Twijfel tussen IPA en Dubbel IPA

Gestart door NaahedetleJ, 27-07-2018 10:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NaahedetleJ

Hoi allen,

voor het voor volgende brouwmoment heb ik een IPA op het programma.. ben er nog niet helemaal over uit of het een gewone IPA moet worden of een dubbel IPA. In het geval van Dubbel IPA gaat er nog wat suiker bij in + heb ik nog wat caramout 120 liggen.
Tevens heb ik nog 100 gram Chinook op voorraad....  Iemand aanvulling opmerking over onderstaande recept?

Ik wil graag een goed bittere IPA met sterke aroma  van citrus/grapefruit.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#13
Naam receptIPA - Hop, Strik, weg!
Brouwdatum06-07-2018
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,5 l
Begin SG1,071 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,3%
Alcoholgehalte6,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)63 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
6,16 lWater uit Zutphen
23,71 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC46,2 %
2,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC30,8 %
1,00 kgGoldSwaen LightDe Swaen8 EBC15,4 %
0,50 kgGoldSwaen HellDe Swaen25 EBC7,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.0,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.0,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gAmarillobellen9,3%first wort hop42,8 IBU
60,0 gAmarillobellen9,3%10 min.20,3 IBU
100,0 gCascadepellets5,5%0 min.0,0 IBU
100,0 gAmarillobellen9,3%koudhop0,0 IBU
25,0 gAmarillobellen9,3%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist


Fruitbiertje

Echt heel ervaringsdeskundige ben ik (nog) niet, maar probeer toch mijn mening te geven.
Ben zelf ook een fan van de hoppige bieren heb ik wel gemerkt, dus gaat ook steeds meer hop in de bieren.
Schijnt buiten dat het lekker(der) is, ook nog gezond voor je te zijn, en krijgt er een betere nachtrust van.
WIN-WIN-WIN situatie zou ik zeggen.
Over je hopaandeel is in ieder geval niet te klagen, al zal ik de (duurdere) amarillo niet als biiterhop nemen.
De naam zegt het al, deze is om je bier bitter te maken.
Neem daar lekker een goedkoper hopsoortje voor met hoge ibu, en bewaar die amarillo voor de smaak.

Dubbel of gewoon is een beetje aan jezelf.
Veel mensen drinken alcohol voor het roesje, het ontspannende gevoel, en dan is het per mens verschillend wanneer dat gevoeld wordt
Met suiker maak je ten eerste meer alcohol, maar volgens mij maak je het bier ook iets 'minder zwaar", meer doordrinkbaar dus.
Het is een beetje spelen en op gevoel hoeveel en of je suiker erbij wilt doen.
Met een brouwsoftware zie je wat het met je alcohol level doet.

Ik denk dat je met je recept al een lekker biertje hebt, en dat je de smaak van amarillo goed leert kennen.

ps zie nu alleen dat je spoelwater veel hoger is dan je maisch water, klopt dat?

Haagse Wouter

Persoonlijk vind ik Amarillo zonde voor een first wort hop.
Is toch een duur hopje. En heeft ook veel bitterheid waardoor je het maar beperkt kan toevoegen voor de reden waarvoor je het via first wort hopping doet.
Ik zou een beetje twijfelen eraan of je qua prijs/kwaliteit verhouding je niet beter die hop voor late giften kan doen en b.v. Cascade als first wort hop kan gebruiken.
Of als je klassieker wilt gaan, de amarillo hop als late hopgiften doen. Geen first wort hop, maar gewoon je chinook als bitterhop toevoegen tot je gewenste bitterheid.

Niet trouwens dat het niet kan he! Wordt sowieso een leker biertje.

haicoterbeek

6,16 liter maischwater kan niet kloppen. Maak daar maar 18 liter van. Spoelen tot je 24 liter in je kookpan hebt. Daar kook je in 90 minuten zeker 4 liter van weg. Met een beetje mazzel hou je 19 liter over.
2 zakjes us-05 kan maar is niet nodig.

Hoppig wordt deze zeker! Zit boven in de range voor een ipa.
Suiker zou ik niet toevoegen omdat ie zonder suiker al boven in de range voor n ipa gaat uitkomen.

Misschien iets minder mout gebruiken.

NaahedetleJ

Hoi allen,
Had het water nog niet ingesteld maar dat komt altijd wel goed. Dus mijn excuses voor niet het volledige recept. Ik ga na deze een tijd niet brouwen (2e kleine op komst) dus ga amarillo toch gebruiken. Ken de hop goed. Ben er helemaal fan van. . Wellicht nog wat meer in de late giften dus?
Ik zit inderdaad nog te twijfelen mout toevoeging. Kan altijd wat meer liters bier van maken.

goom

Even korte reactie.
Ik krijg de indruk dat je helemaal niet goed heb doordacht wat je wilt gebruiken.

6 liter om te maischen en 23 om te spoelen? is dat bewust? is het volume niet te klein om te  maischen in vergelijking met de hoeveelheiod voor het spoelen?

Mout
Dat je in een IPA pils en alemout gebruikt begrijp ik. Maar wat is de reden van de andere 2 mouten? Wat voor mouten zijn dat?

Hop
Volgens mij heb je niet goed nagedacht over de hop die je gebruikt en wanneer in het proces (zie de opmerkingen hiervoor).






NaahedetleJ

Hoi,

Zoals gezegd had ik het recept erop gezet gezet zonder water stap juist in te stellen. Beslag wordt gewoon 3,5 liter per kg.
Mout ben ik inderdaad niet over uit maar wil graag een lichte kleur met toch wat tegengewicht van in dit geval lichte cara mouten.
Hop is enige waar ik niet over twijfel. Die gaat vol gas. Volledige doordacht.

foz

Een (1) basismout, een (1) caramout. Hou het simpel.

NaahedetleJ

Oké. Ik haal er een caramout af denk ik. Pale en pilsmout heb ik omdat dat de laatste resten zijn een tijdje niet brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.