Voedseldroger voor de hop

Gestart door Joreb, 21-07-2018 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Larsje40

Ik lees met zeer veel interesse dit forum. Ik heb zelf vorig jaar een plant Nordbrau geplant (wist toen nog niet eens dat ik nu dit jaar bier wil gaan brouwen hahaha). En weet ook niet of dit een beetje een goede hopsoort is om mee te brouwen!

Wat ik me nog wel afvraag: Als er dit jaar mooie hopbellen aan komen en ik ze geoogst heb. kun je ze dan inderdaad het beste meteen meteen drogen en dan vacuum verpakken en in de diepvries bewaren?

En de volgende vraag: Op de hop die ik koop staat altijd het percentage alfazuur vermeld. Ook in BrouwHulp moet je dit invullen zodat de juiste berekeningen gemakt kunnen worden. Nu vroeg ik me af of jullie zelf dit alfazuur percentage bepalen? En zo ja, hoe doe je dit dan?

THNX

gr.

Larsje

L.win

Northem brewer is jou hop, heeft een alfazuur van 7-11%( wiki). De alfazuren kun je laten meten bij mensen met juiste apparatuur en knowhow.

Na je oogst kun je er direct vers mee brouwen (heb je wel meer nodig).
Of drogen, vacuüm trekken in in de vriezer bewaren.

Jacques

Citaat van: L.win op 10-05-2020  20:54 uNorthem brewer is jou hop, heeft een alfazuur van 7-11%( wiki). De alfazuren kun je laten meten bij mensen met juiste apparatuur en knowhow.

Na je oogst kun je er direct vers mee brouwen (heb je wel meer nodig).
Of drogen, vacuüm trekken in in de vriezer bewaren.

De vraag hoe je het alfzuurpercentage bepaalt van zelfgekweekte hop is diverse keren aan bod gekomen op dit forum.

Als je met de zoekfunctie zoekt naar "alfazuur bepalen" vind je vrij snel het topic Bepalen alfazuurgehalte zelf gekweekte hop.
Er zijn meer topics waar dit onderwerp aan de orde is geweest zoals Alfazuur meten van eigen hop. Als je wat verder zoekt vind je meer topics...  :)

Larsje40


Heuvinger brouwerij

Citaat van: L.win op 10-05-2020  20:54 uOf drogen, vacuüm trekken in in de vriezer bewaren.
Met een kitspuit en een stukje rioolpijp kun je de gedroogde hop heel goed samen persen.

middelaersch

Citaat van: Larsje40 op 10-05-2020  20:36 uEn de volgende vraag: Op de hop die ik koop staat altijd het percentage alfazuur vermeld. Ook in BrouwHulp moet je dit invullen zodat de juiste berekeningen gemakt kunnen worden. Nu vroeg ik me af of jullie zelf dit alfazuur percentage bepalen? En zo ja, hoe doe je dit dan?

Ik denk dat dit een goede benadering is:

Citaat van: EBC op 01-10-2010  10:34 uKijk naar wat een hopsoort in de commercie aan alfazuren heeft. Dat is gemakkelijk te vinden op internet. Ga dan tegen 80% van de hoogste waarde zitten. Dan kan je nooit te bitter bier krijgen. En in mijn ervaring is het dan precies goed.

Er is dus niks ingewikkelds aan.

De IBU waarde van je bier blijft een enorme schijnzekerheid.

Vergeet niet dat de meeste mensen een verschil van minder dan 5 IBU niet kunnen proeven, dus zo nauw komt het niet...

Larsje40

Thnx allemaal voor de reacties!!

Jeroen76

Helaas ervoor moeten kiezen om mijn hopplantage te beëindigen en dus nu een splinternieuwe droger over. Indien er interesse is hoor ik het graag. Zal hem ook op het prikbord zetten. Het is er 1 van de Lidl 1 keer gebruikt

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=37109.msg600951.msg#600951

Gr. Jeroen

BB-Moods

Mijn eerste Hop voor 2020 is klaar om te drogen (zie foto).
Mijn droger heb ik zojuist aangezet. Over ca 10 uur is het droog (van 24,5 % naar 8,5% DS)




brouwerwaldonk

Elk uur de onderste schaal naar boven zetten dan zijn ze allemaal even droog.

ExPeteriment

Citaat van: BB-Moods op 11-09-2020  22:25 uMijn eerste Hop voor 2020 is klaar om te drogen (zie foto).
Mijn droger heb ik zojuist aangezet. Over ca 10 uur is het droog (van 24,5 % naar 8,5% DS)



Wat doet de Arduino, extra temperatuurmeting? Zo ja, wijkt die af van de meting van de droger!

Edit, ik zag te later dat het antwoord in hopoogst staat. Mooi, gewichtsverloop meten, was mij ook bevallen en geeft indicatie als het drogen ten einde raakt.

HarryL

Ik ga dit jaar voor het eerst zelf hop drogen.
Ik heb op mijn voedseldroger 2 standen 1 en 2, geen idee wat de temperatuur op de standen is. Gemeten, stand 1 is 50 graden, stand 2 is 60 graden.


Maar is het handig om
  • Elk uur de plateautjes om te wisselen (ivm gelijkmatige droging)
  • De 4 uur aan te houden wat ik hier in dit topic teruglees?

ExPeteriment

Citaat van: HarryL op 31-08-2021  10:42 uIk ga dit jaar voor het eerst zelf hop drogen.
Ik heb op mijn voedseldroger 2 standen 1 en 2, geen idee wat de temperatuur op de standen is. Gemeten, stand 1 is 50 graden, stand 2 is 60 graden.


Maar is het handig om
  • Elk uur de plateautjes om te wisselen (ivm gelijkmatige droging)
  • De 4 uur aan te houden wat ik hier in dit topic teruglees?
Baat het niet, dan schaadt het niet. In mijn geval was ik niet altijd in de buurt voor wisselen en hield ik voor de zekerheid 4 uur aan. Ik heb geen verschil tussen plato's (bekend woord) ervaren. De kolom is als een schoorsteen, ik denk wel dat onderaan het eerst droog is. De weegmethode pas ik niet meer toe. 4 uur en klaar.

HarryL

Citaat van: ExPeteriment op 31-08-2021  13:50 uBaat het niet, dan schaadt het niet. In mijn geval was ik niet altijd in de buurt voor wisselen en hield ik voor de zekerheid 4 uur aan. Ik heb geen verschil tussen plato's (bekend woord) ervaren. De kolom is als een schoorsteen, ik denk wel dat onderaan het eerst droog is. De weegmethode pas ik niet meer toe. 4 uur en klaar.

Dat is ook weer zo :-)
4 uur er in, vacumeren en in de vriezer is mijn plan :-)

ExPeteriment

Citaat van: HarryL op 31-08-2021  15:40 uDat is ook weer zo :-)
4 uur er in, vacumeren en in de vriezer is mijn plan :-)
Voor het vacumeren pers ik de bellen in een koker, anders zit je een heel luchtige massa in een zak te frutselen. Als het echt droog is, is er van proppen geen sprake, veert steeds weer terug.

hansHalberstadt

Citaat van: HarryL op 31-08-2021  15:40 uDat is ook weer zo :-)
4 uur er in, vacumeren en in de vriezer is mijn plan :-)
in de vriezer is het vochtpercentage niet van belang, maar als je gaat vacumeren en het vochtpercentage is nog niet zodanig laag dat schimmels een kans krijgen dan gaat het alsnog schimmelen bij temperaturen boven 0 want vacumeren is meestal niet echt vacuuum. (Heb ik zelf ervaren met hop waarvan in dacht dat die droog was na 4 uur drogen met lucht van 50 graden)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.