Ss Brewtech Brew Bucket Mini vs FastFerment 11 liter

Gestart door Hans E. Pans, 24-07-2018 11:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans E. Pans

Als ik mijn vergisting een stapje hoger wil tillen tov mijn 12 liter plastic Speidel vat, is het dan slimmer om een rvs Brew Bucket mini te kopen, of zal ik betere resultaten halen met een FastFerment? Ik weet dat de Brew Bucket een paar tientjes duurder is. Het gaat mij niet om meer inhoud, maar wat een kwaliteitsverbetering zou kunnen opleveren. Ik brouw het liefst zonder over te moeten hevelen na de hoofdvergisting (uitsluitend bovengisters) en ik vergist temperatuur gecontroleerd.

Markiej87

Het is net wat je wilt en waar je in gelooft.

Ik heb voor de brewbuckets gekozen vanwege het gemak van RVS. Een ander zal weer zeggen dat een CCT beter is vanwege het gistdepot. Ik hevel niet over en zie daar het voordeel niet van in, dus voor mij zijn de brewbuckets perfect.

Hans E. Pans

Ik hevel ook niet over. RVS heeft voor vergisting ook wel mijn voorkeur, en de Brewtech mini is nu on sale bij een van de online brouwshops... :)

tdp

In beide gevallen denk ik niet dat je echt beter bier krijgt dan met je huidige vat. Ik gebruik 'gewoon' de standaard emmers, ik hevel niet over. RVS is wellicht makkelijker schoon te maken maar ik heb met kunststof ook geen last zelf.

Hans E. Pans

Citaat van: Markiej87 op 24-07-2018  12:24 uHet is net wat je wilt en waar je in gelooft.

Ik heb voor de brewbuckets gekozen vanwege het gemak van RVS. Een ander zal weer zeggen dat een CCT beter is vanwege het gistdepot. Ik hevel niet over en zie daar het voordeel niet van in, dus voor mij zijn de brewbuckets perfect.

Bottel je met de SS ook direct vanuit het kraantje of doe je het toch nog eerst naar een bottelvat?

Hans E. Pans

Citaat van: tdp op 24-07-2018  14:16 uIn beide gevallen denk ik niet dat je echt beter bier krijgt dan met je huidige vat. Ik gebruik 'gewoon' de standaard emmers, ik hevel niet over. RVS is wellicht makkelijker schoon te maken maar ik heb met kunststof ook geen last zelf.
Zou een rvs vat net siliconen rand en klemsluiting niet net minder kans op zuurstofdoorlaat geven?

tdp

Citaat van: Hans E. Pans op 24-07-2018  14:42 uZou een rvs vat net siliconen rand en klemsluiting niet net minder kans op zuurstofdoorlaat geven?

Vast, maar in hoeverre dat in verhouding staat ten opzichte van de prijs van €100,-? Die keuze kun je alleen zelf maken lijkt me. Als ik lees dat je 'gallon' brouwsels maakt met potten, pannen en vergieten is daar meer zuurstofinslag te vermijden dan met een RVS vergistingsvat ;)

Hans E. Pans

Citaat van: tdp op 24-07-2018  14:54 uVast, maar in hoeverre dat in verhouding staat ten opzichte van de prijs van €100,-? Die keuze kun je alleen zelf maken lijkt me. Als ik lees dat je 'gallon' brouwsels maakt met potten, pannen en vergieten is daar meer zuurstofinslag te vermijden dan met een RVS vergistingsvat ;)

 ;D  ;D  ;D

Het te kleine Blokkerpan en huishoudvergiet verhaal is voor die 1-gallon brouwprobeersels inderdaad een gekl**i en waarschijnlijk een zuurstofinslagmagneet. Vandaar dat ik het net een stapje beter wil gaan aanpakken. Ik heb inmiddels een redelijk formaat RVS ketel en een filterkuip met mattmill lauterhelix, dus wil ik nu ook het gistvat net wat upgraden, ook omdat ik dan makkelijker monsters kan aftappen om het SG fatsoenlijk te gaan meten (refractometer)


haicoterbeek

Temperatuur controle van je batch is vele malen belangrijker dan het materiaal of vorm van je gistvat. Hoge of lage temperaturen hebben invloed op de productie van off-flavor componenten tijdens het begin van de vergisting. Ook is de temperatuur van invloed op het opruimen van off-flavor componenten aan het einde van de vergisting.
Daarnaast spelen zuurstof, het type gist, voldoende voedingsstoffen een belangrijke rol.
Het is makkelijk als je een monsterkraantje hebt om de vergisting te monitoren. En metingen van temperatuur, pH en sg kunt doen.
De vorm en materiaalkeuze van je vergistingsvat heeft meer een praktische als een kwalitatieve invloed.
Als je wilt investeren, investeer dan in kennis en ervaring! De kwaliteit van je bier zal hierdoor verbeteren.
Mocht je toch een ander gistvat willen aanschaffen koop er dan een die groot genoeg is. De temperatuur is dan wat beter te controleren/stabieler. Bij de brewbucket is een thermowell verkrijgbaar. Zou ik zeker doen. Als laatste een monstername-kraantje is erg fijn om het proces te volgen en te leren.
Als laatste tip! Koop eerst het boek "Yeast" van Chris  White. Deze 20 euro levert je meer op als een nieuw gistvat!

