Voedseldroger voor de hop

Gestart door Joreb, 21-07-2018 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joreb

Ik zag vandaag in de winkel Lidl een voedseldroger te koop is. Lijkt me best handig om de hop te drogen dat ik middels aan het kweken ben. Iemand hier ervaring mee met voedseldrogers?

Vergat nog de link: https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=7587

Ronnie

Ik herinner me dat Brouwerwaldonk ook zo 'n soortgelijk ding heeft om hop te drogen, hij heeft dat zelfs in verschiilende étages boven elkaar dacht ik.

brouwerwaldonk

Citaat van: Joreb op 21-07-2018  10:34 uIk zag vandaag in de winkel Lidl een voedseldroger te koop is. Lijkt me best handig om de hop te drogen dat ik middels aan het kweken ben. Iemand hier ervaring mee met voedseldrogers?

Vergat nog de link: https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=7587
Ja ik droog mijn hop al vele jaren met een droger van STOCKLI van Brouwland. Die stockli is perperduur en doet hetzelfde als die van Lidl.
Je vult een mandje met zeg maar 150 g verse hopbloemen, gewicht mand + hop bij mij = 400 g.  Je zet de thermostaat op 40°C. Elk uur het bovenste mandje onderaan plaatsen. Na een 6 tal uren de mandjes wegen tot er nog ongeveer 50 gram gedroogde hop in het mandje zit. Dan in diepvrieszakjes 1 L doen, goed samendrukken om de lucht er uit te persen of vacuüm trekken en dichtlassen.
Afhankelijk van uw benodigde hoeveelheid gedroogde hop per brouwsel verpakken en in diepvries bewaren.   

Mark GA

Hmmm maar hoe bereken je dan het gewicht dat je aan je bier toe moet voegen? Ga je uit van het oorspronkelijk gewicht of van het gedroogde?

Ik zie trouwens dat dat ding tot -70'C gaat. Vriesdrogen; is dat niet beter dan verhitten (en dehydrateren)?

SanderH

Ddeze gaat van 40 tot 70 graden, dus in de positieve kant. Niet onder nul.

Easywoods

Citaat van: Mark GA op 22-07-2018  08:39 uIk zie trouwens dat dat ding tot -70'C gaat.

40ºC - 70 ºC = 40 ºC  tot 70 ºC    :biersmile:

EDIT: Sander had 'm al door  ;)

Mark GA

lol
Feestje gehad gisteravond, zit aan m'n eerste koffie...vergeef me 🤣

brouwerwaldonk

Citaat van: Mark GA op 22-07-2018  08:39 uHmmm maar hoe bereken je dan het gewicht dat je aan je bier toe moet voegen? Ga je uit van het oorspronkelijk gewicht of van het gedroogde?
Ik zoek rond oktober november op internet naar het alfazuur van mijn soorten Fuggles en Cascade en geef mijn gedroogde hop die waarde. Na een eerste brouwsel proef ik hoeveel ik het alfazuur moet aanpassen. Meestal zit ik er dicht bij en lukt het aardig om mijn bier de juiste bitterheid te geven.

Easywoods

Citaat van: Mark GA op 22-07-2018  08:59 ulol
Feestje gehad gisteravond, zit aan m'n eerste koffie...vergeef me 🤣

Hahaha, het is je vergeven  8) :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 22-07-2018  08:39 uHmmm maar hoe bereken je dan het gewicht dat je aan je bier toe moet voegen? Ga je uit van het oorspronkelijk gewicht of van het gedroogde?

Ik zie trouwens dat dat ding tot -70'C gaat. Vriesdrogen; is dat niet beter dan verhitten (en dehydrateren)?
droge hop heeft ca 1/5 van het gewicht vergeleken met als het van de struik afkomt.  hop uit de winkel is ook gedroogd, dus uigaan van gedroogde hop.

KarmeFrank

Ik merk dat de link niet meer werkt [emoji17]. Maar heb wel deze gevonden. Is die qua specs en prijs gelijk aan diegene die in topic genoemd wordt? https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Voedseldroger/p100240553

Easywoods

Citaat van: KarmeFrank op 27-07-2018  19:06 uIk merk dat de link niet meer werkt [emoji17]. Maar heb wel deze gevonden. Is die qua specs en prijs gelijk aan diegene die in topic genoemd wordt? https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Voedseldroger/p100240553

Ja klopt, over die gaat dit topic inderdaad, of de prijs gelijk is weet ik niet zeker... Wel zoiets dacht ik  :biersmile:

BB-Moods

Ik heb deze ook net gescoord via de online Lidl winkel. (in de winkel in mijn omgeving was hij niet meer te verkrijgen.
Ziet er goed en ruim bemeten uit. Temp instellingen lijken redelijk goed (+- 2C afwijking) na controle.

Ben van plan deze droger te hacken en er een arduino/esp8266 aan te hangen om de temp lager en nauwkeuriger in te stellen en de luchtvochtigheid te meten.


Easywoods

Citaat van: BB-Moods op 29-07-2018  11:36 uBen van plan deze droger te hacken en er een arduino/esp8266 aan te hangen om de temp lager en nauwkeuriger in te stellen en de luchtvochtigheid te meten.

