Laat je brouwinstallatie zien! (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie)

Gestart door Oscar, 22-01-2006 01:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Appiehappie

Voor je het weet staat het eerste eigen gebrouwen biertje in de koelkast en is het genieten begonnen... Succes met het brouwen van je 1e biertje in de nieuwe brouwinstallatie  :biersmile:

RoodeLeeuwVenlo

Waarom je filter vernieuwen? As je deze gebruikt zou ik hem met de gleufjes naar beneden leggen. Anders loopt hij vast.

Avdakker

Mijn installatie is nog in opbouw maar zover ben ik momenteel:


Alle aansluitingen op de vaten zijn keurig met formeergas gelast zodat er geen verbranding plaats vond. Alle kranen zijn ook al van RVS.
Momenteel nog wel wat koperwerk maar dat zal te zijner tijd ook veranderen naar RVS als er weer wat budget voor is.
Er zitten 2 magneetpompen in met RVS binnenwerk, en in de HLT zit een platenwisselaar van RVS. In de MLT zit een heksenfilter van RVS.
Alle vaten zijn middels 3 weg kogelafsluiters onderling te verbinden zodat het schoonspoelen (vaste afvoer komt er nog bij) makkelijker gaat.
De 2 pompen zijn om het water rond te pompen over de platenwisselaar in de HLT en om het water uit de MLT rond te pompen over de HLT.
Isolatie zijn slaapmatjes welke bij de Decathlon vandaan komen. Staat mooi en is functioneel.
De aansturing van de elektrische verwarmers voor de HLT en de BK (elk 3kW) gebeurt middels een oventhermostaat van Aliexpress. Een externe voeler in dompelbuis garandeert dat deze tijdig stopt en weer inschakelt en zo de boel op temperatuur houd.
De pompen zitten beide aangesloten op een vijverschakelaar welke het debiet van de pompen kan op of aftoeren.

Wat ik nog moet doen:
Vaste aansluiting vanuit de warmwater boiler maken naar de brouwinstallatie toe. Dit water is al op temperatuur en bespaart weer in opwarmtijd HLT.
Een douchekop maken op voorgaande leiding zodat de installatie ook schoon te spoelen is van bovenaf.
Afvoer tot onder de brouwtafel
Platenwisselaar ergens op vast maken en een leiding maken zodat het wort er mee te koelen is
Filter voorafgaande aan de wortkoeler, die moet ik nog bestellen/zoeken
Leidingwerk isoleren
Analoge temperatuurmeter op ieder vat monteren
Sproeikop MLT maken en monteren

We hebben de installatie zo al getest. Momenteel werkt alles zoals verwacht was. Opwarmen gaat goed al duurt het wat langer als met een gasbrander.
Alle tips zijn altijd welkom natuurlijk.

Tanklokaal

Vandaag pakjesavond gevierd!

Bestelling van Polsinelli binnen, het enige echte hobby brouw forum T-shirt binnen, en 3x hertog jan vat gerijpt binnen! :brouwen: :proost:

Mijn Polsinelli setje bestaat uit 2 ketels met beide een capaciteit van 50 L, En een vergisting vat van 35 L :groots:

Erg tevreden tot de kwaliteit tot nu toe! ^-^ :brouwen:



















-------------

Voor reacties op dit bericht zie hier.

The-Giant-Master

Installatie staat eindelijk volgende week er mee aan de slag




De reacties op deze installatie zijn afgesplits.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37066.0.html

marc0871


ElmerVDM

Hier komen een hoop mooie installaties voorbij. Dan doen wij het relatief simpel. Hieronder een paar foto's.

De installatie in bedrijf tijdens een schoonmaakrondje met loog. Normaal staat de opstelling in de schuur, deze keer was het lekker weer. De pomp is overigens een warmwater pomp die we voor een zacht prijsje via marktplaats hebben gekocht (sommige mensen verwarren een warmwaterpomp met een cv-pomp  ;D).



Hieronder onze ketel in bedrijf na het spoelen.



We werken dus met 1 kookketel, een binnenpan om te maischen en een warmwaterketel. De binnenpan is voorzien van een filter. Het filter is demontabel, om te kunnen schoonmaken. In de oorspronkelijke pan hebben we gaten geponst in de bodem.



