Brewking: voor omrekenen SG met meting refactometer

Gestart door Wijbrouwers, 23-07-2018 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Hi,

Een vraag:

Maandag jl. wort voor een blond bier gebrouwen (start SG 1.063, Brix 15.5). Om 15.00 uur 1 zakje Fermentis Safbrew S-33 toegevoegd. De hoofdgisting is wel een beetje achter de rug en heb net gemeten: Brix 9.2 bijzonderheden...

Ik heb de gemeten waarden ingevuld in Brewking en er lijkt iets niet te kloppen of ik interpreteer e.e.a. fout:

Screenshot_20230209_154128_BrewKing.jpg

In de specs van de gebruikte gist staat dat de SVG 68-72% zou zijn. Als dat klopt is mijn jongbier vrijwel uitgegist met een SG van 1.037 (terwijl rechtsbovein de te verwachte eind SG op 1.020 uit zou moeten komen. Kan me niet voorstellen dat dat klopt. Zeker niet als ik dezelfde gegevens invul op de site van Grainfather:

grain.jpg

P.s. voor alerte mensen die opmerken: Brewking geeft bij 15,5 brix SG 1.063 aan en de berekening van Grainfather geeft bij SG 1.063 Brix 16 aan. Echter dan klopt de ene berekening nog niet een beetje met de andere.

Iemand?

hansHalberstadt

Citaat van: John op 09-02-2023  21:26 ugemeten: Brix 9.2

In de specs van de gebruikte gist staat dat de SVG 68-72% zou zijn. Als dat klopt is mijn jongbier vrijwel uitgegist met een SG van 1.037
Hoe kom je aan 1037? Als je denkt dat dat 4 x 9.2 is dan is dat de denkfout die je maakt.  Je mag die factor 4 namelijk alleen gebruiken als er nog geen alcohol is gevormd. Je gaat namelijk van SG=1020 (ca 5 Plato) naar 9.2 Brix en dat is maar een factor 2.2. Dat komt omdat door de alcohol de Brixcorrectiefactor geen 1.04 is maar 1.8.

John

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2023  21:55 uhoe kom je aan 1037?   

Als ik brixwaarde in Brewking ingeeft zou die de berekening moeten maken. Rood omcirkeld geeft m.i. aan hoe het SG is op dit moment.

knip sg.jpg

Jacques

Citaat van: John op 09-02-2023  21:26 uIk heb de gemeten waarden ingevuld in Brewking en er lijkt iets niet te kloppen of ik interpreteer e.e.a. fout:

Je interpreteer niet helemaal goed. 1037 is het werkelijke SG zonder rekening te houden met de gevormde alcohol. 1020 (het cijfer rechts van 1037 is het schijnbare SG dat je ook meet met een hydrometer.
Verschillen tussen calculators kunnen ontstaan door het hanteren van andere correctiesfactoren (wort bevat meer dan alleen suiker) en door iets andere formules.

Als je de eerste schaal op 9,2 zet dan zie je dat begin SG berekend wordt op 1037...

Jacques

Citaat van: John op 09-02-2023  22:12 uAls ik brixwaarde in Brewking ingeeft zou die de berekening moeten maken. Rood omcirkeld geeft m.i. aan hoe het SG is op dit moment.

knip sg.jpg

Nee, dat is het berekende werkelijke SG. De term "gemeten SG" is wat misleidende. Het is de waarde zonder correctie voor de gevormde alcohol.

John

Citaat van: Jacques op 09-02-2023  22:17 uJe interpreteer niet helemaal goed. 1037 is het werkelijke SG zonder rekening te houden met de gevormde alcohol. 1020 (het cijfer rechts van 1037 is het schijnbare SG dat je ook meet met een hydrometer.

Ok, dank je voor de toelichting, is een hele geruststelling.

Waarom zou ik de waarde van 1037 willen weten?

Overigens is de hoofd gisting dan wel lekker snel achter de rug!

Jacques

Citaat van: John op 09-02-2023  22:21 uWaarom zou ik de waarde van 1037 willen weten?

Omdat de waarde is waardoor heel veel hobbybrouwers in paniek raken...  smile

John

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-02-2023  22:17 uJe interpreteer niet helemaal goed. 1037 is het werkelijke SG zonder rekening te houden met de gevormde alcohol. 1020 (het cijfer rechts van 1037 is het schijnbare SG dat je ook meet met een hydrometer.

