Dat heb ik gedaan, maar vond vocht uit een hard steeltje tegen mijn lip moeilijk waar te nemen. Ik zal het dit jaar nog oplettender doen op verschillende momenten van het drogen (bijvoorbeeld ieder uur).
Super.
Doe je bovenlip, niet echt je 'natte' lip maar net erboven, op de grens waar je snor groeit, net dat 90° hoekske. Met excuses voor de vrouwelijke hoptelers.
Voelen aan de bellen zelf en zeggen dat ze knisperen is NIET genoeg. Het gaat om de kern van de bel. Voor het plukken geldt dat de bellen een goudgele gloed moeten krijgen op de buitenkant. Frisgroen is simpelweg niet rijp. Bruine stukjes is geen enkel probleem.
Ik droog 6 uur op 50 °C. Sommige soorten zijn dan flink droog. Maar andere zoals Centennial en Northdown, soms net niet. Centennial heeft een heel compacte dichte lichtgroene bel. Ze is heel gevoelig voor schimmel omdat het vocht niet gemakkelijk weg kan. Vooral niet te lang laten hangen. De warme lucht van de droger komt er maar moeilijk bij. Northdown heeft grote dikke bellen met veel 'vlees'. Die drogen langzamer vanwege hun dikke blaadjes.
Fuggles heeft een openstaande bel met 'dun' vlees. Al haast droog aan de plant, en valt gemakkelijk uiteen in heel veel losse blaadjes. Niet te laat plukken anders valt het echt uiteen.
Chinook is een langzame droger vanwege zeer grote bellen met veel groen, Cascade gaat sneller, het zijn smalle maar zeer lange bellen.
Afijn elke soort is anders. Meer info op aanvraag :-)