Na een paar maanden denken en knutselen is de nieuwe brouwinstallatie gereed en heb ik de eerste brouw er op zitten.

Ik heb een A klasse koeler gevonden op Marktplaats waar mijn CCT precies in past, een paar gaatjes moeten maken in de deur, maar het past.
Met een Eurotherm controler die ik heb geprogrammeerd kan ik de temperatuur precies controleren binnen 0,1 graad tijdens vergisten.
Het programmeren is een lastige klus bij dit soort controlers door de veelheid van menu's en onduidelijk codes.
Dit heeft me veel leeswerk en geduld gekost om hem zo te programmeren dat hij het nu zeer goed doet.
Met het programma van Adrie, BrouwHulp (hulde hiervoor!) heb ik berekend wat de temperatuur moet zijn van het water wat in de koelbox gaat.
Voor mijn eerste brouw moest dit 25 liter van 75,4 graden zijn en na de stort was de temperatuur precies 62,5 graden zoals gewenst.
25 minuten gewacht en 15 liter van 99 graden toegevoegd waarna de temperatuur 72,5 graden was, na vertig minuten was de temperatuur 72,3.
In een koelbox maischen werkt geweldig makkelijk, het filter wat ik gebruik is een wort verzamelpijp met een filterplaat.

Het filteren van het wort is prima gegaan, ik kan vlot het wort helder krijgen en het temperatuur verlies is minimaal in deze koelbox.
Na het filteren koken op elektrisch, ik heb een twee pits kookplaat gevonden van 3500 watt die de pan met inhoud 1 graad per minuut kan verwarmen.
Het koelen na het koken doe ik met een zelfbouw tegenstroomkoeler, op zwaartekracht.

Het brouwen is gegaan zoals beoogd, dit is een geheel andere wijze, dan werken met een HERMS door het niet meer hoeven kijken naar flow en temperatuur.
Het schoonmaken is makkelijk door niet meer met de zware ketels te hoeven sjouwen en het werken zonder pomp geeft mij meer vertrouwen dat ik zonder bijsmaakjes kan brouwen.
Voor reacties op deze brouwinstallatie zie deze draad. Aub daar reageren.