Hoi allemaal,
Mijn eerste recept voor een tripel. Ik wil een wat hoppige tripel (qua bitterheid wat hoger dan gebruikelijk en met een ietwat hoppiger aroma). Een soort van Tripel met wat IPA-achtige hinten. Zoals De Molen het zou noemen: Triple-ish, dus!
Ik wil graag een korrelgist gebruiken. Ik las dat enkele forumleden goede ervaringen met de M31 hebben en die lijkt een zodanig fruitig profiel te hebben wat het hoparoma accentueert (dat is althans het idee achter deze hopgiften): ik twijfel of ik niet te bitter aan het gaan ben. Volgens BrouwHulp is de kwalificatie 'evenwichtig' nog op z'n plaats.
Ik gok dat de mouten ook aardig standaard zijn. Een losse suikergift zou kunnen, maar omdat de M31 het (ook) goed lijkt te doen bij volmout, dacht ik eraan om geen suikergift te doen.
Wat vinden jullie van de hop: is het te veel voor een tripel? Wat vinden jullie van de keuze van de El Dorado: hij is wellicht wat onorthodox voor een tripel?
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | |
Naam recept | Kachel Tripel |
Brouwdatum | 30-07-2018 |
Bierstijl | Tripel |
Volume | 20,0 l |
Begin SG | 1,090 SG |
Berekende kleur (Morey) | 23 EBC |
Berekende bitterheid (Rager) | 37 IBU |
Brouwzaalrendement | 80,0 % |
Kooktijd | 90 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 22,30 l | Water uit Heerlen |
8,55 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 31 mg/l | 7 mg/l | 80 mg/l | 190 mg/l | 25 mg/l | 75 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 6,75 kg | Pilsmout | Dingemans | 3 EBC | 93,1 % |
0,50 kg | Cara 120 | Dingemans | 120 EBC | 6,9 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | Amylaserust | 67,0 °C | 1 min. | 70 min. | 3,1 l/kg |
Uitmaischen | 78,0 °C | 10 min. | 10 min. | 3,1 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 25,0 g | Saaz | pellets | 3,4% | 60 min. | 12,5 IBU |
29,0 g | El Dorado | pellets | 15,0% | 15 min. | 17,0 IBU |
21,0 g | El Dorado | pellets | 15,0% | 0 min. | 7,7 IBU |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 23,0 g | Belgian Tripel (M31) | bovengist |
tips, suggesties, commentaar, complimenten zijn stuk voor stuk welkom.
Ik hoor graag van jullie