Voedseldroger voor de hop

Gestart door Joreb, 21-07-2018 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 01-09-2019  20:49 uga daar zeker binnenkort eens hop bestellen
Doe maar rustig aan!
De nieuwe hopoogst wordt pas ergens in november verkocht.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uWil je droge hop, of wil je een systeem dat zegt dat je hop droog is?
Jullie hobbyisten denken ....
Dit soort uitspraken van jou snap ik qua toonzetting helemaal niets van. Dit is een hobbybrouwforum. Als je je daar niet mee verbonden voelt is dat jouw probleem en kun je een professioneel gremium zoeken, of beetje inbinden en constructieve feedback geven.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 02-09-2019  19:31 uDit soort uitspraken van jou snap ik qua toonzetting helemaal niets van. Dit is een hobbybrouwforum. Als je je daar niet mee verbonden voelt is dat jouw probleem en kun je een professioneel gremium zoeken, of beetje inbinden en constructieve feedback geven.

EBC is iemand die een kleine professionele brouwerij heeft nadat hij jarenlang bier gebrouwen heeft als hobbyist. Heel wat hobbybrouwers heeft hij de fijne kneepjes bijgebracht. Op het gebied van het zelf verbouwen van hop heel veel ervaring.

Juist omdat dit een hobbybrouwforum is, is de opmerking van EBC nuttig. Hij geeft aan dat het beste is te voelen met je handen en geen elektronica te gebruiken. Iedere hobbybrouwer heeft vingers waarmee de vochtigheid kan worden waargenomen.

Bierbrouwen is een ambachtelijke bezigheid, zeker als je dat doet als hobby. Het gevoel hebben voor de gebruikte grondstoffen en werkwijze is een absolute pre. Techniek kan helpen, maar met alleen techniek kom je er niet.

Verder nog dit: toetsenborden zijn uiterst slecht in het overbrengen van de toon. Vaak komen teksten harder over dan (goed) bedoeld.  ;)

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 02-09-2019  21:59 uEBC is iemand die een kleine professionele brouwerij heeft nadat hij jarenlang bier gebrouwen heeft als hobbyist. Heel wat hobbybrouwers heeft hij de fijne kneepjes bijgebracht. Op het gebied van het zelf verbouwen van hop heel veel ervaring.

Juist omdat dit een hobbybrouwforum is, is de opmerking van EBC nuttig. Hij geeft aan dat het beste is te voelen met je handen en geen elektronica te gebruiken. Iedere hobbybrouwer heeft vingers waarmee de vochtigheid kan worden waargenomen.

Bierbrouwen is een ambachtelijke bezigheid, zeker als je dat doet als hobby. Het gevoel hebben voor de gebruikte grondstoffen en werkwijze is een absolute pre. Techniek kan helpen, maar met alleen techniek kom je er niet.

Verder nog dit: toetsenborden zijn uiterst slecht in het overbrengen van de toon. Vaak komen teksten harder over dan (goed) bedoeld.  ;)
Okay, ik heb nergens aangegeven niet aan de hop te voelen en uitsluitend op elektronica te vertrouwen, we zijn het dus eens. Verder zal ik als EBC het over "jullie" heeft, dat als "wij" vertalen en heb ik er geen probleem mee.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 02-09-2019  22:23 uOkay, ik heb nergens aangegeven niet aan de hop te voelen en uitsluitend op elektronica te vertrouwen, we zijn het dus eens. Verder zal ik als EBC het over "jullie" heeft, dat als "wij" vertalen en heb ik er geen probleem mee.
"wij" begrijpen elkaar...  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-09-2019  21:59 uVerder nog dit: toetsenborden zijn uiterst slecht in het overbrengen van de toon. Vaak komen teksten harder over dan (goed) bedoeld.  ;)
Als je dat beseft ben je al snel in staat om wat je opschrijft zodanig te formuleren dat je dit soort ergernissen voorkomt. Ik voelde ook meteen die toon en wat er daarna als reactie onvermijdelijk zou volgen zou toen ik het betreffende stukje van EBC las, sorry. 

ps, vandaar dat ik het op een andere boeg gooide en vroeg om wat meer te vertellen over hoe hij dat dan zelf deed omdat ik niet in de valkuil wilde trappen om een opmerking te maken over hoe hij de opmerking bracht.

