Recept voor een tripel

Gestart door JamMasterJustin, 01-08-2018 05:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Hoi allemaal,

Mijn eerste recept voor een tripel. Ik wil een wat hoppige tripel (qua bitterheid wat hoger dan gebruikelijk en met een ietwat hoppiger aroma). Een soort van Tripel met wat IPA-achtige hinten. Zoals De Molen het zou noemen: Triple-ish, dus!

Ik wil graag een korrelgist gebruiken. Ik las dat enkele forumleden goede ervaringen met de M31 hebben en die lijkt een zodanig fruitig profiel te hebben wat het hoparoma accentueert (dat is althans het idee achter deze hopgiften): ik twijfel of ik niet te bitter aan het gaan ben. Volgens BrouwHulp is de kwalificatie 'evenwichtig' nog op z'n plaats.

Ik gok dat de mouten ook aardig standaard zijn. Een losse suikergift zou kunnen, maar omdat de M31 het (ook) goed lijkt te doen bij volmout, dacht ik eraan om geen suikergift te doen.

Wat vinden jullie van de hop: is het te veel voor een tripel? Wat vinden jullie van de keuze van de El Dorado: hij is wellicht wat onorthodox voor een tripel?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Tripel
Brouwdatum30-07-2018
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,30 lWater uit Heerlen
8,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,75 kgPilsmoutDingemans3 EBC93,1 %
0,50 kgCara 120Dingemans120 EBC6,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.70 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gSaazpellets3,4%60 min.12,5 IBU
29,0 gEl Doradopellets15,0%15 min.17,0 IBU
21,0 gEl Doradopellets15,0%0 min.7,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

tips, suggesties, commentaar, complimenten zijn stuk voor stuk welkom.

Ik hoor graag van jullie

tdp

Heb je vaker met de El Dorado gebrouwen? Heb deze 1x in een een SMaSH gebruikt. Prima hop, al zou ik deze zelf niet in een tripel gebruiken, denk dat deze 'onder sneeuwt'.
De hoeveelheid hop/bitterheid kan een tripel prima hebben naar mijn mening.

Mark GA

Citaat van: tdp op 01-08-2018  09:19 uEl Dorado [...] Prima hop, al zou ik deze zelf niet in een tripel gebruiken, denk dat deze 'onder sneeuwt'.
Wat bedoel je met 'ondersneeuwen'?

JamMasterJustin

Ik denk dat tdp bedoelt dat het aroma van de hop niet merkbaar is tov het aroma van de gist. Ik heb niet eerder met El Dorado gebrouwen.

Ik hoop er juist op dat de hop en de gist elkaar versterken qua aroma

chthon

De moeder aller tripels, Westmalle Tripel, heeft een IBU van 39.

Zonde om de Saaz als bitterhop te gebruiken, gebruik liever een high-alpha hop en verplaats de Saaz dichter naar het einde van de kook, om de aroma en de smaak ervan te krijgen in het bier.

En misschien, ofwel de Cara er uit laten, ofwel maishen op een lagere temperatuur. Een tripel mag wel een beetje droger zijn.

tdp

Citaat van: JamMasterJustin op 01-08-2018  09:41 uIk denk dat tdp bedoelt dat het aroma van de hop niet merkbaar is tov het aroma van de gist. Ik heb niet eerder met El Dorado gebrouwen.

Ik hoop er juist op dat de hop en de gist elkaar versterken qua aroma

Dat inderdaad. Moet de notities erop nalezen, maar zelfs in een SMaSH vond ik hem op de achtergrond, watermeloenachtig.

JamMasterJustin

Citaat van: chthon op 01-08-2018  10:01 uDe moeder aller tripels, Westmalle Tripel, heeft een IBU van 39.

Zonde om de Saaz als bitterhop te gebruiken, gebruik liever een high-alpha hop en verplaats de Saaz dichter naar het einde van de kook, om de aroma en de smaak ervan te krijgen in het bier.

En misschien, ofwel de Cara er uit laten, ofwel maishen op een lagere temperatuur. Een tripel mag wel een beetje droger zijn.

Dank! Ik zou de tripel bijvoorbeeld SMaSH kunnen maken door alleen gebruik te maken van El Dorado (of eender welke hop in mijn voorraad) en op een lagere temperatuur kunnen maischen om meer omzetbare suikers te krijgen. Dat is een goede tip. Alleen de M31 heeft de neiging best ver door te gisten (1.009 en 1.004 en soms zelfs lager). Ik meen dat Jacques er ooit een SVG van 98% mee heeft gehaald. Dat zit je zoiets in Saison-achtige regionen.

@tdp, op welke tijdstippen in de kook heb je de hop toegevoegd?

tdp

Citaat van: JamMasterJustin op 01-08-2018  11:05 u@tdp, op welke tijdstippen in de kook heb je de hop toegevoegd?

