Lage SG eerste brouw

Gestart door Folklore Bier, 22-07-2018 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Folklore Bier

Goedemiddag brouwers,

Gister voor het eerst geprobeerd een brouwsel te maken. Helaas denk ik dat er iets is fout gegaan.

Zelf denk ik dat het mede te maken had met de instelling van mijn wals. Ik heb zojuist nog eens getest om wat mout te schroten met een kleinere afmeting hieronder het resultaat. Is dit ongeveer het benodigde resultaat met schroten? Gister heb ik namelijk te grof geschroot denk ik zelf.


(Dit is dus wat ik net heb geschroot met een kleiner afmeting)

Recept wat ik gebruik:

Water:
⦁   15L      Mash Water   
⦁   12,5L    Spoel Water

⦁   4000gr   Dingemans Pale Ale MD
⦁   250gr   Brouwsuiker

⦁   21gr       Northern Brewer      60 minuten
⦁   21gr       Hallertau Mittelfrueh     20 minuten
⦁   21gr       Styrian Goldings      12 minuten

Mash:

⦁   1    64C       50 minuten
⦁   2   77C      15 minuten

Brouwsuiker toegevoegd bij het koken.
Heb uit eindelijk WLP530 toegevoegd
1.051 had het SG moeten zijn. Ik kwam op 1.020.

Het wort wat ik nu heb ruikt goed maar proeft zurig.

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes Bart

mr.chelsea

Bart,
Op de foto ziet het er dacht ik redelijk uit, misschien hier en daar een hele korrel. Maar als je eerste schrootsel nog grover was dan is denk het niet zo gek dat het SG zo laag is. Ik schroot meestal op 1,4 mm tot 1,5 mm. Mijn maischschema's zijn meestal rond de 75 minuten, misschien iets langer maken. Verder is uitmaischen wat ik op 78 graden en 5 min. doe niet nodig om 15 min. aan te houden. Als je eenmaal aan het vergisten bent zou ik de deksel dicht laten en niet gaan proeven en ruiken. Zuurstof moet je er niet bij hebben in die fase. Geduld en succes!

brouwerwaldonk

Op een foto is het moeilijk om de grootte te bepalen.
Mijn walsenmolen heeft rollen van 90 mm doormeter, draait tegen 60 t/m en heeft halve en schijnbaar hele graankorrels maar het zetmeel zit er los in. De rollen staan op 0,9 mm van elkaar 

Mijn schroot ziet er zo uit.




Als je het in een bokaaltje doet moet je onderaan na even schudden bloem kunnen zien de hele fijne deeltjes.

Folklore Bier

Mannen bedankt voor de snelle reactie! Hier kan ik wat mee. Ik zal het vat nu laten staan om te kijken hoe het loopt. Was in ieder geval een leuke dag met brouwen. Denk dat dit een 'verslaving' word met al die lekkere geuren die met brouwen vrij komen. :brouwen:

Groeten, Bart

Nick H.

Je moet gewoon een aantal instellingen proberen. Ik heb ingesteld op 1,3 mm met een walsmolen met een opgeruwd oppervlak. En nu is bij mij het resultaat optimaal. Het kaf/vlies is opengebarsten en de inhoud in hele, grove en kleine stukken en meel vrijgekomen. De kafjes zorgen voor een prima filterbed.

En na een paar keer proberen heb je een goed resultaat en steeds betere biertjes.  :proost:

Johan_vL

In je schrootsel zijn best veel hele korrels te zien, het is verstandiger hem nog wat strakker te zetten en fijner te schroten. De vliesjes moeten wel heel blijven. Sommige zeggen dat er een creditcard tussen moet passen, maar niet alle mout heeft dezelfde maat. Blijft dus toch maatwerk. :brouwen:

seed7

Heb je het SG einde maischen / eerste afloop gemeten? Aan dat getal icm met de moutstort en de hoeveelheid water kun je zien hoe je extractie van zetmeel en versuikering is verlopen. Als je brouwsoftware gebruikt is dat, maischrendement, een van de getallen die het 'uitspuugt'. De software kan je van te voren vertellen wat er ongeveer aan SG uit moet komen, daar kun je je op richten en snel afwijkingen constateren.

Belangrijker dan het schrootsel, hoe spoel je? Je kunt bijvoorbeeld een goed maischrendement hebben en door verkeerd spoelen toch "te" laag uit komen. Andersom kan ook, een relatief laag maischrendement en extreem diep uitspoelen om toch 'goed' uit te komen. Belangrijk bij spoelen is dat je heel langzaam begint (indicatie: wortniveau zakt ca. 5-7 mm/min), pas als je spoelwater gaat toevoegen kan de snelheid rustig opgevoerd worden.

Spoel naar een gedefinieerd volume in je kookketel, kijk niet naar de hoeveelheid opgegeven spoelwater, zorg dat je er gewoon voldoende van hebt. Meet het SG van je laatste afloop, dat zou niet ver onder de 1.010 moeten komen. Als je naar een vast volume spoelt zul je in het begin het gewenste SG niet halen, is niet erg. Bij een volgend brouwsel pas je dat aan door de hoeveelheid mout te corrigeren.

Pas als je goed spoelt kun je met het schrootsel gaan spelen, te grof en het rendement daalt. Te fijn en het rendement daalt. Daar tussen zit ergens een optimum en dat is een redelijk breed gebied.

Zo werk je stap voor stap toe naar een stabiel en voorspelbaar brouwen.

T.a.v. het schrootsel zelf, wat wel of niet werkt is ook afhankelijk van je brouwmethode. Met een zeer fijnmazige BIAB zak en een druiven pers kun je de mout tot meel malen, met een echte filterbodem kan het best grof zijn.

Ingo

Fermon

Heb je de temperatuur wel goed gehad tijdens het maischen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.