Het wort stroomt terug door een siliconenslang met gaatjes. NB Op de foto staat nog een oude binnenpan. Die is vervangen, omdat deze te klein was voor onze brouwsels.



Eén van de laatste aanpassingen aan de ketel. Een pickup tube. Dat hadden we eerder moeten doen. Er blijft slechts 150ml achter in de ketel.



Voor de doorvoer in de kookketel heb ik wel een tijd moeten zoeken naar de geschikte nippel. Uiteindelijk gevonden bij onze Chinese vrienden. https://nl.aliexpress.com/item/1-2-BSP-Man-x-Vrouwelijke-Koppeling-201-Roestvrij-Staal-Pijp-Connector-Joint-Adapter-Lengte-50mm/32836388943.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ca174c4dVCVqVu
in combinatie met https://nl.aliexpress.com/item/Lock-Nut-Weldless-Bulkhead-Kit-1-2-BSP-For-Keg-or-Kettle-Homebrew-Fitting/32606385680.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ca174c4dVCVqVu

ElmerVDM

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de installaties van de oudgedienden. Helaas zijn al die foto's niet meer zichtbaar. Willen jullie die nogmaals uploaden?

Jeltuh

Vandaag een roerwerk geknutseld voor mijn pan. Hierin maisch en kook ik. Vast toerental van 60 rpm. De schoepen draaien ca 1,5 cm boven de bodem en zijn in hoek verstelbaar. Binnenkort proberen. Wellicht dat ik nog een 'baffle plate' maak aan de rand van de pan om wat meer beweging er in te krijgen.


Noosting

Alles nog volop in opbouw, zaterdag de Brew Monk geleverd gekregen,  dus even gekeken of alles werkte en het systeem gespoeld.



De reacties op dit bericht zijn hier te vinden.

Engeltje

Onze nieuwe elektrische HERM's is tot leven gekomen! -- ( Nu met plaatjes  ;))

Korte introductie:
Nadat ik en een vriend uitgesproken hadden om ook een keer te gaan brouwen, hadden we vorig jaar de stoute schoenen aan getrokken en hebben een 2e hands opstelling gekocht.

Afgelopen jaar heb ik dit forum gebruikt als stille hulp bij het brouw proces en de mogelijkheden voor een opstelling. Hierbij hebben we onze opstelling verder uitgebouwd naar een elektrisch opstelling die wordt aangestuurd door Craftbeerpi op een raspbarry.
Het leek me leuk om onze HERMs daarom hier nog een keer te laten zien. Dit als mogelijke inspiratie voor anderen.
En omdat deze HERMs nooit af is hoor ik graag nog  tips en trics om onze opstelling te verbeteren.
Na veel lezen, zoeken en bier drinken  hebben we gekozen voor een elektrische HERMS systeem op basis van 3 identieke pannen van 70L
Na het bestellen van de pannen hebben we de gaten erin gemaakt. Hiervoor hebben we uiteindelijk een hydrolosche pons gekocht om de gaten er netjes in te krijgen.

 
Gaten in de 70 L pannen

Een filter laten lasersnijden van een geperforeerde plaat die precies in de pan past.
En begonnen met de montage van de onderdelen.

Filter met gaten van rond 2 op een steek van 3.5.

Aansluiten van de warmte spiralen, kranen en temperatuur sensor.

Overzicht van de binnenkant van de ketels.

In de pick up tube waarmee het wort onder de filter wordt opgezogen hebben we een klein gaatje gemaakt dicht bij de pan. Het doel hiervan is dat het overgrote deel van het wort eruit gezogen wordt door een pomp, maar als het wort bijna uit de pan is, zuigt de pick up tube lucht en zal deze niet verder de pan leegmaken. Hierdoor is er een wort verlies wat we natuurlijk niet willen. Met het kleine gaatje heb ik de goede hoop  om het vat verder leeg de krijgen voor  deze schuin te kunnen zetten waardoor de resterende wort er nog langzaam uit loopt ( zonder pomp). Of dit werkt moet ik nog zien...
 
