Welke brouwketel is het best?

Gestart door Jan47, 03-08-2018 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan47

Ik wil een nieuwe brouwketel gaan kopen. Nu zit ik te twijfelen tussen een Grainfather Automatische RVS Brouwketel of een Arsegan Easybrew-30 Automatische Brouwketel.
Kan iemand mij hier iets meer over zeggen wat o.a. de voor- of nadelen van de ene ketel zijn t.o.v. de andere ketel.
Het prijsverschil is ongeveer 400 euro meer? Is dat het waard. :weetniet:

grtz Jan

beermenke

Elk apparaat heeft voor en nadelen en wat het meest geschikt is moet je ervaren wat bij je past.
Probeer mee te brouwen bij mensen die al zo,n apparaat hebben en vergelijk.

CeesM

Met de Grainfather kan je met een app via bluetooth op je smartphone recepten inladen. Er zit een tegenstroomkoeler bij.
De Easybrew heeft een controller dat je handmatig kan bedienen of alle stappen programmeren. Er zit een dompelkoeler bij.
Met die € 400,-- verschil kan je beter investeren in een goede CCT zoals de SS Brewtech Chronical 7.
Maar dat is mijn mening. Ik weet niet wat jij belangrijker vindt.

BB-Moods

Citaat van: Jan47 op 03-08-2018  12:56 uIk wil een nieuwe brouwketel gaan kopen. Nu zit ik te twijfelen tussen een Grainfather Automatische RVS Brouwketel of een Arsegan Easybrew-30 Automatische Brouwketel.
Kan iemand mij hier iets meer over zeggen wat o.a. de voor- of nadelen van de ene ketel zijn t.o.v. de andere ketel.

grtz Jan

Ik heb de Grainfather en kan alleen maar zegen dat het een geweldige ketel is. Je kan ca 30 L brouwen en met een speciale adapter ook kleine batches van 10-15 L. De software is perfect. Heeft ook een soort van PID controller voor het verwarmingselement. De koeler is ook perfect en je kan er tot op de graad nauwkeurig mee koelen direct het gistvat in. Je kunt echt koelen tot een wort temperatuur die dezelfde temp heeft als je kraanwater. De circulatiepomp en filterplaten werken ook prima. Alles is mooi schoon te maken.

Appiehappie

Helemaal mee eens. The Grainfather is een toppertje!

JamMasterJustin

Ik ben heel blij met m'n grainfather. Iedere keer bedenk ik mij wat een genot die ketel geeft. Maar toch: € 400 is veel geld... het ligt eraan: kies je voor iets meer opties of € 400 minder

Erny

De eerste editie van het magazine Brouw! Zet een aantal elektrische brouwketels op een rijtje waaronder de Easybrew en Grainfather.
Ik vermoed dat het magazine nog wel verkrijgbaar is.

haicoterbeek

Citaat van: Jan47 op 03-08-2018  12:56 uIk wil een nieuwe brouwketel gaan kopen. Nu zit ik te twijfelen tussen een Grainfather Automatische RVS Brouwketel of een Arsegan Easybrew-30 Automatische Brouwketel.

Dit zijn beide "all-in-one" systemen. Een soort van brewing in een basket met thermostaat, filterkorf en pomp.
De toevoeging "automatisch" is niet van toepassing op dit soort geïntegreerde systemen.

MikeG

grtz Jan

Ik kan niet veel kwijt over de Grainfather maar ben zelf in het bezit van een Easybrew 30 en deze bevalt mij prima. Doet wat ie moet doen en is makkelijk in gebruik, goed schoon te maken en voor een zeer redelijke prijs te koop. Ik denk met name dat de Grainfather meer gadgets heeft wat hem duurder maakt en als dat is wat je zoekt dan is het een goeie optie.

wilfred3871

Ondertussen zijn we weer een paar jaar verder en zijn er wat nieuwe spelers en/modellen op de markt bijgekomen. Wat is vandaag de dag de beste keuze? Zit zelf te denken aan een Brewmonk. Wie kan er wat ervaringen delen?

Bierschuit

Citaat van: wilfred3871 op 24-05-2024  14:31 uOndertussen zijn we weer een paar jaar verder en zijn er wat nieuwe spelers en/modellen op de markt bijgekomen. Wat is vandaag de dag de beste keuze? Zit zelf te denken aan een Brewmonk. Wie kan er wat ervaringen delen?

Qua prijs zit je met de BrewMonk goed.
Ik brouw hier al bijna 3 jaar op, inmiddels 36 brouwsels verder.
Kwaliteit hiervan is dus ook meer dan prima, naar mijn ervaring.

Overigens ben ik zelf de laatste tijd wat aan het kijken naar BrewTools.
Dit is alleen dan wel gelijk weer een flinke stap duurder.

Stekel

Hoi,
Ik heb de Brewzilla 35 Gen 4 nu een jaar ingebruik. 25 batches gedaan. In het begin wat problemen gehad met verstopte pomp maar heb daar een oplossing voor gevonden. Sindsdien ben ik super tevreden met dat ding.

LAM

Ik brouw nu 3 jaar met een ketel van Klarstein. Heel goede kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Mijn issue met Brewmonk is dat het pijpje aan de zijkant van glas is. Dit is erg breekbaar. Het voordeel van het glazen pijpje is  dan weer dat je het ketelvolume kunt aflezen tijdens het spoelen.
Wat ik weer een voordeel vind aan de Klarstein, is dat de overstroompijp van de Klarstein wat steviger is. Die bestaat bij Brewmonk uit een telescopisch ding, terwijl Klarstein heeft gekozen voor losse pijpjes en verbindingsstukken (heel erg stevig!)
De bediening, geluidjes, het materiaal, de deksel, de aansluitingen, alles is verder hetzelfde tussen de twee ketels.

geert brouwer

Hallo,
Ik brouw al tien jaar met twee ketels van 98 liter op gasvuren. Een keteltje van 30 liter (elektrisch) voor het spoelwater. Uiteindelijk hou ik in het gistvat 60 liter over. Ik weet wanneer ik tijdens de maisch het gasvuur moet uitdraaien om het doorstijgen van de warmte te controleren en zo brouw je ambachtelijk en vrij goedkoop. Wat is brouwen nog met al die geavanceerde ketels ?

Kapau

Citaat van: LAM op 27-05-2024  11:00 uIk brouw nu 3 jaar met een ketel van Klarstein. Heel goede kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Mijn issue met Brewmonk is dat het pijpje aan de zijkant van glas is. Dit is erg breekbaar. Het voordeel van het glazen pijpje is  dan weer dat je het ketelvolume kunt aflezen tijdens het spoelen.
Wat ik weer een voordeel vind aan de Klarstein, is dat de overstroompijp van de Klarstein wat steviger is. Die bestaat bij Brewmonk uit een telescopisch ding, terwijl Klarstein heeft gekozen voor losse pijpjes en verbindingsstukken (heel erg stevig!)
De bediening, geluidjes, het materiaal, de deksel, de aansluitingen, alles is verder hetzelfde tussen de twee ketels.

Ik heb een Brewmonk 30 en het "glas" aan de zijkant is van kunststof...
Verder ben ik juist super blij met het telescopische ding, er is wat meer flexibiliteit tussen de hoogte dat je je filterplaat oplegt.

hansHalberstadt

Citaat van: geert brouwer op 27-05-2024  17:18 uWat is brouwen nog met al die geavanceerde ketels ?
Eigenlijk is het brouwen met die geavanceerde ketels moeilijker naar mijn idee omdat daar vaak problemen voorkomen zoals aanbranden, slecht  en (vooral wisselend)rendement en andere probleem voortkomend uit alle compromissen wat zo'n ding heeft waar je dan weer snel creatief mee om moet gaan. Zelf gebruik ik 2 RVS ketels waarvan 1 met roerwerk en een hevelfilter. Dat gaat eigenlijk heel saai, maar wel heel goed.   

Sjoerd

Ik brouw of met ketels en een hendi 3500 of met mijn GrainfatherG70. Beide gaat heel goed. Mijn Grainfather is echt een superketel. Heb hem 2e hands gekocht. Op deze site worden met regelmaat Grainfathers aangeboden. Als hij een paar jaar oud is, kan je die rustig kopen en is goedkoper dan nieuw.

seed7

Citaat van: Jan47 op 03-08-2018  12:56 uNu zit ik te twijfelen

Op deze manier ga je er niet echt uit komen. Maak een lijstje voor je zelf wat je "goed" vind en wat "slecht". Tel per ketel de punten op en op basis van dat sommetje beslis je. Aan wat "ik" goed vindt heb je niets omdat dat toch anders is (al meer dan 40 jaar een oude Duitse geemailleerde weckketel die op gas of inductie prima werkt en recenter een elektrische weckketel voor het maischen.)

ingo

Theo Mol

De topicstarter heeft een jaar of zes gehad om tot een besluit te komen.  :police:
Beste Jan47, wat is het geworden?

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 28-05-2024  09:26 uDe topicstarter heeft een jaar of zes gehad om tot een besluit te komen.  :police:
Beste Jan47, wat is het geworden?
Laatst actief:15-07-2019 11:30 u
dus ik denk dat Jan47 5 jaar geleden besloten heeft om de handdoek in de ring te gooien. of je moet inmiddels jan52 hebben?

Fractus

De originele topicstarter is misschien niet meer op het forum, maar ik denk dat we wilfred3871 een aardige update hebben kunnen geven van de huidige opties :)

Ik sluit me aan bij het advies van Sjoerd: waar je ook voor gaat, er zijn weinig innovaties geweest de laatste jaren en brouwketels slijten amper. Dus hou het forum en marktplaats in de gaten, je kunt vaak een tweedehands ketel krijgen die zo goed als nieuw is :)

wilfred3871

Dank allen voor de reacties  smile

Chefke

Heb je al een 2ehands Braumeister in overweging genomen?

De Braumeister is de enige (semi-geautomatiseerde) brouwketel die het wort van onder naar boven pusht.

Easybrew / Grainfather / e.d.: Moutpijp hangt in de ketel. Wort zakt door de mout naar de bodem --> pomp zuigt wort onder een valse bodem (moutpijp) aan --> giet het bovenin weer er op.
Braumeister: De moutpijp (met valse bodem) zit vast tegen de bodem van de brouwketel vast en creëert hiermee 2 compartimenten. Hij zuigt wort buiten de moutpijp aan en pompt het van onder naar boven door de moutpijp heen --> moutpijp overstroomt --> wort komt buiten de moutpijp --> wordt aangezogen en weer van onderen door de moutpijp gepusht.

Ofwel, de wortrichting is van boven naar onder (zwaartekracht) of van onder naar boven (dmv pomp).

Verschil: EB/GF kunnen drooglopen als het wort niet snel genoeg door de moutkorf sijpelt. Derhalve van belang om de snelheid vd wort in de gaten te houden (handmatig proces). Een BM kan (tijdens het maisschen) nooit drooglopen en de pomp loopt altijd op dezelfde snelheid (werkt constanter).

Mijn ervaring: Ik heb grote ketels (pannen), een Klarstein (vergelijkbaar met EB) en een BM50. Het is en blijft persoonlijk en budgetafhankelijk uiteraard, maar voor mij is de BM de duidelijke winnaar. In ieder geval qua constantheid en gemak. Mijn Klarstein fungeert enkel nog als warmwaterketel. De ketels blijven uiteraard het leukste (mits genoeg tijd).

Qua prijs kan je wachten op een 'koopje'. Je ziet de Braumeisters in een grote variateit qua prijs rondgaan. De een vraagt 1200 EUR voor een BM20, de ander is tevreden met 600 EUR. De BM is dusdanig degelijk gebouwd, dat als hij werkt, hij werkt.

Succes met je overwegingen en veel plezier met het brouwen!

tdp

Citaat van: seed7 op 28-05-2024  07:11 uOp deze manier ga je er niet echt uit komen. Maak een lijstje voor je zelf wat je "goed" vind en wat "slecht". Tel per ketel de punten op en op basis van dat sommetje beslis je. Aan wat "ik" goed vindt heb je niets omdat dat toch anders is (al meer dan 40 jaar een oude Duitse geemailleerde weckketel die op gas of inductie prima werkt en recenter een elektrische weckketel voor het maischen.)

ingo

Wat mij destijds heeft geholpen is 'jouw' manier van denken; van achter naar voren redeneren.

Hoeveel liter per keer wil je overhouden? Hoe zwaar zijn je bieren qua moutstort? Hoeveel ruimte heb je? Hoeveel tijd heb je? Kun je een vaste opstelling kwijt, of brouw je bijvoorbeeld op het aanrecht of buiten op het balkon. Etc.

Ik heb de luxe van een vaste opstelling, maar brouw geregeld in een kleine drankdispenser van Igloo, waarbij het een meer 'buurman en buurman' gehalte heeft. Beide vind ik prachtig om te doen en beide heeft voor- en nadelen.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.