Giststarter

Gestart door Jori, 22-01-2006 16:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jori

hallo allemaal
het brouwen moet er binnenkort toch echt van komen, ik zit alleen nog met het probleem van de giststarter, eigenlijk bij alles wat ik hier lees worden er restjes Wort van de vorige keer gebruikt, aangezien het voor mij een 1malige bezigheid is, heb ik geen restje van de vorige keer, hoe kan ik dit oplossen?
alvast bedankt, Jori

Jaap

Je kunt hiervoor moutextractpoeder gebruiken.
Maar wat voor gist gebruik je, en voor welke hoeveelheid bier? Het maken van een giststarter is echt niet altijd nodig.

Oscar

Als het een 1 malige bezigheid is zou ik korrelgist aanbevelen, is makkelijk in gebruik.
Dit kun je na het koelen zo toevoegen...(indien je genoeg hebt) en desnoods 's ochtend even voor weken in handwarm water of in lauwe wort.

Groeten en gezondheid
Oscar

Jori

kijk daar heb ik wat aan, geen gezeik, gewoon korrels :) heb je nog een merknaam oid? dat de winkelier weet waar ik het over heb..?
geloof dat het ongeveer 15 liter word...
thanks,
Jori

MO

wat voor een bier wil je brouwen? Safale S04 is een redelijk algemene gist, wel wat fruitig. Waar koop je je spullen, niet elke brouwwinkel heeft diverse korrelgisten op voorraad. Brewferm is op zich ook een goede korrelgist om mee te beginnen (nou niet meteen gaan protesteren iedereen, er valt prima mee te brouwen).

Jori

ik heb een normaal pils recept en 1 voor Trapist Dubbel...
ik koop het in de slamat in Utrecht, weet niet waar die het vandaan heeft...

Oscar

ik zou voor de eerste keer geen pils brouwen, dan weet je bijna zeker dat het fout gaat, in een pils proef je namelijk vrijwel alle brouwfouten, dus ik zou voor de Trappist (met dubbel p....) gaan, dan kun je ook een bovengist gebruiken en je hebt meer kans op een goed resultaat.

Een algemene korrelgist is goed bruikbaar voor 1 keer, ik zou daar niet te moeilijk over doen...doe dat maar als je er serieus je hobby van wilt maken.

groeten en gezondheid
Oscar


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.