Zou ik na moeten zoeken, als ik er aan denk zal ik het posten. Ik denk overigens @60 minuten, @15 minuten, @vlamuit en koudhop.

NaahedetleJ

Citaat van: JamMasterJustin op 01-08-2018  05:45 uHoi allemaal,

mijn eerste recept voor een tripel. Ik wil een wat hoppige tripel (qua bitterheid wat hoger dan gebruikelijk en met een ietwat hoppiger aroma). Een soort van Tripel met wat IPA-achtige hinten. Zoals De Molen het zou noemen: Triple-ish, dus!

Ik wil graag een korrelgist gebruiken. Ik las dat enkele forumleden goede ervaringen met de M31 hebben en die lijkt een zodanig fruitig profiel te hebben wat het hoparoma accentueert (dat is althans het idee achter deze hopgiften): ik twijfel of ik niet te bitter aan het gaan ben. Volgens BrouwHulp is de kwalificatie 'evenwichtig' nog op z'n plaats.

Ik gok dat de mouten ook aardig standaard zijn. Een losse suikergift zou kunnen, maar omdat de M31 het (ook) goed lijkt te doen bij volmout, dacht ik eraan om geen suikergift te doen.

Wat vinden jullie van de hop: is het te veel voor een tripel? Wat vinden jullie van de keuze van de El Dorado: hij is wellicht wat onorthodox voor een tripel?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Tripel
Brouwdatum30-07-2018
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,30 lWater uit Heerlen
8,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,75 kgPilsmoutDingemans3 EBC93,1 %
0,50 kgCara 120Dingemans120 EBC6,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.70 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gSaazpellets3,4%60 min.12,5 IBU
29,0 gEl Doradopellets15,0%15 min.17,0 IBU
21,0 gEl Doradopellets15,0%0 min.7,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

tips, suggesties, commentaar, complimenten zijn stuk voor stuk welkom.

Ik hoor graag van jullie

Hoi,

Ik heb ook een hoppige tripel op de agenda. Net als Chthon zegt zou ik de Cara 120 eruit laten (ik probeer er een aandeel carahell in, nog geen idee of dat wat is overigens). Wellicht een aandeel suiker toevoegen?
Ik zou er flink wat meer hop tegenaan gooien voor het Ipa achtige effect (wat meer 15 minuten en vlamuit + koudhop). IK gebruik overigens S -04 gist.


JamMasterJustin

Bedankt voor de tip. Koudhoppen bij een tripel vind ik zonde. Tegen de tijd dat de tripel lekker is, is dat hoparoma goeddeels verdwenen. Maar je tips zijn wel waardevol. Ik heb het recept wat aangepast. Ik heb de El Dorado - gelet op opmerking van tdp - overboord gegooid en gekozen voor Equinox (die heb ik ook nog in voorraad) gecombineerd met Saaz. De cara gaat eruit en de suiker komt erin.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Tripel
Brouwdatum30-07-2018
BierstijlTripel
Volume24,0 l
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,60 lWater uit Heerlen
11,49 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC89,0 %
0,80 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C2 min.75 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,0 gSaazpellets3,4%60 min.8,1 IBU
30,0 gEquinoxpellets14,0%15 min.14,8 IBU
18,0 gSaazpellets3,4%15 min.2,2 IBU
30,0 gEquinoxpellets14,0%0 min.9,3 IBU
18,0 gSaazpellets3,4%0 min.1,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist


NaahedetleJ

Ziet er goed uit!
Daar heb je zeer zeker een punt mbt het koudhoppen. Wellicht dat ik die stap ook maar overboord gooi en evt ergens anders bij in bouw.

JamMasterJustin

Thnx!

Je kunt natuurlijk ook lageren in een lagervat en de tripel daarin laten rijpen (dan drink je 'm ook niet op in de tussentijd) en dan een week voor het bottelen koudhoppen. Maar dat is wel een extra infectierisico

JamMasterJustin

Dit is het geworden, omdat ik uiteindelijk SMaSH wilde aanhouden.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Tripel SMaSH
Brouwdatum30-07-2018
BierstijlTripel
Volume24,0 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement81,3 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,40 lWater uit Heerlen
10,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC88,9 %
0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C2 min.75 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,9 gEquinoxpellets14,0%45 min.10,0 IBU
23,1 gEquinoxpellets14,0%15 min.11,7 IBU
36,9 gEquinoxpellets14,0%0 min.11,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

Vandaag gebrouwen. De brouwdag ging opmerkelijk goed. Hopstand van 30 minuten rond 85 graden.

Wt ruikte die Equinox lekker, zeg!

Mijn gistkast is tijdelijk niet te gebruiken (verbouwing in de kelder), dus ik ben benieuwd hoe de vergisting verloopt.


NaahedetleJ

Ziet er goed uit.
Ik zie dat je vlamuit volgens berekening nog 11 IBU afgeeft? Lijkt me niet te kloppen? Het geeft nog wel wat bitterheid maar zoveel?  Dan zou er helemaal niets meer van IBU's kloppen.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 05-08-2018  08:22 uZiet er goed uit.
Ik zie dat je vlamuit volgens berekening nog 11 IBU afgeeft? Lijkt me niet te kloppen? Het geeft nog wel wat bitterheid maar zoveel?  Dan zou er helemaal niets meer van IBU's kloppen.  :weetniet:

Een vlamuit hopgifte met een grote hoeveelheid hop die een hoog percentage alfazuren heeft geeft meer bitterheid dan in het verleden aangenomen werd. Ook bij 90 ºC vindt er isomerisatie van alfazuren plaats.

Zie onder andere  Kinetic Modeling of Hop Acids during Wort Boiling

EBC

Citaat van: Jacques op 05-08-2018  15:07 uEen vlamuit hopgifte met een grote hoeveelheid hop die een hoog percentage alfazuren heeft geeft meer bitterheid dan in het verleden aangenomen werd. Ook bij 90 ºC vindt er isomerisatie van alfazuren plaats.

Zie onder andere  Kinetic Modeling of Hop Acids during Wort Boiling

Vroeger werden dan vooral de toen genoemde aromahoppen gebruikt. Die hadden zelden meer dan 4 % alfazuren.
Tegenwoordig gebruiken we graag moderne hoppen met 10 % en vaak flink hogere alfazuurpercentages.
Tja, met die moderne hoppen gaan die late hopgiften zeker meetellen in de IBUs. Vroeger niet, nu wel.

Nahoppen met traditionele hoppen geeft maar weinig extra IBUs, nahoppen met moderne (vooral Amerikaanse) hoppen geeft wel IBUs.
Jacques heeft voor de moderne hoppen zeer zeker gelijk, maar voor een Saaz, Mittelfruh of Goldings valt het mee. Het blijft  oppassen geblazen!

Jacques

Citaat van: EBC op 05-08-2018  22:16 uJacques heeft voor de moderne hoppen zeer zeker gelijk, maar voor een Saaz, Mittelfruh of Goldings valt het mee. Het blijft  oppassen geblazen!

Ook voor de door jou bedoelde hopsoorten is het oppassen als het om een grote hoeveelheid gaat en het een lange tijd duurt voordat gestart wordt met het koelen van het wort. Hoe hoger de temperatuur des te meer isomerisatie er plaatsvindt.

NaahedetleJ

Oke duidelijk! Ik was altijd in de veronderstelling dat het nog wel iets met de bitterheid zou doen, maar niet in deze mate. Ik ga hier maar eens wat meer op letten. Mijn BrouwHulp geeft overigens nog steeds 0 IBU weer bij vlamuit..  Dan wordt mijn laastste IPA in ieder geval goed bitter haha!

Bedankt in ieder geval voor weer een goede les  ^-^

Eric v B

Je kunt ook eerst koelen tot ±80 ºC en dan je laatste hop erbij doen. en dan een kwartiertje laten staan en dan verder met koelen. Volgens mij noemen ze dat wirlpool hop.

JamMasterJustin

Ik heb nu teruggekoeld tot 85 graden, de hop erbij gedaan en dat 30 minuten laten staan. Maar dat is toch een hopstand?


Zedd

Citaat van: NaahedetleJ op 02-08-2018  08:01 uZiet er goed uit!
Daar heb je zeer zeker een punt mbt het koudhoppen. Wellicht dat ik die stap ook maar overboord gooi en evt ergens anders bij in bouw.

Ik gebruik Mosaic als koudhop in mijn tripel. Werkt prima. Krijg een heel subtiel tropische vruchtenaroma, heerlijke aanvulling op een prima tripel (al zeg ik het zelf  :proost:).
Niet overboord gooien dus, proberen!

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 06-08-2018  10:47 uOke duidelijk! Ik was altijd in de veronderstelling dat het nog wel iets met de bitterheid zou doen, maar niet in deze mate. Ik ga hier maar eens wat meer op letten. Mijn BrouwHulp geeft overigens nog steeds 0 IBU weer bij vlamuit..  Dan wordt mijn laatste IPA in ieder geval goed bitter haha!

Dat is inderdaad een manco van veel brouwsoftware. Om hiermee rekening te houden zou het programma de temperatuur tijdens de vlamuit (is lastig omdat het wort afkoelt) moeten weten en de duur van de vlamuit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.