouwerijen en hobbybrouwers.

De professionele brouwers hebben een whirlpool waar het bier naartoe gepompt wordt na het koken. In dergelijke whirlpools wordt vooral de warme trub verwijderd.

Hobbybrouwers laten vaak hun wort afkoelen in de brouwketel met behulp van een dompelkoeler. Na het koelen wordt de koeler verwijderd en draait men het wort stevig rond. Dat er dan zuurstof bij het wort komt is niet zo'n probleem. Immers het wort wordt kort erna aangezet met gist. De warme trub, en ook een gedeelte van de koude trub, verzamelt zich in het midden van de pan. Door middel van een kraan of een hevel voer je het wort af waarbij je let dat de warme trub niet meekomt.

GekkeGwuido

En typisch hoe lang laat je je gekoelde gewhirlpoolde wort dan staan alvorens je begint over te hevelen?

Jacques

Citaat van: GekkeGwuido op 17-01-2020  14:13 uEn typisch hoe lang laat je je gekoelde gewhirlpoolde wort dan staan alvorens je begint over te hevelen?

Een paar minuten is voldoende. Door het ronddraaien zijn de vaste deeltje in het midden gekomen.


Jacques

Al jaren lang gebruik ik brouwsoftware als hulp bij het brouwen van mijn bieren. Het maakt dat je alles veel beter kunt sturen als de gegevens van jouw installatie én jouw manier van werken verwerkt zijn in de instellingen van de software.

Overstap
Sinds heel kort ben ik overgestapt op de Engelstalige Brewfather app. Directe aanleiding was het feit dat de oude laptop die ik gebruik bij het brouwen steeds trager werd. Omdat ik niet elke week brouw duurde het steeds erg lang voordat alle beveiligingsupdates geïnstalleerd waren. Daarnaast moest ik steeds de gegevens van het recept en de tijdens het brouwen gemaakte aantekeningen overzetten tussen mijn desktop computer en mijn laptop.

Doordat mijn oude mobiel stuk ging heb ik een nieuwe gekocht. Deze heeft een groter scherm, meer geheugen en is veel sneller dan mijn oude mobiel. Ik ging op zoek naar brouwsoftware die zowel goed op een mobiel werkt als op een desktop. Via het forum werd mij Brefather aanbevolen. Zelf had ik aanvankelijk een voorkeur voor BeerSmith omdat dit programma grafisch net wat beter uitziet. Bij BeerSmith moet je een app aanschaffen voor je mobiel en moet ook nog een keer betalen voor het gebruik van het programma op je computer. Het gaat om twee verschillende programma's die wel hetzelfde uitzien. Maar toen ik ontdekte dat de recepten gemaakt op je mobiel niet de zelfde zijn dan de recepten op je computer was de keuze snel gemaakt. Ik wou namelijk optimale synchronisatie en niet steeds bestanden overzetten.



Al heel snel kwam ik er achter waarom zo veel forumleden tevreden zijn over Brewfather. Het is echt mooie software, hoewel er zo links en rechts nog wel een paar dingen zijn die verbeterd kunnen worden. Ik heb begrepen dat de ontwerper van de software open staat voor verbeteringen daarom zal ik mijn ideeën ter verbetering met hem binnenkort gaan delen.

Opzet programma
In het verleden heb ik een tijd ProMash gebruikt en qua systematiek lijkt Brewfather daar veel op. Adrie Otte heeft zo te merken ook veel inspiratie opgedaan bij ProMash bij de ontwikkeling van zijn BrouwHulp. Vermoedelijk zullen veel gebruikers van BrouwHulp naar Brewfather niet erg lastig vinden. Voor de hobbybrouwers die BrouwVisie gebruiken is het even wennen aan de systematiek.
Je begint namelijk met eerst een recept op te zetten bij "Recipes". Hier kun je alle gegevens kwijt die nodig hebt om een bier te brouwen zoals te gebruiken mout, hop en gist. Heel mooi is dat je kunt instellen dat suikers tijdens het koken wordt gegeven. Je kunt zelfs het aantal minuten dat de suiker mee kookt ingeven.

De benodigde hoeveelheid gist kun je het programma laten uitrekenen. Ik moet er nog eens goed naar kijken maar het lijkt er op dat het programma heel veel gist berekend... Het programma berekent naast de benodigde pakjes korrelgist ook het aantal gram dat je nodig hebt. Aan de hand van het aantal grammen kun je dan zelf  bepalen of je bijvoorbeeld 2 of 3 zakjes toevoegt. Overigens biedt het programma de mogelijkheid om het aantal gram dat een zakje bevat aan te passen aan de verpakking. En ook kun je de hoeveelheid cellen dat een gram gist bevat instellen. Alles bij elkaar kun je behoorlijk veel instelmogelijkheden.



Wat vreemd is dat er meer gist berekend wordt als je de gist niet hydrateert. Tests die in het verleden gedaan heb hebben laten zien dat wel of niet hydrateren heel weinig effect heeft. Het enige verschil is dat de vergisting net wat eerder aan de gang gaat, maar in het eindresultaat maakt het helemaal niets uit. Er is geen verschil in je vergistingsgraad door wel of niet te hydrateren en ook de duur van de vergisting is nagenoeg gelijk. Geen wonder dat de gistleveranciers tegenwoordig het hydrateren veel minder dwingend voorschrijven. Fermentis zegt dat hun gist easy to use is (E2U). Dat wil zeggen dat je niet hoeft te hydrateren. Eerlijk gezegd geldt dat ook voor andere gisten heb ik bij mijn tests geconstateerd. Mijn advies is de hoeveelheid gist aan te houden die het programma berekent voor gehydrateerde gist zonder de gist te hydrateren.

Er is ook aandacht voor waterbehandeling. Je kunt de wateranalysegegevens van jouw waterleverancier invullen. Aan de hand van de mouten die je gebruikt berekent het programma hoeveel zuur je moet toevoegen. Het programma rekent ook de hoeveelheid bouwzouten uit voor een bepaald karakter dan wel om goed aan te sluiten bij een bierstijl. Wat verwarrend is dat de karakters en bierstijlen overlappen. Het is even spelen en wennen maar het onderdeel waterbehandeling  lijkt heel compleet te zijn.


 
Wat minder doordacht vind ik de invoer van de hopsoorten. Dat had ik liever iets handiger gewild. Heel vaak geef ik meerdere hopgiften met dezelfde hop. Het zou fijn zijn als je een hop kunt kopiëren in een recept om vervolgens de kooktijd aan te passen.

Brouwen
Nadat je recept hebt samengesteld kun je het gaan brouwen. Voor elke keer dat je een bepaald recept brouwt moet je een brouwsel aanmaken. In de termen van Brewfather is dat een batch. Bij een batch neem je een recept over en kun je het ook nog aanpassen. Die aanpassingen kun je  opslaan met overschrijding van het oorspronkelijke recept, maar je kunt de aanpassing ook alleen bij het brouwsel bewaren. Voor dat bewaren hoef je niets te doen. Wel vraagt het programma om bevestigingen van gemaakt aanpassingen in het recept.



Eenmaal aan het brouwen kun je gebruik maken van de timer die in het programma is ingebouwd. Je krijgt keurig te zien welke ingrediënten wanneer toegevoegd moeten worden. Heel overzichtelijk dit.
Een gemis vind ik dat je niet standaard refractometingen kunt invoeren tijdens het brouwen die dan meteen omgerekend worden in SG-waarden. Aan de hand van die waarden kun de omzetting van het zetmeel in de gaten houden. Daar zou zelfs een grafiek van gemaakt kunnen worden gemaakt door het programma. Je krijgt dan inzichtelijk of een bepaald maischschema zorgt voor een snellere omzetting en of verlenging van de maischtijd gewenst is. Nu moet je de refractometer tool openen voor het omrekenen van Brix-waarden in SG-waarden. Dat kan veel makkelijker.

Verder zou het handig zijn indien je de refractometerwaarden tijdens het maischen op eenzelfde wijze als temperatuur, pH en SG kunt invoeren tijdens de vergisting. Bij de vergisting is dat echt heel erg netjes. Je kun ook een koppeling maken met een TILT-hydrometer, iSpindel of Plato waterslot. Het volgen van de vergisting is een groot pluspunt voor deze software.
 

Een ding wat mij opvalt is dat je niet de hoeveelheid bottelsuiker kunt instellen. Aan de hand van de stijl en hoeveelheid bier berekent het programma de hoeveelheid suiker. Ik vind het fijn om dit zelf in te kunnen stellen. Soms wil ik minder suiker toevoegen omdat ik dat prettiger vind of omdat ik rekening wil houden met een beperkte hop creep.

Recept uitwisseling
Er zijn nog een aantal zaken die ik moet uitproberen maar het ziet er allemaal erg goed uit. Zo goed dat ik de overstap gedaan heb en nu een premium account heb tegen betaling van 19$ per jaar.
Het importeren van mijn recepten vanuit BrouwVisie verloopt vlotjes door gemaakt te maken van BeerXML. Voor het geval jullie het niet weten: het forum ondersteunt het uitwisselen van recepten via XML-bestanden. Door een recept de exporteren naar een BeerXML-bestand en dit bestand te koppelen aan een bericht kan iedereen het bestand downloaden en inlezen in Brewfather of BrouwVisie dan wel andere brouwsoftware.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uOpzet programma
Heel mooi is dat je kunt instellen dat suikers tijdens het koken wordt gegeven. Je kunt zelfs het aantal minuten dat de suiker mee kookt ingeven.

Houd ie dan ook rekening met de hopgiften na de suikergiften ? Ik kan mij voorstellen dat dat invloed op elkaar heeft. :)  Het oplosbaar vermogen van een wort heeft invloed op de bitterheid/aroma die een hop afgeeft.  :)

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uEn ook kun je de hoeveelheid cellen dat een gram gist bevat instellen. Alles bij elkaar kun je behoorlijk veel instelmogelijkheden.

Te veel instellingen is ook niet goed. Een beginnende brouwer en zelf gevorderde brouwers weten niet hoeveel gistcellen er in een gram gist zit en hoeveel er vitaal genoeg zijn, maar dat weet bijna niemand denk ik. Dat moet je in de software vaststellen en inschatten en niet instelbaar maken, ;)  heb je niks aan. Brengt gebruikers alleen maar in verwarring.

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uWat minder doordacht vind ik de invoer van de hopsoorten. Dat had ik liever iets handiger gewild. Heel vaak geef ik meerdere hopgiften met dezelfde hop. Het zou fijn zijn als je een hop kunt kopiëren in een recept om vervolgens de kooktijd aan te passen.

Je kunt toch een hopsoort meerdere keren toevoegen? Net als in andere software? Lijkt mij raar dat je in een recept geen meerdere hopgiften kunt invoeren met dezelfde hopsoort... :weetniet:

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uEen gemis vind ik dat je niet standaard refractometingen kunt invoeren tijdens het brouwen die dan meteen omgerekend worden in SG-waarden.

Dat is wel klungelig inderdaad... een refractometer is standaard gereedschap van de moderne brouwer.. ;)  al jaren !!!

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uDaar zou zelfs een grafiek van gemaakt kunnen worden gemaakt door het programma. Je krijgt dan inzichtelijk of een bepaald maischschema zorgt voor een snellere omzetting en of verlenging van de maischtijd gewenst is.

Kan inderdaad. Maar hoeveel metingen doe je tijdens het maischen? 2? 3? Om nu van 3 waarden een grafiek te maken is ook een beetje overkill...  :brouwen:

Kun je ook metingen tijdens het filteren invoeren ? dus de brix/sG/pH van je afloop ?  :brouwen:

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uEen ding wat mij opvalt is dat je niet de hoeveelheid bottelsuiker kunt instellen.

 :nut: :nut: Dat is raar! Dat bepaal je toch zelf? En niet via een stijl profiel oid... :weetniet:.. Beetje raar dat dat niet kan.

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uHet importeren van mijn recepten vanuit BrouwVisie verloopt vlotjes door gemaakt te maken van BeerXML.

Dat is mooi... :brouwen:  De XML van Brewfather leest ook redelijk in in BrouwVisie... maar niet 100% goed. Geeft nog wel wat rare tekens... :weetniet: En de brouwzouten knalt ie onder de kruiden. Dat is ook niet goed.... die xml zit niet 100% goed in elkaar... :nut:

brewt

Citaat van: Jacques op 22-04-2020  20:57 uEen ding wat mij opvalt is dat je niet de hoeveelheid bottelsuiker kunt instellen. Aan de hand van de stijl en hoeveelheid bier berekent het programma de hoeveelheid suiker. Ik vind het fijn om dit zelf in te kunnen stellen. Soms wil ik minder suiker toevoegen omdat ik dat prettiger vind of omdat ik rekening wil houden met een beperkte hop creep.

Je stelt je gewenste volume CO2 in in je recept en op basis hier van wordt je bottelsuiker berekend!

Oscar

Citaat van: brewt op 23-04-2020  09:53 uJe stelt je gewenste volume CO2 in in je recept en op basis hier van word je bottelsuiker berekend!

Volume CO2 is ook niet iedereen bekend mee. Ee rekenen in gew % CO2 of gr/l CO2,maar het moet 2 kanten op kunnen dus ook je suikergift aan kunnen passen. :)

DirkB

Aanstaande zaterdag voor het eerst brouwen met Brewfather. Deze week wat receptjes ingeklopt, inventaris overgezet en dergelijke. Tot nu toe vind ik het een verademing, heerlijk stukje moderne software.

Jacques

Citaat van: DirkB op 23-04-2020  16:47 uAanstaande zaterdag voor het eerst brouwen met Brewfather. Deze week wat receptjes ingeklopt, inventaris overgezet en dergelijke. Tot nu toe vind ik het een verademing, heerlijk stukje moderne software.

Helemaal mee eens, wat een ontwikkelaar van een ander programma er ook over zegt...  :P

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uTe veel instellingen is ook niet goed. Een beginnende brouwer en zelf gevorderde brouwers weten niet hoeveel gistcellen er in een gram gist zit en hoeveel er vitaal genoeg zijn, maar dat weet bijna niemand denk ik. Dat moet je in de software vaststellen en inschatten en niet instelbaar maken, ;)  heb je niks aan. Brengt gebruikers alleen maar in verwarring.

Je kunt de standaadwaarden aanhouden waarmee het programma komt. Voor een beginner is dat prima. Het mag niet zijn dat de ontwikkelaar van een programma dit vastlegt.
Met Brewfather kun je de benodigde gist uitrekenen, iets wat je met BrouwVisie niet kunt. Voor een goede benadering is het nodig dat je het een en ander kunt instellen.

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uJe kunt toch een hopsoort meerdere keren toevoegen? Net als in andere software? Lijkt mij raar dat je in een recept geen meerdere hopgiften kunt invoeren met dezelfde hopsoort... :weetniet:

Ja dat kan, maar het kan handiger (ook bij andere software mis ik deze functionaliteit...)

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uDat is wel klungelig inderdaad... een refractometer is standaard gereedschap van de moderne brouwer.. ;)  al jaren !!!
Helemaal mee eens. Dit kan veel beter.

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uKan inderdaad. Maar hoeveel metingen doe je tijdens het maischen? 2? 3? Om nu van 3 waarden een grafiek te maken is ook een beetje overkill...  :brouwen:

Zelf voer ik meer metingen uit. Tussen de 4 en 6 metingen. Met mijn digitale refractometer is dat zo gedaan. Het mooie van een grafiek is dat je snel zie of je goed zit met de versuikering. Ook heeft het veel inzicht als je ander maischschema hanteert.
En dat andere software deze optie niet heeft wil niet zeggen dat het overkill is. Brewfather maak in een vloek en een zucht mooie grafieken van het verloop van de vergisting aan de hand van een paar metingen. Dat kan ook bij refractometingen tijdens het maischen.

Citaat van: Oscar op 23-04-2020  00:06 uDat is mooi... :brouwen:  De XML van Brewfather leest ook redelijk in in BrouwVisie... maar niet 100% goed. Geeft nog wel wat rare tekens... :weetniet: En de brouwzouten knalt ie onder de kruiden. Dat is ook niet goed.... die xml zit niet 100% goed in elkaar... :nut:

Tja, is dit een fout van Brewfather of BrouwVisie...  :)

Jacques

Citaat van: brewt op 23-04-2020  09:53 uJe stelt je gewenste volume CO2 in in je recept en op basis hier van wordt je bottelsuiker berekend!

Dat had ik nog niet in de gaten. Ik ben het wel met Oscar eens dat andersom ook zou moeten werken.

Léon Kanters

CiteerHeel vaak geef ik meerdere hopgiften met dezelfde hop. Het zou fijn zijn als je een hop kunt kopiëren in een recept om vervolgens de kooktijd aan te passen.

Door onderstaande knop te gebruiken tijdens het maken van een recept kun je een hop toevoegen zonder het scherm te sluiten waardoor je dus de kooktijd aan kan passen en nog een regel kan toevoegen.

Jacques

Citaat van: Léon Kanters op 24-04-2020  08:10 uDoor onderstaande knop te gebruiken tijdens het maken van een recept kun je een hop toevoegen zonder het scherm te sluiten waardoor je dus de kooktijd aan kan passen en nog een regel kan toevoegen.


Dat heb ik gezien. Maar heel vaak moet je het alfazuurgehalte aanpassen van de hop dit je hebt. (Het bijhouden van een voorraadbeheer vind ik te veel werk.)  Een hopsoort kunnen kopiëren is wel zo handig. Dan hoef je alleen de kooktijd aan te passen.

BertusBeensteen

Ik vind het voorraadbeheer juist wel handig, als ik hop binnen krijg zet ik het er in met de juiste alfazuurgehaltes. Hoef ik daarna de boel alleen maar op inventory only the zetten om alles makkelijk toe te voegen. Vraag me af of het meer werk is dan telkens het alfazuurgehalte aan te passen bij elke hopgift.

Jacques

Citaat van: BertusBeensteen op 24-04-2020  21:47 uIk vind het voorraadbeheer juist wel handig, als ik hop binnen krijg zet ik het er in met de juiste alfazuurgehaltes. Hoef ik daarna de boel alleen maar op inventory only the zetten om alles makkelijk toe te voegen. Vraag me af of het meer werk is dan telkens het alfazuurgehalte aan te passen bij elke hopgift.

Ieder zijn werkwijze. Ik heb een redelijk grote voorraad in huis. Alles er in zetten is redelijk wat werk.

DirkB

Afgelopen zaterdag voor het eerst een bier gebrouwen met behulp van Brewfather. Het bier wordt natuurlijk niets beter van software, maar handig is het zeker.

Ik ervaar het als een groot voordeel dat je Brewfather vanaf je mobiele telefoon kunt gebruiken, geen gedoe meer met je laptop.
Ook erg leuk en handig dat je allerlei zaken kunt koppelen. Ik heb een Tilt hydrometer, die kan je dus koppelen. Dan kan je vanuit Brewfather je vergisting volgen.
Ook kan je handig je recepten delen:

https://share.brewfather.app/oC5JavqUTNpT7P

Ik moet mijn installatie nog een beetje finetunen, kwam qua volumes niet helemaal uit, maar dat is een kwestie van een paar keer brouwen.

Ik ben wel om!

Jacques

Ik heb naast een snelle desktop ook een trage laptop en een chromebook. Ook op mijn chromebook werkt het prima (net als op mijn mobiel). Erg handig dat alles in de cloud staat. Ik ga voortaan mijn chromebook gebuiken tijdens het brouwen. Heb ik een wat groter scherm, dat is wel zo fijn.

middelaersch

Voor degenen die brewfather gebruiken en ook aan waterbehandeling doen: misschien de laatste posts uit dit draadje ook even lezen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41042.msg620562.html#msg620562

Ik denk dat er op het gebied van waterbehandeling in brewfather nog wel wat voor verbetering in aanmerking komt.
Als je brewfather wil gebruiken, dan zou ik daarnaast voor de waterbehandeling denk ik EZWater gebruiken.

DirkB

Dat is nuttige informatie. Mijn rendement viel wat tegen zaterdag en ik had de waterbehandeling instructies van Brewfather gebruikt, zoals ik die normaal van BrouwHulp zou gebruiken. Toevallig had mijn pH meter de geest gegeven, dus ik geen pH waardes controleren. Wellicht heeft dit er wat mee te maken. Ik zal bij een volgend brouwsel een vergelijk doen.

Zou jammer zijn, want qua interface is ook het waterbehandelingsstukje prettig.

Citaat van: middelaersch op 27-04-2020  23:35 uVoor degenen die brewfather gebruiken en ook aan waterbehandeling doen: misschien de laatste posts uit dit draadje ook even lezen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41042.msg620562.html#msg620562

Ik denk dat er op het gebied van waterbehandeling in brewfather nog wel wat voor verbetering in aanmerking komt.
Als je brewfather wil gebruiken, dan zou ik daarnaast voor de waterbehandeling denk ik EZWater gebruiken.

DirkB

Even EZwater achteraf uitgevoerd voor bovenstaand recept. EZwater komt op een pH van 5.34, Brewfather op 5.38. Komt wellicht door de gebruikte (lichte) mouten, maar een miniem verschil in dit geval. Toch jammer dat ik niet heb kunnen meten... :-)

Bachess

Ik heb altijd (naar grote tevredenheid) BrouwHulp gebruikt. Door synchronisatieprobleempjes met mijn gsm overgestapt op Brewfather en dat is zeker een verademing. De software loopt super op mijn laptop, ipad en gsm. Goede en eenvoudige koppeling met de tilt en mijn voorraad kan ik ieder moment bijwerken of raadplegen.
Erg tof programma en een aanrader voor iedere brouwer.

Pieter1954

Ik heb zojuist dit hele topic doorgelezen en zit nog met een vraag.
Tot nu toe gebruik ik BrouwHulp en kan daarmee goed uit de voeten. Omdat ik een Grainfather heb moet ik het recept overzetten naar de GF om de ketel via Bluetooth aan te kunnen sturen. GF neemt niet altijd alles exact over en hanteert afwijken maisch/spoelwaterverhoudingen dan BrouwHulp.
Tijdens het lezen zag ik dat meerdere forumleden ook een Grainfather hebben.
Mijn vraag is dan ook of Brewfather met de GF-ketel kan koppelen en aansturen?

Jaakke

Citaat van: Pieter1954 op 28-04-2020  22:13 uIk heb zojuist dit hele topic doorgelezen en zit nog met een vraag.
Tot nu toe gebruik ik BrouwHulp en kan daarmee goed uit de voeten. Omdat ik een Grainfather heb moet ik het recept overzetten naar de GF om de ketel via Bluetooth aan te kunnen sturen. GF neemt niet altijd alles exact over en hanteert afwijken maisch/spoelwaterverhoudingen dan BrouwHulp.
Tijdens het lezen zag ik dat meerdere forumleden ook een Grainfather hebben.
Mijn vraag is dan ook of Brewfather met de GF-ketel kan koppelen en aansturen?

Nee, Brewfather kan geen verbinding leggen met de connect controller.
Maar het is heel simpel om een recept te exporteren naar BeerXML en deze vervolgens te openen in de GrainFather App.



Bij mij slaat hij de xml trouwens op in Bestanden, van daaruit kan je hem openen maar dat is iets anders dan in het filmpje getoond wordt.

middelaersch

Citaat van: DirkB op 28-04-2020  08:20 uEven EZwater achteraf uitgevoerd voor bovenstaand recept. EZwater komt op een pH van 5.34, Brewfather op 5.38. Komt wellicht door de gebruikte (lichte) mouten, maar een miniem verschil in dit geval. Toch jammer dat ik niet heb kunnen meten... :-)

Ik denk ook dat dit bij het gebruik van overwegend lichte mouten  niet tot grote afwijkingen gaat leiden.
Bij donkere mouten  kunnen de afwijkingen groter zijn.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 30-04-2020  22:49 uIk denk ook dat dit bij het gebruik van overwegend lichte mouten  niet tot grote afwijkingen gaat leiden.
Bij donkere mouten  kunnen de afwijkingen groter zijn.

Waarom denk je dat?
Als je alleen lichte mouten gebruikt moet je snel aanzuren. De tests die Gerb en ik uitgevoerd hebben hebben laten zien dat je met alleen lichte mout je niet op de gewenste pH uitkomt.

Jacques

Citaat van: brewt op 23-04-2020  09:53 uJe stelt je gewenste volume CO2 in in je recept en op basis hier van wordt je bottelsuiker berekend!

Gisteren gebotteld. Toch wel onhandig dat je dit niet bij een batch/brouwsel kunt instellen. Afhankelijk van het verloop van de vergisting en het feit dat je gekoudhopt hebt kan het zijn dat je de hoeveelheid bottelsuiker wilt aanpassen.  Nu moet je een aantekening maken om de toegevoegde suiker vast te leggen. Dat is niet zo veel moeite maar het kan makkelijker als je bij een batch de hoeveelheid bottelsuiker kunt opgeven.

volleybaltrainer

Citaat van: Jacques op 01-05-2020  11:23 uGisteren gebotteld. Toch wel onhandig dat je dit niet bij een batch/brouwsel kunt instellen. Afhankelijk van het verloop van de vergisting en het feit dat je gekoudhopt hebt kan het zijn dat je de hoeveelheid bottelsuiker wilt aanpassen.  Nu moet je een aantekening maken om de toegevoegde suiker vast te leggen. Dat is niet zo veel moeite maar het kan makkelijker als je bij een batch de hoeveelheid bottelsuiker kunt opgeven.
Gewoon in je batch op de knop edit batch recipe klikken en dan kun je het gewoon aanpassen, geen enkel probleem, dit geldt voor alle parameters in je recept. Er is een zeer uitgebreide handleiding beschikbaar[emoji4] misschien die even raadplegen.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 01-05-2020  11:18 uWaarom denk je dat?
Als je alleen lichte mouten gebruikt moet je snel aanzuren. De tests die Gerb en ik uitgevoerd hebben hebben laten zien dat je met alleen lichte mout je niet op de gewenste pH uitkomt.

Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen.

Het gaat over de foute aannames die in BrewFather worden gedaan m.b.t. de pH van mouten in een congress mash.  BrewFather berekend de pH van het maischwater uit op basis van aannames a.d.h.v. moutsoort en moutkleur, in plaats van op daadwerkelijk gemeten en ingevoerde pH waardes van de moutleverancier. Daardoor ontstaan fouten in de berekende pH.

Deze fouten zijn bij donkere mouten groter dan  bij lichte mouten, zie onderstaande grafiek:



De bruine bolletjes zijn de daadwerkelijke waarden zoals door de moutleveranciers opgegeven, en de blauwe bolletjes zijn de waarden waar brewfather mee rekent. Duidelijk is te zien dat de verschillen, dus de fouten, bij donkere mouten veel groter zijn dan bij de lichtere mouten.

Jacques

Citaat van: volleybaltrainer op 01-05-2020  11:38 uGewoon in je batch op de knop edit batch recipe klikken en dan kun je het gewoon aanpassen, geen enkel probleem, dit geldt voor alle parameters in je recept. Er is een zeer uitgebreide handleiding beschikbaar[emoji4] misschien die even raadplegen.

Gevonden.

Overigens heb ik een stukje van de uitlegvideo bekeken maar ik vond het noorse Engels moeilijk volgbaar...

Ik had een blik geworpen op https://docs.brewfather.app/. Dat is veel bladeren met weinig uitleg.
Overigens hoort software voor mij intuïtief te zijn. Dat is Brewfather maar dit had ik nog niet ontdekt.



Het voor mij nog een beetje wegwijs worden, ik gebruik deze software nog maar heel kort. Maar dat maakt dat je wat onlogische zaken wat meer tegenaan loopt dan iemand die er meer aan gewend is.

Zo vind ik het nog steeds heel jammer dat je bij het ingeven van je metingen tijdens de vergisting niet de waarden van je refractometer kunt invullen die dan automatisch omgerekend worden in SG-waarden. Nu moet je eerst naar de refractometertool en daar het begin en eind Brix ingegeven. Dat moet toch echt veel handiger kunnen.

Edwin brouwt

Citaat van: middelaersch op 01-05-2020  13:02 uIk denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen.

Het gaat over de foute aannames die in BrewFather worden gedaan m.b.t. de pH van mouten in een congress mash.  BrewFather berekend de pH van het maischwater uit op basis van aannames a.d.h.v. moutsoort en moutkleur, in plaats van op daadwerkelijk gemeten en ingevoerde pH waardes van de moutleverancier. Daardoor ontstaan fouten in de berekende pH.

Deze fouten zijn bij donkere mouten groter dan  bij lichte mouten, zie onderstaande grafiek:



De bruine bolletjes zijn de daadwerkelijke waarden zoals door de moutleveranciers opgegeven, en de blauwe bolletjes zijn de waarden waar brewfather mee rekent. Duidelijk is te zien dat de verschillen, dus de fouten, bij donkere mouten veel groter zijn dan bij de lichtere mouten.


Ik denk dat Thomas van Brewfather dit wel graag wil weten. Hij is altijd geïnteresseerd in verbeteringen.

middelaersch

Citaat van: EdwinBrouwt op 02-05-2020  10:50 uIk denk dat Thomas van Brewfather dit wel graag wil weten. Hij is altijd geïnteresseerd in verbeteringen.

Die weet echt wel dat hij hier een beetje een kort door de bocht oplossing heeft gekozen.
Hij heeft het zelf bedacht  ;)

rfrins

Iemand ervaring met het volgende in Brewfather:
Mijn batch is 3 dagen aan het gisten en gezakt van 1070 naar 1022
Nu wil ik dit als reading (notitie) invullen maar ik krijg steeds de melding: entered gravity is too high
Snap er niks van. Google levert ook niks op


Neetje

Al geprobeerd met een puntje, komma of iets dergelijks?

BenjaminVlissingen

Ja moet met 1. Hier was ik van de week ook mee aan het stoeien.

rfrins

Haha bedankt, het werkt

lier

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de waterbehandeling volgens Brewfather?
Ik krijg als ik de aanwijzingen van Brewfather opvolg een hele vervelende bittere smaak aan het einde van je palet.

Had beter even kunnen checken voor het brouwen uiteraard, maar toch

Jan de Graaff

Citaat van: lier op 03-11-2020  15:17 uZijn er meer mensen die problemen hebben met de waterbehandeling volgens Brewfather?
Ik krijg als ik de aanwijzingen van Brewfather opvolg een hele vervelende bittere smaak aan het einde van je palet.

Had beter even kunnen checken voor het brouwen uiteraard, maar toch
Nou, ik had zoiets bij de laatste batch, inderdaad. Niks gemerkt bij het bottelen, maar na twee weken hergisten zat er een raar, naar bittertje in die niet lekker was. Een week later nog eens geprobeerd en toen was het weg.

Dus of dat nou met de door Brewfather voorgestelde (en gevolgde) waterbehandeling te maken had, weet ik niet. Ik ging er vanuit dat het een aan gist gerelateeerd dingetje was (Lallemand Voss Kveik). Of de gebruikte Cacao-nibs.

Ik ga het komend weekend weer testen. Het is een Porter, dus die heeft ook even nodig om op smaak te komen.

Jacques

Citaat van: lier op 03-11-2020  15:17 uZijn er meer mensen die problemen hebben met de waterbehandeling volgens Brewfather?
Ik krijg als ik de aanwijzingen van Brewfather opvolg een hele vervelende bittere smaak aan het einde van je palet.

Had beter even kunnen checken voor het brouwen uiteraard, maar toch

Dit kan liggen aan het doelwaterprofiel dat je gekozen hebt. Afhankelijk van je keuze wordt geadviseerd meer of minder calciumsulfaat toe te voegen. Calciumsulfaat versterkt de bittere smaak. Vaak tot onaangenaam bitter...

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 03-11-2020  21:10 uDit kan liggen aan het doelwaterprofiel dat je gekozen hebt. Afhankelijk van je keuze wordt geadviseerd meer of minder calciumsulfaat toe te voegen. Calciumsulfaat versterkt de bittere smaak. Vaak tot onaangenaam bitter...
Maar, als het doelwaterprofiel klopt – en ik neem aan dat die profielen vrij generiek zijn – dan krijg je een voorgestelde hoeveelheid zouten die je er bij moet doen om op dat profiel te komen. Dat ligt dus niet aan het doelwaterprofiel, maar dan zou de berekening hoe je op dat profiel moet komen niet kloppen en zou het inderdaad aan Brewfather moeten liggen.
En dan, logisch gevolg, zou iedereen (of in ieder geval meer mensen) er last van moeten hebben. In principe kan het niet slechts aan het kiezen van een profiel liggen. Tenzij het profiel niet klopt, natuurlijk.

lier

Ik ga de berekeningen van Brewfather, BrouwHulp en EZwater eens naast elkaar leggen om te kijken wat de verschillen zijn.
Terug kijkende ben ik minder gips gaan toevoegen en meer epsom zout. Calsium chloride is ongeveer gelijk gebleven.
Voor mijn komende brouwsel ga ik in elk geval weer terug naar de oude methode

Jan de Graaff

Citaat van: lier op 03-11-2020  22:06 uIk ga de berekeningen van Brewfather, BrouwHulp en EZwater eens naast elkaar leggen om te kijken wat de verschillen zijn.
Terug kijkende ben ik minder gips gaan toevoegen en meer epsom zout. Calsium chloride is ongeveer gelijk gebleven.
Voor mijn komende brouwsel ga ik in elk geval weer terug naar de oude methode
Koppel je terug wat je vind als je de 3 naast elkaar legt? Ik ben wel benieuwd!

Overigens is epsom MgSO4, gypsum is CaSO4 – het calciumsulfaat waar Jacques op doelde.

lier

Citaat van: JanDeGraaff op 03-11-2020  22:09 uKoppel je terug wat je vind als je de 3 naast elkaar legt? Ik ben wel benieuwd!

Overigens is epsom MgSO4, gypsum is CaSO4 – het calciumsulfaat waar Jacques op doelde.

Zal ik doen.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 03-11-2020  21:22 uMaar, als het doelwaterprofiel klopt – en ik neem aan dat die profielen vrij generiek zijn – dan krijg je een voorgestelde hoeveelheid zouten die je er bij moet doen om op dat profiel te komen. Dat ligt dus niet aan het doelwaterprofiel, maar dan zou de berekening hoe je op dat profiel moet komen niet kloppen en zou het inderdaad aan Brewfather moeten liggen.
En dan, logisch gevolg, zou iedereen (of in ieder geval meer mensen) er last van moeten hebben. In principe kan het niet slechts aan het kiezen van een profiel liggen. Tenzij het profiel niet klopt, natuurlijk.

Zoals ik schreef kun je zelf een doelwaterprofiel kiezen...
Zo kun je kiezen tussen Hoppy en Hoppy Lite. De hoeveelheid sulfaat dat geadviseerd toe te voegen verschilt substantieel.

middelaersch

Citaat van: JanDeGraaff op 03-11-2020  21:22 uMaar, als het doelwaterprofiel klopt – en ik neem aan dat die profielen vrij generiek zijn – dan krijg je een voorgestelde hoeveelheid zouten die je er bij moet doen om op dat profiel te komen. Dat ligt dus niet aan het doelwaterprofiel, maar dan zou de berekening hoe je op dat profiel moet komen niet kloppen en zou het inderdaad aan Brewfather moeten liggen.
En dan, logisch gevolg, zou iedereen (of in ieder geval meer mensen) er last van moeten hebben. In principe kan het niet slechts aan het kiezen van een profiel liggen. Tenzij het profiel niet klopt, natuurlijk.

Ik heb er net eens even mee zitten spelen. Als je een doelwaterprofiel kiest, en BrewFather dan met die 'auto wizard' de aanpassingen laat berekenen, dan schiet ie in sommige gevallen wel naar boven door met het sulfaat (ver boven de 300 ppm).
Ik zou die wizard niet gebruiken, en zelf de toe te voegen hoeveelheden invoeren totdat het berekende profiel naar je zin is. Je kunt het doel-profiel namelijk niet altijd precies maken, en dan moet je dus een compromis maken door af te wijken van het gewenste doel. Dat doet die wizard anders dan dat ik zelf zou doen.

De berekeningen lijken wel redelijk te kloppen met BrouwHulp, alleen in mijn testgeval is de berekende pH 5.43 waar BrouwHulp bij dezelfde zouttoevoegingen op 5.38 uitkomt. Of BrouwHulp het dan fout doet of BrewFather weet ik niet. Ik heb eerder wel gezien dat BrouwHulp op vrijwel dezelfde waardes komt als EZWater.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 03-11-2020  22:49 uIk heb er net eens even mee zitten spelen. Als je een doelwaterprofiel kiest, en BrewFather dan met die 'auto wizard' de aanpassingen laat berekenen, dan schiet ie in sommige gevallen wel naar boven door met het sulfaat (ver boven de 300 ppm).
Ik zou die wizard niet gebruiken, en zelf de toe te voegen hoeveelheden invoeren totdat het berekende profiel naar je zin is. Je kunt het doel-profiel namelijk niet altijd precies maken, en dan moet je dus een compromis maken door af te wijken van het gewenste doel. Dat doet die wizard anders dan dat ik zelf zou doen.

De berekeningen lijken wel redelijk te kloppen met BrouwHulp, alleen in mijn testgeval is de berekende pH 5.43 waar BrouwHulp bij dezelfde zouttoevoegingen op 5.38 uitkomt. Of BrouwHulp het dan fout doet of BrewFather weet ik niet. Ik heb eerder wel gezien dat BrouwHulp op vrijwel dezelfde waardes komt als EZWater.

Het is altijd verstandig kritisch te zijn op "automatische" resultaten.

Een verschil in pH van 0,05 is verwaarloosbaar.

Mr.T

Ik ben ook sinds een week met Brewfather bezig en vind het erg makkelijk. Ik heb een Mac en had dus weinig keuze in Brouwsoftware. Ik heb BeerSmith geprobeerd maar vond het niet makkelijk. (Ik ben nog een newbie in de brouwerij  ;)).

Ik heb de taal naar Nederlands omgezet - geen probleem!

Kortom - enthousiast!

koffie

Ik heb nu een tijdje een account en neig naar overstappen naar Brewfather. Klopt het dat je alleen met een creditcard kunt betalen, of is er ook iets als Paypal?

Jan de Graaff

Citaat van: koffie op 09-11-2020  08:02 uIk heb nu een tijdje een account en neig naar overstappen naar Brewfather. Klopt het dat je alleen met een creditcard kunt betalen, of is er ook iets als Paypal?
Volgens mij is het inderdaad alleen met creditcard. Maar, vanuit de iOS/Android app zou je, geloof ik, ook via Apple (App Store) of Google (Play Store) kunnen betalen als alternatief. Daar kun je dan weer pre-paid tegoed voor kopen bij veel supermarkten. Niet iedereen heeft of wil een creditcard..

koffie

Citaat van: JanDeGraaff op 09-11-2020  09:13 uVolgens mij is het inderdaad alleen met creditcard. Maar, vanuit de iOS/Android app zou je, geloof ik, ook via Apple (App Store) of Google (Play Store) kunnen betalen als alternatief. Daar kun je dan weer pre-paid tegoed voor kopen bij veel supermarkten. Niet iedereen heeft of wil een creditcard..
Dank, dan maar via de CC :)

André de Laat

Citaat van: JanDeGraaff op 09-11-2020  09:13 uVolgens mij is het inderdaad alleen met creditcard. Maar, vanuit de iOS/Android app zou je, geloof ik, ook via Apple (App Store) of Google (Play Store) kunnen betalen als alternatief. Daar kun je dan weer pre-paid tegoed voor kopen bij veel supermarkten. Niet iedereen heeft of wil een creditcard..

Gewoon betalen via de Google Play store. Wordt automatisch afgehouden via de rekening van je provider. Je hebt dan wel een google account nodig.


GvB84

Weet iemand hoe je het cold steepen van mout kan invoeren in Brewfather?
Ik wil een Black IPA (of Cascadian Dark Ale) brouwen. Ik wil zo min mogelijk donkere mouten in de maissch. Om de zwarte kleur te krijgen wil ik een hoeveelheid Carafa cold steepen. Ik zit te denken om 250 g een paar dagen in een weckpot te laten trekken. Bij het koken wil ik het vocht toevoegen in de ketel.

hopjesvla



Wie weet waat de onderste waarde van 108.1 gram vandaan komt? Of wat het verschil is tussen de 98.4 en 108.1?



Edit:

ik zie het al, vertaalprobleempje:


2e keer suiker moet zijn: Dextrose/Glucose (oftewel corn sugar)...

GvB84

Citaat van: GvB84 op 09-11-2020  11:06 uWeet iemand hoe je het cold steepen van mout kan invoeren in Brewfather?
Ik wil een Black IPA (of Cascadian Dark Ale) brouwen. Ik wil zo min mogelijk donkere mouten in de maissch. Om de zwarte kleur te krijgen wil ik een hoeveelheid Carafa cold steepen. Ik zit te denken om 250 g een paar dagen in een weckpot te laten trekken. Bij het koken wil ik het vocht toevoegen in de ketel.

Ik weet inmiddels hoe ik dit kan invoeren. Als je het potentieel SG van de mout op 1 zet, neemt hij wel de kleur mee maar niet de suikers.

Edwin brouwt

Citaat van: hopjesvla op 09-11-2020  15:08 u

Wie weet waat de onderste waarde van 108.1 gram vandaan komt? Of wat het verschil is tussen de 98.4 en 108.1?



Edit:

ik zie het al, vertaalprobleempje:


2e keer suiker moet zijn: Dextrose/Glucose (oftewel corn sugar)...


Dank je Hopjesvla!
Ik heb 'm aangepast dus in de volgende release zou het goed moeten staan.

Dit geldt voor iedereen he: vertaalfouten: meld het aan mij! :-)

hopjesvla

Voor diegene die het nog niet gezien hadden:

Black Friday aanbieding: 25% korting op premium met code BF25
 

Op https://brewfather.app/ staat het ook vermeld.

Rinus

Citaat van: hopjesvla op 25-11-2020  20:00 uVoor diegene die het nog niet gezien hadden:

Black Friday aanbieding: 25% korting op premium met code BF25
 

Op https://brewfather.app/ staat het ook vermeld.
Bedankt voor de tip, ik heb mij aangemeld, betaal nu maar $14,95 per jaar.

Lekkerpilzen

Dit is veruit de beste brouwsoftware die ik tot nu toe gebruikt heb. Vooral dat het crossplatform is, directe koppeling met mijn iSpindle etc. Nu al de best bestede 20 dollar van dit jaar.  :biersmile:
Hiervoor gebruikte ik altijd BrouwHulp, ook prima programma natuurlijk maar ik werd een beetje moe van wat rare bugs en dat ik altijd mijn PC moest gebruiken etc.

Al mijn batches met bier kan ik gewoon lekker on the spot via mijn smartphone bijwerken, metingen invoeren, notities etc.

Eigenlijk het enige nadeel vind ik dat de notities van bier proeven niet zo uitgebreid zijn. Je kan maar 1 "bier proef" notitie toevoegen per batch. Je kan natuurlijk wel meerdere normale notities gebruiken hiervoor natuurlijk.

Eric v B

@Edwin, hierbij een typo die ik vanmorgen vond in Brewfather. "Voor" = "Voer" Ik ben overigens erg tevreden met het programma (en de vertalingen!).  :groots:



Edwin brouwt

Citaat van: Eric v B op 02-01-2021  11:39 u@Edwin, hierbij een typo die ik vanmorgen vond in Brewfather. "Voor" = "Voer" Ik ben overigens erg tevreden met het programma (en de vertalingen!).  :groots:


 :D  thanks!
De vertaling is er bijgewerkt, dus bij de volgende update in orde!

Jacques

Zo links en rechts wordt het woord "graan" gebruikt terwijl dat mout hoort te zijn.
Met alleen ongemoute graan kun je namelijk niet brouwen. Onze leveranciers hebben het ook vaak over graanbrouwen terwijl ze moutbrouwen bedoelen.

Epson Salt = Engels zout
Gypsum = gips

Bij waterbehandeling zie ik het woord chloor terwijl dit chloride hoort te zijn. Dat is echt wat anders...  ;)

pH hoort met kleine p en hoofdletter H geschreven te worden en niet met twee hoofdletters.

Edwin brouwt

Dank je, Jacques, ik ga er mee aan de slag.


Maar wat betreft graan versus mout: er worden natuurlijk ook ongemoute granen gebruikt tijdens het brouwen. Graan verwijst dan toch maar alles, gemout en ongemout.

lier

Nieuwe update is nog niet gereleasd volgens mij en we zijn er met een berg liefhebbers / vrijwilligers mee bezig om de vertalingen goed te krijgen dus alle info is welkom, des te beter wordt het.

Wacht de volgende update af, dan zullen de meeste fouten er uit zijn vermoed ik. De foutjes die overblijven halen we er daarna alsnog uit.

Edwin brouwt

Citaat van: lier op 03-01-2021  00:45 uNieuwe update is nog niet gereleasd volgens mij en we zijn er met een berg liefhebbers / vrijwilligers mee bezig om de vertalingen goed te krijgen dus alle info is welkom, des te beter wordt het.

Wacht de volgende update af, dan zullen de meeste fouten er uit zijn vermoed ik. De foutjes die overblijven halen we er daarna alsnog uit.
Ik heb je even een pm gestuurd, ik wist niet dat er meerdere mensen bezig waren met de Nederlandse vertaling!

florisvanbier



Hallo mannen,
Ik heb problemen met het bepalen van de pH van het brouwsel.
Het zit hem in de pH van het bronwater.
Dat is bij mij met 7,72 redelijk basisch en ik zou verwachten best wat te moeten aanzuren.
Echter valt dat best mee.
Ik ben daarom eens gaan testen en heb eens wat andere waarden ingevuld bij de pH van het bronwater, zoals 6 of 9.
Maar de pH maisch blijft hetzelfde.Het lijkt wel alsof die waarde bij het bronwater geen invloed heeft.
Waar doe ik iets fout?

middelaersch

Je doet niks fout. De pH van de maisch wordt vooral bepaald door de moutstort, de samenstelling van je bronwater en eventueel gebruikte brouwzouten. De pH van het bronwater heeft weinig invloed op de uiteindelijke pH van de maisch.

Andert

Citaat van: florisvanbier op 08-01-2021  10:59 u

Hallo mannen,
Ik heb problemen met het bepalen van de pH van het brouwsel.
Het zit hem in de pH van het bronwater.
Dat is bij mij met 7,72 redelijk basisch en ik zou verwachten best wat te moeten aanzuren.
Echter valt dat best mee.
Ik ben daarom eens gaan testen en heb eens wat andere waarden ingevuld bij de pH van het bronwater, zoals 6 of 9.
Maar de pH maisch blijft hetzelfde.Het lijkt wel alsof die waarde bij het bronwater geen invloed heeft.
Waar doe ik iets fout?
Dat lijkt me niet te kloppen maar het kan omdat tapwater geen bufferend vermogen heeft. Heb je al geprobeerd om extreme waarden in de voeren? Bijvoorbeeld 1 of 14? Dit om uit te vinden of er überhaupt mee gerekend wordt.

Overigens is een pH tussen 7 en 8 heel normaal voor tapwater hoor.

florisvanbier

Citaat van: middelaersch op 08-01-2021  13:10 uJe doet niks fout. De pH van de maisch wordt vooral bepaald door de moutstort, de samenstelling van je bronwater en eventueel gebruikte brouwzouten. De pH van het bronwater heeft weinig invloed op de uiteindelijke pH van de maisch.

Ik kan dit bijna niet geloven, het gebruikte bronwater voor de maisch is immers het grootste gedeelte, het lijkt me dat dat een grote invloed zou hebben.
Maar goed ook al zou het een kleine invloed hebben, dan zou je dit moeten zien in de maisch pH.
Ik heb daarom de pH bij het bronwater naar 14 gezet, maar het maisch pH verandert niet.
Het zou toch natijd iets moeten veranderen?
Verandert jullie maisch pH wel als je de pH in je bronwater verandert?

Andert

Citaat van: florisvanbier op 08-01-2021  13:49 uIk kan dit bijna niet geloven, het gebruikte bronwater voor de maisch is immers het grootste gedeelte, het lijkt me dat dat een grote invloed zou hebben.
Maar goed ook al zou het een kleine invloed hebben, dan zou je dit moeten zien in de maisch pH.
Ik heb daarom de pH bij het bronwater naar 14 gezet, maar het maisch pH verandert niet.
Het zou toch natijd iets moeten veranderen?
Verandert jullie maisch pH wel als je de pH in je bronwater verandert?
Ik denk dat middelaersch gelijk heeft, het heeft zeer weinig tot geen invloed. Je moet je voorstellen dat je het over hele kleine verschillen in concentraties aan opgeloste stoffen hebt als je spreekt over een pH verschil van 6 of 7. Als je dan vervolgens een hoeveelheid mout stort waarin zich een veelvoud aan pH veranderende stoffen zit dan kun je je wel voorstellen dat het oorspronkelijke water weinig invloed heeft op de uiteindelijke pH van de maisch.

Daarnaast blijft het wel raar dat als je 14 invult er niets veranderd. Misschien heeft de ontwikkelaar geen rekening gehouden met zulke extremen en rekent het programma hier niet (goed) mee.

GvB84

Kan het niet zo zijn dat Brewfather de pH berekend aan de hand van het waterprofiel?

florisvanbier

Citaat van: GvB84 op 08-01-2021  15:21 uKan het niet zo zijn dat brewfather de pH berekend aan de hand van het waterprofiel?

Mhh, das een goeie. Dat zou wel kunnen verklaren waarom je geen verschil ziet in de pH maisch als je pH van de bron wijzigt.
Maar dan zouden ze dat veld van bron pH beter niet invulbaar moeten maken, maar automatisch (net als de hardheid).

Hoe kan je de pH berekenen? Kan dat door middel van de kationen en anionen waarden die je moet invoeren?
Dat zijn immers niet alle stoffen die in kraanwater voorkomen.

Hopfenfox

https://docs.brewfather.app/recipes/water-calculator

Volgens deze link moet de pH van het bronwater in de berekening zitten. Maar je vraagt je dan af waarom grote veranderingen in bronwaterprofiel niet tot een andere maisch-pH leiden. Ik kan het alleen verklaren door een veel grotere invloed van de mout. De reacties die optreden verzuren het water blijkbaar enorm, en de invloed van het bronwaterprofiel is blijkbaar beperkt.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 08-01-2021  15:21 uKan het niet zo zijn dat Brewfather de pH berekend aan de hand van het waterprofiel?

Net als andere brouwsoftware houdt Brewfather rekening met de opgeloste zouten in het leidingwater en de zouten die je toevoegt in combinatie met de mouten die gestort worden.

Het is daarom belangrijk dat je de opgeloste zouten van je leidingwater goed verwerkt in Brewfather.
De pH berekeningen van Brewfather zijn adequaat heb ik gemerkt. De pH van het beslag zit heel dicht bij de berekende waarde. Bij een pH verschil van minder dan 0,05 is er geen enkele reden om te corrigeren.

middelaersch

Citaat van: Andert op 08-01-2021  14:10 uJe moet je voorstellen dat je het over hele kleine verschillen in concentraties aan opgeloste stoffen hebt als je spreekt over een pH verschil van 6 of 7. Als je dan vervolgens een hoeveelheid mout stort waarin zich een veelvoud aan pH veranderende stoffen zit dan kun je je wel voorstellen dat het oorspronkelijke water weinig invloed heeft op de uiteindelijke pH van de maisch.

Klopt helemaal.


Citaat van: Andert op 08-01-2021  14:10 uDaarnaast blijft het wel raar dat als je 14 invult er niets veranderd. Misschien heeft de ontwikkelaar geen rekening gehouden met zulke extremen en rekent het programma hier niet (goed) mee.

Water met dergelijke extreme pH waardes komt in de praktijk niet voor, dus het heeft inderdaad geen nut om daar mee te rekenen.

GvB84

Citaat van: Jacques op 08-01-2021  17:06 uNet als andere brouwsoftware houdt Brewfather rekening met de opgeloste zouten in het leidingwater en de zouten die je toevoegt in combinatie met de mouten die gestort worden.

Het is daarom belangrijk dat je de opgeloste zouten van je leidingwater goed verwerkt in Brewfather.
De pH berekeningen van Brewfather zijn adequaat heb ik gemerkt. De pH van het beslag zit heel dicht bij de berekende waarde. Bij een pH verschil van minder dan 0,05 is er geen enkele reden om te corrigeren.

Duidelijk. Dat is ook wat ik bedoelde.

florisvanbier

Citaat van: Jacques op 08-01-2021  17:06 uNet als andere brouwsoftware houdt Brewfather rekening met de opgeloste zouten in het leidingwater en de zouten die je toevoegt in combinatie met de mouten die gestort worden.

Het is daarom belangrijk dat je de opgeloste zouten van je leidingwater goed verwerkt in Brewfather.
De pH berekeningen van Brewfather zijn adequaat heb ik gemerkt. De pH van het beslag zit heel dicht bij de berekende waarde. Bij een pH verschil van minder dan 0,05 is er geen enkele reden om te corrigeren.

Ok dan kunnen we concluderen dat de invloed van bronwater pH op maisch pH berekend wordt op basis van de watersamenstelling die je invoert bij de kationen en anionen en dus niet bij de pH die je bij je bronwater invult. Daarnaast heeft de bronwater pH dus blijkbaar nihil invloed op de maisch pH.
Ik ben wel benieuwd, hoe brewfather van die 6 mineralen de bronwater pH berekent.
En het blijft dan raar dat je de pH zelf kan invoeren als bijvoorbeeld de hardheid wel automatisch wordt berekend op basis van die 6 mineralen.

Als het maar klopt, dan is het goed, dan ga ik brouwen :)
Thanks :)

middelaersch

Citaat van: florisvanbier op 08-01-2021  19:19 uEn het blijft dan raar dat je de pH zelf kan invoeren als bijvoorbeeld de hardheid wel automatisch wordt berekend op basis van die 6 mineralen.

De pH van het leidingwater moet je in je waterprofiel invoeren om de benodigde hoeveelheid zuur voor het aanzuren van spoelwater te berekenen. Voor de berekening van de maisch-pH wordt dit niet gebruikt.

Als je precies wilt weten hoe dit allemaal werkt, dan adviseer ik je een boek daarover te lezen. Het is niet zo simpel dat je dat hier even uit de doeken kunt doen. John Palmer heeft daar 300 pagina's voor nodig.  ;)

https://www.bol.com/nl/f/water/9200000022951507/

Jacques

Citaat van: florisvanbier op 08-01-2021  19:19 uOk dan kunnen we concluderen dat de invloed van bronwater pH op maisch pH berekend wordt op basis van de watersamenstelling die je invoert bij de kationen en anionen en dus niet bij de pH die je bij je bronwater invult. Daarnaast heeft de bronwater pH dus blijkbaar nihil invloed op de maisch pH.
Ik ben wel benieuwd, hoe brewfather van die 6 mineralen de bronwater pH berekent.
En het blijft dan raar dat je de pH zelf kan invoeren als bijvoorbeeld de hardheid wel automatisch wordt berekend op basis van die 6 mineralen.

Als het maar klopt, dan is het goed, dan ga ik brouwen :)
Thanks :)

Meestal zit de pH van het leidingwater in een vrij kleine range. Zowel een te hoge als ook een te lage waarde is schadelijk voor de leidingen en apparatuur. Normaal ligt de pH-waarde tussen de 7,8 en de 8,3. Dat is een vrij klein bereik. Dat je in Brewfather de pH van het leidingwater kunt invoeren heeft denk ik te maken met het feit dat deze software zoveel mogelijk zaken wilt vastleggen.

Citaat van: middelaersch op 08-01-2021  19:56 uAls je precies wilt weten hoe dit allemaal werkt, dan adviseer ik je een boek daarover te lezen. Het is niet zo simpel dat je dat hier even uit de doeken kunt doen. John Palmer heeft daar 300 pagina's voor nodig.  ;)

https://www.bol.com/nl/f/water/9200000022951507/

Ik raad je aan om de blogserie te lezen die ik geschreven heb over dit onderwerp.

https://www.brouwstore.nl/blog/pH/
https://www.brouwstore.nl/blog/vervolg-pH/
https://www.brouwstore.nl/blog/wat-zit-er-in-je-brouwwater/

En ook naar het topic pH bepalen van mout
In dat topic wordt uitgebreid stil gestaan aan het feit dat mout een grote invloed heeft op de pH van je beslag.

Ook in het boek Bierbrouwen voor Dummies is vrij veel aandacht besteed aan het brouwwater.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 08-01-2021  20:25 uDat je in Brewfather de pH van het leidingwater kunt invoeren heeft denk ik te maken met het feit dat deze software zoveel mogelijk zaken wilt vastleggen.

Nee, dat klopt niet. Zoals ik al eerder aangaf: deze informatie wordt in de software gebruikt om de benodigde hoeveelheid zuur voor het aanzuren van je spoelwater te berekenen.

Zo werkt het in BrouwHulp, en zo werkt het ook in BrewFather heb ik net gecontroleerd. Deze informatie wordt niet enkel vastgelegd 'om zoveel mogelijk zaken vast te leggen'.

Als je me niet gelooft, probeer het zelf uit  :biersmile:

Jacques

Citaat van: middelaersch op 08-01-2021  21:38 uNee, dat klopt niet. Zoals ik al eerder aangaf: deze informatie wordt in de software gebruikt om de benodigde hoeveelheid zuur voor het aanzuren van je spoelwater te berekenen.

Zo werkt het in BrouwHulp, en zo werkt het ook in BrewFather heb ik net gecontroleerd. Deze informatie wordt niet enkel vastgelegd 'om zoveel mogelijk zaken vast te leggen'.

Als je me niet geloofd, probeer het zelf uit  :biersmile:

Ik geloof je. Bij spoelwater zit geen mout die de pH in sterke mate beïnvloedt.

Hopfenfox

Citaat van: middelaersch op 08-01-2021  21:38 uNee, dat klopt niet. Zoals ik al eerder aangaf: deze informatie wordt in de software gebruikt om de benodigde hoeveelheid zuur voor het aanzuren van je spoelwater te berekenen.

Dat klinkt heel logisch!

Pieter1954

Citaat van: ppuk op 12-12-2019  22:44 uWas tot nu toe altijd tevreden gebruiker van BrouwHulp, alleen is bij mij sinds de nieuwere brewbuddy versie het aanmaken/aanpassen van maischschema's defect. Daarom maar eens naar brewfather gekeken en moet zeggen dat het er heel erg goed uitziet. Weet iemand of je ook je voorraad inventaris uit brewbuddy kan importeren? Net zoals dat met brews.xml kan?

Ik heb Thomas (de ontwikkelaar) gevraagd, maar krijg een negatief antwoord: No sorry, that file does not include the needed data Thomas from Brewfather

Het betreft een .csv file die vanuit BrouwHulp geëxporteerd kan worden maar dus niet ingelezen kan worden.

florisvanbier

Ik kan nergens vinden of ik ook een batch kan splitsen met alleen de vergisting. Het staat ook niet bij de premium features. Weet iemand die de premium versie heeft of dat mogelijk is?

Nu kan je wel de batch 2x kopiëren en dan het batchrecept 2x schalen, maar dan wordt de berekening niet goed, omdat je bijvoorbeeld met brouwen dan ook 2x kookverlies en 2x ketel deadspace berekent, maar dat gebeurt in praktijk maar 1x. Alles doorschalen is wat meer gedoe en gevoelig voor foutjes.

Jacques

Citaat van: florisvanbier op 21-01-2021  14:15 uIk kan nergens vinden of ik ook een batch kan splitsen met alleen de vergisting. Het staat ook niet bij de premium features. Weet iemand die de premium versie heeft of dat mogelijk is?

Nu kan je wel de batch 2x kopiëren en dan het batchrecept 2x schalen, maar dan wordt de berekening niet goed, omdat je bijvoorbeeld met brouwen dan ook 2x kookverlies en 2x ketel deadspace berekent, maar dat gebeurt in praktijk maar 1x. Alles doorschalen is wat meer gedoe en gevoelig voor foutjes.

Je kunt het gesplitste brouwsel als een extractbrouwsel invoeren met een korte kooktijd.

Edwin brouwt

Citaat van: florisvanbier op 21-01-2021  14:15 uIk kan nergens vinden of ik ook een batch kan splitsen met alleen de vergisting. Het staat ook niet bij de premium features. Weet iemand die de premium versie heeft of dat mogelijk is?

Nu kan je wel de batch 2x kopiëren en dan het batchrecept 2x schalen, maar dan wordt de berekening niet goed, omdat je bijvoorbeeld met brouwen dan ook 2x kookverlies en 2x ketel deadspace berekent, maar dat gebeurt in praktijk maar 1x. Alles doorschalen is wat meer gedoe en gevoelig voor foutjes.


Nee, zit er niet in, ook niet in de premium versie. Er is een uitgebreide draad op de issue tracker (je bent zeker niet de enige met dit verzoek), maar het is blijkbaar moeilijk om dit goed te implementeren.




Eric v B

Melding verbeterpunt: Je kunt de temp van de hopstand oneindig hoog invoeren. Een max van 100 ºC lijkt mij logisch.

Edwin brouwt

Citaat van: Eric v B op 06-02-2021  11:50 uMelding verbeterpunt: Je kunt de temp van de hopstand oneindig hoog invoeren. Een max van 100 ºC lijkt mij logisch.


Hi Eric,


Issues met brewfather kun je hier indienen:
https://gitlab.com/warpkode/public/brewfather/


Ik doe alleen de Nederlandse vertalingen  :D


(Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont/brouwt of je kooktemperatuur precies 100°C is)


Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 06-02-2021  20:46 u(Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont/brouwt of je kooktemperatuur precies 100°C is)

Als je onder druk kookt (kun je beter niet doen vanwege het gevaar...) dan is de kooktemperatuur hoger.

Eric v B

Citaat van: EdwinBrouwt op 06-02-2021  20:46 uHi Eric,


Issues met brewfather kun je hier indienen:
https://gitlab.com/warpkode/public/brewfather/


Ik doe alleen de Nederlandse vertalingen  :D


(Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont/brouwt of je kooktemperatuur precies 100°C is)
Klopt, maar dan zou 120 ºC meer dan voldoende zijn. Je kunt nu oneindig hoog. 

WJW

Een praktisch Brewfather vraagje:
Hoe kan ik, bij gebruik Brewfather via de iPad app, de tekst van een recept makkelijk als tekst kopieren?
Het lukt mij nu niet goed om een recept te kopieren om het dan hier op het forum te kunnen plaatsen.

Bram86

Citaat van: WJW op 30-11-2021  16:40 uEen praktisch Brewfather vraagje:
Hoe kan ik, bij gebruik Brewfather via de iPad app, de tekst van een recept makkelijk als tekst kopieren?
Het lukt mij nu niet goed om een recept te kopieren om het dan hier op het forum te kunnen plaatsen.

Ik klik op de 3 puntjes en daarna export. Dan kan je in ieder geval de link delen. Misschien nog wel netter als de complete tekst, omdat de layout behouden blijft.

WJW

Hoi Bram,
Dank voor je reactie. Die optie had ik inderdaad gevonden, maar ik zie soms ook mensen hun recept als tekst in het forumbericht posten. Ik hoop dat dat kan, want dat zou in mijn ogen wel goede 'service' zijn voor degenen die mee willen denken (hoewel klikken op een link nu ook weer niet zoveel werk is). Layout is wel beter inderdaad.

Edwin brouwt

Helaas kan Brewfather alleen maar naar pdf, JSON en XML exporteren.
Als dat HTML zou zijn dan zou je hier wel kunnen "plakken".


Wat je kunt doen is exporteren naar pdf en dan alles selecteren en hier in een bericht plakken, maar dat ziet er niet zo strak uit.


De mooie strakke recepten die je hier ziet zijn van o.a. BrouwHulp, die heeft daar een functie voor.

WJW

Dan laat ik het voorlopig maar bij het toevoegen van een link. Dank voor de hulp.

Wildor

Citaat van: WJW op 30-11-2021  16:40 uEen praktisch Brewfather vraagje:
Hoe kan ik, bij gebruik Brewfather via de iPad app, de tekst van een recept makkelijk als tekst kopieren?
Het lukt mij nu niet goed om een recept te kopieren om het dan hier op het forum te kunnen plaatsen.

Als je in Brewfather klikt op icoontje voor 'read mode' (notitieblokje) krijg je alles in tekstvorm.
Hieronder een recept dat ik heb opgeslagen (kopieren / plakken). Is dat niets?

Wythem goes NEIPA
Juicy or Hazy India Pale Ale
7.5% / 16.8 °P
Recipe by
Ølbrygging AS / David Heath

All Grain

Grainfather G30
72% efficiency
Batch Volume: 21 L
Boil Time: 90 min

Mash Water: 22.56 L
Sparge Water: 10.51 L
Total Water: 33.07 L
Boil Volume: 27.42 L
Pre-Boil Gravity: 1.058

Vitals
Original Gravity: 1.069
Final Gravity (Fixed): 1.012
IBU (Tinseth): 33
BU/GU: 0.48
Color: 10.4 EBC

Mash
mash — 65 °C — 60 min
mash out — 78 °C — 15 min

Malts (7.06 kg)
5.36 kg (75.9%) — Fuglsang Pilsner — Grain — 3.8 EBC
600 g (8.5%) — Fuglsang Munich — Grain — 14 EBC
550 g (7.8%) — Castle Malting Chateau Chit Wheat Malt Flakes — Grain — 4.9 EBC
550 g (7.8%) — Stangeland Mølle Oats, Flaked — Grain — 2 EBC

Hops (385.2 g)
79.2 g (13 IBU) — Simcoe 12.7% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
49.5 g (6 IBU) — Amarillo 9.1% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
49.5 g (5 IBU) — Centennial 8% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
49.5 g (9 IBU) — Citra 13.8% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
105 g — Simcoe 12.7% — Dry Hop — 5 days
52.5 g — Citra 13.8% — Dry Hop — 5 days

Hopstand at 85 °C

Miscs
9.13 g — Irish Moss — Boil — 10 min

Yeast
1.1 pkg — Lallemand (LalBrew) New England 78%

Fermentation
Primary — 18 °C — 10 days
Primary — 21 °C (3 day ramp) — 4 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

WJW

Mij lukt het in leesmodus niet om de tekst te selecteren en te copy-pasten. Meestal ben ik niet zo'n digibeet, maar of ik zie echt iets over het hoofd, of het kan niet in de app.
Uit EdwinBrouwt's reactie meen ik op te maken dat het hem ook niet lukt?

Wildor

Ik gebruik ook een ipad, en gebruik Brewfather altijd via de browser.
In 'read mode' kun je scherm ingedrukt houden, en dan verschijnt de tekst selectie tool.

Zojuist de app gedownload, in app lukt dat selecteren inderdaad niet.
Dus workaround is via de webbrowser, maar ik zou het zeker als feature request indienen.

Wildor

WJW

Dat is de oplossing. Dankjewel!

Edwin brouwt

Citaat van: Wildor op 30-11-2021  18:48 uAls je in Brewfather klikt op icoontje voor 'read mode' (notitieblokje) krijg je alles in tekstvorm.
Hieronder een recept dat ik heb opgeslagen (kopieren / plakken). Is dat niets?
.....


Slim! Goeie oplossing Wildor!

zierbeek

Ik ben net gestart met Brewfather maar vind het lastig om mijn brouwinstallatie in te stellen. Ik ben begonnen met een gewone kookpot op het vuur en 2 emmers om te vergisten.

biking rebel

Citaat van: zierbeek op 16-12-2021  15:24 uIk ben net gestart met Brewfather maar vind het lastig om mijn brouwinstallatie in te stellen. Ik ben begonnen met een gewone kookpot op het vuur en 2 emmers om te vergisten.

https://docs.brewfather.app/

Ze hebben uitgebreide handleiding. Daarmee moet het wel lukken.

henkie

Heeft Brewfather al een " automatische hopveroudering" zoals bij BrouwHulp? Of kan ik het gewoon niet vinden.


Jacques

Citaat van: henkie op 16-12-2021  16:16 uHeeft Brewfather al een " automatische hopveroudering" zoals bij BrouwHulp? Of kan ik het gewoon niet vinden.

Volgens mij niet. Ik vind dit echter geen gemis. De berekening van de achteruitgang van de bitterwaarde van hop is een beetje natte vinger werk.
In de praktijk ga ik uit van een afname van zo'n 4% per half jaar dat ik de hop heb liggen. Voor de duidelijkheid: 10% alfazuurpercentage wordt dan 9,6% na een half jaar en 9.2% na een jaar. Maar ook dat is natte vinger werk omdat de achteruitgang per hop verschillend is, maar je moet wat...

Berekeningen van de bitterheid van een bier is sowieso een benadering, hoewel sommige benaderingen wel aardig kloppen is gebleken door metingen gedaan tijdens de Brand Bierbrouwwedstrijden in het verleden.

henkie

Citaat van: Jacques op 16-12-2021  21:48 uIn de praktijk ga ik uit van een afname van zo'n 4% per half jaar dat ik de hop heb liggen. Voor de duidelijkheid: 10% alfazuurpercentage wordt dan 9,6% na een half jaar en 9.2% na een jaar. Maar ook dat is natte vinger werk omdat de achteruitgang per hop verschillend is, maar je moet wat...

Berekeningen van de bitterheid van een bier is sowieso een benadering, hoewel sommige benaderingen wel aardig kloppen is gebleken door metingen gedaan tijdens de Brand Bierbrouwwedstrijden in het verleden.

Aha bedankt, dat is dan duidelijk.
Mits de hop vacuum in de diepvries bewaard wordt toch?

Jacques

Citaat van: henkie op 17-12-2021  09:48 uMits de hop vacuum in de diepvries bewaard wordt toch?

Ik ga inderdaad uit van vacuümverpakking en bewaren in de koelkast. Als je hoe bewaard in een vriezer is de achteruitgang veel kleiner. Dan kun je uitgaan van nagenoeg geen achteruit gang.

Rinus

Ik gebruik voor de eerste keer (eindelijk) mijn iSpindels om de vergisting te volgen, dat werkt uitstekend, echter heb ik nog wat oude data die in de weg zit, zie foto.

Ik zou graag de data van voordat de vergisting gestart is willen verwijderen (dat rode vak).
Ik kan dit wel doen, maar dan moet ik elk meetpunt een voor een verwijderen, dat is monniken werk.

Weet iemand hoe je deze meetpunten gemakkelijker kan verwijderen?

Wildor

Maar Rinus,

Bierbrouwen is toch ook monnikenwerk?  >:D
Ik zou niet weten hoe meerdere metingen te verwijderen helaas.

Rinus

Citaat van: Wildor op 29-01-2022  15:27 uBierbrouwen is toch ook monnikenwerk?  >:D
Ik zou niet weten hoe meerdere metingen te verwijderen helaas.
Toen ik het schreef wist ik al daar komt reactie op ;D maar ik vind het een beter plan als monniken gewoon ook bier brouwen in plaats van achter de computer zitten  ;)
Ik heb al eerder van 2 dagen alles weg zitten klikken, maar dat is echt niet grappig want daar is Brewfather veel te traag voor.
Wellicht moet ik het er maar bij laten en later een export doen naar excel en dan is de experimentele fase zo weggehaald.


WJW

Ik gebruik een Float, geen iSpindel, maar ik kan bij elke nieuwe batch steeds de Float aan die batch koppelen. Ik stop via de Float account de metingen tussen twee brouwsels en voor de nieuwe batch gaat hij weer aan en zorg ik dat het in Brewfather gekoppeld wordt. Daarmee heb ik geen oude data daarbij staan.

Edwin brouwt

Ik weet dat er meerdere verzoeken zijn aan de ontwikkelaar om een soort "bulk edit" te doen, maar zover is het nog niet helaas.


Ik zou na elke batch altijd op ontkoppelen / verbinden klikken (onder apparaten) zodat metingen stoppen voordat je gaat bottelen en starten wanneer alles staat te vergisten.

Rinus

Citaat van: EdwinBrouwt op 30-01-2022  09:32 uIk weet dat er meerdere verzoeken zijn aan de ontwikkelaar om een soort "bulk edit" te doen, maar zover is het nog niet helaas.
Ik heb zojuist ook nog maar eens een verzoek gedaan. Ik zag overigens wel dat de laatste update van SEP21 is en dat er zo te zien niet veel voortgang in de ontwikkelingen te zien is.

Wildor

Vandaag is de nieuwe update uitgekomen v2.8.1.

2.8.1 - 30.01.2022
​⚡New Features
BJCP 2021 style guidelines
​​❕Changed
Added recipe name to header in batch notifications
Improved inventory stock icon and color, show amount on hover

Jan de Graaff

Citaat van: Wildor op 30-01-2022  11:40 uVandaag is de nieuwe update uitgekomen v2.8.1.

2.8.1 - 30.01.2022
​⚡New Features
BJCP 2021 style guidelines
​​❕Changed
Added recipe name to header in batch notifications
Improved inventory stock icon and color, show amount on hover
Ik zie dat de BJCP 2021 style guidelines zijn toegevoegd. In september zijn al de Norbrygg 2021 guidelines toegevoegd. Wanneer wordt nou eens de Nederlandse BKG stijlgids toegevoegd?? Lijkt mij dat er toch genoeg Nederlandse gebruikers zijn en het vrij eenvoudig om toe te voegen is..

Bram86

Citaat van: JanDeGraaff op 30-01-2022  11:51 uIk zie dat de BJCP 2021 style guidelines zijn toegevoegd. In september zijn al de Norbrygg 2021 guidelines toegevoegd. Wanneer wordt nou eens de Nederlandse BKG stijlgids toegevoegd?? Lijkt mij dat er toch genoeg Nederlandse gebruikers zijn en het vrij eenvoudig om toe te voegen is..

Ik heb de Nederlandse BKG stijlen in 1x handmatig toe kunnen voegen dmv een XML die hier gedeeld is

Jacques

Citaat van: Bram86 op 30-01-2022  14:55 uIk heb de Nederlandse BKG stijlen in 1x handmatig toe kunnen voegen dmv een XML die hier gedeeld is

Even de link naar het topic op dit forum
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=43163.0

En meteen ook in Brewfather gezet.
Ik ben zo vrij geweest om het door EdwinBrouwt beerXML-bestand aan dit bericht te koppelen. Voor updates van het bestand gedaan na het plaatsen van dit bericht moet je naar de website van Edwin gaan.

trebvuister

Citaat van: Rinus op 29-01-2022  14:49 uIk gebruik voor de eerste keer (eindelijk) mijn iSpindels om de vergisting te volgen, dat werkt uitstekend, echter heb ik nog wat oude data die in de weg zit, zie foto.

Ik zou graag de data van voordat de vergisting gestart is willen verwijderen (dat rode vak).
Ik kan dit wel doen, maar dan moet ik elk meetpunt een voor een verwijderen, dat is monniken werk.

Weet iemand hoe je deze meetpunten gemakkelijker kan verwijderen?
Op het "pennetje" klikken. Dan zie je volgens mij de lijst met metingen die je dan kan aanpassen/verwijderen

Rinus

Citaat van: trebvuister op 30-01-2022  21:27 uOp het "pennetje" klikken. Dan zie je volgens mij de lijst met metingen die je dan kan aanpassen/verwijderen
Klopt helemaal, maar het probleem is dat er 96 metingen per dag te verwijderen zijn wat ontzettend traag gaat.
Daarnaast moet ik bijna een week aan data verwijderen. Vandaar... monniken werk  ;)
Helaas kan je niet een aantal metingen selecteren en tegelijk verwijderen.
Workaround; De hoofdvergisting is bijna ten einde, dan ga ik exporteren en kan ik verder alles wissen.
Volgende keer moet ik beter opletten.

Jan de Graaff

Citaat van: Bram86 op 30-01-2022  14:55 uIk heb de Nederlandse BKG stijlen in 1x handmatig toe kunnen voegen dmv een XML die hier gedeeld is
Ja, ik ook, maar als je die ooit weer wil verwijderen moet je circa 70 stijlen verwijderen...
Daarom zou het goed zijn als die BKG in Brewfather erbij wordt gezet. Dat is destijds ook besproken in dat draadje (waarvan ik de link ook bijgevoegd had).
Waarom wel de Noorse en Britse stijlen toevoegen en bijhouden, maar niet de Nederlandse stijlgids toevoegen? Edwin heeft het toch best kant en klaar aangeleverd..

Edwin brouwt

Ik denk dat we allemaal even een bericht naar Thomas/Brewfather met dit verzoek moeten sturen. Hij reageert op al mijn berichten, behalve op die waar ik hem vraag wanneer hij de bkg  gegevens er in wil zetten...


hello@brewfather.app

:D

Luiaard

Nu voor het eerst Brewfather gebruikt tijdens het brouwen en nu in de vergisting met iSpindel. Hiervoor heb ik altijd BrouwHulp gebruikt.
Werkt echt fantastisch. Heel fijn om recept en batch (metingen) te kunnen zien in een overzicht.
Het enige wat ik zelf een beetje mis is een maatstaaf in centimeters tot de rand voor volumes (zoals in BrouwHulp). Ik heb er nu een tabelletje voor gemaakt maar zou mooi zijn als zoiets in de brouwplanning zichtbaar is.

Spyro

Iemand een idee hoe je 2 soorten brouwwater (kraanwater uit eigen regio en gedemineraliseerd water) kan gebruiken in Brewfather? Ik zie "voorlopig" geen mogelijkheid om er 2 aan te vinken in verschillende verhouding zoals bij bvb BrouwHulp wel kan, ben wel splinternieuw in Brewfather....  :engel:

Pimmels

Citaat van: Spyro op 04-04-2022  20:12 uIemand een idee hoe je 2 soorten brouwwater (kraanwater uit eigen regio en gedemineraliseerd water) kan gebruiken in Brewfather? Ik zie "voorlopig" geen mogelijkheid om er 2 aan te vinken in verschillende verhouding zoals bij bvb BrouwHulp wel kan, ben wel splinternieuw in Brewfather....  :engel:
Dat kan nog niet in Brewfather, het staat volgens mij wel al op de 'wishlist'.

Jacques

#brewfather
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Spyro

Citaat van: Pimmels op 04-04-2022  21:11 uDat kan nog niet in Brewfather, het staat volgens mij wel al op de 'wishlist'.
Ik hoop het echt, want het zou een hele verbetering zijn....  :duimop:

GvB84

Citaat van: Spyro op 04-04-2022  20:12 uIemand een idee hoe je 2 soorten brouwwater (kraanwater uit eigen regio en gedemineraliseerd water) kan gebruiken in Brewfather? Ik zie "voorlopig" geen mogelijkheid om er 2 aan te vinken in verschillende verhouding zoals bij bvb BrouwHulp wel kan, ben wel splinternieuw in Brewfather....  :engel:

Dat kan zeker.
onder het kopje 'water'op "calc' klikken.
Als bron neem je dan je kraanwater.
onder het kopje 'verdunning' selecteer je dan demi-water. Vervolgens kun je dan het percentage waterverdunning invullen.
Succes!

Pimmels

Citaat van: GvB84 op 05-04-2022  12:25 uDat kan zeker.
onder het kopje 'water'op "calc' klikken.
Als bron neem je dan je kraanwater.
onder het kopje 'verdunning' selecteer je dan demi-water. Vervolgens kun je dan het percentage waterverdunning invullen.
Succes!
Dank je dat wist ik ook nog niet!😂 :brouwen:

DenMaarten

Heeft iemand een idee waar de geadviseerde hoeveelheid CO2 en waterprofielen per bierstijl waar Brewfather mee rekent verstopt zitten binnen het programma om te kunnen bewerken? Volgens mij zitten ze niet in de bierstijlen maar ook niet onder de waterprofielen.

tsien_bier

Je vindt ze onder gereedschappen->Carbonisatie.

henkie

Kan iemand mij vertellen waar deze getallen voor staan?

brewfather.jpg

Spyro

Citaat van: henkie op 19-05-2022  16:37 uKan iemand mij vertellen waar deze getallen voor staan?
Dat is de pitching rate van je gist, als je normaal 1 gram per liter moet toevoegen dan moet je voor een Ale slechts 0,75 gram per liter gebruiken, beetje under pitchen dus om een fruitiger bier te verkrijgen, voor een lager is dat dus x 1,5 of 2 afhankelijk van je wortsterkte....

Jacques

Citaat van: henkie op 19-05-2022  16:37 uKan iemand mij vertellen waar deze getallen voor staan?

brewfather.jpg

Ze zijn overgenomen van Brewer's Friend.

De hoeveelheden zijn extreem hoog. Als je de factor 0,35 gebruikt voor bovengist en 0,75 voor ondergist zit je goed. Dit geldt zeker als je niet de gist dumpt na 2 à 3 dagen. Iets wat de meeste hobbybrouwers niet doen.

andrevanderniet

Heb brewfather gedownload en gebruikt. Direct de betaalde versie. Diverse andere software draait niet op IOS, deze wel. Zowel op telefoon als de webversie. Heb nu gewerkt met eerste recept, ziet er goed uit.

lexkato

hallo allen,

ik heb een vraagje over de gearchiveerde badges.
aangezien wij brewfather ook voor de belasting willen gebruiken zou ik graag snel het start en eind SG in Plato willen zien.
Dus niet wat het in het recept staat maar de werkelijke gegevens.
kan iemand mij hierbij helpen?

ik heb ook al geprobeerd een notitie toe te voegen maar die kan ik daarna nergens meer terug vinden :weetniet:

alvast bedankt voor jullie hulp

Edwin brouwt

Hallo Lex,

Je kunt toch voor het programma onder instelling als eenheden in Plato zetten?
Dan zie je bij je recept de gemeten waardes staan zoals in het bijgevoegde plaatje. Of bedoel je iets anders?


Screenshot_20220923-214255_Chrome.jpg

lexkato

Bedankt voor je antwoord Edwin,

Dit is wel wat ik bedoel alleen zitten wij nog vast in SG eenheden tijdens het brouwen en praten we nog niet in Plato.
Ik had dus gehoopt dat dit ook zichtbaar zou zijn in beide waardes.

Weet jij toevallig ook waar je gemaakte notities blijven die je via het potloodje bovenin kunt invoeren?

Edwin brouwt

Klopt dat die verzameling van waardes maar 1 eenheid weergeeft. Wel kun je het zo instellen dat boven in alle 2 de eenheden worden getoond zoals in de 1e afbeelding.

En je aantekeningen zie je toch gewoon tussen je brouwlog staan? (Zie 2e afb)

Screenshot_20220925-174136_Chrome.jpg


Screenshot_20220925-174241_Chrome.jpg 

lexkato

Ik heb de waardes inderdaad op dubbel weergeven gezet.
Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat als een badge gereed is of gearchiveerd zie je bovenaan wel de waardes staan maar dit zijn de waardes van het badge-recept en niet de werkelijk gemeten waardes tijdens het brouwen.(zie afbeelding)

De gemeten waardes staan er wel onder, maar die zijn weer in SG en niet dubbel weergegeven.

Misschien toch maar gaan leren werken met Plato ;)

Mijn notities heb ik wel gevonden, dus daar kan ik wel wat mee om de gemeten Plato waardes te noteren.

Bedankt voor je hulp!
2022-09-26 (2).jpg

edensan

Citaat van: Edwin brouwt op 21-08-2018  21:55 uHet draait op elk apparaat waar een browser op staat. Dus je maakt je recept met je linux machine en tijdens de brouwdag hou je alles bij met je smartphone (bijvoorbeeld he).

Ben je commercieel betrokken?

biking rebel

Citaat van: edensan op 19-11-2022  16:15 uBen je commercieel betrokken?

Wat een bijzondere vraag..
Brewfather gebruik je via een webbrowser of via de iOS of Android app. Oftewel op allerlei apparaten te gebruiken.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 19-11-2022  16:41 uBrewfather gebruik je via een webbrowser of via de iOS of Android app. Oftewel op allerlei apparaten te gebruiken.

Inderdaad. Brewfather kun je onafhankelijk van je besturingssysteem gebruiken. Je hebt altijd overal je recepten bij de hand.

Edwin brouwt

Citaat van: edensan op 19-11-2022  16:15 uBen je commercieel betrokken?
Ha, nee, zeker niet!
Ik heb wel (gratis) de volledige Nederlandse vertaling gedaan.

Captain Hatteras

Hoi Hoi,

Bepalen jullie SG voor spoelen via Brewfather? Kan alleen SG voor koken vinden. Elke keer als ik spoel kom ik onder mijn doel SG te zitten. Kan zelf nergens vinden welk SG ik moet halen aan het eind van mijn maischstap.

biking rebel

Citaat van: Captain Hatteras op 22-11-2022  17:18 uHoi Hoi,

Bepalen jullie SG voor spoelen via Brewfather? Kan alleen SG voor koken vinden. Elke keer als ik spoel kom ik onder mijn doel SG te zitten. Kan zelf nergens vinden welk SG ik moet halen aan het eind van mijn maischstap.

Die waarde is aangeduid met: SG voor koken

Micha

Citaat van: Captain Hatteras op 22-11-2022  17:18 uHoi Hoi,

Bepalen jullie SG voor spoelen via Brewfather? Kan alleen SG voor koken vinden. Elke keer als ik spoel kom ik onder mijn doel SG te zitten. Kan zelf nergens vinden welk SG ik moet halen aan het eind van mijn maischstap.

Voor spoelen staat er niet bij geloof ik,of ik ben ook niet goed in zoeken.

In feite maakt het niet zoveel uit. Je kunt meten wat de waarde is voor je gaat spoelen en je stopt gewoon als je de waarde voor koken in brewfather hebt bereikt. Je hebt dan hooguit teveel of te weinig bier.
Door de gemeten hoeveelheid wort weer te loggen in brewfather kan hij je rendement van je installatie uitrekenen (en volgens mij ook aanpassen?)

Op basis daarvan kun je je werkwijze aanpassen. Iets fijner schroten of langzamer spoelen etc.
Zo kun je vanzelf naar een min of meer stabiel rendement toe werken en voorspelbaar worden.

Jan de Graaff

Het staat bij "Brouwen' als je je recept uiteindelijk gaat brouwen.
Links het berekende SG voor koken, rechts kun je het werkelijke, gemeten SG ingeven.
Daarmee kan Brewfather uiteindelijk jouw rendement uitrekenen, die je weer kunt hergebruiken in het profiel van jouw apparatuur. Daarmee krijg je dan na verloop van tijd betere voorspellingen voor wat betreft je rendement en uiteindelijk ABV.

Screenshot 2022-11-22 at 22.58.39.png

Ik zie nu dat ik nou net een screenshot gemaakt heb van een batch waar e.e.a. fout ging   ??? 

Micha

In feite dus twee manieren om het op te lossen:

Of accepteren dat de hoeveelheid bier afwijkt, of accepteren dat je sg afwijkt.  smile

Binnen een paar keer brouwen kun je al in de buurt zitten van een goede schatting, dus maak er vooral geen groot probleem van.

Broewerke

Citaat van: Captain Hatteras op 22-11-2022  17:18 uHoi Hoi,

Bepalen jullie SG voor spoelen via Brewfather? Kan alleen SG voor koken vinden. Elke keer als ik spoel kom ik onder mijn doel SG te zitten. Kan zelf nergens vinden welk SG ik moet halen aan het eind van mijn maischstap.
Waarom krampachtig vasthouden aan getallen in Brewfather of soortgelijk programma.
Ik zie dit allemaal als richtlijn.
Ingrediënten als richtlijn, maischschema goed gevolgd. Redelijk eindresultaat in gistvat. Meer volg ik niet. Ook als sg paar punten afwijkt of een paar liter minder.
Ik zie het net als richtlijn en de enige afwijking die ik niet wil is slechter bier. Gelukkig valt dat wel mee😀😉

Jan de Graaff

Citaat van: Broewerke op 23-11-2022  11:22 uIk zie het net als richtlijn en de enige afwijking die ik niet wil is slechter bier.
Ik zie het net zo.

Ik gebruik de gegevens wel om getallen zoals mijn rendement beter gereflecteerd in Brewfather te krijgen. Toen ik dat eenmaal goed ingevoerd heb gekregen, kon ik ook mijn recepten accurater maken en dat kan weer vergistbare ingrediënten schelen. En vervolgens liggen ook de brouwresultaten dichter bij de voorspelling.

Het is hiervoor dus wel zaak om veel te meten en bij te werken in Brewfather om het preciezer te krijgen.

Micha

Enige tijd geleden ging ik werken met andere pannen en filters. Mijn eerste biertjes weken nogal af vanwege een onverwacht hoger rendement. In dat geval is het goed om het systeem te 'tunen' door te meten en je brouwsoftware op de hoogte te brengen.
Eenmaal ingesteld kijk ik ook niet op een puntje naar links of rechts, maar teveel afwijking geeft onbalans in je bier. Een recept is immers afgesteld op een bepaalde verhouding.
Ik vind het wel fijn om voorspelbaarheid te hebben op hoeveelheden bier en benodigd spoelwater.



Martijn0172

Volgens mij heeft brewfather niet de mogelijkheid om te werken met een dubbele maisch? Of zie ik wat over het hoofd? Heeft iemand toevallig een work arround met het toevoegen van extra metingen/parameters om dit toch goed te kunnen registreren?

Edwin brouwt

Citaat van: Martijn0172 op 04-12-2022  11:19 uVolgens mij heeft brewfather niet de mogelijkheid om te werken met een dubbele maisch? Of zie ik wat over het hoofd? Heeft iemand toevallig een work arround met het toevoegen van extra metingen/parameters om dit toch goed te kunnen registreren?
Standaard nog niet, volgens mij. Maar hier staat een draadje waar er overlegd wordt (ook door de maker van BF,  Thomas):

https://gitlab.com/warpkode/public/brewfather/-/issues/66

Martijn0172

Dank voor de link! Zou mooi zijn als het eens als mogelijkheid wordt ingebouwd! Van het weekend maar eens praktiseren hoe het in ieder geval geadministreerd kan worden in brewfather

Arthur B

Ik zet het er gewoon in als 1 grote mash. Voor de berekeningen (water, IBU, etc.) maakt het allemaal niet uit voor zover ik heb gezien...

Kapau

Citaat van: Arthur B op 05-12-2022  18:48 uIk zet het er gewoon in als 1 grote mash. Voor de berekeningen (water, IBU, etc.) maakt het allemaal niet uit voor zover ik heb gezien...

Inderdaad. Zelf gooi ik wel altijd de eerste maischronde zo vol mogelijk, dus bij 14 kg graan waarbij er max 8 kg in mijn mand kan gaat er de eerste ronde 8 kg in en de tweede 6 kg. Merk dat het de tweede ronde allemaal wat stroever gaat.
Spoelwater verdeel ik over de twee rondes.

hb-lot

Ik heb zojuist een flesje opengetrokken van mijn eerste kloon bier, wat ook het eerste bier is waarbij ik software heb gebruikt.

Het bier is de Rochefort 8 uit Verander water in bier.

Maar nu de vraag. In het recept staat een begin SG van 1.078. Mijn berekend (suikergift na hoofdvergisting) begin SG is 1.069 (Brewfather, inc. bottelsuiker) of 1.071 (Sheet Jacques, exc. bottelsuiker).

Nu kan ik dat (denk ik) invoeren door in het recept veel hogere rendementen op te geven dan ik haal. (78 ipv 68). Maar dat voelt als een lelijke hack. Hoe doen anderen dit?

Mijn einde was overigens 9.0 brix, dus 6.8-7.6% terwijl het recept 8.0 zegt, met zoals hierboven gecorrigeerd rendement BrewFather 8.5 en BrewKing met 1.078 begin 9.0%.

Wie snapt het nog?

Snelbier

Citaat van: hb-lot op 06-12-2022  22:21 u... In het recept staat een begin SG van 1.078. Mijn berekend (suikergift na hoofdvergisting) begin SG is 1.069 (Brewfather, inc. bottelsuiker) of 1.071 (Sheet Jacques, exc. bottelsuiker).
Nu kan ik dat (denk ik) invoeren door in het recept veel hogere rendementen op te geven dan ik haal. (78 ipv 68). Maar dat voelt als een lelijke hack. Hoe doen anderen dit?

Mijn einde was overigens 9.0 brix, dus 6.8-7.6% terwijl het recept 8.0 zegt, met zoals hierboven gecorrigeerd rendement BrewFather 8.5 en BrewKing met 1.078 begin 9.0%.

Eind-SG zitten altijd afwijkingen in, verschillend per software. Software doet aannames op grond van historische data, 'modellen', etc.  Komt meestal aardig in de richting, maar is nooit exact en verschilt per software.

Suikergift in recept zetten als 'suiker na hoofdgisting' of bij bottelen? Kan je aangeven in Brewfather.
Een stukje lager zie je nu bij brouwdata een nieuw 'totaal SG', het berekend theoretisch SG-start.
SG na koken (Begin-SG) verandert niet, dat moet je werkelijk behaalde SG zijn.
Eventueel BZR zo aanpassen dat je gemeten SG gelijk is aan berekend SG na koken, en alles klopt?  :weetniet:
Géén kunstgrepen nodig.  Data op de juiste manier inbrengen, geeft ook beter inzicht in je brouwproces.
======================
Kristalsuiker is beter vergistbaar dan mout-suikers, dus zal met zelfde Begin-SG een lager SG-end geven en meer alcohol.  Brewfather verrekent dat, mits correct ingebracht.
Kristalsuiker 'corrigeren' door BZR te verstellen zou echt een 'vuile hack' zijn, recept klopt gewoon niet meer.
Succes, Snelbier

Toevoeging: Zie net dat je in Brewfather BZR niet kan wijzigen voor lopend recept?
  Zou niet handig zijn.  Zal vast ergens een knopje voor zitten??
  Knopje gevonden; beetje rechts-bovenin 'Schaal-recept'..  Kan je ook BZR verstellen.

Hopfenfox

Anders gezegd, je hebt een lager rendement behaald dan waar het recept vanuit ging en dat in de software niet ingegeven. Dan haal je inderdaad een lager begin SG en ABV dan bedoeld. Niet erg, volgende keer je rendement anders invoeren en dan kom je er dichtbij. Nog niet precies? Weer kijken wat je rendement was na brouwen en dat bij volgende brouwsel ingeven in het recept. In Brewfather wordt het BZR berekend als je je SG ingeeft en het aantal liters in gistvat. Die kunstmatig ophogen om je cijfers te halen ziet er goed uit, maar je bier wordt er niet anders van. Leer je ketel kennen en vul de juiste BZR vooraf  in. Bij mij 75% voor lichte bieren, 70% voor gemiddelde bieren en 65% voor zware bieren. Na een vijftal brouwsels was ik daar achter.

hb-lot

Citaat van: Snelbier op 07-12-2022  09:02 uSuikergift in recept zetten als 'suiker na hoofdgisting' of bij bottelen? Kan je aangeven in Brewfather.
Een stukje lager zie je nu bij brouwdata een nieuw 'totaal SG', het berekend theoretisch SG-start.
Dit had ik gedaan, dat bedoelde ik met: "Mijn berekend (suikergift na hoofdvergisting) begin SG is 1.069 (Brewfather, inc. bottelsuiker)"

Maar dit is dus 2 punten lager dan Jacques berekend, en 9 punten lager dan in het oorspronkelijke recept, terwijl hier (volgens BrewFather) ook nog eens de bottelsuiker in is meegenomen en bij die andere twee niet.

Citaat van: Snelbier op 07-12-2022  09:02 uEventueel BZR zo aanpassen dat je gemeten SG gelijk is aan berekend SG na koken, en alles klopt?
Dat is in de batch, en is gedaan.

Mijn vraag is hoe deze recepten in te voeren. Als ik het goed begrijp kan namelijk de software dan het recept goed "schalen" voor mijn batch zodat ik volgende keer ook rond die 1.078 ga uitkomen. BZR in recept aanpassen voelt verkeerd omdat daar wel mijn brouwinstallatie staat. Anders had daar een enkel invoer veld voor BZR volstaan.

Citaat van: Snelbier op 07-12-2022  09:02 uKristalsuiker is beter vergistbaar dan mout-suikers, dus zal met zelfde Begin-SG een lager SG-end geven en meer alcohol.  Brewfather verrekent dat, mits correct ingebracht.
Dat weet ik. Gaf alleen aan dat wat BrewFather berekend op basis van het oorspronkelijke recept niet overeenkomt met wat de auteur aangeeft. Voor mij overigens geen issue, ik ben (voorlopig nog) blij dat er bier uitkomt. Wil dat uiteraard wel veranderen, en probeer juist daarvoor de software te doorgronden, en hier is me dus niet helemaal duidelijk hoe ik die recepten goed kan overnemen zodat BrewFather ze vervolgens correct schaalt voor mijn situatie/installatie.

Citaat van: Hopfenfox op 07-12-2022  09:24 uAnders gezegd, je hebt een lager rendement behaald dan waar het recept vanuit ging en dat in de software niet ingegeven
Exact, maar hoe neem ik dat recept in BrewFather over? Of toch inderdaad spelen met BZR in recept zelf totdat de waardes er goed uitkomen en dan in de batch verlagen naar werkelijk verwacht? (Dat voelt dus als een hack)

Snelbier

Citaat van: hb-lot op 07-12-2022  09:29 uExact, maar hoe neem ik dat recept in BrewFather over? Of toch inderdaad spelen met BZR in recept zelf totdat de waardes er goed uitkomen en dan in de batch verlagen naar werkelijk verwacht? (Dat voelt dus als een hack)
Dat lijkt me dus de juiste weg..
Doe ik zelf ook zo als tijdens brouwen mijn data (BZR, SG, volume, etc) afwijken van recept..
Net zo lang bijstellen tot het klopt met mijn gemeten brouwsel..
Maar dan ook alles invullen.  Extra (spoel-)water, suiker, etc..
Door het zo te doen zie je meteen waar je brouwsel afwijkt van originele recept.
Geeft weer inzicht van je brouw-installatie. Na meer ervaring hoef je steeds minder bij te stellen.
Proost, Snelbier

Toevoeging: door het zo te doen is het geen 'hack', eerder een feature..
Je past het recept aan op je brouwsel (of installatie), op de realiteit.
Lijkt me de enige manier om een willekeurig recept te 'schalen' naar andere installatie.

Hopfenfox

Citaat van: hb-lot op 07-12-2022  09:29 uExact, maar hoe neem ik dat recept in BrewFather over? Of toch inderdaad spelen met BZR in recept zelf totdat de waardes er goed uitkomen en dan in de batch verlagen naar werkelijk verwacht? (Dat voelt dus als een hack)

Nee, je moet je BZR ingeven in het profiel van je brouwinstallatie. Je gemeten begin SG en liters in gistvat zijn een vaststaand gegeven en die bepalen achteraf je BZR voor dat brouwsel. Dat gemeten BZR kun je bij je volgende brouwsel ingeven in je installatieprofiel in Brewfather. Het recept schaalt dan naar meer mouten om de bedoelde SG te halen. Als het goed is haal je bij dat brouwsel dan je SG en liters en zit je goed.

Snelbier

Citaat van: Hopfenfox op 07-12-2022  10:06 uNee, je moet je BZR ingeven in het profiel van je brouwinstallatie. Je gemeten begin SG en liters in gistvat zijn een vaststaand gegeven en die bepalen achteraf je BZR voor dat brouwsel. Dat gemeten BZR kun je bij je volgende brouwsel ingeven in je installatieprofiel in Brewfather. Het recept schaalt dan naar meer mouten om de bedoelde SG te halen. Als het goed is haal je bij dat brouwsel dan je SG en liters en zit je goed.
Klopt, maar er zijn meer mogelijkheden..
Bij nieuw recept pakt Brewfather inderdaad het BZR uit je installatie-profiel.
Als je een recept inbrengt met afwijkend BZR kan je het knopje 'schalen' gebruiken en recept wordt direct aangepast op jouw installatie (door mouten of volumes te wijzigen).
Dat kan je ook tijdens 'lopend' recept doen (als je metingen afwijken van recept) zodat het recept toont wat werkelijk is gedaan..
Als blijkt dat je vaker BZR, kookverlies, of wat dan ook moet aanpassen dan kan je dat vastzetten in je installatie-profiel, dat daarmee steeds nauwkeuriger wordt.
Groet, Snelbier.

Sigurd

Ik raak door Brwfather in verwarring als het gaat om de hoeveelheid toe te voegen calciumchloride. Ik gebruik de vloeibare variant met 33% oplossing. Dit heb ik ook keurig in Brewfather aangegeven. Ook in mijn voorraad heb ik de vloeibare 33% oplossing staan. Vanuit de automatische berekening wordt echter steevast in grammen toe te voegen Calciumchloride gerapporteerd. Wanneer ik zaken van de voorraad afhaal, dan kan dit niet omdat Brewfather geen grammen van ML kan afhalen.

Hier de screenshots:

Instellingen water.jpeg

Berkende hoeveelheden auto.jpeg 

Voorraad.jpeg


Wat ik in dit geval heb gedaan is het aantal grammen afgewogen van de 33% oplossing. Ik heb dus daadwerkelijk 11,7 gram aan vloeibare calciumchloride aan mijn maischwater toegevoegd. Ik hoop maar dat deze waarden kloppen. Wie weet raad?


WJW

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb hetzelfde probleem en ik doe het ook op die manier, maar zonder te weten of dat ook echt klopt. Het leek me wel het meest logisch.

Hopfenfox

Brewfather maakt die berekening voor je. Door aan te geven dat je 33% oplossing gebruikt, geeft Brewfather aan hoeveel gram je moet afwegen. Ik druppel de CaCl2 dan ook gewoon op het weegschaaltje, veel beter te meten dan halve ml.

Eric v B

Citaat van: WJW op 12-03-2023  10:38 uHier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb hetzelfde probleem en ik doe het ook op die manier, maar zonder te weten of dat ook echt klopt. Het leek me wel het meest logisch.
Dat is dan volgens mij een bug  in Brewfather. Ik heb dat namelijk ook. Ik ga dan altijd naar het recept van de batch en pas het daar aan naar ml. Dan wordt het in ieder geval van de voorraad afgeboekt.

Edwin brouwt

Het is precies wat Hopgenfox zegt: je weegt de vloeistof. 

In mijn laatste batch moest ik 0,37 gram toevoegen. Dat gaat prima met mijn weegschaaltje. Ik zou niet weten hoe ik dat in ml zou moeten doen  ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dat verloopt in het voorraadbeheer: ik heb alleen mijn mout en hop daarin staan.

Sigurd

Bedankt allen! Ik heb dus gelukkig de juiste hoeveelheid toegevoegd! Als beginende brouwer vind ik het fijn als in de software duidelijk is hoe waarden tot stand zijn gekomen.

Ik heb een mail gestuurd naar Brewfather en direct antwoord gekregen. De oplossing volgens Brewfather is om de voorraad Calcium Chloride niet in mL maar in grammen te registreren. Dat kan natuurlijk, maar ik vind het wel jammer dat de software dit niet gewoon twee kanten op doet. Brewfather rekent zelf het aantal grammen op basis van de % oplossing uit. Waarom dan niet voor de voorraad even terugreken naar mL, of nog beter: zowel de hoeveelheid mL als het aantal gram aangeven.


Eric v B

Citaat van: Edwin brouwt op 13-03-2023  09:03 uHet is precies wat Hopgenfox zegt: je weegt de vloeistof.

In mijn laatste batch moest ik 0,37 gram toevoegen. Dat gaat prima met mijn weegschaaltje. Ik zou niet weten hoe ik dat in ml zou moeten doen  ;)


Wat dacht je van een pipetje?

Edwin brouwt

Citaat van: Eric v B op 13-03-2023  12:33 uWat dacht je van een pipetje?
Ik heb pipetjes van 1ml maar om daar 0,37 mee af te meten vind ik wel een uitdaging.
Mijn weegschaaltje doet dat veel beter.

Spyro

Citaat van: Edwin brouwt op 13-03-2023  17:05 uIk heb pipetjes van 1 ml maar om daar 0,37 mee af te meten vind ik wel een uitdaging.
Mijn weegschaaltje doet dat veel beter.
Ik meet het wel af met een pipetje omdat BrouwHulp (in mijn geval) in ml. rekent, op een paar druppels zal het niet komen denk ik dan, er is nog altijd wat speling tussen 5,2 en 5,4 pH, dus dat zal meer zijn dan bijvoorbeeld een paar druppeltjes denk ik...  :brouwen:

Edwin brouwt

Citaat van: Spyro op 13-03-2023  18:18 uIk meet het wel af met een pipetje omdat BrouwHulp (in mijn geval) in ml. rekent, op een paar druppels zal het niet komen denk ik dan, er is nog altijd wat speling tussen 5,2 en 5,4 pH, dus dat zal meer zijn dan bijvoorbeeld een paar druppeltjes denk ik...  :brouwen:
Het gaat in dit geval niet om melkzuur voor de pH (dat meet ik ook af met een pipet), maar om  de 33% calcium chloride oplossing.
Volgens mij wil je daar redelijk exact mee zijn?

