Brewking: voor omrekenen SG met meting refactometer

Gestart door Wijbrouwers, 23-07-2018 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

hopjesvla

Was er maar een optie om ergens in dit soort software die gemeten SG uit te schakelen (en indien gewenst voor diegene weer in te schakelen..) dat zou een heleboel verwarring voorkomen. Ik begrijp het ook niet zo waarom zo'n maker dit zo implementeert. Weet iemand of dit (Brewking) een NL maker is toevallig? Misschien leest die wel mee hier...

*edit*
Heb eens een mail gestuurd, misschien wordt het opgepikt.

De Hopman

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2023  09:26 umaar de vraag was dus wat de betekenis is van 'gemeten eindwaarden voor correctie (met refractometer)'
en die betekenis is: 'als je een oplossing van alleen suiker in water gehad zou hebben'
je kunt je natuurlijk beperken tot een simpel antwoord zoals jij voorstelt, maar dan snapt nog niemand waarom. Daarom geef ik wat mer achtergrond info zodat mensen zelf kunnen kiezen om zich daar verder in te verdiepen of het te laten bij een oppervlakkige conclusie. Ik ga altijd uit van het standpunt: geef de mensen voldoende info en laat ze zelf beslissen wat ze daarmee gaan doen.

Iets meer achtergrondinfo is prima natuurlijk, maar er is ook nog zoiets als teveel informatie. Ik ben bang dat een hoop brouwers halverwege het verhaal afhaken omdat ze de draad compleet kwijt zijn.
De zin 'als je een oplossing van alleen suiker in water gehad zou hebben' is wat mij betreft inderdaad een nuttige toevoeging.

Ik zie dat bij wel meer topics hoor. Een ogenschijnlijk simpele vraag met een simpel antwoord, wat na 3 berichten gegeven is. Vervolgens loopt zo'n topic uit in een diepe theoretische discussie van enkele pagina's waar 90% van de hobbybrouwers geen touw aan vast kan knopen, en dat kan ook averechts werken. Daardoor lijkt het brouwen al snel een heel stuk moeilijker dan het in feite is.

John

Citaat van: De Hopman op 10-02-2023  09:17 uIk heb (net als veel andere brouwers verwacht ik) een refractometer met 2 schalen: Brix en SG.
Zou ik daarmee mijn vergistte wort meten dan lees ik dus een brixwaarde van 9.2 aan de linkerkant, en een SG van 1.037 aan de rechterkant. Die 1.037 lijkt me dus wel degelijk relevant want dat is simpelweg de waarde die ik in mijn schermpje zie.

Om nog wat olie op het vuur te gooien in deze dicussie; ik begrijp nog steeds niet het nut van het vermelden van de SG waarde van 1037 is op dit moment van vergisten...

De Hopman

Dat nut is er ook niet echt, maar aangezien de meeste refractometers dat getal toch aangeven is het niet zo'n heel gek idee om het toch te vermelden als extra check.
Zou ook weggelaten kunnen worden, maar op deze manier zie je het getal voor en na omrekenen, gewoon wat extra info voor wie het weten wilt.
Maar kan net zo goed weggelaten worden want in de praktijk wil je alleen de waarde rechtsboven weten.

John

Hehe we zijn er.

Topic mag wat mij betreft worden gesloten!

hansHalberstadt

Citaat van: John op 10-02-2023  11:40 uik begrijp nog steeds niet het nut van het vermelden van de SG waarde van 1037 is op dit moment van vergisten...
Dat begrijp ik ook niet. Het heeft namelijk geen enkel nut om die 1037 te vermelden en kan alleen maar leiden tot veel onnodige discussie zoals nu blijkt. En vergeet ook gewoon die SG schaal op je refractometer als je tijdens de vergisting gaat meten.

Jacques

Citaat van: Spyro op 10-02-2023  02:23 uPfffff, "Ik weet het beter, ik weet het best, wat me niet kan schelen is de rest....!" OK mannen, stop met het haantjesgedrag tussen beiden, het helpt de rest van de forumleden geen snars, we willen allemaal een lekker biertje brouwen, maar of dat nu tot op de komma of op de ml. moet, denk het niet, echt, ik word dit "gezeik" echt moe, en misschien ook vele andere leden, maar daar kan ik persoonlijk niet over oordelen, en dat wil ik ook niet, doch, doe rustig verder, ik zit momenteel van het zonnetje te genieten in Frankrijk, ook al is het nu 02:21u.... :lol: Schol....!  :beersmiley: :proost:

Dat is wat ik bedoelde met
Citaat van: Jacques op 09-02-2023  23:35 uJe zult wel gelijk hebben, maar erg relevant is de discussie niet...

De waarde 1037 is de waarde die je krijgt bij een Brix van 9,2 zonder correctie voor de gevormde alcohol. Zo simpel is het. Heel vaak zijn er op dit forum leden die in paniek zijn omdat ze denken te maken hebben met een gestokte vergisting terwijl er niets aan de hand is. BrewKing laat de waarde zien zonder correctie en met correctie. Daar is op zich niet zo veel mis mee.

En dat Hans heel goed kan rekenen en daarin wel eens doorslaat, is iets waarmee ik nog meer rekening moet houden...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-02-2023  14:21 uDe waarde 1037 is de waarde die je krijgt bij een Brix van 9,2 zonder correctie voor de gevormde alcohol. Zo simpel is het.
Dat betekent dat je een suikeroplossing maakt van 9.2 brix en daar het SG van meet. dat is namelijk de enige manier om SG=1037 te krijgen op die manier. dus ik neem aan dat je dat bedoelt met 'Zo simpel is het'

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2023  15:32 uDat betekent dat je een suikeroplossing maakt van 9.2 brix en daar het SG van meet. dat is namelijk de enige manier om SG=1037 te krijgen op die manier. Dus ik neem aan dat je dat bedoelt met 'Zo simpel is het'

Je meet met je refractometer 9,2 Brix na de vergisting. En die waarde voer je in via de schuiflinealen. Het programma werkt er fijn en simpel. Snelle invoer dat past bij het gebruik van een mobiel. Probeer het eens.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-02-2023  16:43 uJe meet met je refractometer 9,2 Brix na de vergisting. En die waarde voer je in via de schuiflinealen. Het programma werkt er fijn en simpel. Snelle invoer dat past bij het gebruik van een mobiel. Probeer het eens.

BrwewKing app lijkt er niet te zijn voor de Iphone?
Ik gebruik overigens deze  smile
hh.gif
Zit ook geen SG=1037 in zoals je kunt zien

Theo Mol

Nooit gedacht dat ik nog eens mee zou doen in zo'n onderwerp.
Ik weet dat de meting met een refractometer verwarrend kan zijn omdat je vloeistof meet waar in het begin alleen suiker in zit en na verloop van tijd ook alcohol. Voor iedereen is er een eerste keer en ik kan me de verwarring nog herinneren.

Het is erg jammer dat de refractometer de gewenste waarden niet zelf kan tonen, maar als je eenmaal weet dat je daarmee rekening moet houden is het pleit wel beslecht. Omrekenen dus!

De app die ik heb (refracto) vraagt om de oorspronkelijke brix en de huidige brix en geeft daarmee de huidige omgerekende waarden. Best simpel als je het eenmaal weet.

IMG_0569.PNG

En ja, bij iedere refractometer zou een groot spandoek moeten zitten waarop dit wordt uitgelegd.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 10-02-2023  22:16 uHet is erg jammer dat de refractometer de gewenste waarden niet zelf kan tonen, maar als je eenmaal weet dat je daarmee rekening moet houden is het pleit wel beslecht. Omrekenen dus!
De gewenste waarden zijn voor ons SG waarden. maar feit is dat in de refractometer brix waarden dezelfde waardevolle info zit als in SG waarden (daarom kun je ze immers ook 1 op 1 ook in elkaar omrekenen)
Om een voorbeeld te geven:
stel je hebt 2 brouwsels met een SVG van 75% wat min of meer gemiddeld is
Brouwsel 1 gaat van 25 Brix (SG=1102.5) naar 13.7 Brix (1023.8)
Brouwsel 2 gaat van 12 Brix (SG=1047) naar 6.4 Brix (SG=1011.4)

Als je nu naar de verhouding kijkt van eindbrix/beginbrix dan kom je op 0.548 voor brouwsel 1 en 0.533 voor brouwsel 2.

als je hetzelfde doet voor het SG-1000 dan krijg je 23.8/102.5=0.232 voor brouwsel1 en 11.4/47=0.243 voor brouwsel2. 

Dus je ziet dat de verhouding eindbrix/beginbrix en (eind SG-1000)/(begin SG-1000) beide ongeveer dezelfde waarde hebben voor een zwaar en een licht bier bij dezelfde vergistingsgraad. alleen is die verhouding voor de refractometer ca 0.54 en voor de hydrometer ca 0.24. Dus beide even waardevol.   

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 10-02-2023  22:16 uNooit gedacht dat ik nog eens mee zou doen in zo'n onderwerp.
Ik weet dat de meting met een refractometer verwarrend kan zijn omdat je vloeistof meet waar in het begin alleen suiker in zit en na verloop van tijd ook alcohol. Voor iedereen is er een eerste keer en ik kan me de verwarring nog herinneren.

Het is erg jammer dat de refractometer de gewenste waarden niet zelf kan tonen, maar als je eenmaal weet dat je daarmee rekening moet houden is het pleit wel beslecht. Omrekenen dus!

De app die ik heb (refracto) vraagt om de oorspronkelijke brix en de huidige brix en geeft daarmee de huidige omgerekende waarden. Best simpel als je het eenmaal weet.

IMG_0569.PNG

En ja, bij iedere refractometer zou een groot spandoek moeten zitten waarop dit wordt uitgelegd.

Even een vraag omdat ik geen Apple producten meer in huis heb.
Kun je bij de app Refracto ook een correctiefactor instellen? Ik vraag dit voor een actualisering van het artikel Gestokte vergisting.
Ik ben even ervan uitgegaan dat dit het geval is.

Theo Mol

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 17-07-2023  09:54 uJa dat kan (als je dit bedoelt).
IMG_0754.PNG

Dat bedoel ik inderdaad. Eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht, maar kon het niet verifiëren. Dank voor jouw hulp.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.