Eerste Amber ale met een Easybrew 30 - tips?

Gestart door arend1989, 03-08-2018 09:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arend1989

Vrinden,

Na ruim een jaar brouwen met potjes en pannetjes en kleine batches brouwen ben ik hooked. Ik heb een Easybrew 30 en een heerlijke lading handige apparatuur bijbesteld om mijn hobbybrouwsels naar een wat groter volume te tillen. Nu wil ik beginnen met een vrij simpel biertje, waarvan ik de eigenschappen heb verzameld van vrienden, zoals zij hem graag zouden willen zien, namelijk:

- Een helder amberkleurig bier, kleur vergelijkbaar met Brand Imperator;
- Goed doordrinkbaar;
- Zonder een al te grote schuimkraag;
- Met een alcoholpercentage van 5-7%.

Omdat ik (nog) geen BrouwHulp of BrouwVisie heb, heb ik eigenlijk alle informatie en berekeningen zelf op moeten zoeken. Dat is me best goed gelukt, en daaruit heb ik het volgende recept samengesteld:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sap'meester Rooie Rinus

25 liter

Mout:
5500 gram Weyermann CaraAmber 70 EBC
1000 gram Weyermann Pale Ale 7 EBC

Berekende kleur: 34.72 EBC

Gist:
Safale S-04

Hop:
Tettnang bloemen 80 gram 70 minuten
Tettnang bloemen 20 gram 10 minuten
berekende bitterheid: 29.78 EBU

22 liter maischwater
Maischen 60 minuten op 69 graden

16.5 liter spoelwater

Beoogd begin SG: 1062
Beoogd eind SG: 1012
(6.7% alcoholpercentage)
----------------------------------------------------------------------------------------
Dit is wat ik er van heb gemaakt. Ik gebruik Tettnang omdat ik 2 planten in mijn tuin heb wortelen, en die volgend jaar gaan bloeien.

Zie ik iets over het hoofd? Kloppen mijn berekeningen? Hoe zit het met suiker toevoegen? Is dat absoluut noodzakelijk? Zou je iets anders doen? Ik hoor het graag. Daarbij moet gezegd dat ik écht een 'simpel' bierliefhebber ben. Helder, simpel, koud en doordrinkbaar zijn mijn kernwoorden die ik eigenlijk altijd wil houden!

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!

Arend

Traploper

Is het aandeel caramout niet wat hoog? Heb je de hoeveelheden misschien omgedraaid?

Nick H.

Wellicht de belangrijkste tip: installeer een BrouwHulp-programma! Even googelen en proberen.

Als je je recept invoert, krijg je meteen opmerkingen of aanwijzingen. De Cara-Amber is geen basis-mout, de Pale Ale mout wel! De hoeveelheid basis-mout is belangrijk vanwege de hoeveelheid enzymen die erin zitten om de mouten met onvoldoende enzymen te ondersteunen.

Bovendien krijg je een goede indicatie van de kleur (je berekening komt in ieder geval niet in de buurt).

En met behulp van een programma kun je echt wel een recept samenstellen dat voldoet aan je wensen.

Een tweede tip: koop het beste Nederlandstalige boek voor hobbybrouwers: "verander water in bier" van Adrie Otte.

Veel brouwplezier.


JoepH

De voorgaande tip is natuurlijk top. Begin met 24 liter maischwater en wat minder spoelwater. Dat kan de EB30 makkelijk aan. Kijk goed naar bestaande recepten die de kant op gaan die je graag wilt. Je moutstort verdient wel een aanpassing.

Rob Q

Behalve bovenstaande tips en aanwijzingen over het recept nog iets over je eerste brouw met de EB30. Ik heb er zelf ook één en ben begonnen met.. oefenen met 10 liter water. Eenmalig om te kijken of alles klopte en de werkwijze door te krijgen. Daar heb je verder op de eerste brouwdag geen of weinig tijd voor. Ik brouw nu na 10 brouwsels nog steeds niet met het programma maar stel alles handmatig per stap in om bewust te worden van het proces.

Verder zijn mijn eerste brouwsels 10L-recepten geweest. Na 4 keer ben ik pas overgegaan op 20L. Deze 20L moet ik voor vergisting van de keuken naar de zolder sjouwen. Lukt me denk ik net niet met 25L.

Zomaar wat praktische tips en schrijf alles op wat je doet. Kun je later terugkijken waar het fout of juist goed ging. Succes.

arend1989

Ik blijk inderdaad in de openingspost Pale Ale en Cara Amber omgedraaid te hebben, dank! Was op de hoogte dat die Amber maar 20% van je moutstort moet zijn.

Heb inmiddels BrouwHulp geïnstalleerd, en die kwam toch op wat andere waarden (vooral qua kleur) uit, dus heb besloten er nog 200 gram Cara-Aroma 400 EBC Bij te storten.

Een erg goeie tip om van tevoren gewoon even met water te gaan proefbrouwen! Dankjewel! Iemand nog meer info over suiker toevoegen? Is dat absoluut nodig, behalve het bottelsuiker?

haicoterbeek

Citaat van: arend1989 op 03-08-2018  14:28 uIemand nog meer info over suiker toevoegen? Is dat absoluut nodig, behalve het bottelsuiker?

Safale S-04 heeft een schijnbare vergistingsgraad van 75%. Deze gist heeft wat meer moeite met de omzetting van maltotriose. Dit is een complexe suiker. Gist "eet" eerst glucose, fructose en daarna maltose.
Zonder toevoeging van suiker is het lastig de door jou genoemde eind sg te halen schat ik zo in.

Wil je een wat droger doordrinkbaar bier. Dan zou ik wat kristalsuiker toevoegen. Hierdoor wordt de verhouding vergistbare suikers hoger (in verhouding minder maltotriose en dextrine) en is een lager eind sg mogelijk. Wil je een zoeter bier dan kun je het toevoegen van suiker achterwege laten.

US-05 zal ook een iets droger bier geven. Deze gist verwerkt maltotriose weer beter m.a.g. een betere vergistingsgraad. (>80%)

Beide gisten hebben wel weer andere smaakeigenschappen.

arend1989

Uiteindelijk is dit haar geworden. De vergisting vond al plaats na 6(!) uur, hoewel ik het wort eigenlijk te warm in het gistvat zette. Binnen 4 dagen zat ik op een SG van 1014. Aanstaande zondag gaat ze (mits de metingen goed zijn) eerst over in een ander gistvat met kraantje, op dat kraantje sluit ik mijn vulpijp aan, en dan bottelen! :proost:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptRooie Rinus
Brouwdatum20-08-2018
BierstijlAmber-Red (American)
Volume25,1 l
Begin SG1,060 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,7%
Alcoholgehalte6,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)34 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen
15,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgPale Ale moutDingemans9 EBC82,1 %
1,00 kgCara-amberWeyermann50 EBC14,9 %
0,20 kgCara-aromaWeyermann400 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C1 min.60 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
80,0 gTettnangerbellen3,6%70 min.34,0 IBU
20,0 gTettnangerbellen3,6%10 min.1,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting32,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting23,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,7%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.