Als afdicht rubber van het gat door de pan hebben we zelf afdicht ringen gemaakt van een silicone bakmat. Hiervan hebben we ringen gesneden die even groot zijn als de revetten waarmee de koppelingen door de pan steken. Dit werkt prima!
 

Testrun en tuning van de PID regelaar

Na het testen van de systemen en in instellen van de controller hebben we vorige week onze HERMS getest door een quadrupel te brouwen. De brouw is prima gelukt. Er zijn nog wat verbeteringen die we moeten maken aan de controller en aan de kookpan.  In de kookpan zit nog geen goede filter. Ik had de hoop dat de "rommel" in het midden van de pan blijven bij het rondpompen van de vloeistof, maar dit werkt nog niet goed genoeg  tips welkom
Het mooie van de controller op basis van craftbeerpi is dat deze ook gelijk gebruikt kan worden voor een fermentatie kast. Dus die hebben we gelijk aangesloten op een oude koelkast. 


Voor de controller, de SSD's en de sensor en power aansluitingen heb ik een mooi kist gedesigned waar alles in kan. En als je dan toch de vrije hand hebt in het design, heb ik er maar gelijk iets toepasselijks van gemaakt .
   


Controller box


De 70L elektrische HERMS van RVS

Tot zover onze HERMS.
Tips en trics om deze HERMS te verbeteren hoor ik graag.
En mochten er mensen geïnteresseerd zijn in een controller, laat maar weten.


Jurre

Tussen al het heftige geweld in dit topic even een foto'tje van mijn simpele beginners brouw-potten-en-pannen festijn!
Lekker overzichtelijk in de keuken. Vandaag is pas mijn tweede brouwdag maar ik probeer er een soort systeem in te vinden.

Rechts op het aanrecht "nat", dus spullen schoonmaken en laten drogen. (en de koffie natuurlijk  ;D)
Tussen fornuis en laptop ingrediënten, SG meter, wegen etc.
Voor makkelijk overhevelen en filteren 3 niveau's: aanrecht, kruk(heb er nog eentje) en op de grond.
De overige spullen die niet op de foto staan liggen verspreid over de tafel in de woonkamer. Zodat zo min mogelijk in de weg ligt...


Frenky

Brouwkast met takel en roerinstallatie in aanbouw. Bijna klaar...

 ;D ;D ;D ;D







Roerder in werking   

Kiekeboe


Jeltuh

Roerwerk aangepast, hij beviel nu al goed tegen aanbranden op de bodem. De propellertjes aan de onderkant zorgden daar voor. Nu grotere schoepen toegevoegd. Hopelijk nu ook wat meer beweging tijdens maischen.




Fen

Omdat ik niet alle ruimte heb om te brouwen en al het brouwspul in dozen, laden en kasten me te veel rommel bezorgde had ik besloten om er maar een kast voor te maken waar ik alles kan opslaan en op een brouwdag de hele meuk naar de keuken kan rollen om er ook in te brouwen voor een fijne werkhoogte.
Toekomstige additie is een condenskap en losse planken voor de grotere eurobakken waar ik oa. de fast washer in heb. Dat zal allemaal rusten op L profielen zodat ik de condenskap op verschillende hoogtes kan plaatsen, mocht dat nodig zijn.  Er zit boven al een gat in voor een flexibele afzuigslang.






Bvk1983

Afgelopen week de STC1000 binnen gekregen en een oude koelkast omgebouwd. Als verwarming gebruik ik een 45 W kas-verwarming. Op het stopcontact van de verwarming zit ook de ventilator aangesloten zodat deze bij verwarming voor circulatie zorgt. Ventilator is naar binnen gericht dus zuigt lucht aan en blaast deze boven weer uit de pijp.






Oosterling



In dit filmpje is een goede indruk te krijgen van mijn zelfgebouwde brouwinstallatie.  :proost:

Woozl

Citaat van: Engeltje op 03-01-2020  22:00 uOnze nieuwe elektrische HERM's is tot leven gekomen! -- ( Nu met plaatjes  ;))

Korte introductie:
Nadat ik en een vriend uitgesproken hadden om ook een keer te gaan brouwen, hadden we vorig jaar de stoute schoenen aan getrokken en hebben een 2e hands opstelling gekocht.
 

Engeltje,

Ik ben nu zelf ook zoiets van plan te brouwen...
Waar heb jij de verwarmingselementen vandaan?  Op één of andere manier vertrouw ik 230 V / 3000 W dingen uit China niet. Of is dit onterecht?

Groet,

Paul

Battum80

Ik kreeg dit voorjaar de mogelijkheid om in een nieuw gebouwd gebouw aan het pleintje waar ik ook aan woon een hobbyruimte in de kelder te huren voor een (voor Zwitserse begrippen) zacht prijsje. Een hok van 16 m2, 2 ramen die open kunnen (met uitzicht op het meer van Zürich) en een grote spoelbak met warm en koud water. Eindelijk een ruimte om tot brouwerij om te kunnen toveren...

Ik ben begonnen met een bak die precies in het raamkozijn past met een oude afzuigkap erin.








Vervolgens een tafel gemaakt van OBS met een uitsparing voor de ketel die ook eenvoudig dicht kan. Al het hout heeft een flinke laag lak gekregen.







In het lagere kastje naast de tafel zit de koelkast





En de kist van de BBQ dient nog als extra tafel met een druiprekje op de flessen na het schoonmaken op te laten drogen



Het heeft me uiteindelijk veel meer tijd gekost dan verwacht maar ik ben erg trots op het resultaat en hoop er deze week mijn eerste bier te gaan brouwen. Door het bouwen en het feit dat ik in de zomer liever op de mountainbike onderweg ben dan in de kelder sta heb ik de laatste maanden veel te weinig gebouwen. Een grote verzameling lege flessen lacht al naar de brouwketel... :)

Thebb

Goedenavond Brouwers,

Hierbij onze brouwruimte / installatie. Wij hebben onze oude bieropslag in de garage omgebouwd tot brouwerij. Inmiddels hebben wij een Brew Monk Titan 70liter in ons bezit. Hier hebben wij nog niet mee gebrouwen.

Voor:





Na:




Klik op de link  voor ons fotoalbum/bouwverslag.


Groetjes Bas

vanderhoeve

Vorig jaar begonnen met brouwen en al snel weg gestuurd uit de keuken :weetniet:
Dus de garage maar een beetje omgebouwd tot hobby hok



Koelkast omgebouwd


Ik ben nu vooral bezig om de basis goed onder de knie te krijgen en te kijken wat voor instalatie ik wil maken/kopen

Nu met mijn 13e brouwsel bezig :brouwen:



guidomarree

https://1drv.ms/v/s!AjaCR5Oe89mYiWDUDJtv8Yu8045q

Mijn huidige installatie aan het werk. Is een zelfgemaak RIMS systeem, aangestuurd door een raspberry pi met het programma craftbeerpi op geïnstalleerd. De volgende uitbreidingen:
  • bij programmeren naar constant wifi verbinding controlleren en vernieuwen (nu valt soms de verbinding weg en brouw ik "blind", of ja dan neem ik de thermometer er bij)
  • Spoelketel op zelfde installatie aan kunnen sluiten door een afwisselende aansturing. Dus als de maishketel niet wordt verwarmd kan de spoelketel opwarmen en zo kunnen ze op 1 zekering blijven hangen.
  • Ooit overgaan naar tri-clamp koppelingen
  • Binnenpan in rvs ipv koper en groter model zodat er meer mout in kan

Sinds gisteren ook in het bezit van een SS Brewtech Brew Bucket. Ik ben heel benieuwd naar het gebruik hiervan, dit zal in ieder geval minder afwas geven.

tdp

De brouwerij weer iets aangepast: Vorig jaar nieuwe pannen gekocht, echter had ik deze nog steeds in ene provisorische opstelling staan. Bokjes gebrouwen op een meer ARBO vriendelijke hoogte, eventueel nog op wieltjes te zetten. Wellicht timmer ik nog e.e.a. af, maar voor het eerst weer zeer blij!!


LAM

Wauw, wat een geweldige installaties zeg! Dit is over het algemeen mijn opstelling. Ik gebruik de 50 liter automaat van Klarstein. Hier was ik nog even aan het opwarmen met de moutorf er naast.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.