Spyro

Citaat van: Edwin brouwt op 13-03-2023  21:59 uHet gaat in dit geval niet om melkzuur voor de pH (dat meet ik ook af met een pipet), maar om  de 33% calcium chloride oplossing.
Volgens mij wil je daar redelijk exact mee zijn?
Ah, inderdaad, overgelezen, sorry... :proost:

Eric v B

Citaat van: Edwin brouwt op 13-03-2023  17:05 uIk heb pipetjes van 1ml maar om daar 0,37 mee af te meten vind ik wel een uitdaging.
Mijn weegschaaltje doet dat veel beter.
Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap.... Iets minder dan een half pipetje toevoegen.

middelaersch

Citaat van: Edwin brouwt op 13-03-2023  17:05 uIk heb pipetjes van 1 ml maar om daar 0,37 mee af te meten vind ik wel een uitdaging.
Mijn weegschaaltje doet dat veel beter.

Ik begrijp niet goed hoe je aan zulke kleine hoeveelheden komt. Maak je hele kleine brouwsels of zo?

Voor een brouwsel van 20 liter gebruik ik toch al snel tussen de 5 en 10 ml CaCl2 oplossing, en dan zit ik rond de 70 ppm, waar over het algemeen wordt geadviseerd om tussen de 50 en 150 ppm te zitten. M.a.w. ik gebruik vrij weinig.

Afmeten doe ik dan met zo'n medicijnen spuitje. Maar minder dan 1 ml afmeten gaat daarmee niet, althans niet met die spuitjes van 10 ml die ik gebruik.

Edwin brouwt

Citaat van: middelaersch op 14-03-2023  17:37 uIk begrijp niet goed hoe je aan zulke kleine hoeveelheden komt. Maak je hele kleine brouwsels of zo?

Voor een brouwsel van 20 liter gebruik ik toch al snel tussen de 5 en 10 ml CaCl2 oplossing, en dan zit ik rond de 70 ppm, waar over het algemeen wordt geadviseerd om tussen de 50 en 150 ppm te zitten. M.a.w. ik gebruik vrij weinig.

Afmeten doe ik dan met zo'n medicijnen spuitje. Maar minder dan 1 ml afmeten gaat daarmee niet, althans niet met die spuitjes van 10 ml die ik gebruik.
Ik maak brouwsels van tussen de 8 en 18 liter. Maar ik denk dat we vooral goed water hebben in Amsterdam? Bij mij gaat het altijd om kleine hoeveelheden.

Screenshot_20230314_184004_Chrome~2.jpg

middelaersch

Ik zie het al, je haalt de Ca uit het calcium sulfaat. Die kleine hoeveelheid calcium chloride heeft nauwelijks invloed op je uiteindelijke waterprofiel, en kun je net zo goed weglaten.

hansHalberstadt

Citaat van: Sigurd op 12-03-2023  09:44 uIk raak door Brwfather in verwarring als het gaat om de hoeveelheid toe te voegen calciumchloride. Ik gebruik de vloeibare variant met 33% oplossing. Dit heb ik ook keurig in Brewfather aangegeven. Ook in mijn voorraad heb ik de vloeibare 33% oplossing staan. Vanuit de automatische berekening wordt echter steevast in grammen toe te voegen Calciumchloride gerapporteerd. Wanneer ik zaken van de voorraad afhaal, dan kan dit niet omdat Brewfather geen grammen van ML kan afhalen.

Je kunt simpel nagaan of het programma het goed doet. Voer eerst pure calcium chloride in en laat het programma bij een gegeven recept uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Vervolgens voer je bv 10% oplossing in (= 10 g per 100 g oplossing= massa% want dat is wat 10% oplossing normaal gesproken is). Dan zou je dus simpelweg 10 x zoveel in grammen moeten toevoegen als het goed wordt uitgerekend.

Sigurd

Citaat van: hansHalberstadt op 15-03-2023  07:36 uJe kunt simpel nagaan of het programma het goed doet. Voer eerst pure calcium chloride in en laat het programma bij een gegeven recept uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Vervolgens voer je bv 10% oplossing in (= 10 g per 100 g oplossing= massa% want dat is wat 10% oplossing normaal gesproken is). Dan zou je dus simpelweg 10 x zoveel in grammen moeten toevoegen als het goed wordt uitgerekend.

Goed idee, zelf niet aan gedacht. Waardes zijn verkregen met de auto functie:

Vloeibaar 33%:
vloeibaar 33%.jpeg

Vloeibaar 10%
Vloeibaar 10%.jpeg

Gedroogd vlokken:
Gedroogd vlokken.jpeg

Vochtvrij:
vochtvrij.jpeg

Arthur B

Citaat van: Eric v B op 14-03-2023  12:23 uBierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap.... Iets minder dan een half pipetje toevoegen.

Dat is precies mijn methode. 😉

Ik heb een 1 ml en 3 ml pipet (uit mijn whisky kast). Top gereedschap.

Kapau

Weet iemand of het mogelijk is in Brewfather de beoogde Pre-sparge SG te laten weergeven? Ik kwam deze tegen: https://gitlab.com/warpkode/public/brewfather/-/issues/307 maar zie dit bij experimental features nergens terug.

Edwin brouwt

Dat zit er tegenwoordig gewoon in. Wanneer je aan het brouwen bent,zie je dat hij alle andere waardes. Zie het plaatje.
Sg voor koken

Screenshot_20230713_183258_Chrome.jpg

henkie

Ik denk dat er bedoeld wordt : Na maischen dus voor het spoelen.

Jan de Graaff

Citaat van: Kapau op 13-07-2023  16:07 uWeet iemand of het mogelijk is in Brewfather de beoogde Pre-sparge SG te laten weergeven?
Dan zou ik opteren voor de jodiumtest.
Dit gaat erom om te kijken of je het beoogde SG gehaald hebt zodat je weet of je alle zetmeel al omgezet hebt of dat je nog even langer moet doormaischen.
Als je dit echt wil weten is er niks beters of nauwkeuriger hiervoor dan de jodiumtest.

Kapau

Citaat van: Jan de Graaff op 13-07-2023  20:59 uDan zou ik opteren voor de jodiumtest.
Dit gaat erom om te kijken of je het beoogde SG gehaald hebt zodat je weet of je alle zetmeel al omgezet hebt of dat je nog even langer moet doormaischen.
Als je dit echt wil weten is er niks beters of nauwkeuriger hiervoor dan de jodiumtest.

Dat zijn toch twee compleet verschillende dingen? Ik merk de laatste tijd dat, afhankelijk van hoe fijn ik schroot, ik te hoog of te laag uit kom qua SG voor het koken. Ik wil graag compenseren met meer of minder spoelwater in dat geval. Vandaar dat ik me afvroeg of deze optie ergens in brewfather was aangetroffen, inderdaad SG voor het spoelen.

MartijnK

Citaat van: Kapau op 13-07-2023  21:45 uDat zijn toch twee compleet verschillende dingen? Ik merk de laatste tijd dat, afhankelijk van hoe fijn ik schroot, ik te hoog of te laag uit kom qua SG voor het koken. Ik wil graag compenseren met meer of minder spoelwater in dat geval. Vandaar dat ik me afvroeg of deze optie ergens in brewfather was aangetroffen, inderdaad SG voor het spoelen.

Daarvoor gebruik ik na het spoelen de  functie die je kunt vinden onder "Gereedschappen > Dichtheid correctie / kookverlies" (Engels: "Tools > Gravity Correction / Boil Off")

Zo kun je op basis van je SG en volume bereken of je meer volume moet spoelen (of juist meer moet verdampen)

Dat volume wat je extra moet spoelen is wel een minimum, want bij het spoelen neem je weer extra suikers mee. Dat rendementverschil tussen wel en niet spoelen is bij mij 75% vs 80%. Die laatste 5% komt dus pas mee tijdens het spoelen.

Ik heb nog niet de Brouw batch functie van brewfather gebruikt, maar ik zou verwachten dat je daar je waardes kan invullen en dat ie dan een correctie geeft. Dat zou mooi zijn.

Let op dat je vervolgens de hoeveelheid ingrediënten die je bij de kook toevoegd opnieuw moet berekenen, omdat het totale volume anders is.

Jan de Graaff

Citaat van: Kapau op 13-07-2023  21:45 uDat zijn toch twee compleet verschillende dingen?
Nee, dat zijn het niet volgens het "Feature Request" (FR):
Citaat van: link=It would be grate to be able to check the SF before sparge, so, if the SG is way too low, you can mash longer to get the appropriate SG before sparge.
Dit FR vraagt duidelijk om deze functionaliteit om te kijken of de zetmeel omzetting geslaagd is.

Voor jouw doeleinde:
Citaat van: Kapau op 13-07-2023  21:45 uIk merk de laatste tijd dat, afhankelijk van hoe fijn ik schroot, ik te hoog of te laag uit kom qua SG voor het koken. Ik wil graag compenseren met meer of minder spoelwater in dat geval.
is de SG voor koken zoals Edwin Brouwt die aangaf voldoende. Gewoon langer koken en de eerste hopgift uitstellen (dus niet langer doorkoken, maar meer "voorkoken") als het SG te laag is. Nog even wat extra spoelen als het SG te hoog is.

Je wilt niet minder spoelen omdat er dan suikers in het bostel achter kunnen blijven. Dan is het beter om het teveel vocht weg te koken. Die suikers komen er achteraf namelijk nooit meer in terug maar van teveel water kun je wel afkomen.

Overigens heeft Thomas Gangsøy 4 jaar geleden geantwoord dat het een experimentele feature was. Wellicht dat die er inmiddels weer uitgehaald is? Misschien omdat het toch niet werkte? Kan van alles zijn..

Kapau

Citaat van: MartijnK op 13-07-2023  22:41 uDaarvoor gebruik ik na het spoelen de  functie die je kunt vinden onder "Gereedschappen > Dichtheid correctie / kookverlies" (Engels: "Tools > Gravity Correction / Boil Off")

Ah kijk, dat komt een beetje in de buurt, daar ga ik een keer mee experimenteren.

Kapau

Citaat van: Jan de Graaff op 14-07-2023  08:46 uDan is het beter om het teveel vocht weg te koken.

Ik heb helaas niet altijd de mogelijkheid om de brouwdag te verlengen, zit vaak door omstandigheden nogal krap in de tijd, dus dan maar minder volume. Ik zoek dus naar een tooltje die tijdens het brouwen zegt "als je SG voor het spoelen x is en je wilt y hebben moet je zoveel water toevoegen ipv de voorgeschotelde hoeveelheid". Maar ik begrijp dat die er dus simpelweg niet is.

Jan de Graaff

Citaat van: Kapau op 14-07-2023  09:02 uMaar ik begrijp dat die er dus simpelweg niet is.
Je zou kunnen proberen of je Brewfather's Dichtheidcorrectie/kookverlies gereedschap kunt gebruiken.
[edit] Ik zie nu dat MartijnK die ook al suggereerde. [/edit]
In principe kun je daar mee uitrekenen hoeveel water je moet toevoegen (of wegkoken) om een bepaald SG te halen.

Als je het 'SG na maischen' ingeeft, zou je kunnen uitrekenen hoeveel water je nodig zou hebben om op het gewenste 'SG voor koken' uit te komen. Die hoeveelheid water is dan je (theoretische) hoeveelheid spoelwater.

Ik denk wel dat dit onnauwkeurig zal blijken. De vraag is natuurlijk hoeveel water blijft er in je bostel achter (laat je het goed uitlekken, andere oorzaken? Is de hoeveelheid spoelwater voldoende om alle suikers er goed uit te spoelen? Was de zetmeelomzetting in eerste instantie wel voldoende? Etcetera, etcetera.
Maar het zal je wel een beetje een idee kunnen geven.

Edwin brouwt

Ik denk dat wanneer je sg voor spoelen meet, de kans heel klein is dat je je eind sg gaat benaderen. Je weet namelijk helemaal niet hoe goed/slecht jouw installatie  suikers uit de bostel haalt tijdens het spoelen.
Daar zou je alleen achter kunnen komen door een aantal keren te brouwen en te meten.

Ik zou eerder tijdens het spoelen meten wat de sg van je wort is. En stoppen als je goed zit (sg voor koken)
Dus niet spoelen tot berekend volume maar tot berekend sg.

Pieter1954

Ik wil een Baltic Porter brouwen in mijn GF G40 mbv de Brewfather software, die ik al een aantal jaren gebruik. Normaliter ga ik altijd voor maximale fermentability maar nu wil ik volgens de beschrijving een "tamelijk zoet tot zoet" bier brouwen. Dat zou toch betekenen dat mijn eind SG tamelijk hoog zou moeten zijn? Wat ik ook verander in het maischprofiel, het eind SG en het ABV blijft hetzelfde. Dat zou toch moeten veranderen?

Edwin brouwt

Citaat van: Pieter1954 op 03-02-2024  08:42 uIk wil een Baltic Porter brouwen in mijn GF G40 mbv de Brewfather software, die ik al een aantal jaren gebruik. Normaliter ga ik altijd voor maximale fermentability maar nu wil ik volgens de beschrijving een "tamelijk zoet tot zoet" bier brouwen. Dat zou toch betekenen dat mijn eind SG tamelijk hoog zou moeten zijn? Wat ik ook verander in het maischprofiel, het eind SG en het ABV blijft hetzelfde. Dat zou toch moeten veranderen?
Hoe staat bij jou de instelling voor het berekenen van je FG? Bij mij op Geavanceerd. Wanneer ik de maischtemperatuur verhoog van 65 naar 70, gaat het eind sg zeker een omhoog.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 03-02-2024  08:42 uIk wil een Baltic Porter brouwen in mijn GF G40 mbv de Brewfather software, die ik al een aantal jaren gebruik. Normaliter ga ik altijd voor maximale fermentability maar nu wil ik volgens de beschrijving een "tamelijk zoet tot zoet" bier brouwen. Dat zou toch betekenen dat mijn eind SG tamelijk hoog zou moeten zijn? Wat ik ook verander in het maischprofiel, het eind SG en het ABV blijft hetzelfde. Dat zou toch moeten veranderen?

Als je een wat zoeter bier wilt dan is het goed je niet te veel te focussen op het eind SG. Restsuikers zijn namelijk maar weinig zoet. Minder hop aan het begin van het koken en een hogere vergistingstemperatuur werken beter. Zie ook Zoeter maken van je bier.

Pieter1954

Citaat van: Edwin brouwt op 03-02-2024  09:13 uHoe staat bij jou de instelling voor het berekenen van je FG? Bij mij op Geavanceerd. Wanneer ik de maischtemperatuur verhoog van 65 naar 70, gaat het eind sg zeker een omhoog.

Ik heb de instelling van normaal naar geavanceerd gezet. Vervolgens kreeg ik een medling bij het Eind SG dat 1015 een vaste waarde was en ik deze moest resetten. Vervolgens schoot deze naar 1023.
Dank voor de tip.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.