EBC

Citaat van: Jacques op 02-09-2019  21:59 uEBC is iemand die een kleine professionele brouwerij heeft nadat hij jarenlang bier gebrouwen heeft als hobbyist. Heel wat hobbybrouwers heeft hij de fijne kneepjes bijgebracht. Op het gebied van het zelf verbouwen van hop heel veel ervaring.

Juist omdat dit een hobbybrouwforum is, is de opmerking van EBC nuttig. Hij geeft aan dat het beste is te voelen met je handen en geen elektronica te gebruiken. Iedere hobbybrouwer heeft vingers waarmee de vochtigheid kan worden waargenomen.

Bierbrouwen is een ambachtelijke bezigheid, zeker als je dat doet als hobby. Het gevoel hebben voor de gebruikte grondstoffen en werkwijze is een absolute pre. Techniek kan helpen, maar met alleen techniek kom je er niet.

Verder nog dit: toetsenborden zijn uiterst slecht in het overbrengen van de toon. Vaak komen teksten harder over dan (goed) bedoeld.  ;)

Oei, ik heb kennelijk weer een verkeerde snaar geraakt.

Dank Jacques voor het bufferen.

Ik ga het toch niet nog eens uitleggen, het forum staat al vol met hop en drogen en zo meer. Indien je mijn bijdragen als grof ervaart, lees dan nog eens. Zoek nog eens verder, want je hebt dan iets uit het verleden gemist. Excuses bij voorbaat.

Mocht je nog iets over hop willen weten, laat maar horen.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 02-09-2019  23:26 uMocht je nog iets over hop willen weten, laat maar horen.
Ja hoe jij constateert dat het ver genoeg is gedroogd? En waarom je denkt dat invriezen van niet helemaal droge hop (of nat ingevroren hop neem ik aan?) een muffe smaak geeft.

EBC

Breek een gedroogde bel in twee en houd het steeltje tegen je lip. Je voelt direct of het nog nat is of niet.

Hop die niet droog was gaat stinken. Misschien merk je dit enkel wanneer je eens echt droge hop had?

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 02-09-2019  23:45 uBreek een gedroogde bel in twee en houd het steeltje tegen je lip. Je voelt direct of het nog nat is of niet.

Hop die niet droog was gaat stinken. Misschien merk je dit enkel wanneer je eens echt droge hop had?
Ik ben bijna door mijn hop van vorig jaar heen. Die komt nog steeds mooi groen uit de vriezer en ruikt heerlijk fris en geeft geen muffe smaak aan het bier.

Overigens gaat iets wat ingevroren is toch niet stinken? Anders zouden vriezers niet op brede schaal toegepast worden.

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 30-08-2019  16:45 uAls die droger iets lager in temperatuur kon, kan je er ook Kveik mee drogen,

Ingo
De klarstein kan tot 35 graden, ik zat ook al te denken om kveik te drogen, ik durf het alleen nog niet helemaal dus heb ik de kveik vloeibaar opgeslagen.
(offtopic)

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 02-09-2019  21:59 uBierbrouwen is een ambachtelijke bezigheid, zeker als je dat doet als hobby. Het gevoel hebben voor de gebruikte grondstoffen en werkwijze is een absolute pre. Techniek kan helpen, maar met alleen techniek kom je er niet.
Dit vind ik 1 van de beste zinnen in lange tijd. Dat maakt het zo, een veelzijdige en mooie bezigheid. Techniek & Ambacht.
(Al kan je ook zonder veel techniek brouwen)

