Voedseldroger voor de hop

Gestart door Joreb, 21-07-2018 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heuvinger brouwerij

Vandaag die voedseldroger bij de Aldi in mijn woonplaats gehaald. :groots:
Er stond een in het schap! :degroeten:

tdp

Bij de 3e bezochte Aldi waren ze nog op voorraad en heb ik een meegenomen.

Leuk ook in de handleiding:
De bouwlamp is uitsluitend bestemd voor privégebruik en niet voor commercieel gebruik.

De HaAn

Gisteren in de voormiddag 2 Aldi's bezocht beide uitverkocht dus vandaag maar een voedseldroger via Lidl online besteld voor € 4 kan ik niet veel verder rijden.

Jeroen76

Vandaag bij de ALDI voor €39,99 een voedseldroger gekocht om over een paar weken de oogst mee weg te werken. Zoals het er nu uit ziet een goed hopjaar dus voldoende om hem eens goed te testen.

Ik verwacht dat de LIDL komende weken ook met een voedseldroger komt maar vandaag stonden er bij onze ALDI nog een aantal in de winkel.

Het gaat om de volgende voedseldroger

Aanbieding ALDI



Ik wil eens kijken  of het mogelijk is om de droger op een weegschaal te plaatsen zodat ik het vocht/gewichtsverlies kan bijhouden en zo ongeveer kan monitoren wanneer de hop droog genoeg is. Moet daarvoor wel even het forum weer uitpluizen want heb daar wel wat over gelezen ooit. Met een gewone oven is dat natuurlijk wat lastiger met losse bakken die dan in en uit de oven moeten om te kunnen wegen.

Ik verwacht dat er wel een mooie hoeveelheid hop per keer in kan en dat de droogtijd ook wat korter zal zijn. Makkelijk dat er een timer op zit en met z'n 350 Watt ook wat zuiniger dan de traditionele oven.

Tips zijn welkom! Bijvoorbeeld temperatuur en als iemand weet hoeveel vocht/gewicht er uit moet scheelt mij dat enig zoekwerk. Geloof dat er hier meer leden zijn die dit apparaat al langer gebruiken en onder de knie hebben in combinatie met hopdrogen.

Wordt vervolgd.

Gr. Jeroen

Jeroen76

OMG haal het topic er maar weer af. Schaam schaam schaam

Denk dat er wat mis ging met het zoeken maar zie nu dat er al uitgebreid me topics over soortgelijke apparaten zijn dus deze is compleet overbodig.

Gr. Jeroen

tdp

Je kan de trays natuurlijk heel makkelijk per stuk wegen en het uitrekenen:
- Leeg wegen
- Wegen met 'natte hop'
- Wegen na 12 uur drogen op 40 graden.


Biertje1985

Citaat van: tdp op 29-08-2019  14:08 u- Wegen na 12 uur drogen op 40 graden.
Zo lang? ik had na 4 uur op 40 graden al kurkdroge Cascade.

Klarstein.nl verkoopt ook diverse modellen tegen een gunstige prijs. Overigens, ik heb het rechthoekige model en die bevalt goed.

tdp

Citaat van: Biertje1985 op 29-08-2019  14:49 uZo lang? ik had na 4 uur op 40 graden al kurkdroge Cascade.

Klarstein.nl verkoopt ook diverse modellen tegen een gunstige prijs. Overigens, ik heb het rechthoekige model en die bevalt goed.

Meen dat ergens gelezen te hebben, een bijdrage van EBC, wellicht ligt het aan de hoeveelheid per keer en het aantal traytjes.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 29-08-2019  12:45 uOMG haal het topic er maar weer af. Schaam schaam schaam

Denk dat er wat mis ging met het zoeken maar zie nu dat er al uitgebreid me topics over soortgelijke apparaten zijn dus deze is compleet overbodig.

Samengevoegd...  ;)

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 29-08-2019  14:49 uZo lang? ik had na 4 uur op 40 graden al kurkdroge Cascade.

Hangt af van hoe droog je begint. Als het al een week niet geregend heeft, is er een flink verschil. En ook de hoeveelheid hop die je in je droger stopt zal uitmaken. De ene soort droogt sneller dan de andere.

Maar droog is is pas droog als het steeltje vanbinnen droog is als je een bel middendoor breekt. Hou het doorgebroken steeltje eens tegen je lip, dan voel je het wel. Na 4 uur op 40 °C is dat bij mij nog nooit droog geweest.

Tegenwoordig droog ik iets warmer, 50 °C. En dan ook iets korter, 8 uur. Geleerd van mijn hopboer uit Poperinge. Een lagere temperatuur is beter, maar een langere droogtijd weer minder goed. 50/8 is het beste compromis.

seed7

Als die droger iets lager in temperatuur kon, kan je er ook Kveik mee drogen,

Ingo

ExPeteriment

Citaat van: Jeroen76 op 29-08-2019  12:42 uIk wil eens kijken  of het mogelijk is om de droger op een weegschaal te plaatsen zodat ik het vocht/gewichtsverlies kan bijhouden en zo ongeveer kan monitoren wanneer de hop droog genoeg is. Moet daarvoor wel even het forum weer uitpluizen want heb daar wel wat over gelezen ooit. Met een gewone oven is dat natuurlijk wat lastiger met losse bakken die dan in en uit de oven moeten om te kunnen wegen.
Heb ik met loadcel gedaan met die van Lidl, grafiek staat erbij. Deze gaf aan dat 4 uur genoeg was. Geen regen kort voor oogst. Lekker geknisper  van bellen en brekende harde steeltjes.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg568404.html#msg568404

Rinus

Citaat van: ExPeteriment op 30-08-2019  18:31 uHeb ik met loadcel gedaan met die van Lidl, grafiek staat erbij. Deze gaf aan dat 4 uur genoeg was. Geen regen kort voor oogst. Lekker geknisper  van bellen en brekende harde steeltjes.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg568404.html#msg568404
In het kader van wegen vd hop tijdens het drogen; heeft iemand ervaring,met een wii balance board als weegschaal om dit gewichtsverlies te loggen?

Mike101

In deze link hebben ze testen gedaan met Kveik in een voedseldroger op 40c.

http://suigenerisbrewing.com/index.php/2019/02/25/drying-kveik-part-1/

EBC

Wil je droge hop, of wil je een systeem dat zegt dat je hop droog is?

Ik snap het niet. Wanneer jouw hop niet echt droog is, dan wordt het muf in je vriezer. Been there!
Droge hop moet je voelen. Zo doen de hoptelers het al eeuwen. Zij vertrouwen niet op elektronica. Of toch niet direct. Ze blijven het voelen met de hand.

Jullie hobbyisten denken het zo maar even te kunnen. Weegschaaltje eronder ... klaar. Succes!




De HaAn

Citaat van: Mike101 op 31-08-2019  15:18 uIn deze link hebben ze testen gedaan met Kveik in een voedseldroger op 40c.
Ik ben er nu over aan het denken om met gewone gist slurry een test te doen.
http://suigenerisbrewing.com/index.php/2019/02/25/drying-kveik-part-1/


hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uWil je droge hop, of wil je een systeem dat zegt dat je hop droog is?

Ik snap het niet. Wanneer jouw hop niet echt droog is, dan wordt het muf in je vriezer. Been there!
Droge hop moet je voelen. Zo doen de hoptelers het al eeuwen. Zij vertrouwen niet op elektronica. Of toch niet direct. Ze blijven het voelen met de hand.

Jullie hobbyisten denken het zo maar even te kunnen. Weegschaaltje eronder ... klaar. Succes!




Ik droog mijn hop al jaren met een droogapparaat gebaseerd op een airco. (daar komt warme lucht uit van 50 graden) Ik voel inderdaad of de hop droog is. Er is geen gewichtscriterium, immers je weet niet hoeveel vocht erin zat en je weet het drooggewicht niet. enige criterium is dat het gewicht niet meer afneemt, net zoiets als het SG van gistend bier niet meer afneemt als het is uitgegist, maar je weet nooit op welk SG je dan precies uitkomt, dus sturen op SG (lees hopgewicht) is zinloos.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uDroge hop moet je voelen. Zo doen de hoptelers het al eeuwen. Zij vertrouwen niet op elektronica. Of toch niet direct. Ze blijven het voelen met de hand.
Wat is volgens jou het teken dat het droog is? Bij mij is dat dat ook de binnenste delen van de hopbel bros zijn en niet meer veerkrachtig. Veerkracht is immers nog vocht. Vaak lijkt de hop wel droog als je aan de bel voelt, maar is het nog niet. In de vriezer gebeurt er niets met hop, ook niet met natte hop. Zelf jaren natte hop ingevroren in glazen potjes en die was na 5 jaar nog net zo van kwaliteit als in het begin. Maar ook wel eens een potje gedroogde hop gehad wat na een aantal weken ging schimmelen. nog niet droog genoeg dus.

Jeroen76



Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uJullie hobbyisten denken het zo maar even te kunnen. Weegschaaltje eronder ... klaar. Succes!

Die opmerking volg ik even niet. Dit topic is toch juist om samen te discussiëren over de beste wijze om de hop houdbaar te houden? Vandaar de discussie. Dat dit niet gaat zoals in de professionele sector lijkt me duidelijk.

Als ik lees dat 2/3 van het gewicht moet worden verminderd door het drogen dan denk ik aan wegen. Dat ik niet elke keer de hop uit de droger wil halen om deze te wegen en daardoor het idee opper om de hele mikmak diverse keren tijdens het droogproces te wegen vond ik wel goed bedacht. En ja dan kom IK toch op de huis en tuin hulpmiddelenafdeling terecht en niet in een hypermoderne laboratorium. ;-)

We proberen gewoon zo professioneel mogelijk te werken met de middelen die we daar voor hebben en of dat nu een keukenweegschaal is of een WII balananceboard maakt dan niet zo veel uit toch?



Gr. Jeroen


Heuvinger brouwerij

Vandaag het ding maar eens testen met pruimen drogen.
Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan.
Gewoon wat ervaring opdoen voor dat de hop rijp is.
Nu nog op zoek naar een voordelig vacuumeer aparaat!

Rinus

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 01-09-2019  15:42 uVandaag het ding maar eens testen met pruimen drogen.
Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan.
Gewoon wat ervaring opdoen voor dat de hop rijp is.
Nu nog op zoek naar een voordelig vacuumeer aparaat!

Ik had het zelfde idee, eerst maar eens testen voordat ik hem voor de eerste keer met hop ga gebruiken. Zou je het drogen überhaupt wel te lang kunnen doen? Er kan toch niet veel mis gaan met de hop als hij een uurtje te lang droogt?!

Hij staat nu te draaien op 55C lekker gekruide groenten chips, is ook nog eens een gezonde snack bij een goed biertje...

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 01-09-2019  16:06 uIk had het zelfde idee, eerst maar eens testen voordat ik hem voor de eerste keer met hop ga gebruiken. Zou je het drogen überhaupt wel te lang kunnen doen? Er kan toch niet veel mis gaan met de hop als hij een uurtje te lang droogt?
Als in dit topic lees van 350 g natte hop, hou je na 4 uur bij 40 ℃ een 80 g over.
Om straks de hop te bewaren kwam ik het topic eenvoudige hop-pers tegen, https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32252.msg491555.html#msg491555
Gezien de hop in mijn tuin, die hop in de tuin van mijn zwager en de wilde hop in mijn omgeving, denk ik dat Hoppecruyt https://www.hoppecruyt.be/ een klant kwijt is.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uWil je droge hop, of wil je een systeem dat zegt dat je hop droog is?

Ik snap het niet. Wanneer jouw hop niet echt droog is, dan wordt het muf in je vriezer. Been there!
Droge hop moet je voelen. Zo doen de hoptelers het al eeuwen. Zij vertrouwen niet op elektronica. Of toch niet direct. Ze blijven het voelen met de hand.

Jullie hobbyisten denken het zo maar even te kunnen. Weegschaaltje eronder ... klaar. Succes!
Het meten en in grafiek zetten was om een beeld te krijgen van het verloop van het drogen. Uiteraard ook gevoeld en steeltjes geknakt. Wat muf worden in vriezer betreft:

Never been there where you were and will keep it that way!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: ExPeteriment op 01-09-2019  17:32 uHet meten en in grafiek zetten was om een beeld te krijgen van het verloop van het drogen. Uiteraard ook gevoeld en steeltjes geknakt.
Jouw gegevens zijn voor mij een ijkpunt als ik begin met mijn experiment "Hop drogen"".

Rinus

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 01-09-2019  16:37 uAls in dit topic lees van 350 g natte hop, hou je na 4 uur bij 40 ℃ een 80 g over.
Om straks de hop te bewaren kwam ik het topic eenvoudige hop-pers tegen, https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32252.msg491555.html#msg491555
Gezien de hop in mijn tuin, die hop in de tuin van mijn zwager en de wilde hop in mijn omgeving, denk ik dat Hoppecruyt https://www.hoppecruyt.be/ een klant kwijt is.

Leuke tip (indirect) ik kende Hoppecruyt helemaal niet, ga daar zeker binnenkort eens hop bestellen, leuke prijzen zeg! Ook zeker eens een keer overnachten daar, ik zie een leuk weekende weg aankomen! Top!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.