Hans E. Pans

@haicoterbeek ik vergist al temperatuur gecontroleerd. En ik bezit het boek Verander water in bier. De Brew Bucket Mini heeft een kraantje zodat ik met mijn refractometer makkelijk monsters kan nemen. Omdat hij in de aanbieding is, heb ik 'm net besteld ;)

Markiej87

Citaat van: Hans E. Pans op 24-07-2018  14:40 uBottel je met de SS ook direct vanuit het kraantje of doe je het toch nog eerst naar een bottelvat?
Eerst een bottelvat. Maar ik vind het al heel wat dat ik geen hevel hoef schoon te maken en ik gewoon een slangetje aan de uitlaat kan hangen. Ideaal spul.

Hans E. Pans

En dat je naar een bottelvat gaat, is vanwege het toevoegen van de bottelsuiker?

Markiej87


Hans E. Pans

Ik bestel binnenkort ook nog de Brewtech 5.5 gallon kettle denk ik. Dan ben ik echt compleet voor wat ik in gedachten heb. Een Menno-pan voor maischen, van daaruit in de filterkuip met lauterheks, dan via een siliconenslang naar de Brewtech brouwketel, koelen met rvs spiraal en daarna via het kraantje naar de Brew Bucket en in de klimaatkast.

haicoterbeek

Citaat van: Hans E. Pans op 24-07-2018  21:56 u@haicoterbeek ik vergist al temperatuur gecontroleerd. En ik bezit het boek Verander water in bier. De Brew Bucket Mini heeft een kraantje zodat ik met mijn refractometer makkelijk monsters kan nemen. Omdat hij in de aanbieding is, heb ik 'm net besteld ;)
Goed bezig! Ik ben zelf ook een liefhebber van de apparatuur van ss brewtech. Veel plezier ermee.

J.R. Brouwer

Mis je bij zo n ondoorzichtig rvs vat niet contact met het proces. Aan het eind bubbelt het waterslot nog nauwelijks terwijl ik in de glazen mandfles nog genoeg bubbeltjes zie opstijgen.
Zelf overweeg ik ook de mini brew bucket. Dus graag een serieuze reactie.

N.b. Het gistingsproces volgen met een refractometer zoals hiervoor ergens staat lijkt me kansloos vanwege de opgebouwde alcohol.

Neetje

RVS of glas maakt niet veel uit.
Eind sg wel. Met de refractometer gewoon omrekenen - werkt perfect.

tdp

Wanneer je het proces ook optisch wilt volgen, zou ik niet afstappen van glas/doorzichtig plastic. Wat Neetje aangeeft: Je kunt de refractometer prima gebruiken voor het bepalen van je SG tijdens/na de vergisting, wanneer je dit omrekent. Dit kan gemakkelijk in bijvoorbeeld BrouwHulp, maar er is ook een rekentooltje van Hans Halberstadt beschikbaar.

J.R. Brouwer

Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Zelf denk ik dat er nog veel meer over de nauwkeurigheid van de refractometer bij het staartje van het gistingsproces te zeggen valt. Ik verwacht bijvoorbeeld niet dat iedereen filtert voor gemeten wordt. En als ik door zo'n ding kijk dan is de scheidslijn relatief wazig. Gistcellen/troebeligheid beïnvloeden daarbij de meting met refractometer. Aan de andere kant wacht ook niet iedereen tot alle koolzuur weg is en de hydrometer tot de laatste getallen zuiver is. En is dat allemaal wel zo belangrijk? Voor mij is het belangrijk dat er zoveel onzichtbaar voor het oog nog verloopt op het eind dat ik die kleine belletjes een indicatie vindt voor nog even wachten met bottelen. En dat mis je met RVS.

Wie overtuigt me van het tegendeel? Want vandaag of morgen laat ik een mandfles vallen en dan had ik gewild dat die van RVS was ;)

de Machtige Wil

Citaat van: J.R. Brouwer op 11-03-2020  16:46 uWie overtuigt me van het tegendeel? Want vandaag of morgen laat ik een mandfles vallen en dan had ik gewild dat die van RVS was ;)

Met een mandfles is het ook altijd oppassen niet te heet water gebruiken. Ik spreek helaas uit ervaring.

Makkelijker schoonmaken. Deksel eraf en je kunt overal bij ipv met zo'n flesborstel pielen.

Koudhoppen gaat ook vanwege de grotere opening makkelijker.

RVS oogt mooier, maar dat is persoonlijk.  :biersmile:


Neetje

Citaat van: J.R. Brouwer op 11-03-2020  16:46 u...Want vandaag of morgen laat ik een mandfles vallen en dan had ik gewild dat die van RVS was ;)

Expres en dan tegen je partner zeggen, dat het een ongeluk was  :) :)

J.R. Brouwer

Nog een vraagje over de mini bucket. Vul je flessen door de kraan op het vat telkens te openen of gebruik je zo'n vulpijpje?

de Machtige Wil

Citaat van: J.R. Brouwer op 14-03-2020  07:34 uNog een vraagje over de mini bucket. Vul je flessen door de kraan op het vat telkens te openen of gebruik je zo'n vulpijpje?
Ik zou sowieso een vulpijpje gebruiken om kletteren te voorkomen. Zelf vul ik niet direct vanuit de bucket maar laat alles naar een bottle vat lopen, daar voeg ik suiker toe en dan bottelen.

J.R. Brouwer

Iedereen bedankt, ik ga voor de mini bucket sparen.

biking rebel

Ik heb deze week een RVS Anvil Fermenter aangeschaft van 15 liter bij BrewUK webshop:
https://www.anvilbrewing.com/-p/anv-fv-4gal.htm

Kosten 130 euro inclusief verzenden. Licht conische bodem en net iets meer inhoud dan de Brewtech.
Ik brouw vaak 10-11 liter en heb dan net iets meer hoofdruimte voor de enthousiaste gisten. Deksel is bol, dus nog wat meer ruimte voor schuim. Tevens ook met racking arm om zo geen trub over te hevelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.