Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier bruist uit de fles, maar slaat dood in het glas  (gelezen 3807 keer)

Offline GerhardvanSlijpe

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Geniet en drink met je maten
Bier bruist uit de fles, maar slaat dood in het glas
« Gepost op: 28-07-2018 12:25 u »
Onlangs heb ik met een moutpakket van Brouwmarkt een Vlaams blond gebrouwen. Tijdens het brouwen ging eigenlijk alles goed behalve misschien dat er wat teveel eiwitvlokken mee gingen het gistvat in. Nadat het eind SG bereikt en stabiel was ben ik gaan bottelen. Na twee weken op de fles in de kruipruimte heb ik twee flesjes opengemaakt. Bij beide bruiste het bier uit de fles, maar sloeg het eigenlijk meteen dood in het glas. Mijn vermoeden is dat ik teveel suiker heb toegevoegd voor het bottelen. Heb uiteindelijk maar krap 16 L gebotteld ipv de beoogde 20 L (ergens ben ik ca. 4 L verloren  :-\) , maar heb wel de hoeveelheid suiker toegevoegd voor 20 L.
Nu slaat dus mijn bier dood en is ook de smaak niet top. Kan dit teveel aan suiker "gushing" veroorzaken en ook de smaak zo negatief beÔnvloeden of is er hier iets anders aan de hand?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Bier bruist uit de fles, maar slaat dood in het glas
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2018 12:41 u »
Nu slaat dus mijn bier dood en is ook de smaak niet top.

Kan het zijn dat je te warm hebt vergist en nu veel hogere alcoholen hebt? Slechte schuimhoudbaarheid en oplosmiddelen smaakje? :brouwen:

Offline GerhardvanSlijpe

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Geniet en drink met je maten
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2018 14:06 u »
Kan het zijn dat je te warm hebt vergist en nu veel hogere alcoholen hebt? Slechte schuimhoudbaarheid en oplosmiddelen smaakje? :brouwen:

Dat zou best eens kunnen. Het was vrij warm tijdens de vergisting (tegen of boven het maximum van de gist).
Zal nog een exemplaar beter proeven.

Misschien toch tijd voor een gistkast...

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 28-07-2018 14:57 u »
Of iets meer geduld. Als ik een flesje open trekt na 2 weken heb ik "cola" schuim die snel wegtrekt. Na 4 weken ziet alles er een stuk beter uit.
Trouwens eiwitten mee het gist vat in is niet erg, dit is juist bevorderlijk voor de gist.

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-07-2018 16:02 u »
Dat zou best eens kunnen. Het was vrij warm tijdens de vergisting (tegen of boven het maximum van de gist).
Zal nog een exemplaar beter proeven.

Als de temperatuur zo hoog is geweest zal je ongetwijfeld met hogere alcoholen te maken hebben, de beste investering die je kunt doen om je bier te verbeteren is gecontroleerde vergisting  :biersmile:

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2018 19:31 u »
Volgens mij is een gistkast waarin je de temperatuur constant kunt houden gewoon een ®must®. Is ook iets dat ik meteen als eerste heb aangeschaft. Zoīn grote investering is het ook weer niet.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-07-2018 19:36 u »
Trouwens eiwitten mee het gist vat in is niet erg, dit is juist bevorderlijk voor de gist.

Misschien off-topic maar kan het daardoor komen dat de vergisting zo lang duurt. Normaal is het na een week wel klaar maar mijn laatste brouwsel staat na bijna 14 dagen nog best vrolijk te pruttelen bij 22 graden. Eigenlijk is alle eiwit mee in het vat gelopen.

Offline MikeG

• Senior lid
  • Oefening baart kunst :-)
    • Zonzeels Redding
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2018 15:19 u »
Volgens mij is een gistkast waarin je de temperatuur constant kunt houden gewoon een ®must®. Is ook iets dat ik meteen als eerste heb aangeschaft. Zoīn grote investering is het ook weer niet.

Mee eens!! Ik spreek uit ervaring. Eerst allerlei lapmiddeltjes gebruikt om de temperatuur ook peil te houden. In de winter te koud en in de zomer te warm. Nu met koelkast/vergistingskast van pakweg Ä 50,- voor alles veel betere biertjes en geen gedoe met "rare smaakjes en spuiten flessen"

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 30-07-2018 18:58 u »
Misschien off-topic maar kan het daardoor komen dat de vergisting zo lang duurt. Normaal is het na een week wel klaar maar mijn laatste brouwsel staat na bijna 14 dagen nog best vrolijk te pruttelen bij 22 graden. Eigenlijk is alle eiwit mee in het vat gelopen.

Nee ik denk van niet. Een lange trage vergisting wijst er meestal op dat er te weinig gist is geŽnt.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #9 Gepost op: 30-07-2018 20:58 u »
Het duurt een poosje voordat het koolzuur echt goed is opgelost in het bier en bovendien is daar een lage temperatuur voor nodig. Met het huidige weer lukt dat dus niet en krijg je alleen cola-schuim.

Zet het bier eens een week of twee onder de 12 graden (bv koelkast) en probeer het dan nog eens.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2018 23:13 u »
Nee ik denk van niet. Een lange trage vergisting wijst er meestal op dat er te weinig gist is geŽnt.
Gisterenavond overgeheveld in een lagervat van 23 liter (volume jongbier is 20 liter). Temperatuur omlaag gezet naar 18 graden. Is dat goed? Of beter hoger? Er is nog ietwat activiteit in het waterslot nu, maar is minimaal.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 31-07-2018 07:54 u »
Gisterenavond overgeheveld in een lagervat van 23 liter (volume jongbier is 20 liter). Temperatuur omlaag gezet naar 18 graden. Is dat goed? Of beter hoger? Er is nog ietwat activiteit in het waterslot nu, maar is minimaal.

Ik zou de temperatuur wat opschroeven. Zodat alle restsuikers(vergistbaar) worden vergist, en dit zal sneller gaan bij hogere temperaturen.
Welke gist heb je gebruikt?

Offline snowdog2006

• Senior lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 31-07-2018 11:37 u »

Wat is de gedachte achter het lager zetten van de temperatuur?

Ik zet het altijd wat hoger omdat de kans vergroot dat er nog wat suikers worden omgezet. Plus de hoofdvergisting is toch voorbij dus vervelende smaakjes zullen niet snel opeens in je bier komen in dit stadium wanneer je dus de temperatuur verhoogd.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 31-07-2018 11:59 u »
Ik zou de temperatuur wat opschroeven. Zodat alle restsuikers(vergistbaar) worden vergist, en dit zal sneller gaan bij hogere temperaturen.
Welke gist heb je gebruikt?
2 zakjes Brewferm TOP (korrelgist). 1 zakje is voor 10 liter.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 31-07-2018 12:00 u »
Wat is de gedachte achter het lager zetten van de temperatuur?

Ik zet het altijd wat hoger omdat de kans vergroot dat er nog wat suikers worden omgezet. Plus de hoofdvergisting is toch voorbij dus vervelende smaakjes zullen niet snel opeens in je bier komen in dit stadium wanneer je dus de temperatuur verhoogd.
Ik heb de temperatuur inmiddels verhoogd naar 23 graden. Ik dacht dat wanneer ik de temperatuur zou verlagen het bier helderder zou worden. We zullen zien.

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 31-07-2018 12:25 u »
Ik dacht dat wanneer ik de temperatuur zou verlagen het bier helderder zou worden. We zullen zien.

Je idee klopt ook wel... maar nadat alles vergist is pas  ;)

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 31-07-2018 12:45 u »
Je idee klopt ook wel... maar nadat alles vergist is pas  ;)

Ik laat het gewoon een tijdje (een week of 2-3) staan op 23 graden, tot het spul helemaal vergist is. Is het daarna verstandig om de temperatuur flink te verlagen voordat ik ga bottelen?

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 31-07-2018 14:18 u »
Is het daarna verstandig om de temperatuur flink te verlagen voordat ik ga bottelen?

Ik doe het nooit en krijg toch helder bier maar sommigen zweren erbij  :weetniet:

Zoek maar eens op "coldcrash"  :leren:

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #18 Gepost op: 31-07-2018 16:23 u »
Mijn ervaring is niet alleen dat er meer gist naar de bodem zakt (iets wat als je lang wacht tot ook wel gebeurt), maar ook dat de gistkoek compacter en steviger is, waardoor je minder snel per ongeluk gist mee overhevelt. Aangezien het een hele kleine moeite is, vind ik het wel de moeite waard

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 01-08-2018 21:35 u »
Ik laat het gewoon een tijdje (een week of 2-3) staan op 23 graden, tot het spul helemaal vergist is. Is het daarna verstandig om de temperatuur flink te verlagen voordat ik ga bottelen?

