Hobbybrouwen > Apparatuur

Laat je brouwinstallatie zien! (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie)

<< < (2/40) > >>

Caspar:
Om een indruk te geven  :)

Drents Hopbier:

--- Citaat van: Oscar op 22-01-2006  01:18 u ---Op dit forum zie ik regelmatig foto's van een deel van iemand zijn installatie,
--- Einde van citaat ---
Mijn brouwerijtje:
v.l.n.r. decoctiepan op flessengas, filter, geroerde maischketel, kookketel op aardgas
aan de wand warmwatervat en chemiekast
er onder pomp, pH-meter en op de grond demi-water voorraad, koelers en gistpan
buiten beeld walsschrootmolen

Hopbier

Eduard:
De thuisbrouwerij zoals deze vorig jaar voor 't laatst is gebruikt.

Sinds de verhuizing is er nog niet thuis gebrouwen, vanwege een slechte afzuigkap. De zwarte Elektro-Einkocher is het hart van de brouwerij, en werkt als zowel maisch- als kookketel (29 l), waarmee ik zo'n 24 liter bier kan brouwen met een beetje high-gravity brewing.

Mijn zelfgezaagde en gesoldeerde hevelfilter :-) Gewoon perspectief en onderkant met zaagsleufjes.

Mijn zelfgemaakte tegenstroomkoeler. 5 meter buis met 5 meter slang, welke volstaat om met een redelijke doorloopssnelheid het wort naar zo'n 12° C te brengen (voor ondergisters).

Eduard:
En dan de installatie (RIMS) van onze vereniging, voor de verhuizing waar we nu middenin zitten.

Schrootmolen (Valley mill?), goedkope boormachine en ik.

Bovenkant maischketel met manifold tegen het oxidatiegevaar.

Thermometer op maischketel. Op de warmwaterketel en de kookketel zit dezelfde.

Schakelkast, met schakelaars voor 1 warmteelement in de warmwaterketel, 3 warmwaterelementen in de kookketel, en 1 warmteelement voor de rondpompende wort. Ook 1 schakelaar voor elke pomp (één pomp voor het rondpompen van het wort tijdens het RIMS-en en één pomp om het wort na het koken door de tegenstroomkoeler naar het gistingsvat te pompen.

De hele installatie, voor zover mogelijk op één foto. Op de voorgrond onder de maischketel en boven de warmwaterketel, en achter de maischketel een beetje moeilijk zichtbaar de kookketel. Dan mijn brouwcollega en achter hem twee konische vergistingstanks. Links van hem een omgebouwde brandblusser als CO2-tank.

Onze voorzitter, toevallig in stijl vanwege een gala diezelfde avond, bij de kookketel. Daaronder is de tegenstroomkoeler (van Morebeer) te zien. Deze leverancier staat ook voor de vergistingstanks.

Binnenkort hopelijk nieuwe foto's als we klaar zijn met de verhuizing. Het niet-brouwen-probleem is nu al zo nijpend dat we onlangs bij een recente gezamelijke barbecue onze toevlucht hebben moeten zoeken tot winkelbier. Sorry voor de grote plaatjes overigens, kleiner zijn ze niet.

Eduard:
Zowel de maischketel als de kookketel zijn 100 liter (de warmwaterketel 80 liter), dus rekening houdend met de extra ruimte voor het koken en wat er zoal in de kookketel na het koken achterblijft (mede omdat ons kraantje wat te hoog zit) zitten we zo rond de 80 liter. Maar als we eens high-gravity zouden gaan brouwen wordt het vast meer. Hoe dan ook, de 80 liter per keer is meer dan genoeg, we hebben nu al moeite om al het bier op te maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie