Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flesje ontploft: wat nu?  (gelezen 2856 keer)

Offline DJF3

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • www.brouwblog.nl
    • Brouwblog.nl
Flesje ontploft: wat nu?
« Gepost op: 25-07-2018 15:27 u »
Team,

Afgelopen maandag was het zover: mijn eerste bier dat ontplofte.  Het zat in een 0.5 liter Bosch bierflesje.

Info
Er is kans dat het bier nog niet helemaal was uitgegist toen ik met de lagering begon.
Flesjes na het bottelen met ong. 6 gram suiker in de garage opgeslagen (23 graden)

Wat heb ik nu gedaan?
- Een flesje van ongeveer 22 graden opengemaakt (flink spuiten) en een SG meting gedaan: 1014  (voor bottelen was deze 1024)

Aangezien de flesjes bij een vriend staan die veel weg is kan ik er niet zo makkelijk bij. Om niet te veel troep te maken zoek ik naar de beste vervolgactie.

Wat kan ik nu het beste doen?
#0 - Vandaag alle 48 flesjes opdrinken
#1 - Alle flesjes in de koelkast zetten (ong. 8-10 graden)
#2 - Alle flesjes in de kruipruimte zetten (ong. 14-15 graden)
#3 - Bij alle flesjes heel voorzichtig de kroonkurk iets losmaken zodat koolzuur kan ontsnappen, daarna met kroonkurk apparaat weer aandrukken
#4 - ? betere suggesties?

Alvast bedankt!
DJ

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Flesje ontploft: wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 25-07-2018 15:35 u »
Combinatie van #1 en #3. Eerst koelen dan doppie wippen.

Alternatief is om de flesjes zo koud mogelijk te maken en dan met een stevige naald een gaatje in de dop te drukken. Je krijgt een klein fonteintje. Laat dan de flesjes rustig opwarmen zodat je de overtollige druk kwijt raakt. Flesjes weer koelen en van nieuw doppen voorzien.

1024 > 1014, oorzaak niet uitgegist bier.

Edit: DJ, heldere info in je post!

Ingo

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #2 Gepost op: 25-07-2018 16:01 u »
Combinatie van #1 en #3. Eerst koelen dan doppie wippen.

Alternatief is om de flesjes zo koud mogelijk te maken en dan met een stevige naald een gaatje in de dop te drukken. Je krijgt een klein fonteintje. Laat dan de flesjes rustig opwarmen zodat je de overtollige druk kwijt raakt. Flesjes weer koelen en van nieuw doppen voorzien.

Edit: DJ, heldere info in je post!

Ingo

Dat lijkt mij ook de hoofdoorzaak.
Een lekker fonteintje is welkom, maar geen bierfonteintje. Dat wordt dweilen, afspoelen... Leuk werkje met dit weertje, heerlijk  :proost: :proost: :nut: :nut:
Optie #0 raad ik niet aan.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 25-07-2018 16:12 u »
Als je alle flessen bij de hand hebt hoef je niet de kroonkurk er volledig af te wippen. Je licht de kroonkurk heel zachtjes tot je een sis hoort, dan stoppen met lichten. De hals zal zich vullen met schuim maar kan er niet uit, zo verspil je geen bier. Elke dag herhalen met alle flessen, tot je een fles helemaal kan openmaken zonder dat het bier er uit spuit. 

Offline DJF3

• Junior lid
  • **
  • www.brouwblog.nl
    • Brouwblog.nl
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2018 20:36 u »
Als je alle flessen bij de hand hebt hoef je niet de kroonkurk er volledig af te wippen. Je licht de kroonkurk heel zachtjes tot je een sis hoort, dan stoppen met lichten. De hals zal zich vullen met schuim maar kan er niet uit, zo verspil je geen bier. Elke dag herhalen met alle flessen, tot je een fles helemaal kan openmaken zonder dat het bier er uit spuit.
Ok, dit ga ik proberen! Zal op de dop ook een kleine markering zetten zodat ik weet of / hoe vaak ik hem heb laten sissen.
:-)
Tnx!

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2018 14:27 u »
Trek alsjeblieft handschoenen aan en doe een bril op mocht het toch misgaan..

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 26-07-2018 14:48 u »
Flesjes na het bottelen met ong. 6 gram suiker in de garage opgeslagen (23 graden)
6 gram suiker in een flesje? Dat is 12 gr./liter. ???

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 26-07-2018 14:58 u »
Trek alsjeblieft handschoenen aan en doe een bril op mocht het toch misgaan..

Inderdaad! Recentelijk bierbommen gehad, je wilt niet weten hoeveel kracht hier vrij komt.

Offline Silky

• Vol lid
  • Water wordt pas lekker bij de brouwer!
« Reactie #8 Gepost op: 26-07-2018 18:51 u »
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik helemaal akkoord ben met de oplossing aangedragen door Brouwerwaldonk. Het kan wel nodig zijn dat je dit proces vijf, zes, zeven keer herhaalt alvorens je het resultaat krijgt dat na koeling het bier niet meer uit de fles spuit. Het is al bij al niet zo lastig als het lijkt hoor, reken op een kwartiertje werk per keer per krat. Het goede nieuws is trouwens dat het “explosiegevaar” al na één dopjeslichting geweken is. Als je bij het eerste lichten een geluid hoort dat meer lijkt op een plofje dan op een sis dan zat je in ieder geval kort bij een klapper...  :degroeten:

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #9 Gepost op: 26-07-2018 19:43 u »
Afgelopen week zelf ook knallers gehad, bier wat ik begin maart gebotteld had. Bijna 3 tegelijk ontploft op zolder. Vies en veel te warm klusje om schoon te maken met dit weer. Had er helaas nog bijna 2 kratten vol van. Zonder na te denken en deze post helaas eerst te lezen alle flesjes voorzichtig laten sissen en leeggegooid. Bij één van de laatste zat de halve keuken onder het bier, fles gelukkig wel heel. Toen dacht ik al dat doe ik de volgende keer anders......nu weet ik hoe!

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-07-2018 06:52 u »
Als je de flessen kan openen zonder dat het schuim er uit spuit, kan je nieuwe kroonkurken plaatsen, nadat je de flessen koud hebt gezet in de koelkast. Wees niet bang dat je nadien plat bier zal hebben want er zit nog voldoende koolzuur opgelost in het bier.

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #11 Gepost op: 27-07-2018 08:05 u »
Na mijn eerste explosieve ervaring heb ik de speld tactiek toegepast met een fontein van ruim 2 meter hoog als gevolg. Dat duurde zeker 5 minuten. Ook kroonkurken lichten geeft direct gushers. Gelukkig heb ik een afsluitbare douchecabine...

Offline Jedoka

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-07-2018 08:20 u »
Deze waren helaas niet meer te houden, het bier spoot eruit als champagne op het formule 1 podium....
Als je de flessen kan openen zonder dat het schuim er uit spuit, kan je nieuwe kroonkurken plaatsen, nadat je de flessen koud hebt gezet in de koelkast. Wees niet bang dat je nadien plat bier zal hebben want er zit nog voldoende koolzuur opgelost in het bier.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 27-07-2018 10:33 u »
Deze waren helaas niet meer te houden, het bier spoot eruit als champagne op het formule 1 podium....
Dan is je gisting zeker halverwege stilgevallen, door
ofwel veel te weinig gist bij het begin
ofwel niet genoeg belucht bij het begin
ofwel heel onregelmatige gisttemperatuur
ofwel niet of niet lang genoeg gelagerd   

Hoelang laat je dan de hoofdgisting duren?
Hoeveel bottelsuiker gebruik je dan?

Offline Jedoka

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 27-07-2018 10:45 u »
Begin sg was 1049
Eind sg was 1015
6 gram suiker per liter
Korrelgist combi van s33 en s04 meer dan voldoende gist.
Gecontroleerd vergist op 20 graden en laten oplopen tot 24. Hoelang ik gelagerd heb en dergelijke weet ik niet meer, niet genoteerd. Maar biertje was van begin maart en nu met die hitte zijn er drie geknapt. Stond overigens niet op alle flesjes evenveel druk. Maar Goed, waarschijnlijk toch iets te ongeduldig geweest....

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-07-2018 11:26 u »
Begin sg was 1049
Eind sg was 1015
6 gram suiker per liter......
...... Stond overigens niet op alle flesjes evenveel druk. Maar Goed, waarschijnlijk toch iets te ongeduldig geweest....
Meestal hebben mijn bieren een eind sg van 1011 of lager tot 1002 afhankelijk van de gebruikte gist soort.
Ik werk uitsluitend met authentieke brouwerijgisten en maak voor elk brouwsel van 43L een starter van 1,5L die er integraal in gaat. Af en toe doe ik een gist telling op de starter en meestal heb ik ongeveer 220.000.000 gistcellen in elke ml starter. In het gistvat zitten dan in elkel ml gistend wort ongeveer 8.720.000 jonge actieve gistcellen, die de klus klaren op 5 tot 7 dagen.

Als niet alle flessen evenveel druk hebben is dat te wijten aan slecht mengen van bottelsuiker. Ik weet niet hoe je het gedaan hebt.
Als ik bottel hevel ik 8 liter bier uit het lagervat naar het bottelvat. Ik neem 55g suiker en kook die op in 40ml water tot er geen suiker meer in het pannetje te zien is en giet de kokende oplossing in mijn bottelvat waarna ik zachtjes maar intensief roer.

Offline Jedoka

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 27-07-2018 11:31 u »
De bottelsuiker voeg ik op de zelfde wijze toe als jou, verder gooi ik het op een gebrek aan geduld en ervaring. Mijn brouwsels worden elke keer iets beter en soms zit er dan weer een mindere tussen. Ik maak me er verder ook geen zorgen om, het is zonde van het bier, het schoonmaken was niet leuk en het gevaar van de grote druk op de flesjes heb ik onderschat. Op naar de volgende

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #17 Gepost op: 28-07-2018 12:18 u »
Van de week zat ik achter de computer en hoorde ik terwijl ik een youtube filmpje aan het kijken was het geluid van brekend glas achter mij. Aangezien ik er met dit warme weer bedacht op ben dat de bieropslag verdacht kan zijn eerst het filmpje maar terug gespoeld en inderdaad, het brekende zat niet in het filmpje.

Nu heb ik al twee jaar een barleywine op de fles zitten die niet hergistte op de fles. Helemaal niks. Deze gebruik ik voornamelijk in stoofpotten. De meest recente stoofpot viel mij echter op dat er opeens druk en schuim op de barleywine te vinden was.

Enfin, met die barleywine maar in gedachten de voorraad doorpluizen.

Niks, geen lekkage.

Ach misschien verbeelde ik het mij.

Gisteravond kijk ik op zolder. Is er een windlicht met een grote kaars er in gevallen.

Het is dus niet altijd het bierflesje dat kapot spat. ;)

db

Tags: