Voedseldroger voor de hop

Gestart door Joreb, 21-07-2018 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pincopallino

 Tip van A3... jaren geleden. Hop drogen op natuurlijk wijze = 3/4/5/dagen op een rooster. 0,0 aroma verlies en kurk droog,
zo doe ik het ! Trouwens bij -18 graden kunnen er geen schimmels zich ontwikkelen, wel kunnen enzymatisch processen door gaan weliswaar heel langzaam.

ExPeteriment

De diffusie waar we het hier over hebben, heet bij planten capillaire werking, ook is er bladzuigkracht. Beide staan bij vorst stil. Neemt niet weg dat ik de bellen voldoende droog de vriezer in wil doen.

Een vraag: Als je de hop niet vacuüm verpakt in de vriezer doet, ben je dan aan het vriesdrogen?

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 12-09-2019  08:16 uNee, omdat je dan toch meer aroma verliest. Hoe korter hoe beter. Het blijft een compromis.

Citaat van: pincopallino op 13-09-2019  10:16 uTip van A3... jaren geleden. Hop drogen op natuurlijk wijze = 3/4/5/dagen op een rooster. 0,0 aroma verlies en kurk droog,


Zijn deze conclusies tegenstrijdig? Of is temperatuur toch een parameter waarmee je kunt optimaliseren.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2019  11:19 uZijn deze conclusies tegenstrijdig? Of is temperatuur toch een parameter waarmee je kunt optimaliseren.


Als je tevreden bent met het resultaat, dan is er geen tegenstrijdigheid ongeacht wat voor methode wordt toegepast. Uit ervaring heb ik gemerkt dat geforceerd drogen een X-aroma verlies heeft ten opzichte van natuurlijk/statisch drogen.

Rinus

Citaat van: pincopallino op 13-09-2019  10:16 uTip van A3... jaren geleden. Hop drogen op natuurlijk wijze = 3/4/5/dagen op een rooster. 0,0 aroma verlies en kurk droog,
zo doe ik het ! Trouwens bij -18 graden kunnen er geen schimmels zich ontwikkelen, wel kunnen enzymatisch processen door gaan weliswaar heel langzaam.
Als dat zo is dan zou ik zeggen temperatuur laag houden (30 ºC?) en de tijd dus langer (24 uur?)

beermenke

Hop in netje
Oude haardroger omgekeerd en in de kap de hop
Droger op laagste stand. Werkt formidabel

EBC

Indien natuurlijk drogen de beste manier was, dan zouden ze dat wel doen zeker?

CeesM

Citaat van: EBC op 13-09-2019  22:23 uIndien natuurlijk drogen de beste manier was, dan zouden ze dat wel doen zeker?
Wellicht in landen waar 12 uur per dag een felle hete zon staat. En met de bijpassende temperatuur te vergelijken met een voedseldroger. ;)

middelaersch

Citaat van: pincopallino op 13-09-2019  10:16 uTip van A3... jaren geleden. Hop drogen op natuurlijk wijze = 3/4/5/dagen op een rooster. 0,0 aroma verlies en kurk droog,
zo doe ik het ! Trouwens bij -18 graden kunnen er geen schimmels zich ontwikkelen, wel kunnen enzymatisch processen door gaan weliswaar heel langzaam.

Zo ga ik het ook doen!

Maar ik weet dat professionele hopboeren drogen in ovens bij 50 tot 55 graden.
Ik weet niet of ze dat doen omdat het beter is voor de kwaliteit, of omdat het sneller gaat.  :weetniet:
Dat laatste speelt voor ons hobbyisten natuurlijk geen rol.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 13-09-2019  22:23 uIndien natuurlijk drogen de beste manier was, dan zouden ze dat wel doen zeker?
duurt langer en tijd is geld. dus tijd versus kwaliteit als compromis?

ExPeteriment

We hebben het steeds over drogen van blaadjes en stelen, maar wat gebeurt er eigenlijk met de lupine? Toch de belangrijkste stof in hop. Moet die ook drogen of juist niet? Uitruil aroma versus bitterheid?

CeesM

Citaat van: ExPeteriment op 14-09-2019  14:31 uWe hebben het steeds over drogen van blaadjes en stelen, maar wat gebeurt er eigenlijk met de lupine? Toch de belangrijkste stof in hop. Moet die ook drogen of juist niet? Uitruil aroma versus bitterheid?
Het droogproces is er om de houdbaarheid te verlengen, net als alle andere soorten kruiden. Dat ook om het rottingsproces tegen te gaan.
Als het enkel om de lupine gaat, dan kan je proberen het van de bel te scheiden. Gezien dat een onbegonnen karwei is, laten ze de blaadjes en stelen er aan zitten.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 14-09-2019  16:55 uAls het enkel om de lupine gaat, dan kan je proberen het van de bel te scheiden. Gezien dat een onbegonnen karwei is, laten ze de blaadjes en stelen er aan zitten.
Nee hoor dat gaat heel simpel (simpel in de fabriek, maar thuis niet te doen) met vloeibare (kritische druk en temperatuur 73 BAR en 31 graden) CO2.
Daar lost de lupuline in op. Koolzuur laten verdampen en je houdt lupuline hars over.
bv https://fhsteinbart.com/product/CO2-hop-extract-100-grm-can-2/
alfazuurpercentage 61%. wat wil je nog meer.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 14-09-2019  19:31 uNee hoor dat gaat heel simpel (simpel in de fabriek, maar thuis niet te doen) met vloeibare (kritische druk en temperatuur 73 BAR en 31 graden) CO2.
Daar lost de lupuline in op. Koolzuur laten verdampen en je houdt lupuline hars over.
bv https://fhsteinbart.com/product/CO2-hop-extract-100-grm-can-2/
alfazuurpercentage 61%. wat wil je nog meer.
Nooit eerder gezien, dat is handig spul, geen filter problemen.
Nu nog verschillende aroma concentraten, en zou het spul wel 100% zonder toevoegingen zijn?
Overigens gaat het wel enigszins ten koste van de charme van het hobby brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 15-09-2019  09:35 uNooit eerder gezien, dat is handig spul, geen filter problemen.
Nu nog verschillende aroma concentraten, en zou het spul wel 100% zonder toevoegingen zijn?
Overigens gaat het wel enigszins ten koste van de charme van het hobby brouwen.
Er zitten geen toevoegingen in, puur extract. Op de ONK dag heb ik Brouwmarkt voorgesteld om het in het assortiment op te nemen in kleinere verpakkingen. Zouden ze naar kijken. Maar zo'n grote pot kopen en zelf herverdelen is ook te doen mocht Brouwmarkt er geen heil in zien. Vroeger hadden we Huisvlijt in den bosch (jaren 90) die verkochten het toen al op initiatief van Wriple-W waarbij een van onze leden (Sander Maassen) het spul herverdeelde in kleine glazen potjes. (verwarmen tot een graad of 50 dan wordt het vloeibaar, roeren en overschenken)
 

Rinus

Ze hebben eventueel ook kleine spuitjes van 10 mL. Waar zou je een grote hoeveelheid kunnen kopen in de EU zodat het prijstechnisch interessant is? Opnieuw verpakken is wel te doen.
Ik ga binnenkort voor het eerst mijn eigen hop oogsten, ben dus nog een beetje zoekende hoe dit het beste te doen. Tot nu toe kom ik niet verder dan gewoon drogen en vacuüm verpakken.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 15-09-2019  10:02 uEr zitten geen toevoegingen in, puur extract. Op de ONK dag heb ik Brouwmarkt voorgesteld om het in het assortiment op te nemen in kleinere verpakkingen. Zouden ze naar kijken. Maar zo'n grote pot kopen en zelf herverdelen is ook te doen mocht Brouwmarkt er geen heil in zien. Vroeger hadden we Huisvlijt in den bosch (jaren 90) die verkochten het toen al op initiatief van Wriple-W waarbij een van onze leden (Sander Maassen) het spul herverdeelde in kleine glazen potjes. (verwarmen tot een graad of 50 dan wordt het vloeibaar, roeren en overschenken)
 
Braumarkt heeft wel: Geïsomeriseerd hopextract, 1000 ml, wordt uit CO2-extract gemaakt en bevat uitsluitend Iso-alfazuren

Smaakt de lupine uit alle hopsoorten hetzelfde, alleen verschil in hoeveelheid en geven alleen de blaadjes en steeltjes de aroma/smaakverschillen?

Biertje1985

Citaat van: CeesM op 14-09-2019  16:55 uGezien dat een onbegonnen karwei is, laten ze de blaadjes en stelen er aan zitten.
Daar zijn oplossingen voor als Cryo Hops van Yakima Chief,
helaas in Nederland niet te krijgen, via Duitsland wel maar die shop vraagt heel veel verzendkosten. Zou mooi zijn als dit in een assortiment van een Nederlandse brouwshop zou komen, want het schijnt dat je er hele mooie IPA stijl bieren zonder grassigheid mee kan brouwen, In NL kan je als je zoekt wel T45 pellets vinden en daarbij is ook 55% van het groene materiaal uit de hop gehaald. Gewoon lupulinepoeder is wel verkrijgbaar in Nederlnad maar niet voor brouwtoepassing, maw je weet niet wat je krijgt.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 15-09-2019  10:45 uSmaakt de lupine uit alle hopsoorten hetzelfde, alleen verschil in hoeveelheid en geven alleen de blaadjes en steeltjes de aroma/smaakverschillen?

Lupuline is een verzamelnaam voor de stoffen die in de gele hopkorrels zitten. Het bevat honderden stoffen. Het bestaat uit alfa- en betazuren, essentiële oliën en taninen. Het vooral deze stoffen die de smaakverschillen geven.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 15-09-2019  21:35 uLupuline is een verzamelnaam voor de stoffen die in de gele hopkorrels zitten. Het bevat honderden stoffen. Het bestaat uit alfa- en betazuren, essentiële oliën en taninen. Het vooral deze stoffen die de smaakverschillen geven.
Dank je, ergens maar goed ook. Mijn oorspronkelijke vraag was of langer of korter drogen invloed heeft op de lupine. Ik vermoed dat er niet zoveel invloed is, omdat het een harsachtige substantie is.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 15-09-2019  23:16 uDank je, ergens maar goed ook. Mijn oorspronkelijke vraag was of langer of korter drogen invloed heeft op de lupine. Ik vermoed dat er niet zoveel invloed is, omdat het een harsachtige substantie is.
Maar er zitten ook essentiele olien in en die zijn deels vluchtig als ze verantwoordelijk zijn voor de hopgeur in je bier.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-09-2019  11:58 uMaar er zitten ook essentiële oliën in en die zijn deels vluchtig als ze verantwoordelijk zijn voor de hopgeur in je bier.

Klopt.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 11-09-2019  23:50 uSuper.

Doe je bovenlip, niet echt je 'natte' lip maar net erboven, op de grens waar je snor groeit, net dat 90° hoekske. Met excuses voor de vrouwelijke hoptelers.

Voelen aan de bellen zelf en zeggen dat ze knisperen is NIET genoeg. Het gaat om de kern van de bel. Voor het plukken geldt dat de bellen een goudgele gloed moeten krijgen op de buitenkant. Frisgroen is simpelweg niet rijp. Bruine stukjes is geen enkel probleem.

Ik droog 6 uur op 50 °C. Sommige soorten zijn dan flink droog. Maar andere zoals Centennial en Northdown, soms net niet. Centennial heeft een heel compacte dichte lichtgroene bel. Ze is heel gevoelig voor schimmel omdat het vocht niet gemakkelijk weg kan. Vooral niet te lang laten hangen. De warme lucht van de droger komt er maar moeilijk bij. Northdown heeft grote dikke bellen met veel 'vlees'. Die drogen langzamer vanwege hun dikke blaadjes.
Fuggles heeft een openstaande bel met 'dun' vlees. Al haast droog aan de plant, en valt gemakkelijk uiteen in heel veel losse blaadjes. Niet te laat plukken anders valt het echt uiteen.
Chinook is een langzame droger vanwege zeer grote bellen met veel groen, Cascade gaat sneller, het zijn smalle maar zeer lange bellen.
Afijn elke soort is anders. Meer info op aanvraag :-)
De oogst van dit jaar heb ik in de voedseldroger gedroogd op 50ºC gedurende 5 uur. De liptest met het hoekske gedaan, was droog. De bellen van mijn hop zijn redelijk los. Drooggewicht ca 1/4 van natgewicht.

De op de droger wachtende hop heb ik op horren "voorgedroogd".

Joreb

Dit jaar 250 gram gedroogd Chinook (2e jaars), wat een super plant! In tegenstelling van mijn Cascade dat maar 34 gram opleverde :(  (ik denk dat ik dat hopplant ga verwijderen)

Ik gebruik altijd de laagste stand a la 45 graden (kan niet lager) gedurende 6 uur! Werkt prima! Daarna seal ik het en administreer ik het met gewicht met datum.


Jeroen76

Cascade is bij mij juist de plant die een megaoogst geeft. Vind de Cascade ook een heerlijke hop. Misschien kun je hem dit najaar of voorjaar eens opgraven en voorzien van nieuwe grond, dat werkt bij mij meestal prima. Zo verjong je de plant ook door oude dikke wortelstokken te verwijderen

Gr. Jeroen


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.