Dit is verwarrend denk ik. die 1037 kun je op geen enkele manier meten. als je meet met een refractometer dan meet je 9.2 Brix en als je meet met een hydrometer dan meet je SG=1020.
Je zou de alcohol eruit kunnen koken en aanvullen tot hetzelfde volume. dan zou je met de refractometer 7.4 brix meten en met de hydrometer zou je dan SG=1027 meten.
ps als je een refractometer hebt met een Brix en SG schaal dan zie je dat naast die 9.2 brix een SG staat van  1037 maar die schaal mag je dus niet gebruiken omdat er alcohol inzit en die schaal alleen maar klopt voor suikeroplossing.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Als je naar instellingen gaat kan je "display" veranderen naar plato en SG. dat is minder verwarrend

John

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 09-02-2023  23:00 uAls je naar instellingen gaat kan je "display" veranderen naar plato en SG. dat is minder verwarrend

Mijn refractometer meet Brix en geen plato.

John

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2023  22:41 u...als je een refractometer hebt met een Brix en SG schaal dan zie je dat naast die 9.2 brix een SG staat van  1037 maar die schaal mag je dus niet gebruiken omdat er alcohol inzit en die schaal alleen maar klopt voor suikeroplossing.

Bekend, dat is de reden dat ik Brewking gebruik.

hansHalberstadt

Citaat van: John op 09-02-2023  23:09 uBekend, dat is de reden dat ik Brewking gebruik.
Dus het enige wat je echt hebt gemeten is de Brix waarde met je refractometer: 15.5 begin en 9.2 eind toch?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2023  22:41 uDit is verwarrend denk ik. die 1037 kun je op geen enkele manier meten.

Het is inderdaad verwarrend. Maar die 1037 kun je wel meten als je eerst de alcohol laat verdampen door verwarming.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-02-2023  23:17 uHet is inderdaad verwarrend. Maar die 1037 kun je wel meten als je eerst de alcohol laat verdampen door verwarming.

zoals ik al zei:  dan meet je met de refractometer 7.4 brix en met de hydrometer SG=1027 die 1037 hoort bij een suikeroplossing van 9.2 brix  en die heb je niet want als je de alcohol uitkookt dan heb je maar 7.4 Brix aan restsuiker.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2023  23:22 uZoals ik al zei:  dan meet je met de refractometer 7.4 brix en met de hydrometer SG=1027 die 1037 hoort bij een suikeroplossing van 9.2 brix  en die heb je niet want als je de alcohol uitkookt dan heb je maar 7.4 Brix aan restsuiker.

Je zult wel gelijk hebben, maar erg relevant is de discussie niet...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-02-2023  23:35 uJe zult wel gelijk hebben, maar erg relevant is de discussie niet...
Relevant mbt #27 denk ik

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2023  23:38 uRelevant mbt #27 denk ik

Ik bedoel jouw opmerking dat je 1037 niet kunt meten.
Dat kun je volgens mij wel als je de alcohol verdampt en niet aanvult met water. Maar erg relevant is dat niet.
Wat wel relevant is dat veel beginnende refractometer gebruikers een Brix waarde meten en raken daardoor in paniek raken. Het gaat dan om de waarde die bij BrewKing boven in het midden staat. In dit geval 1037. Het is de "gemeten waarde" zonder alcoholcorrectie.

Voor John is het inmiddels duidelijk, daarom is verdere discussie niet meer nodig.

hansHalberstadt

hier zie je het in nog wat meer detail
brewking.gif
je begint met 15.5 brix. dat is wat de refractometer ervan maakt op basis van een oplossing van 1552g moutsuikers plus 80g opgelost eiwit in 10 liter volume.en een hydrometer zou met die oplossing dan een SG van 1062 meten.

en dan laat je het vergisten en meet je 9.2 Brix. dat is dan wat de refractometer ervan maakt op basis van een oplossing van 430g ethanol, 662g restsuikers plus ca 70g opgelost eiwit en nog ca 10g glycerol in 10 liter volume
een hydrometer zou met die oplossing dan een SG van 1020 meten.

als je dan het bier zou uitkoken en aanvullen tot hetzelfde volume dan heb je dus een oplossing van 0g ethanol, 662g restsuikers plus ca 70g opgelost eiwit en nog ca 10g glycerol in 10 liter.
de brix refractomere maakt daar dan 7.4 brix van en een hydrometer zou daar dan 1027.2 van maken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-02-2023  23:47 uVoor John is het inmiddels duidelijk, daarom is verdere discussie niet meer nodig.
mooi dat je dat voor John kunt beslissen. Maar die 1037 slaat nergens op. die zou je krijgen als je de 9.2 brix gehad zou hebben op basis van 9.2g suiker per 100g sucrose oplossing en dan die oplossing meet met een hydrometer. maar die oplossing heb je helemaal niet want je hebt een oplossing van 4.3g alcohol plus 6.6g restsuiker plus 0.7g eiwit per 100ml oplossing. en als je die oplossing meet met een hydrometer dan meet je SG=1020. en als je de alcohol eruit kookt dan meet je 1027 en geen 1037 

Spyro

Pfffff, "Ik weet het beter, ik weet het best, wat me niet kan schelen is de rest....!" OK mannen, stop met het haantjesgedrag tussen beiden, het helpt de rest van de forumleden geen snars, we willen allemaal een lekker biertje brouwen, maar of dat nu tot op de komma of op de ml. moet, denk het niet, echt, ik word dit "gezeik" echt moe, en misschien ook vele andere leden, maar daar kan ik persoonlijk niet over oordelen, en dat wil ik ook niet, doch, doe rustig verder, ik zit momenteel van het zonnetje te genieten in Frankrijk, ook al is het nu 02:21u.... :lol: Schol....!  :beersmiley: :proost:

John

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2023  23:14 uDus het enige wat je echt hebt gemeten is de Brix waarde met je refractometer: 15.5 begin en 9.2 eind toch?

Klopt
Om verdere escalatie te voorkomen ;-)  :
De kern is voor mij duidelijk en dat is voldoende voor nu. Het enige dat vlgs. mij voor niemand duidelijk is, is de waarde van SG 1.037 als in mijn sample maar dat is blijkbaar niet relevant voor het werkelijk gemeten SG op dit moment.

De Hopman

Ik heb (net als veel andere brouwers verwacht ik) een refractometer met 2 schalen: Brix en SG.
Zou ik daarmee mijn vergistte wort meten dan lees ik dus een brixwaarde van 9.2 aan de linkerkant, en een SG van 1.037 aan de rechterkant. Die 1.037 lijkt me dus wel degelijk relevant want dat is simpelweg de waarde die ik in mijn schermpje zie.
Niemand gaat de alcohol uitkoken om vervolgens de boel weer aan te vullen met water, om dan alsnog een andere waarde af te lezen dan het eind-SG zodat je alles alsnog om moet rekenen. Lijkt me dus een vrij overbodige discussie, en ik sluit me daarom bij Spyro aan.
Dit hele topic had volgens mij in één zin opgelost kunnen worden: links staat de start-SG/start Brix, in het midden de gemeten eindwaarden voor correctie (met refractometer), rechts de gecorrigeerde eindwaarden.
punt.

hansHalberstadt

Citaat van: John op 10-02-2023  07:47 uKlopt
Om verdere escalatie te voorkomen ;-)  :
De kern is voor mij duidelijk en dat is voldoende voor nu. Het enige dat vlgs. mij voor niemand duidelijk is, is de waarde van SG 1.037 als in mijn sample maar dat is blijkbaar niet relevant voor het werkelijk gemeten SG op dit moment.
Nog een poging om eea helder te krijgen:
Die 1037 komt van jouw gemeten refractometer monster van 9.2 Brix. Als je een suikeroplossing maakt van 9.2 Brix dan meet je met de hydrometer een SG van 1037. Maar dat is alleen zo voor een pure suiker oplossing. Maar je zou bv ook een oplossing kunnen maken van zout van 9.2 Brix. Probeer dat maar eens en meet dan eens het SG van die oplossing met een hydrometer: Die heeft dan geen SG van 1037. idem voor bier van 9.2 Brix dan meet jet met de hydrometer rond de 1020 (als je begin SG 1062 was). Sterker nog als je bv spiritus verdunt van 85% naar 24% en je meet dat met een refractometer dan meet je ook ca 9.2 Brix, maar als je daarvan het Sg meet dan meet je ca 970 dus zelfs onder de 1000.
Kortom die combinatie van 9.2 brix en SG=1037 kan alleen voor suikeroplossing. 

hansHalberstadt

Citaat van: De Hopman op 10-02-2023  09:17 uin het midden de gemeten eindwaarden voor correctie (met refractometer), rechts de gecorrigeerde eindwaarden.
punt.
Maar de vraag was dus wat de betekenis is van 'gemeten eindwaarden voor correctie (met refractometer)'
En die betekenis is: 'als je een oplossing van alleen suiker in water gehad zou hebben'
Je kunt je natuurlijk beperken tot een simpel antwoord zoals jij voorstelt, maar dan snapt nog niemand waarom. Daarom geef ik wat mer achtergrond info zodat mensen zelf kunnen kiezen om zich daar verder in te verdiepen of het te laten bij een oppervlakkige conclusie. Ik ga altijd uit van het standpunt: geef de mensen voldoende info en laat ze zelf beslissen wat ze daarmee gaan doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.