Help fust afgevuld nu komt er gist mee tijdens het tappen

Gestart door Stephan74, 21-10-2016 13:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephan74

In juli dit jaar ons amber biertje in een 2 tal dolium fusten gedaan. Met 4 gram suiker de liter. Nu aan het tappen alleen maar troebel bier. Wat doen of hebben we verkeerd gedaan...

Stephan,

hansHalberstadt

Nniets. Ik heb dat ook. de gist ligt op de bodem en de stijgbuis ligt ook op de bodem om zoveel mogelijk bier te kunnen tappen als de fust bijna leeg is. Met nagisting op de fust ontkom je er niet aan dat je de eerste paar liter gist meekrijgt. Er ontstaat echter rondom de stijgbuis een schone plek op de bodem van je fust door al het bier wat richting stijgbuis beweegt bij het tappen. Dus na enkele biertjes tappen komt er vrijwel geen gist meer mee.

Henielma

Wanneer je stijgbuis in het fust de bodem raakt kan de beter de volgende keer voor het vullen de stijgpijp 1 of 1,5 cm korter maken. Dit kan bijvoorbeeld met een pijpensnijder. Daarna heb je er veel minder last van is mijn ervaring. Er blijft dan uiteindelijk een half glaasje bier als restje op de bodem maar het voordeel is dat de rest van je fust veel helderder tappen kan.

hansHalberstadt

Wat ook goed helpt (ik gebruik dat zelf ook bij het bottelen bij overhevelen vanuit gistingsvat naat bottelvat) is
dit

een RVS dessert lepeltje (ca 2.5 cm diameter van het lepeltje of groter) en dat ombuigen en bevestigen met 2 afgesneden stukjes siliconenslang aan je stijgbuis. door de vorm van het lepeltje en het feit dat het bier vanuit de omgeving van alle kanten naar de instroomopening toestroomt blokkeer je het deel van de stroming over de gist die op de bodem ligt. (Maar ook dan moet je een stukje stijgbuis afzagen) 

Edolem

Ik gooi deze post even naar boven..

Meer mensen die dolium gebruiken? We hadden bovenstaande dus ook, maar dat is natuurlijk geen gezicht bij een horeca-onderneming.
Carboniseren jullie allemaal volledig, zonder gebruik van extra vergisting in de fusten?
En dan met een vaste hoeveelheid druk?
Hoeveel tijd laten jullie er over heen gaan, voor gebruik?

Niels B.

Citaat van: Henielma op 21-10-2016  22:06 uWanneer je stijgbuis in het fust de bodem raakt kan de beter de volgende keer voor het vullen de stijgpijp 1 of 1,5 cm korter maken. Dit kan bijvoorbeeld met een pijpensnijder. Daarna heb je er veel minder last van is mijn ervaring. Er blijft dan uiteindelijk een half glaasje bier als restje op de bodem maar het voordeel is dat de rest van je fust veel helderder tappen kan.

Dit gaat helaas niet op met plastic fusten!

Niels B.

Citaat van: Edolem op 29-07-2018  13:31 uIk gooi deze post even naar boven..

Meer mensen die dolium gebruiken? We hadden bovenstaande dus ook, maar dat is natuurlijk geen gezicht bij een horeca-onderneming.
Carboniseren jullie allemaal volledig, zonder gebruik van extra vergisting in de fusten?
En dan met een vaste hoeveelheid druk?
Hoeveel tijd laten jullie er over heen gaan, voor gebruik?


In plaats van hergisting kun je ook je fusten geforceerd carboniseren door een CO2 tank aan te sluiten op de bierkant van je fustenkoppeling. Het beste kun je dat in een temperatuur gecontroleerde ruimte, en dan opzoeken op welke druk je je manometer zou moeten instellen om de juiste hoeveelheid opgelost koolzuur in je bier te krijgen met de temperatuur van je bier.
Ga altijd aan de ondergrens zitten, te weinig koolzuur is fijner dan te veel!

Easywoods

Citaat van: Edolem op 29-07-2018  13:31 uIk gooi deze post even naar boven..

Meer mensen die dolium gebruiken? We hadden bovenstaande dus ook, maar dat is natuurlijk geen gezicht bij een horeca-onderneming.
Carboniseren jullie allemaal volledig, zonder gebruik van extra vergisting in de fusten?
En dan met een vaste hoeveelheid druk?
Hoeveel tijd laten jullie er over heen gaan, voor gebruik?

Ik zet mijn keg zonder bottelsuiker na het vullen in de koeling op 4 graden met 1.2 Bar. Tijdens het afkoelen laat ik de CO2 fles open staan, de 14 dagen daarna controleer ik regelmatig de druk en corrigeer waar nodig. Alleen het eerste glas is niet 100% helder maar de rest wel  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.