Laat je brouwinstallatie zien! (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie)

Gestart door Oscar, 22-01-2006 01:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

In de kelder van ons nieuwe huis hadden de oude bewoners nog een koelkast laten staan. Een oud bakkie, behoorlijk groot, maar helaas zat het vriesvak in de weg om mijn vergistingsvat kwijt te kunnen. Dat vriesvak bleek het koelelement te zijn, dus die kon niet zomaar weg.

Maarrrr na wat breek en buigwerk past ie:





Even geprobeerd en na dit subtiele aanpaswerk doet ie het nog prima. Op de maximale stand komt de temperatuur tot op (en waarschijnlijk ook nog wel onder) de 0 graden.

De koelkast voelt aan de buitenkant behoorlijk koud, dus de isolatie is slecht, maar ik pak hem wel in in glaswol of tempex.

 :dansen: Ik ben zo blij, zo blij...   :elifant:



Naar aanleiding van de koelkast van Adrie is een discussie ontstaan die van deze draad is afgesplitst. Klik hier om naar afgesplitste draad te gaan.

Henielma

Afgelopen maanden druk bezig geweest met de uitbreiding van de bovenverdieping van ons huis. Naast een grotere slaapkamer is er een brouwruimte in gekomen.  :dansen: Op deze manier heb ik alles bij elkaar staan en staat de beneden verdieping ook niet meer vol met gistend bier en kratten. Tevens kan ik nu brouwen zonder dat het hele gezin ontregelt is. Het lijkt op een tweede keukentje in huis.

Gisteren voor de eerste keer in deze ruimte gebrouwen en dat bevalt prima. Nog wat kleine aanpassingen en dan is het voor mij goed.

Hieronder wat foto's om een indruk te krijgen.


De aanrecht, stereo en koelkast komen van Marktplaats.


Mijn geautomatiseerde weckketel installatie wordt uiteraard gebruikt voor het maischen en het koken.


Het filteren met een hevelfilter.


De koelkast wordt gebruikt als gistingsruimte. De gloeilamp zorgt voor de verwarming zodat ik die ruimte van het gistvat kan verwarmen en kan koelen. Dit wordt aangestuurd met twee Conrad UT100 thermostaten waarvan de sensor tegen het vat aan geplakt is. Zo kan ik ook het gistingsproces wat in de hand houden. Op dit moment wordt een Rochefort achtig bier tussen de 22,5 en de 24,5 ºC gehouden.

De komende tijd zal ik mijn aandacht weer op het brouwen richten want de voorraad is de afgelopen tijd flink geslonken.




Reacties op dit bericht kunnen hier geplaatst worden.

Jacques

Ben

Hier is een beeld van onze installatie. De sturing van de kleppen gebeurt met een plc of handmatig en de regeling van de temperatuur gebeurt via warmtewisselaars en een regelaar E5 Ck van omron



de brouwerij

De Tekening

water loopt in

Arie

Zo, ik ben nu bijna een jaar aan het brouwen en het wordt tijd dat ik ook mijn "installatie" eens laat zien.

Dit is eigenlijk de hele installatie.


Maischfilter


Hopfilter


Filteren na maischen


Filteren en koelen na hop koken


Het blijft mooi werk dat bierbrouwen!  :proost2:

willems

Dag beste brouwers,

Hier is de installatie van onze gilde deze wordt gratis ter beschikking gesteld voor de leden van de gilde.
We hebben deze gemaakt van oude biervaten van 50 liter. Het maischvat is voorzien van een demonteerbaar roerwerk.
Het filtervat heeft demonteerbare poten.

http://www.talternatief.net/Gildeinstallatie/index.html

Groeten
Bart

JWVG

Gisteren heb ik met Dennis een Irish Red gebrouwen, en Dennis heeft een paar foto's met zijn mobieltje gemaakt, waarvoor dank  :groots:. Een mooie gelegenheid om mijn brouwinstallatie ook eens te laten zien.

Allereerst het resultaat van een paar uurtjes klussen afgelopen weekend: een nieuwe 'hopper' op mijn JSP moutmolen. De oude was uitgescheurd, en een vervanging was weliswaar gratis, maar kostte me wel zo'n $30 verzendkosten. De nieuwe kan zo'n 5 kg mout aan:


Let ook op de spiraalkoeler (een aankoop van MoreBeer destijds). De vorm was alleen een beetje onhandig voor de gamellen. Na een paar biertjes moed indrinken maakten Dennis en ik ons even kwaad, en na een paar seconden zag de koeler er zo uit:


Toen pastte hij prima in de gamel:


Ter gelegenheid van Dennis' bezoek had ik de het hele circus maar eens even mooi uitgestald:

Van links naar rechts: Brouwketel-gamel, Maisch-gamel, Filterkuip (een picknick koeler) en (hoog) een heetwater vat.

Een kijkje in de filterkuip, met een (niet helemaal scherpe) Phil's Phalse Bottom:


Een nadere blik op de filterbodem: 


Overscheppen van de maisch in de filterkuip: "dat beetje zuurstof koken we er wel weer uit"  ;)


De eerste paar honderd mL gaan weer terug, maar het wort wordt heel snel helder:


Mooie rode wort voor een Irish Red:


Het koken gaat prima met de Mammuth brander en gamel:


Whirlpoolen gaat gelukkig ook prima in een gamel:


Het gekoelde wort loopt het hoofdgistingsvat in:


De restjes in de gamel:


De starter heeft er zin in:


En het jongbier na een uurtje beluchten. Inmiddels ziet het er eigenlijk weer precies zo uit - want na 12 uur had ik al een blow-off. Niet zo moeilijk met een fles die eigenlijk veel te vol gevuld is....


Dennis, bedankt voor de hulp, gezelligheid en de foto's!

 :degroeten: JW.

basterd-brewer

Afgelopen zaterdag een quadrupel gebrouwen waarbij Dennis ook even langs kwam om te helpen. uiteraard heeft hij ook bij mij foto's gemaakt dus laat ik die ook maar eens plaatsen.


De kook- / maishketel en filterkuip naast elkaar


Mooi gekleurde wort na het filteren


hoe het wort uit het filter in de volgende pan klettert


Het filter met schoon heet water uit de kraan (70  ºC)


Koken met automatisch roerwerk, want gemak dient de mens




Toevallig merkte ik iets op over oxidatie of zo...

bazje

Ik lig wat achter met postings door al dat brouwen, bottelen, gist opkweken, etc.
Toch wil ik dit niet achterhouden.
Mijn nieuwe aanwinst(en)
Ik ging eigenlijk voor de brander en kon de rest er ook bij "krijgen".
Vooral de roerstok is geweldig.
Geen verhogingen meer voor deze brouwer !


Oscar


Oscar

Tussen al dat foto geweld ff een filmpje van mijn nieuwe 3 l erlenmeyer (getwijfeld of ik de 5 liter versie zou aanschaffen).
Dit is een test met water, maar laat goed zien hoe het beluchtingsmechanisme kan werken..


HansW

Ok hier even alles wat ik heb:
   
Brewferm "deluxe" startpakket kompleet:

(niet op rommel letten  ;D)

Brouwketel:


Koeler


Wort gaat door de koperen buis en de bak is gevuild met ijsblokjes,koelelementen en water.

Moutmolen


En dan heb ik nog een gistfles van 10l en een druiprek.

Hevenfilter gaa ik morgen in elkaar steken.

Groeten Hans





RoodeLeeuwVenlo

Hier mijn installatie in aanbouw;

Stadsbrouwerij Klaassens.

Boven mijn café. Hier wil ik het bier ook gaan verkopen.

1. Brouwerij;




2. Heet waterketel en maischketel



3. Filterkuip en Kook-ketel



4. Filterkuip van binnen



5. Cilinderconische gisttank met koelspiraal



6. Koeler en walsmolen



Ik ben er erg blij mee. Of alles werkt moet ik nog zien. De elektra moet nog worden aangesloten. Evenals de afzuiging.

Louis

Hopmans

Hoi boys,

De Weckpan is mijn brouwketel.
Ik brouw redelijk ambachtelijk met goedkope en voor de hand liggende materialen.
Dit is mijn filterkuip.








Gist enten.


Dit is mijn zelfbouw-CCT.


Een gesloten cicuit.


Het CCT-tje vult zich.


Koelspiraal.




Weg moffelen onder het bureau.


Hier de gist-oogst.

 :degroeten:

Hopmans

Nee joh,

Die heb ik nieuw gekocht van de week bij Brouwmarkt (voedselveilig logo).

Vandaag gebotteld.



De bottelhulp ben ik lyrisch over.
Ik was binnen no time klaar.
De smaak van het bier was kneiter vers en fris.
Vorige week ging het afgekoelde wort erin, en door hetzelfde gat nu in de flesjes.
Hoe vers en onaangeroerd wil je je bier hebben..............
Systeempje hè?

Voor mij geen ander systeem meer.
Het viel me altijd al op dat ik enthousiaster was over de smaak van het bier na de hoofdgisting,
en minder na de lagering. Het overhevelen was lastig, en deed het bier geen goed.
Grutte Pier had dezelfde ervaringen.
Nu zijn beide processen ondergebracht in één vat.

Ik heb nu minder schoonmaakwerk, zorgen van openstaande vaten , verse gist-oogst,
sneller rijpingsproces, en vooral supervers bier.

 :degroeten:

Marcel R

Als het me gelukt is hier een foto van onze brouwinstallatie.
We brouwen vanaf midden 2005. En hebben vorige week ons 24ste biertje gebrouwen.
We brouwen 20 of 30 liter prt keer. 




Marcel R

 :elifant:
Het is me gelukt om zo wat foto's te plaatsen.



Dit is onze bierkelder. Een klein keldertje in de schuur. altijd lekker koel. Een goede plaats om het bier te lageren.

Hier twee foto's van onze brouwerij. Ik heb op de b.g. een badkamer die we niet meer als zodanig gebruiken.
Voldoet nu uitstekend als brouwerij. Alles betegeld, warm en koud water.






Groet

Marcel

HansW

Iets later dan verwacht mijn hevelfilter!:





Wat een rotwerk al die gleufjes zagen.... Ben er in het algemeen wel tevreden over...

Groeten Hans.

Albertus

Citaat van: Hopmans op 18-07-2008  23:15 u
Dit is mijn zelfbouw-CCT.

Hopmans, kun jij wat meer vertellen en/of laten zien van je zelfbouw-CCT? Ik vind het idee geweldig.
Op jouw fotos is niet goed te zien hoe je de aansluitingen aan de onderkant hebt gemaakt. Werk je met een stop in de fles waar gaten inzitten voor de doorvoeren? Wat voor kranen heb je gebruikt? Hoe tap je de gist af?

Bert

Marcel

Hier is dan mijn brouwinstallatie: het is een overzichtsfoto. Specifieke foto's van onderdelen kan ik op verzoek plaatsen.

Installatie is van links naar rechts: maisch (125 liter), water (90 liter) en kook (90 liter).





Marcel


Ik heb zoveel mogelijk gebruikt gemaakt van vaste verbindingen. Enkele verbindingen zijn met slang ivm het schoonmaken. De gele tuinslang is puur om het koelwater door te laten gaan.





Verbindingen richting pomp





Verbindingen koelers.


HansW

Heb mijn wort koeler moeten aanpassen. Werkte niet op de manier ik gehoopt had. Nu is het gewoon een dompelkoeler... Maar hij werkt! (Nadat ik heel de keuken had nat gemaakt.)


kimdek

Hallo allemaal,

Hierbij wat foto's van mijn installatie.

Het filter opgebouwd uit geperforeerde rvs plaat overtrokken met vliegengaas
en vasgezet met silicone darm, deze dient ook ter afdichting in de ketel.
http://home.scarlet.be/~aqkx0006/bier/K1024_filter.JPG[/img]]
http://home.scarlet.be/~aqkx0006/bier/K1024_maishketel.JPG[/img]]
De koeler 10m koperleiding van 10mm overtrokken met een tuinslang
http://home.scarlet.be/~aqkx0006/bier/K1024_koeler.JPG[/img]]
De molen, een aangepaste espressomolen, de uitloop vergroot zodat het schrootsel
niet onnodig in de molen blijft, de schijvenafstand vergroot en een grotere trechter.
http://home.scarlet.be/~aqkx0006/bier/K1024_molen.JPG[/img]]
De opbouw
elke ketel heeft een verwarmingselement van 3kw en een inhoud van ong.24L
Boven de waterketel.
Links de kookketel die via een MD10 pomp verbonden is met de koeler.
Rechts de maischketel die ook een MD10 pompje heeft voor de circulatie.
Alles wordt gestuurd door een logo van Siemens met een pt100 voeler.
http://home.scarlet.be/~aqkx0006/bier/K1024_installatie.JPG[/img]]
Dit was in het kort mijn installatie.
Groetjes Kim


McFred

Dag brouwers hierbij een paar foto`s van mijn geknutsel rondom het gerstenat.
De foto`s zijn van 2 sessie`s voor 30 liter blond bier.


groeten McFred

McFred

Dag mede brouwers
Hierbij een paar foto`s van mijn gekunstel







groeten McFred

Pieter S



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.