Ontwikkelen nieuwe hopvariëteiten

Gestart door Gimde, 01-08-2018 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gimde

Ik heb eerste jaars hop in mijn hop tuin staan. Saazer en Fuggle, zie foto's onderstaand.




Nu zie ik dagelijks een wilde mannelijke hopplant om een boom groeien als ik naar mijn werk rij. Nou overweeg ik om deze mannelijke hopsoort te kruisen met mijn Saaz en Fuggle.
Mijn doel is om twee streek-hopvariëteiten te creëren met uiteindelijke doel om uniek bier te brouwen.
Nu ben ik bereid om de tijd (5-10 jaar) te nemen voor het creëren van een eigen hopvariëteit.

Mijn vraag is of er toevallig mensen op dit forum zijn die ervaring hebben met het kruisen van hopsoorten en het creëren van een eigen hopsoort.

Haagse Wouter

Heb je dan niet het gevaar dat je geen oogst krijgt doordat je een mannelijke plant dichtbij brengt?

Wolter

Citaat van: Haagse Wouter op 02-08-2018  00:38 uHeb je dan niet het gevaar dat je geen oogst krijgt doordat je een mannelijke plant dichtbij brengt?

Als Gimde zijn hop wil laten bevruchten zodat er zaadjes zullen ontstaan is die mannelijke plant handig. Je wilt alleen liever geen bevruchte hop gebruiken voor het brouwen van bier.
De laatste tijd valt het mij op dat er in commerciële hop die wij kopen redelijk vaak zaadjes zitten.

Fermon

Als er mannelijke hopplanten bij jou in de buurt staan is de kans groot dat jouw hopplanten al bevrucht zijn (bijen enz) en dat de hop bellen zaadjes bevatten. Deze kan je planten en dan kun je zien wat eruit komt.
Mijn hopplant bevat jaarlijks zaadjes, er zijn hier in de buurt veel hopplanten, ook in de gemeente tuinen. Pluk eens een bel en ontleed hem is, kijk of je zaadjes ziet.

Fermon

Citaat van: Wolter op 02-08-2018  06:09 uAls Gimde zijn hop wil laten bevruchten zodat er zaadjes zullen ontstaan is die mannelijke plant handig. Je wilt alleen liever geen bevruchte hop gebruiken voor het brouwen van bier.
De laatste tijd valt het mij op dat er in commerciële hop die wij kopen redelijk vaak zaadjes zitten.

Er wordt gezegd dat dit niet bevorderlijk is inderdaad. Het alfazuurpercentage gaat erdoor naar beneden en je schuim houdbaarheid wordt mider. Maar ik gebruik al jaren hop met zaad, zowel uit mijn eigen hop en gekochte hop. En ik heb er nog nooit wat van gemerkt. In Engeland doen ze niet anders.

tdp

Citaat van: Wolter op 02-08-2018  06:09 uAls Gimde zijn hop wil laten bevruchten zodat er zaadjes zullen ontstaan is die mannelijke plant handig. Je wilt alleen liever geen bevruchte hop gebruiken voor het brouwen van bier.
De laatste tijd valt het mij op dat er in commerciële hop die wij kopen redelijk vaak zaadjes zitten.

Ik zie het vaak in de Styrian Goldings hop, is net of je peperkorrels toevoegt tijdens het koken.

Verder een mooi initiatief, mooi om mee bezig te zijn!

chthon

Ik zat mij dit twee weken geleden af te vragen. Toen heb ik bier gebrouwen met Eastwell Goldings in bloemen, van 't Hoppecruyt. Toen zag ik ronde bolletjes drijven en vroeg me af wat het was. Nu beantwoord.

Gimde

Er zijn zover mij bekend geen manneklijke hopplanten in de buurt bij mijn hoptuin.
Ik wil de pollen van de mannelike variant opvangen. Vervolgens wil ik een beschermingszak over een aantal hopbellen doen en daar binnen in de zaadjes van de man blazen zodat mijn overige hop niet bevrucht raakt. Ik vroeg mijzelf af of iemand ervaring heeft met het kruisen want ik zou niet weten wat het geschikte moment is om de vrouwelijke plant te laten bestuiven.

Zoals te zien is op de foto's is er al sprake van belvorming. Is het dan te laat of kunnen deze nog bestuifd worden op een of andere manier?

seed7

Twee standaardweken over hop:

Hops: Botany, Cultivation and Utilization -- A. H. Burgess
ISBN 978-0249388725

Hops -- R. A. Neve
ISBN 978-94-010-5375-4

Er is online best het een en ander te vinden over het cultiveren van hop, in principe is het niet anders dan bij andere planten. Kruisen en selecteren, dus veel zaadjes verzamelen, opkweken, oogsten brouwen en beoordelen.

De mannetjes kant van het geheel is lastiger, ze maken geen bellen dus de bijdrage is nooit direct te proeven maar alleen maar 'voor de helft' in het nageslacht.

Ik zou geen wilde hop mannetjes als uitgangspunt nemen, maar eerst eens zaad verzamelen van hoppen die je interessant vind en uit die opkweek een of twee mannetjes selecteren. Met name de Engelsen doen niet moeilijk over zaadjes in de hop.

https://onlinelibrary.wiley.com is een bron van info met name: https://onlinelibrary.wiley.com/journal/20500416

Ingo

Ingo


Fermon

Citaat van: Gimde op 02-08-2018  11:13 uEr zijn zover mij bekend geen manneklijke hopplanten in de buurt bij mijn hoptuin.
Ik wil de pollen van de mannelike variant opvangen. Vervolgens wil ik een beschermingszak over een aantal hopbellen doen en daar binnen in de zaadjes van de man blazen zodat mijn overige hop niet bevrucht raakt. Ik vroeg mijzelf af of iemand ervaring heeft met het kruisen want ik zou niet weten wat het geschikte moment is om de vrouwelijke plant te laten bestuiven.

Zoals te zien is op de foto's is er al sprake van belvorming. Is het dan te laat of kunnen deze nog bestuifd worden op een of andere manier?

Ik denk dat het nu te laat is. Maar Nederland en België staat vol met wilde hop, dus de kans is groot dat jou hop wel bestoven is. Zoals ik eerder al aan gaf ontleedt is een bel en kijk of je zaadjes ziet. Deze zitten onder achter de schutblaadjes, een meestal(wanneer de bellen nog niet volgroeid zijn) zitten de zaadjes vast aan die kleine sprietjes/wat eerst de borsteltjes waren. Bij nog niet volgroeide bellen zijn de zaden de keur van de bel/of wit. Volgroeide zaadjes zijn zwart.

Gimde

Citaat van: seed7 op 02-08-2018  11:36 uIk zou geen wilde hop mannetjes als uitgangspunt nemen, maar eerst eens zaad verzamelen van hoppen die je interessant vind en uit die opkweek een of twee mannetjes selecteren. Met name de Engelsen doen niet moeilijk over zaadjes in de hop.

Bedankt voor het advies, alleen wil ik graag een lokale variëteit kweken en daarom waarschijnlijk toch van een wilde mannelijke plant.
Een aantal vrouwelijke 'kwastjes' kan ik nog bestuiven voordat de belvorming plaats gaat vinden.

Alleen ik loop tegen het probleem aan dat ik nergens op internet in het Nederlands iets kan vinden over pollenzak /stofzak / bestuivingszak zoals op de foto onderstaand.




Iemand ook maar enig idee waar ik zo'n zak aan kan komen?




Pieter1954

Ik ben plantenveredelaar/geneticus, maar ik zou me wel 10x bedenken voordat ik aan zoiets zou gaan beginnen. Op de manier zoals beschreven met een wilde mannelijke hopplant in de buurt is het gewoon een loterij. Het kan wel maar dan moet je vele hectares grond ter beschikking hebben en uitgebreide laboratoriumapparatuur.
Als je een kruising maakt moet je enkele duizenden zaden planten en deze een aantal jaren beoordelen op groeikracht, opbrengst (mannetjes eruit selecteren), alfazuurgehalte(!), meeldauwresistentie, etc. Een goede registratie van de gegevens van elke plant is belangrijk.
Daarna kun je van de beste plant(en) een vermeerdering door stekken starten.
Je bent zo een jaar of 8-10 verder voordat je resultaat hebt.
Maar in elk geval succes gewenst met dit initiatief. We horen wel over een jaar of tien of er een nieuw ras gemaakt en geregistreerd is.

Gimde

Citaat van: tdp op 06-08-2018  10:59 uhttps://www.pbsinternational.com/dutch/

http://www.agrylnovagryl.nl/application-type/zakken.html

Bedankt! Ik ga de dealers benaderen.


Citaat van: Pieter1954 op 06-08-2018  16:35 uJe bent zo een jaar of 8-10 verder voordat je resultaat hebt.
Maar in elk geval succes gewenst met dit initiatief. We horen wel over een jaar of tien of er een nieuw ras gemaakt en geregistreerd is.

We zullen zien. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Ronnie

Vóór je aan zo 'n experiment begint, denk aan de spreuk "boomke groot, manneke dood!"
Het zal een eeuwigheid duren eer je het perfecte kind uit een welbepaalde "ideale" vader-moeder combinatie zult gevonden hebben.

Is dus goed als je kinderen het experiment verder zetten...

seed7

Citaat van: Gimde op 02-08-2018  18:47 uBedankt voor het advies, alleen wil ik graag een lokale variëteit kweken en daarom waarschijnlijk toch van een wilde mannelijke plant.
Een aantal vrouwelijke 'kwastjes' kan ik nog bestuiven voordat de belvorming plaats gaat vinden.

De vraag is natuurlijk wat is wild, of is het verwilderde hop van ooit?

Iets waar je wel naar kunt kijken, in je jacht naar het mannetje, is de kleur van de stengel, die is vooral goed te zien in het voorjaar. Is deze rood, wit of groen. Rode wordt meer smaak toegedicht, Saaz is b.v een roodstengelige, dan komt wit, Witte Ranke, White Bine en ten slotte groen. Bij de huidige, in het lab 'geknutselde', hoppen zal dat niet meer veelzeggend zijn, vroeger wel.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.