Bottelen

Gestart door Tschuurke, 13-08-2018 20:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tschuurke

Hoi,

Ik bottel telkens per flesje maar nu wil ik 80 liter gaan brouwen. Zijn er makkelijkere en goedkope manieren om zo'n grote hoeveelheid te bottelen

Markiej87

In fustjes stoppen? ;)

roco

Je hebt inderdaad van die handige 5 liter party vaatjes.
Een startset kost ongeveer 84 euro, verder alle nieuwe vaatjes zo'n 6,5 euro.

Easywoods

Citaat van: roco op 13-08-2018  21:20 uJe hebt inderdaad van die handige 5 liter party vaatjes.
een startset kost ongeveer 84 euro, verder alle nieuwe vaatjes zo'n 6,5 euro

Dan zou ik me eerst even goed inlezen, er zijn maar weinig positieve berichten betreffende deze vaatjes te vinden op het forum  :biersmile:

JanSt

Die party vaatjes verliezen koolzuur. Investeren in fusten, voor 200 heb je al een 2dehands me CO2


Tschuurke

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik wil echter alles graag op de fles

haicoterbeek

Wat mag het kosten per fles?

brouwerwaldonk

Citaat van: Tschuurke op 13-08-2018  20:30 uIk bottel telkens per flesje maar nu wil ik 80 liter gaan brouwen. Zijn er makkelijkere en goedkope manieren om zo'n grote hoeveelheid te bottelen
Ik brouw telkens een dikke 40 L en ik bottel ook in flesjes. Daarvoor gebruik ik een inox buisje met silicone slang. Ik doe 8 liter gelagerd bier in mijn bottelemmer, doe er 55 g kokende suiker oplossing bij en 2 ml verse giststarter. Even zacht maar goed roeren tot homogeen mengsel en ik vul de flessen met de hevel zonder te morsen. Terwijl de volgende fles vol loopt druk ik de kroonkurk op de vorige fles en plaats ik die in de krat en zet een volgende lege fles klaar. 
Die prijs van die hevel is 30 cm inox buis 8x10mm ongeveer 1 euro + 1 meter silicone slang van 6x10mm. 

Wijbrouwers

Wij vullen alles met vulpijpje en hebben batches van 50 tot 100 liter. Wij zijn met z'n tweeën en dan heb je dat vrij vlot verwerkt.

haicoterbeek

Citaat van: Wijbrouwers op 15-08-2018  10:31 uWij vullen alles met vulpijpje en hebben batches van 50 tot 100 liter. Wij zijn met z'n tweeën en dan heb je dat vrij vlot verwerkt.
Ik neem aan dat jullie telkens nieuwe flessen gebruiken? 
Zo niet, dan gaat er erg veel tijd in het inzamelen en reinigen zitten.
Zonder deze stap moet het met twee man binnen twee uur gepiept zijn.

JamMasterJustin

Aan het begin van de hobby is inzamelen en reinigen van flesjes een klote werkje. Maar als je ieder flesje na gebruik drie keer omspoelt (en alle gistkoek is verwijderd) heb je redelijk snel 6 a 7 kratten schoon. Ik gebruik daarvoor een Avvinatore en gebruik eerst chemi pro caustic, omspoelen met water, Star San en dan weer naspoelen met water.

Vullen doe ik vanuit een schoonvat vanuit het kraantje met een silliconen slang en een rvs afvulbuisje van Aliexpress.

Ik druk de kroonkurken erop zodra ik een krat vol heb. 

Heisenberg

Ik heb eerst flessen verzameld. Zowel nieuw als gebruikt. Goed schoongemaakt in de OXI, daarna in de vaatwasser. Ik bewaar de flessen op de kop in het krat. Als ik een fles leeg heb gedronken spoel ik ´m uit onder de kraan en gaat weer de vaatwasser in. Na het programma dus ook op de kop in een krat. Voor het bottelen spoel ik de flessen in de Avvinatore met Starsan, uit laten lekken op de flessenboom, daarna via het kraantje op de bottelemmer afvullen. Ik spoel niet na voordat ik bottel (don´t fear the foam).

Ik bottel ongeveer drie kratten in een uur en dat vind ik best te doen. Ik sluit elk flesje overigens meteen met een kroonkurk nadat ik ´m afgevuld heb.

JamMasterJustin

Ik kan het topic overigens niet vinden, maar er was pas een forumlid die een filmpje heeft gepost over zijn bottelapparaat dat hij zelf had gebouwd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.