1-Pans bier
Aangestoken door dit forum was ik van plan om eens een HERMS te gaan bouwen.
Niet dat er iets mis was met mijn bestaande installatie bestaande uit 2 Weckketels van 27 liter, een kunststof vergistingsvat en een mandfles voor het lageren.
Om te beginnen tijdens het BONK in Oss alvast 3 Gamellen gekocht.
Wat me tegenviel was toch wel het gewicht van deze ketels.
Van Korek later een Iwaki pompje gekocht, maar toen stopte het wel even.
Ik twijfelde of een HERMS nu wel iets is voor mij. De gamellen moeten toch ook weer schoon worden gemaakt en bij dat gewicht, ik heb af en toe last van mijn rug, geen prettig vooruitzicht.
Toen ik zag dat op mijn werk iemand een stuk RVS buis in de afvalcontainer wilde gooien heb ik deze toch maar in beslag genomen. De diameter was 300 mm en ca. 500 mm hoog met een wanddikte van 1,5 mm. Plots kwam het idee naar boven dat deze prima in een gamel past.
Als ik er een geperforeerde plaat in maak en daar de mout in stort kan ik deze na het maischen, filter en spoelen er uit halen en direct gaan koken. Ik moet dan nog wel hevelen en koelen naar het gistingsvat. Dit doe ik dus echt niet dacht ik, gewoon de binnenbuis er weer in bij het koken en daar de hopbellen in. Na het koken de binnenbuis er weer uit en via de pomp en een warmtewisselaar terug in het vat, gist er bij deksel er op: klaar. Dus alles in 1 pan.
Het proberen waard dacht ik.
Eerst een provisorische opstelling gemaakt en daar een keer mee gebrouwen.
Het resultaat was bevredigend, enkele aanpassingen en het moet werken, dus maar aan de slag.
Een rek gekocht bij de Gamma in de aanbieding voor € 27,= ik hoef dan niet te lassen e.d.
Uiteindelijk heb ik er maar een kwart van gebruikt. De gamel met brander op wieltjes gezet, 3 avonden gaten boren, solderen en opbouwen en zie hier het resultaat: de 1-pans RIMS installatie. De verplaatsbare afzuigkap had ik al.
Ik heb inmiddels 3 keer gebrouwen met deze installatie waarvan het eerste brouwsel al geproefd. Dit is een Belgische Ale en smaakt uitstekend.
Het brouwzaalrendement bij dit brouwsel was 72%.
Na wat aanpassingen, meer gaatjes in de filterplaat en de hoogte aangepast, komt deze nu op ca. 76%. Hier kan ik nog wat aan verbeteren.

URL=http://imageshack.us]

[/URL]

Naar aanleiding van de presentatie van Batavier is er een discussie ontstaan die afgesplitst is van deze draad. Klik hier om naar de afgesplitste draad te gaan.
Jacques