Je bier 2 tot 3 weken op alle gist laten staan bij 23 ļC is vragen om autolyse...
Je bier is hierdoor minder fris van smaak en ook wordt de schuimhoudbaarheid van je bier minder. Dit laatste kan wat langer duren. Maar aan de werking van de eiwitsplitsende enzymen uit gistcellen valt niet te ontkomen...

Offline snowdog2006

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 01-08-2018 22:11 u »
Dat valt toch wel mee Jacques gezien de tijd (2-3) weken? Als hij bottelt in iets meer dan 3 weken is er toch niets aan de hand of wel?

Ik bottel zelf meestal in 3 tot 3.5 week max waarbij ik de temperatuur in de nagisting hooguit laat oplopen tot 22 graden voor een paar dagen.
Ik hevel wel na 6 dagen max over naar een glazen mandfles. Overigens heb ik dit ook 1x niet gedaan en bleef het dus in 1 gistvat voor 3.5 week want daarna had ik gebotteld. Ook toen vlg mij geen last van autolyse..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 01-08-2018 22:26 u »
Dat valt toch wel mee Jacques gezien de tijd (2-3) weken? Als hij bottelt in iets meer dan 3 weken is er toch niets aan de hand of wel?

Ik bottel zelf meestal in 3 tot 3.5 week max waarbij ik de temperatuur in de nagisting hooguit laat oplopen tot 22 graden voor een paar dagen.
Ik hevel wel na 6 dagen max over naar een glazen mandfles. Overigens heb ik dit ook 1x niet gedaan en bleef het dus in 1 gistvat voor 3.5 week want daarna had ik gebotteld. Ook toen vlg mij geen last van autolyse..

2 tot 3 weken het bier op de gist laten staan nadat de vergisting is beŽindigd kun je beter niet doen vanuit het oogpunt van autolyse en schuimhoudbaarheid. In eerste instantie komen er ook eiwitten vrij die schuimbevorderend zijn maar naast die eiwitten komen er ook eiwitsplitsende enzymen vrij. Deze enzymen zorgen er voor dat het schuim verdwijnt. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van de mate van autolyse.
Autolyse is een vrij continu proces. Naarmate de gist langer het zonder voeding moet doen gaan er meer gistcellen dood. Een hogere temperatuur versnelt het afsterven...

Offline snowdog2006

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 01-08-2018 22:33 u »
A
2 tot 3 weken het bier op de gist laten staan nadat de vergisting is beŽindigd

Ah, ik denk dat de nuance zit in het stuk dat vergisting al beŽindigd is of niet? Ik heb het over de tijdstip vanaf enten van de gist en dan 2 tot 3 weken wanneer er meestal nog wel wat vergistingsactiviteit is. Als jij het hebt over 2 tot 3 weken nadat de vergisting voorbij is dan heb je het dus al over een tijd van pak hem beet 4-5 weken ervan uitgaande dat de totale vergisting 1 tot 2 weken duurt. Ja, dan lijk het mij ook te lang.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 01-08-2018 22:50 u »
A
Ah, ik denk dat de nuance zit in het stuk dat vergisting al beŽindigd is of niet? Ik heb het over de tijdstip vanaf enten van de gist en dan 2 tot 3 weken wanneer er meestal nog wel wat vergistingsactiviteit is. Als jij het hebt over 2 tot 3 weken nadat de vergisting voorbij is dan heb je het dus al over een tijd van pak hem beet 4-5 weken ervan uitgaande dat de totale vergisting 1 tot 2 weken duurt. Ja, dan lijk het mij ook te lang.

Als je bottelt binnen 2 weken na de start van de vergisting loop je het risico dat het bier niet goed is uitgegist. Daarom het het aan te raden een periode van 3 weken aan te houden.
Hoelang de vergisting duurt is sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist dat je geŽnt hebt. Bij een overmaat aan gist is het bier snel uitgegist. Nadeel van een overmaat aan gist is dat je meer last hebt van autolyse en ook dat je bier leger van smaak wordt (minder body) door de werking van eiwitsplitsende enzymen. Het is daarom zaak om niet te weinig maar ook niet te veel gist te enten.

Tags: