Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vragen over mijn eerste recept  (gelezen 1290 keer)

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Beter laat dan nooit
Vragen over mijn eerste recept
« Gepost op: 26-07-2018 20:49 u »
Goedenavond,

Ik ben een beetje aan het uitproberen van BrouwHulp. Daarbij onderstaand recept gemaakt. Kan iemand mij eventueel wat tips en tools geven?

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2018-01
Naam receptBartje
Brouwdatum
BierstijlOverige bieren
Volume19,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingredinten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC95,2 %
0,25 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 168,0 C*1 min.50 min.3,0 l/kg
Stap 276,0 C10 min.15 min.4,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,0 gNorthern Brewerpellets9,7%60 min.26,7 IBU
18,0 gHallertau Mittelfrhpellets3,4%20 min.3,5 IBU
17,0 gStyrian Goldingspellets3,4%12 min.2,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist

Vergisten
In 60L vat
DagTemp
Dag 118c
Dag 219c
Dag 320c
Dag 421c
Dag 522c
Dag 623c

Overig
+- 1.015 overhevelen kleiner vat (31L).
+-1.010 bottelen met Simplicity Candi Syrup (100gr*).
2 weken de flessen op kamertemp.
Vervolgens koud wegzetten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Re: Vragen over mijn eerste recept
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2018 21:00 u »
Waarom zou je 19 L in een 60 L vat vergisten om het daarna over te hevelen naar een 31 L vat?

Je zit op 7,9 gram suiker per liter, wat ik vrij veel vind, dit is berekend op 19 L maar je hebt vast nog verlies na vergisting. Zeg dat je 17 L overhoudt om te bottelen. Dan zit je op 8,8 gram per liter. Gegarandeerd succes: dat wordt dweilen.

Ik mis trouwens de hoeveelheid startwater en spoelwater in je overzicht. Met hoeveel begin je en hoeveel om te spoelen?

Tot slot zou ik zelf bij een single malt wat hoger gaan zitten in het maischschema, 68C, als je een tweestapsmaisch wilt doen. Dat is persoonlijk.

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter laat dan nooit
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2018 21:15 u »
Avond Mark,

Ik krijg het niet voor elkaar om dit aan te passen in BrouwHulp:
15 L      Maischwater   
12,5 L    Spoelwater

Betreft de vatten. Ik heb 2x een 60 L en 1x een 31 L. Ik lees op verschillende bronnen dat word aangeraden om na de vergisten een schoon vat te pakken om hier suiker in te mengen.

Over de maischstap. Dit wordt gezegd in een recept waarop ik mijn eigen heb gebaseerd. Tevens zal ik bottelsuiker inderdaad omlaag doen. Heb namelijk net mijn schuur gedweild  :groots:

Bedankt voor je tips!

Groeten,
Bart

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2018 21:20 u »
Gratisextravoorniksbonustip:
Trek twee tientjes uit voor een bottelemmer.
19 L in een 60 L vat lijkt me niet wenselijk. Grote kans dat je heel weinig actie in je waterslot gaat zien.

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter laat dan nooit
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2018 21:29 u »
Gratisextravoorniksbonustip:
Trek twee tientjes uit voor een bottelemmer.
19 L in een 60 L vat lijkt me niet wenselijk. Grote kans dat je heel weinig actie in je waterslot gaat zien.

Is 19 L in een 31 L niet te klein dan? Kan het namelijk gewoon vergisten in de 31 L.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2018 21:41 u »
19 in 31 gaat prima hoor.
Blijf je wel het probleem houden dat je zult moeten overhevelen als je gaat bottelen.
En dan is die 60 L weer veel te groot.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 27-07-2018 08:55 u »
Heb jaren 20 liter batches vergist in een 60 liter gistvat, wil prima. De W3787 wil nog wel eens hevig gisten, waarmee een 31 liter vat te klein zou zijn.
Op zich kan 8 tot 9 gram bottelsuiker per liter niet direct kwaad, als je bier gewoon goed is uitvergist. In een Duvel o.i.d. zou dat niet misstaan.

Online Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 27-07-2018 09:30 u »

Hoe dat zo? Uiteindelijk is het verplaatsing van volume, eerst van O2 en daarna van CO2

Bottelsuiker is prima, truuk is voldoende tijd nemen om uit te laten gisten, heb geduld. De laatste tijd bottel ik mijn Tripels en Blond bier altijd met 9 gram per liter en heb nog nooit spuiters/bierbommetjes gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2018 21:54 u »
Waarom zou je 19 L in een 60 L vat vergisten om het daarna over te hevelen naar een 31 L vat?

Je zit op 7,9 gram suiker per liter, wat ik vrij veel vind, dit is berekend op 19 L maar je hebt vast nog verlies na vergisting. Zeg dat je 17 L overhoudt om te bottelen. Dan zit je op 8,8 gram per liter. Gegarandeerd succes: dat wordt dweilen.

Twee maal nee.

Een vat van 60 liter is niet te groot om 19 liter in te vergisten.

En als het bier goed is uitgegist hoef je met 8,8 gram bottelsluiker per liter niet te dweilen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 27-07-2018 21:56 u »
Kan iemand mij eventueel wat tips en tools geven?

Wat voor soort bier had je in gedachten? Zonder te weten waar je naar toe wilt kunnen we je weinig tips geven...

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-07-2018 22:00 u »
Ik vind het nogal naef om bij iemands eerste recept bijna 9 gram suiker per liter bier toe te laten voegen.
Een antwoord van iemand met veel ervaring, zoals jij, Jacques, is altijd waardevol maar er van uitgaan dat 9 gram safe is lijkt me niet handig. Speel op safe, switch naar 7 gr/L. Als dat te weinig koolzuur oplevert naar jouw smaak doe je de volgende keer 8 gr/L.
Bij een eerste brouw moet je m.i. niet meteen de randjes op gaan zoeken.
De kans dat het fout gaat is groter dan dat het goed gaat.

Verder is 19L vergisten in een 60L natuurlijk gewoon goed te doen. Maar een kleiner vat is beter. Als is het maar vanwege het oxidatiespook.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 27-07-2018 22:13 u »
Ik vind het nogal naef om bij iemands eerste recept bijna 9 gram suiker per liter bier toe te laten voegen.
Een antwoord van iemand met veel ervaring, zoals jij, Jacques, is altijd waardevol maar er van uitgaan dat 9 gram safe is lijkt me niet handig. Speel op safe, switch naar 7 gr/L. Als dat te weinig koolzuur oplevert naar jouw smaak doe je de volgende keer 8 gr/L.
Bij een eerste brouw moet je m.i. niet meteen de randjes op gaan zoeken.
De kans dat het fout gaat is groter dan dat het goed gaat.

Verder is 19 L vergisten in een 60 L natuurlijk gewoon goed te doen. Maar een kleiner vat is beter. Als is het maar vanwege het oxidatiespook.

Je gaat er een beetje vanuit dat iedereen dezelfde fouten maakt... Dat hoeft niet het geval te zijn. Als er echt te vroeg gebotteld is zelfs 7 gram per liter veel te veel.

Wanneer het bier goed is uitgegist levert 9 gram per liter geen spuiters op. Hooguit dat het bier langzaam uit de fles komt. Rustig uitschenken in een glas en het komt goed.

19 liter vergisten in een 60 liter vat hoeft geen oxidatie op te leveren als het gistvat goed afsluit. Door een terugslagkelpje te gebruiken tussen het gistvat en het waterslot sluit je elke oxidatie uit.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-07-2018 22:30 u »
Nogmaals: het is de TPs eerste brouw. Zo simpel en overzichtelijk mogelijk houden dan lijkt me. Zo veel mogelijk risico uitsluiten.
Maar goed, wie ben ik?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 27-07-2018 23:09 u »
Nogmaals: het is de TPs eerste brouw. Zo simpel en overzichtelijk mogelijk houden dan lijkt me. Zo veel mogelijk risico uitsluiten.
Maar goed, wie ben ik?

Je bent iemand die waarschuwt voor spuitende flessen terwijl dat niet altijd het geval hoeft te zijn.

Door mij is overigen niet geadviseerd 9 gram per liter te gebruiken. Ik ben het met je eens dat het beter is 6 of 7 gram suiker per liter veiliger is, maar om te stellen dat je met 9 gram moet gaan dweilen is niet juist. Als het bier goed uitgist is voordat je bottelt kan de dweil in het berghok blijven. Bij de huidige hoge temperaturen in huis zal het bier beter uitgisten. Sowieso omdat de temperatuur hoger is in huis zal het bier minder koolzuur bevatten. Hierbij ga ik overigen er vanuit dat Folklore Bier niet de beschikking heeft over een gistkast met gecontroleerde temperatuur.

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter laat dan nooit
« Reactie #14 Gepost op: 28-07-2018 10:00 u »
Mannen als eerst bedankt voor de reacties!

Ik heb het recept gebaseerd op Westvleteren 6 kloon van candy syrup. Ik probeer een leuk, drinkbaar biertje te brouwen met een aanwezig bittertje.

Helaas nog niet bekend met de vaktermen die kan ik dus ook niet gebruiken.

Gister het recept gebrouwen c.f.m. bovenstaand recept. Mijn eind SG was 1.060 volgens mij zit ik dus redelijk in de richting.