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 03-09-2019  16:31 uOverigens gaat iets wat ingevroren is toch niet stinken? Anders zouden vriezers niet op brede schaal toegepast worden.
Volgens mij ook niet. Dat zou nl alleen kunnen als er bacteriegroei zou zijn. En dat is nu juist de truc van -18 graden dat dat niet meer gebeurt. (Mijn 5 jaar oude hop ingevroren in glazen potjes, toen nog ongedroogd ingevroren bewijst dat) Gebeurt gewoon helemaal niets mee. Deksel en glas voorkomt zuurstof en -18 voorkomt bacteriegroei en vertraagt oxidatiesnelheid ook nog eens sterk. Dus dubbele protectie tegen veroudering en oxidatie.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 03-09-2019  16:49 uVolgens mij ook niet. Dat zou nl alleen kunnen als er bacteriegroei zou zijn. En dat is nu juist de truc van -18 graden dat dat niet meer gebeurt. (Mijn 5 jaar oude hop ingevroren in glazen potjes, toen nog ongedroogd ingevroren bewijst dat) Gebeurt gewoon helemaal niets mee. Deksel en glas voorkomt zuurstof en -18 voorkomt bacteriegroei en vertraagt oxidatiesnelheid ook nog eens sterk. Dus dubbele protectie tegen veroudering en oxidatie.
Eens, het enige wat ik kan bedenken is dat het niet vers de vriezer in gegaan is. Na het ontdooien zal er vast wat aan mankeren, maar dat experiment ga ik niet aan.

Heuvinger brouwerij

Vanavond 431 g wilde hop geplukt.
Mijn voedseldroger is nu bezig met het echte werk!

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 23-09-2018  20:57 u

Per sessie ging er gemiddeld 350 gram natte hop in en kwam er na 4 uur ca 80 gram droge hop uit
De grafiek van meten met loadcell:



X-as: minuten;
Y as, grammen.

Volgens mij was de hop na 220 minuten nog niet droog. Het gewicht nam immers nog steeds af.
Ik had ook gedroogde hop waarvan ik dacht dat die droog was, maar wat ik over had uit de vriezer na het brouwen ging wel na een paar dagen schimmelen. dus volgende keer nog verder drogen.

Heuvinger brouwerij

Gisteravond hop geplukt in Beilen. (Beilen is een afkorting en staat voor Bij elke idioot loopt een normale).
Ergens tussen de spoorlijn en voormalig Beileroord.
Geweldig grote konen en die lucht..,
Die lucht van die hop. Zo veel hars.
Geplukt 600 g, het paste eigenlijk niet in de voedseldroger.
Gelukkig heb ik ervaring met passen en anders scheurt het wel.
Er bleef 200 g over, vanavond weer verder drogen met gedeelde porties.
Ik ben nog aan het twijfelen hoe mijn komende saison gaat heten en dan denk ik aan:
Gewoon Idioot Mooi Wark
Beileroord.
...

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2019  08:19 uVolgens mij was de hop na 220 minuten nog niet droog. Het gewicht nam immers nog steeds af.
Ik had ook gedroogde hop waarvan ik dacht dat die droog was, maar wat ik over had uit de vriezer na het brouwen ging wel na een paar dagen schimmelen. dus volgende keer nog verder drogen.
Mijn hop gaat na drogen in kleine porties vacuum de vriezer in. Gebruik is paar uur na ontdooien. Ik bewaar niks in ontdooide vorm. Geen schimmel, zeer fris ruikende hop. Ook toen ik op horren droogde. Ik ga dit jaar goed opletten of de steeltjes na drogen breken voor ze buigen, of buigen voor ze breken.

EBC

Je moet een grote bel doorbreken en het gebroken steeltje tegen je lip houden. Voelt dat vochtig? Dan verder drogen. De bel lijkt kurkdroog, maar het steeltje van binnen is het vaak niet. Dat restvocht verdeelt zich in de vriezer geleidelijk over de bel, en het vochtgehalte wordt toch te hoog en het wordt muffig. Ik geloof niet dat je het in 4 uur droog krijgt.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 11-09-2019  22:40 uJe moet een grote bel doorbreken en het gebroken steeltje tegen je lip houden. Voelt dat vochtig? Dan verder drogen. De bel lijkt kurkdroog, maar het steeltje van binnen is het vaak niet. Dat restvocht verdeelt zich in de vriezer geleidelijk over de bel, en het vochtgehalte wordt toch te hoog en het wordt muffig. Ik geloof niet dat je het in 4 uur droog krijgt.
Dat heb ik gedaan, maar vond vocht uit een hard steeltje tegen mijn lip moeilijk waar te nemen. Ik zal het dit jaar nog oplettender doen op verschillende momenten van het drogen (bijvoorbeeld ieder uur).

EBC

Citaat van: ExPeteriment op 11-09-2019  23:22 uDat heb ik gedaan, maar vond vocht uit een hard steeltje tegen mijn lip moeilijk waar te nemen. Ik zal het dit jaar nog oplettender doen op verschillende momenten van het drogen (bijvoorbeeld ieder uur).
Super.

Doe je bovenlip, niet echt je 'natte' lip maar net erboven, op de grens waar je snor groeit, net dat 90° hoekske. Met excuses voor de vrouwelijke hoptelers.

Voelen aan de bellen zelf en zeggen dat ze knisperen is NIET genoeg. Het gaat om de kern van de bel. Voor het plukken geldt dat de bellen een goudgele gloed moeten krijgen op de buitenkant. Frisgroen is simpelweg niet rijp. Bruine stukjes is geen enkel probleem.

Ik droog 6 uur op 50 °C. Sommige soorten zijn dan flink droog. Maar andere zoals Centennial en Northdown, soms net niet. Centennial heeft een heel compacte dichte lichtgroene bel. Ze is heel gevoelig voor schimmel omdat het vocht niet gemakkelijk weg kan. Vooral niet te lang laten hangen. De warme lucht van de droger komt er maar moeilijk bij. Northdown heeft grote dikke bellen met veel 'vlees'. Die drogen langzamer vanwege hun dikke blaadjes.
Fuggles heeft een openstaande bel met 'dun' vlees. Al haast droog aan de plant, en valt gemakkelijk uiteen in heel veel losse blaadjes. Niet te laat plukken anders valt het echt uiteen.
Chinook is een langzame droger vanwege zeer grote bellen met veel groen, Cascade gaat sneller, het zijn smalle maar zeer lange bellen.
Afijn elke soort is anders. Meer info op aanvraag :-)

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 11-09-2019  23:50 uIk droog 6 uur op 50 °C.
Je zegt dat het vooral de diffusie is van vocht vanuit de steeltjes wat drogen bemoeilijkt. zou het dan niet beter zijn om eerst wat langer te drogen op bv 40 zodat de blaadjes droog zijn en het vocht uit het steeltje meer kans krijgt om naar buiten te diffunderen, maar met minder hittestress (verdampen van gewenste smaak/geur componenten)? pas het laatste stukje dan op 50 om het laatste restje vocht wat uit het steeltje is gekomen kwijt te raken ?
 

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 12-09-2019  08:08 uJe zegt dat het vooral de diffusie is van vocht vanuit de steeltjes wat drogen bemoeilijkt. zou het dan niet beter zijn om eerst wat langer te drogen op bv 40 zodat de blaadjes droog zijn en het vocht uit het steeltje meer kans krijgt om naar buiten te diffunderen, maar met minder hittestress (verdampen van gewenste smaak/geur componenten)? pas het laatste stukje dan op 50 om het laatste restje vocht wat uit het steeltje is gekomen kwijt te raken ?

Nee, omdat je dan toch meer aroma verliest. Hoe korter hoe beter. Het blijft een compromis.

hansHalberstadt

Beste is dus om 1x per jaar bier te brouwen met hop zo van de struik in de pan.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 11-09-2019  23:50 uSuper.

Doe je bovenlip, niet echt je 'natte' lip maar net erboven, op de grens waar je snor groeit, net dat 90° hoekske. Met excuses voor de vrouwelijke hoptelers.

Voelen aan de bellen zelf en zeggen dat ze knisperen is NIET genoeg. Het gaat om de kern van de bel. Voor het plukken geldt dat de bellen een goudgele gloed moeten krijgen op de buitenkant. Frisgroen is simpelweg niet rijp. Bruine stukjes is geen enkel probleem.

Ik droog 6 uur op 50 °C. Sommige soorten zijn dan flink droog.
Dank voor de uitgebreide uiteenzetting. Als mijn hop rijp is, haal ik na ieder uur een bel uit de droger, doe die in plastiek zakje en doe na 8 uur een vergelijkende liptest. Overigens vraag ik mijn vrouw dan om een second opinion.

Mijn hop is voor mij onbekend soort (tuincentrum), smaakt goed, voldoende lupine. Ik ga nog over naar bekend soort als ik mijn keuze heb bepaald. Heb maar plaats voor 1 struik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.