Klinkt alsof je op weg bent de perfecte hobbyhopdroogmachine te ontwikkelen, open daarom vooral een topic zodat we je project kunnen volgen  :biersmile:

BB-Moods

Zodra ik over een aantal weken tijd heb en wat gevorderd ben met de eerste experimenten zal ik dat doen.
Ik heb inmiddels redelijk wat ervaring gekregen met het bouwen en programmeren van electronica in combinatie met de BB hobby; erg leuk.

BB-Moods

Ik heb inmiddels al wat research gedaan en onderzocht de volgende zaken:
a) met welke sensors je het beste de droge stof en vochtigheid kan meten, variërend van NIR, Capesitive plates, soil humidity sensors tot en met de standaard R.Luchtvochtigheid sensors.
Kwam er ook zo achter dat, raar genoeg ook in de industrie, het nogal een braak terrein is. Wel worden er b.v. in de papier industrie hele dure apparaten gebruikt.
Conclusie: Een Luchtvochtigheid sensor (indirecte meeting) is het enige te behappen alternatief.

b) waar je het beste kunt meten met de grootste correlatie factor naar het uiteindelijke droge stof gehalte.
Conclusie: de R. Luchtvochtigheid (of beter nog de absolute luchtvochtigheid) van de uitgaande droog lucht biedt de grootste correlatie factor naar het droge stof gehalte tijdens het droogproces.

Dit zal dus een eenvoudig opzet worden van wat elektronica, web interface en een cloud excel sheet om de metingen per minuut te loggen en de trend te zien.

hansHalberstadt

Misschien nog wat opties.
Meet het temperatuurverschil tussen hete lucht net voordat die door de te drogen stof gaat en net daarna. Vocht verdampen kost energie en die energie zie je terug in temperatuurverschil. Waarschijnlijk zul je wel moeten kalibreren want ook als de stof helemaal gedroogd is zal er een temperatuurverschil blijven door weglekken van warmte.

Meet het complete gewicht van droger met inhoud. Zolang de inhoud droogt wordt het totale gewicht  steeds minder. Het hele ding aan een soort balans hangen en dan kun je het geheel nullen zodat je alleen het gewicht van de te drogen stof overhoudt (nauwkeuriger).
 

brucero

Wat zijn ondertussen de bevindingen van dit toestel, heb momenteel een Stockli maar ipv extra mandjes te kopen ben ik goedkoper af met een extra toestel

MartijnNOP

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-07-2018  11:54 uJa ik droog mijn hop al vele jaren met een droger van STOCKLI van Brouwland. Die stockli is perperduur en doet hetzelfde als die van Lidl.
Je vult een mandje met zeg maar 150 g verse hopbloemen, gewicht mand + hop bij mij = 400 g.  Je zet de thermostaat op 40°C. Elk uur het bovenste mandje onderaan plaatsen. Na een 6 tal uren de mandjes wegen tot er nog ongeveer 50 gram gedroogde hop in het mandje zit. Dan in diepvrieszakjes 1 L doen, goed samendrukken om de lucht er uit te persen of vacuüm trekken en dichtlassen.
Afhankelijk van uw benodigde hoeveelheid gedroogde hop per brouwsel verpakken en in diepvries bewaren.
Zo'n 900 gram verse hop droog je er mee per 6 uur Brouwerwaldonk?

Hoelang kun je vers geplukte hop (terwijl het nog niet 100% gedroogd is) bewaren buiten de vriezer?

Dan weet ik of ik me een beetje kan redden met mijn opbrengst en zo'n apparaat  ;)

ExPeteriment

Na vorig jaar op horren met elektrisch blaaskacheltje mijn hop gedroogd te hebben, heb ik dit jaar de voedseldroger van Lidl ingezet. Ik heb 1 struik, het aantal keren dat ik het apparaat moest vullen vullen viel me tegen (5). De tijd die het drogen in beslag nam viel me mee (4 uur per sessie). Het resultaat is boven verwachting. De steeltjes knappen al als je ernaar kijkt en de bellen lijken wel veertjes, een keer niezen en je heerlijk ruikende brouwzaal ligt vol.



Per sessie ging er gemiddeld 350 gram natte hop in en kwam er na 4 uur ca 80 gram droge hop uit
De grafiek van meten met loadcell:



X-as: minuten;
Y as, grammen.


Zie ook:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg568404.html#msg568404

Mike101

Hoe bevalt deze droger tot nu toe? Twijfel of de veel duurdere Stockli het prijsverschil waard is.

ExPeteriment

Droger is me goed bevallen, ga ik zo weer gebruiken. Als je in 1keer veel moet drogen, is de capaciteit beperkt. Een deel droog ik voor op een hor tot droger weer vrij is. Ik heb geen ervaring met duurdere apparaten, kan daar dus niet mee vergelijken.

CeesM

Citaat van: Mike101 op 17-08-2019  11:37 uHoe bevalt deze droger tot nu toe? Twijfel of de veel duurdere Stockli het prijsverschil waard is.
Prima. Het doet wat het moet doen. Daar hoef je niet over te twijfelen. Een Miele is ook duurder dan een Zanussi en een BMW duurder dan een Fiat. ;)

De HaAn

Vanaf dinsdag staat een voedseldroger te koop bij de Aldi er staat alleen geen Silvercrest op voor de rest lijkt hij mij hetzelfde.

Mike101

Bedankt voor de tip!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.