Brewking: voor omrekenen SG met meting refactometer

Gestart door Wijbrouwers, 23-07-2018 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wijbrouwers

Aangezien sommigen deze app nog niet kenden even een apart topic er voor om het onder de aandacht te brengen.

Brewking rekent SG metingen met een refactometer heel snel en simpel om: De linker schuif zet je op het gemeten SG of Brix aan het begin. De middelste schuif zet je op het gemeten SG of Brix na vergisting. Op de rechter schuif zie je dan de werkelijke SG.

De metingen dienen dan allemaal met een refactometer gedaan te worden.

Verder zit er ook nog een timerfunctie op en een EBC kleurmetingsgedeelte al hangt van die laatste de precisie af van de kwaliteit en helderheid van het scherm van je mobiel.

App downloaden kan hier: Google playstore
Onbekend of deze er ook voor Apple is.

#refractometer

tdp

Ik kan hem in de App Store van Apple niet vinden, maar wel een handige app lijkt me wanneer je geen PC bij je brouwopstelling hebt staan.

Pieter1954

Citaat van: Wijbrouwers op 23-07-2018  15:51 uAangezien sommigen deze app nog niet kenden even een apart topic er voor om het onder de aandacht te brengen.

Brewking rekent SG metingen met een refactometer heel snel en simpel om: De linker schuif zet je op het gemeten SG of Brix aan het begin. De middelste schuif zet je op het gemeten SG of Brix na vergisting. Op de rechter schuif zie je dan de werkelijke SG.

De metingen dienen dan allemaal met een refactometer gedaan te worden.

Verder zit er ook nog een timerfunctie op en een EBC kleurmetingsgedeelte al hangt van die laatste de precisie af van de kwaliteit en helderheid van het scherm van je mobiel.

App downloaden kan hier: Google playstore
Onbekend of deze er ook voor Apple is.

Ik zie maar 2 schuiven, een linker en een rechter.

guest13544

Citaat van: Pieter1954 op 23-07-2018  18:24 uIk zie maar 2 schuiven, een linker en een rechter.

Je hebt inderdaad maar twee schuiven; de linker is je start brix en de rechter je gemeten brix na vergisting. Daarboven staan drie kolommen met blokjes. Van de bovenste rij corresponderen de linker en de rechter met de ingevoerde waarden. De middelste is het gemeten SG na vergisting zonder correctie.

hansHalberstadt


haicoterbeek

De iPhone versie die ikzelf gebruik.

https://itunes.apple.com/tn/app/refracto/id954981822?mt=8

Bij een aantal brouwsel het eindresultaat van de app vergeleken met de hydrometer. De uitkomst is verrassend nauwkeurig.

Begin SG invullen in Brix. Monster eveneens invullen in Brix. De uitkomst is af te lezen als SG

hobbybob

Bij instellingen kun je het wort correctiefactor aanpassen.
Deze staat standaard op 1/100 heb hem gelijk aangepast.

Top app

Het beste bier brouw jezelf


stoomboot


datwortwat

Citaat van: hobbybob op 24-07-2018  00:35 uBij instellingen kun je het wort correctiefactor aanpassen.
Deze staat standaard op 1/100 heb hem gelijk aangepast.

Top app

Het beste bier brouw jezelf

Waarom moet dit worden aangepast? Wijkt je refractometer af?

Correct me if I'm wrong: deze app is alleen te gebruiken tijdens vergisting toch? Hier zit de omrekenfactor (brix-->sg) in voor tijdens vergisting en die klopt niet voor tijdens het brouwen, of juist andersom? :weetniet:
Andere (beginners) vraag: ik heb altijd begrepen dat als je de refractometer

Wildor

De formule die omrekent naar het juiste eind SG heeft een correctiefactor nodig voor de afwijking die het alcohol in je bier veroorzaakt. De lichtbreking is anders na/tijdens vergisting in vergelijking met voor de vergisting.

Voor normale bieren is de correctiefactor 1.03
Voor zware bieren is de correctiefactor 1.04

Over deze formules is al een hoop beschreven, en deze tools die handelen dit keurig voor ons af.
Het belangrijkste voor je meting met een refractometer is een helder monster die, indien mogelijk, snel teruggekoeld is tot 20 ºC
Als je bovenstaande in acht neemt dan zul je tot de conclusie komen dat je meting goed overeenkomt met de oude vertrouwde hydrometer.

William

datwortwat

Citaat van: Wildor op 19-03-2019  15:21 uVoor normale bieren is de correctiefactor 1.03
Voor zware bieren is de correctiefactor 1.04


William

Is deze correctiefactor vanaf het moment dat de vergisting begint of in steeds grotere maten naar het einde van de vergisting (lees: na dat er meer alcohol in zit)?

Top. Na wat na zoeken zie ik dat de app er van uit gaat dat het GEEN vergistende vloeistof is (10.0 gr Brix = Plato: 10:40), de app doet zelf de correctiefactor er niet overheen dus. Een instelbare correctiefactor in de app zou helemaal mooi zijn geweest.

Wildor

Er is moeilijk rekening te houden met het tempo van de vergisting.
De correctiefactor gaat ervan uit dat er alcohol aanwezig is, niet hoeveel. Bij mijn android versie van Brewking kun je onder instellingen prima zelf het wort correctiefactor instellen.

William

hansHalberstadt

Citaat van: datwortwat op 19-03-2019  17:05 uIs deze correctie factor vanaf het moment dat de vergisting begint of in steeds grotere maten naar het einde van de vergisting (lees: na dat er meer alcohol in zit)?

Top. na wat na zoeken zie ik dat de app er van uit gaat dat het GEEN vergistende vloeistof is (10.0 gr Brix = Plato: 10:40), de app doet zelf de correctie factor er niet overheen dus. Een instelbare correctie factor in de app zou helemaal mooi zijn geweest.
Voor bier is die correctiefactor als snel groter dan 2. Voor bieren die ver doorgisten zoals met var diastaticus gisten kan de correctiefactor zelfs oneindig worden als het SG rond de 1000 uitkomt. bv 8.6 Brix, SG=1003 (0.77 Plato) geeft Brix/plato = 11.2

HarryL

Deze app kende ik niet.
Maar ziet er tof uit, en een stuk makkelijker rekenen inderdaad!

Jacques

Inderdaad een fijne app.

Een paar weken geleden toen ik samen met de nieuwe eigenaar van mijn oude Speidel Braumeister 20 brouwde adviseerde ik deze app aan omdat hij zo fijn in gebruik is.
Er deed zich iets bijzonders voor. De waarde op mijn telefoon week af van de waarde op die van Mark. Het instellen van dezelfde correctiefactor loste het niet op. Een Brix-waarde van 20 komt overeen met SG 1080 op mijn telefoon en 1083 op de telefoon van Mark. Dat is precies het verschil tussen wel of niet gebruiken van een correctiefactor van 1,03. Geen idee waardoor dat kwam. Nog even gekeken of de juiste waarde was ingesteld, dat was het geval.  :weetniet:

tsien_bier

Gebruikte altijd de tool in Brewfather of die in Brewersfriend. Deze is wel wat handiger. Toptool.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-01-2022  15:00 uInderdaad een fijne app.

Een paar weken geleden toen ik samen met de nieuwe eigenaar van mijn oude Speidel Braumeister 20 brouwde adviseerde ik deze app aan omdat hij zo fijn in gebruik is.
Er deed zich iets bijzonders voor. De waarde op mijn telefoon week af van de waarde op die van Mark. Het instellen van dezelfde correctiefactor loste het niet op. Een Brix-waarde van 20 komt overeen met SG 1080 op mijn telefoon en 1083 op de telefoon van Mark. Dat is precies het verschil tussen wel of niet gebruiken van een correctiefactor van 1,03. Geen idee waardoor dat kwam. Nog even gekeken of de juiste waarde was ingesteld, dat was het geval.  :weetniet:
Kan het zijn dat er een parameter file bij hoort die op zijn telefoon andere parameters had dan op jouw telefoon?

Wildor

Check even wat je beide hebt ingesteld als wort correction factor. In de tool lijkt iets vreemds te zitten, als je de slider kort naar rechts beweegt loopt de factor op van 1.00 naar 1.01, 1.02 1.03 etc.
Als je voor bij 1.010 gaat kom je ook op 1.020 en 1.030

1.03 en 1.030 geven niet dezelfde omrekening en is het verschil tussen 1.080 en 1.083
Vreemd aangezien in mijn optiek 1.03 en 1.030 dezelfde waarden zouden moeten zijn.

Wildor

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-01-2022  16:41 uKan het zijn dat er een parameter file bij hoort die op zijn telefoon andere parameters had dan op jouw telefoon?

Dat zou wel apart zijn. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat bij het instellen er iets misgegaan is. Maar ik heb gezien dat de ingevoerde correctiewaarde op de telefoon van Mark correct was, vandaar dat ik het niet snapte.

Jacques

Citaat van: Wildor op 27-01-2022  16:57 uCheck even wat je beide hebt ingesteld als wort correction factor. In de tool lijkt iets vreemds te zitten, als je de slider kort naar rechts beweegt loopt de factor op van 1.00 naar 1.01, 1.02 1.03 etc.
Als je voor bij 1.010 gaat kom je ook op 1.020 en 1.030

1.03 en 1.030 geven niet dezelfde omrekening en is het verschil tussen 1.080 en 1.083
Vreemd aangezien in mijn optiek 1.03 en 1.030 dezelfde waarden zouden moeten zijn.

Wildor

Dat zou het kunnen zijn. Ik zie net dat bij mij  1.029 is ingesteld. Mmm dit lijkt een bug.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-01-2022  16:57 uDat zou wel apart zijn. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat bij het instellen er iets misgegaan is. Maar ik heb gezien dat de ingevoerde correctiewaarde op de telefoon van Mark correct was, vandaar dat ik het niet snapte.
Op zich niet zo vreemd. Afhankelijk van wat voor reken model er onder de motorkap zit kan het zijn dat je aannames moet doen. in mijn refractometer tooltje zit een hele serie constantes zie bijlage. Maar als dat zo is dan hebben die normaal gesproken een default waarde en weet de gebruiker daar niets van.
 

j.heesters3

Heb de app gedownload op mijn tablet. Vervolgens de sg waarde van mijn laatste bier linksboven via de linkerschijf ingevoerd. In mijn geval 1079. Vervolgens met de rechterschjjf het eind sg op 1014 gezet. Uitkomst 8,5 %. Bottelsuiker  erbij komt dan ongeveer uit op 8,8 %. Klopt helemaal met mijn berekening die ik eerder heb gemaakt. Mijn waardes zijn echter beide gemeten met de hydrometer. Dus ook goed bruikbaar als je geen refractometer gebruikt.
Jos

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-01-2022  18:23 uOp zich niet zo vreemd. Afhankelijk van wat voor reken model er onder de motorkap zit kan het zijn dat je aannames moet doen. in mijn refractometer tooltje zit een hele serie constantes zie bijlage. Maar als dat zo is dan hebben die normaal gesproken een default waarde en weet de gebruiker daar niets van.

Gelet op de eerdere berichten lijkt het er op dat het gaat om foutje in de verwerking van een extra decimaal.
Ik zal de ontwerper van de app een mailtje sturen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-01-2022  21:55 uGelet op de eerdere berichten lijkt het er op dat het gaat om foutje in de verwerking van een extra decimaal.
Ik zal de ontwerper van de app een mailtje sturen.
dat is een goed plan. kortsluiten bij de bron als dat werkt.

Jacques

Citaat van: Jacques op 27-01-2022  16:59 uDat zou het kunnen zijn. Ik zie net dat bij mij  1.029 is ingesteld. Mmm dit lijkt een bug.

Vanavond een reactie gehad van de maker van de app.

--------------------

Na het project een tijdje in de koelkast te hebben gehad, heb ik het weer eens opgepakt.
In de nieuwste versie van Brewking zou de correctiefactor goed moeten meekomen.

Er zijn helaas wel wat issues gemeld door gebruikers wanneer ze de app updaten. De app wil na updaten bij veel mensen niet meer starten.
Ik probeer dat vandaag met een patch op te lossen, maar anders is de oplossing even alle app data verwijderen via het instellingen menu van de telefoon.

Met vriendelijke groet,

Martijn

 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.