Koelelement in gistkast?

Gestart door JamMasterJustin, 29-07-2018 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Ik ben bezig om een brouwruimte in de kelder te maken. Ik wil zelf een gistkast maken (de koelkast wil ik niet meer gebruiken), omdat ik dan zelf een indeling voor meerdere gistvaten in de kast kan maken.

De verwarming is op zich niet zo lastig: een warmtematje of verwarmingslamp (of gloeilamp, maar die worden steeds moeilijker verkrijgbaar)

Maar hoe koel je? Ik heb geen idee of en hoe ik het koelelement werkend uit de koelkast kan krijgen. Dit lijkt mij best complex. Wat gebruiken jullie?

Ik zie op internet wel een peltier element, maar ik vraag mij af of die de capaciteit hebben om te koelen (bijvoorbeeld voor een ondergister)

Dit bijvoorbeeld via Aliexpress:

https://m.nl.aliexpress.com/item/32747805044.html?src=google&albslr=202344319&isdl=y&aff_short_key=UneMJZVf&src=google&albch=shopping&acnt=768-202-3196&isdl=y&albcp=1418125579&albag=53860675617&slnk=&trgt=295990060787&plac=&crea=nl32747805044&netw=s&device=m&mtctp=&aff_platform=google&gclid=EAIaIQobChMIycGpmoPF3AIV1EAbCh2DYgy9EAQYAiABEgJxOfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Dat is dan al met koelrib aan de warmtekant. Volgens mij hoeft hier alleen nog een 220v-12v transformator tussen met een stekker, dan kun je 'm al in de inkbird pluggen.

En als eentje niet voldoende capaciteit heeft, kun je dan bijvoorbeeld 2 of 3 elementen met een lasklem aansluiten op de transformator en vervolgens de stekker?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen als je je eigen gistkast maakt

Albertus

Een tijdje heb ik een gistkast gehad met peltier elementen, gestuurd door een STC1000. Verwarmen ging prima maar koelen was volstrekt onvoldoende.
Er komt bij de vergisting meer warmte vrij dan een peltier element kan afvoeren. De temperatuur wordt daardoor te hoog.

Je zou natuurlijk meerdere elementen kunnen gebruiken, maar doordat het rendement behoorlijk laag is krijg je dan een elektrarekening waarmee je een koelkast van 1 M3 zou kunnen betalen.

Bert

Nick H.

Omdat je toch aardig wat koelcapaciteit nodig hebt, kun je het best een koelkast integreren in het ontwerp van je gistkast, bijvoorbeeld zonder deur en 90 graden gedraaid, op een zijkant van je kast. Of een gebruikte compressor en verdamper van een industriƫle koeling.

Ik heb recent een vat van 25 liter ondergistend bier na diacetylrust bij 18 graden Celsius in een grote koelkast naar 2 graden Celsius gekoeld en daar bijna 48 uur voor nodig gehad in mijn warme garage!


joris mlb

ik vraag me af of je al een oplossing hebt gevonden voor het koelen in je klimaatkast?
ik ben zelf ook op zoek naar een koelelement dat ik er zelf ik kan plaatsen.

middelaersch

In de watersport worden dit soort dingen gebruikt:
https://www.georgekniest.nl/catalogus/scheeps-techniek/koelen-en-verwarmen/inbouw-koelunits/

Twee nadelen: prijzig en ze draaien op 12 of 24 Volt. Dus daar moet je dan ook wat voor regelen.
Misschien dat je zoiets tweedehands kunt scoren.

Peltier elementen kun je vergeten, die koelen niet serieus en vreten stroom.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.