Onze nieuwe elektrische HERM’s is tot leven gekomen! -- ( Nu met plaatjes

)
Korte introductie:
Nadat ik en een vriend uitgesproken hadden om ook een keer te gaan brouwen, hadden we vorig jaar de stoute schoenen aan getrokken en hebben een 2e hands opstelling gekocht.
Afgelopen jaar heb ik dit forum gebruikt als stille hulp bij het brouw proces en de mogelijkheden voor een opstelling. Hierbij hebben we onze opstelling verder uitgebouwd naar een elektrisch opstelling die wordt aangestuurd door Craftbeerpi op een raspbarry.
Het leek me leuk om onze HERMs daarom hier nog een keer te laten zien. Dit als mogelijke inspiratie voor anderen.
En omdat deze HERMs nooit af is hoor ik graag nog tips en trics om onze opstelling te verbeteren.
Na veel lezen, zoeken en bier drinken hebben we gekozen voor een elektrische HERMS systeem op basis van 3 identieke pannen van 70L
Na het bestellen van de pannen hebben we de gaten erin gemaakt. Hiervoor hebben we uiteindelijk een hydrolosche pons gekocht om de gaten er netjes in te krijgen.

Gaten in de 70 L pannen
Een filter laten lasersnijden van een geperforeerde plaat die precies in de pan past.
En begonnen met de montage van de onderdelen.

Filter met gaten van rond 2 op een steek van 3.5.

Aansluiten van de warmte spiralen, kranen en temperatuur sensor.

Overzicht van de binnenkant van de ketels.
In de pick up tube waarmee het wort onder de filter wordt opgezogen hebben we een klein gaatje gemaakt dicht bij de pan. Het doel hiervan is dat het overgrote deel van het wort eruit gezogen wordt door een pomp, maar als het wort bijna uit de pan is, zuigt de pick up tube lucht en zal deze niet verder de pan leegmaken. Hierdoor is er een wort verlies wat we natuurlijk niet willen. Met het kleine gaatje heb ik de goede hoop om het vat verder leeg de krijgen voor deze schuin te kunnen zetten waardoor de resterende wort er nog langzaam uit loopt ( zonder pomp). Of dit werkt moet ik nog zien...
Als afdicht rubber van het gat door de pan hebben we zelf afdicht ringen gemaakt van een silicone bakmat. Hiervan hebben we ringen gesneden die even groot zijn als de revetten waarmee de koppelingen door de pan steken. Dit werkt prima!

Testrun en tuning van de PID regelaar
Na het testen van de systemen en in instellen van de controller hebben we vorige week onze HERMS getest door een quadrupel te brouwen. De brouw is prima gelukt. Er zijn nog wat verbeteringen die we moeten maken aan de controller en aan de kookpan. In de kookpan zit nog geen goede filter. Ik had de hoop dat de “rommel” in het midden van de pan blijven bij het rondpompen van de vloeistof, maar dit werkt nog niet goed genoeg tips welkom
Het mooie van de controller op basis van craftbeerpi is dat deze ook gelijk gebruikt kan worden voor een fermentatie kast. Dus die hebben we gelijk aangesloten op een oude koelkast.
Voor de controller, de SSD’s en de sensor en power aansluitingen heb ik een mooi kist gedesigned waar alles in kan. En als je dan toch de vrije hand hebt in het design, heb ik er maar gelijk iets toepasselijks van gemaakt .

Controller box

De 70L elektrische HERMS van RVS
Tot zover onze HERMS.
Tips en trics om deze HERMS te verbeteren hoor ik graag.
En mochten er mensen geïnteresseerd zijn in een controller, laat maar weten.