Verschil in brouwsoftware

Gestart door Jeroen A., 28-07-2023 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen A.

Hoi allen

Ik ben mijn waarden van mijn 3e brouwsel aan het verwerken in Excel en doe wat berekeningen middels brouwsoftware.
Ik gebruik BrouwHulp en BrouwVisie.

Nu wou ik de IBU waarde berekenen van mijn laatste brouwsel, maar beide pakketten geven verschillen en niet zo'n beetje ook. Kijk ik ergens overheen of...? En welke is dan het meest betrouwbaar?

Zie afbeelding.

Verschil in IBU tussen brouwsoftware.png

Blokkie

Kijk naar de eenheid. De ene IBU, de andere IBU.
IBU staat voor International Bitterness Units en EBU staat voor European Bitterness Units. Niet het zelfde en dus andere waarden.

Jeroen A.

Maar hier zegt men dat er geen verschil in zit.


Ibu-Ebu.png

Jacques

Citaat van: Jeroen A. op 28-07-2023  17:05 uMaar hier zegt men dat er geen verschil in zit.


Ibu-Ebu.png

Het verschil tussen IBU en EBU is de analysemethode. In de praktijk is het verschil verwaarloosbaar. Bij beide waarden wordt inderdaad uitgegaan van 1 mg iso-alfazuur per liter bier.

Jacques

Citaat van: Jeroen A. op 28-07-2023  16:48 uIk ben mijn waarden van mijn 3e brouwsel aan het verwerken in Excel en doe wat berekeningen middels brouwsoftware.
Ik gebruik BrouwHulp en BrouwVisie.

Nu wou ik de IBU waarde berekenen van mijn laatste brouwsel, maar beide pakketten geven verschillen en niet zo'n beetje ook. Kijk ik ergens overheen of...? En welke is dan het meest betrouwbaar?

Je hebt verschillende rekenmethoden voor het berekenen van de bitterheid. Zowel in BrouwVisie als Brewfather kun je die instellen. Jaren geleden hebben we hier op het forum afgesproken om de formules van Tinseth te gebruiken omdat gebleken is dat deze het meest betrouwbaar is. Bij Brewfather kun je dat instellen bij instellingen, IBU formule.
 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-07-2023  20:51 uJe hebt verschillende rekenmethoden voor het berekenen van de bitterheid. Zowel in BrouwVisie als Brewfather kun je die instellen. Jaren geleden hebben we hier op het forum afgesproken om de formules van Tinseth te gebruiken omdat gebleken is dat deze het meest betrouwbaar is. Bij Brewfather kun je dat instellen bij instellingen, IBU formule.
 
Een en ander geeft al aan dat die berekeningen een schijn wekken van nauwkeurigheid. Maar de bitterheid is van veel factoren afhankelijk die niet in die modellen te vangen zijn. En daar komt nog bij dat de hobbybrouwers ook geen methode hebben om de bitterheid echt te meten. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.