Heb het gebrouwen met een Grainfather en momenteel staat hij in een koelkast op 18 C  gecontroleerd op +1 C / -1 C, middels Inkbird en Brewbelt.

Over de bottelsuiker. Ik ga de eerste keer gewoon met een wat lager suiker/per liter werken.

Wel probleem gehad met de gist. Heb hem van te voren gesmached. Werd echter niet bol. Na het toevoegen van de gist zag ik dat 1 van de 2 binnenste zakjes niet gebarsten was. (Nee geen kippenkracht heb er flink op gemept)

Gister 19:00 klaar, tot zover nog geen activiteit.

Groeten Bart

Online Martijn0172

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 28-07-2018 10:08 u »
Wat betreft het gist hoeft het geen problemen zijn mits je alles maar toevoegen. Dus ook het binnenste zakje

Online Martijn0172

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 28-07-2018 10:14 u »
Maar goed, wie ben ik?

Je bent volgens mij nog vrij kort bezig met brouwen terwijl je vaak reageert alsof je een bak aan ervaring hebt. Je brengt  eigen conclusies als feiten terwijl dit niet klopt.

Ik heb nu 2 jaar ervaring met brouwen en merk dat.ik eigenlijk nog steeds weinig weet, ja dat ik eindelijk na een jaar een lekker (als in dit vinden kenners er van) brouw. Ik reageer vrij weinig op vragen van andere gezien hier actieve gebruikers zijn die veel meer ervaring hebben. En daar leer ik dan weer van

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter laat dan nooit
« Reactie #17 Gepost op: 28-07-2018 10:18 u »

Foto gister voor het toevoegen van de gist.

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter laat dan nooit
« Reactie #18 Gepost op: 28-07-2018 10:26 u »
Wat betreft het gist hoeft het geen problemen zijn mits je alles maar toevoegen. Dus ook het binnenste zakje

Oei ben bang dat ik die 2e maar voor de helft heb leeg kunnen drukken. Was te bang dat ik eventueel een besmetting zou veroorzaken.

Mocht hij niet gaan gisten dan heb ik een 2e als reserve en nog een wlp530.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 28-07-2018 10:51 u »
Je bent volgens mij nog vrij kort bezig met brouwen terwijl je vaak reageert alsof je een bak aan ervaring hebt. Je brengt  eigen conclusies als feiten terwijl dit niet klopt.

Ik heb nu 2 jaar ervaring met brouwen en merk dat.ik eigenlijk nog steeds weinig weet, ja dat ik eindelijk na een jaar een lekker (als in dit vinden kenners er van) brouw. Ik reageer vrij weinig op vragen van andere gezien hier actieve gebruikers zijn die veel meer ervaring hebben. En daar leer ik dan weer van
Ik ben het met je eens dat ik nog niet lang brouw (bijna een jaar) maar na zon 10x begin ik een en ander te begrijpen. Schade en schande incluis.
Verder lees ik 24/7 dit forum en andere bronnen, zit bovendien bij een actieve brouwvereniging waar ook hele goede tips rondgaan die ik meeneem.
Tot slot staat in mijn antwoord hierboven duidelijk dat dit mijn persoonlijke mening/voorkeur is.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #20 Gepost op: 28-07-2018 11:16 u »
Is 19 L in een 31 L niet te klein dan?

We hebben het hier over de Westmalle gist, die kan schuimen als een dolle en dan is 100% kopruimte nog niet genoeg. Ik zou ook voor het grotere vat gaan.

20 liter normale wort vergisten levert ongeveer 600l CO2. Over het "te veel" aan kopruimte zou ik me geen zorgen maken.

EDIT: het is goed dat onervaren brouwers zich in de discussie mengen en tips geven. Het is niet erg als ze er een beetje naast zitten, of hier en daar wat nuance missen. Er zijn genoeg ervaren brouwers die meekijken en kunnen corrigeren waar iedereen weer wat van op steekt.

Ingo (die eerst de hele draad had moeten lezen)

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter laat dan nooit
« Reactie #21 Gepost op: 28-07-2018 18:43 u »

Oei ben bang dat ik die 2e maar voor de helft heb leeg kunnen drukken. Was te bang dat ik eventueel een besmetting zou veroorzaken.

Mocht hij niet gaan gisten dan heb ik een 2e als reserve en nog een wlp530.

Helaas geen schuim of activiteit. Toch iets mis gegaan met de gist? Ik warm nu een wlp530 op om toe te voegen.

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter laat dan nooit
« Reactie #22 Gepost op: 30-07-2018 10:25 u »
Hij begint mooi te vergisten, momenteel op 19 C.

Offline Folklore Bier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter laat dan nooit
« Reactie #23 Gepost op: 31-07-2018 20:16 u »
Momenteel 1,035 de smaak wordt steeds beter. Temp 20 C
.

Tags: