Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag aan alle doe-het-zelvers  (gelezen 1883 keer)

Offline lier

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
Re: Vraag aan alle doe-het-zelvers
« Reactie #25 Gepost op: 10-05-2020 08:29 u »
Volgens mij als je graag knutselt moet je geen brouwautomaat kopen ongeacht wat voor discussie over kwaliteit schoonmaken etc, maar bouw je zelf je brouwerij.

Ik (de gelukkige bezitter van zo'n brouwautomaat) zou dan kiezen voor een herms al zou het alleen maar zijn voor het klus plezier.

Als ik nog eens tijd heb en zin zou ik dit http://www.vandelogt.nl/index.php voorbeeld volgen.

Succes ermee

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 10-05-2020 14:22 u »
Ik brouwde alleen mede wat dood simpel is, maar had wel interesse in bier brouwen. Met beperkte ruimte en budget was het een automaat of niets en ik denk dat er velen zijn die dit delen. Een grainfather, brew monk, etc. is een geweldige instap tot de wereld van bier brouwen en er zullen een stuk minder hobbybrouwers zijn zonder die ketels.

Het nadeel van zo'n Chinese ketel is dat als er wat met verwarmingselement of display gebeurt kun je de ketel weggooien.
Dan is het over.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #27 Gepost op: 10-05-2020 14:29 u »
Het nadeel van zo'n Chinese ketel is dat als er wat met verwarmingselement of display gebeurt kun je de ketel weggooien.
Dan is het over.
Ja dat risico blijft.
In mijn eigenbouw zijn de meeste elementen los. Pompje, aansturing met temp. Nadeel wat meer werk met opbouwen maar zodra ik klaar ben met maischen koppel ik deze onderdelen los, schoonmaken en opbergen das weer voordeel.
Brouwdag met voorbereidingen tot en met in gistvat vind ik geweldig. Het bottelen ligt me niet zo ofschoon de schone flesjes klaar staan heb ik er minder zin in dan het brouwen. Hebben hier meer mensen dit gevoel?

Offline Jos Duurland

• Vol lid
  • wat een heerlijke hobby!
« Reactie #28 Gepost op: 10-05-2020 14:54 u »
Brouwdag met voorbereidingen tot en met in gistvat vind ik geweldig. Het bottelen ligt me niet zo ofschoon de schone flesjes klaar staan heb ik er minder zin in dan het brouwen. Hebben hier meer mensen dit gevoel?

Ja hier net zo. Heb wel een aantal kegs met CO2 en een compensatiekraan om te tappen. Maar een flesje uit de koelkast heeft ook wel wat.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 10-05-2020 16:24 u »
Dan is het over.

Zou dat?
Bestel je toch weer nieuwe onderdelen voor een prikkie via Alie. Misschien wat lastig voor noob's maar wel te doen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 10-05-2020 16:26 u »
In mijn eigenbouw zijn de meeste elementen los. 
...
Hebben hier meer mensen dit gevoel?

In ieder geval het gevoel dat ik doe wat ik wil en niet wat mijn automaat wil.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 10-05-2020 16:28 u »
Grappig, ik heb onlangs een paar koelboxen omgebouwd tot "maischpan" en "spoelwaterpan" om wat relaxter kleine batches te kunnen brouwen met wat minder apparatuur. Dat beviel eigenlijk wel heel goed.
...
Deze methode zou ik zeker aanraden aan beginnende brouwers die wat knutselvaardigheden hebben.

Zou ik ook aanraden. Zitten mooie leermomenten tussen en lekkere biertjes.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 10-05-2020 16:35 u »
Dit gevoel leeft bij mij heel sterk. Brouwen, vergisting volgen en proeven zijn de hoogtepunten. Verder keg ik het merendeel, soms tappen uit Fermentasaurus. Maar heel af en toe naar fles, naast gedoe vind ik de smaak dan minder.

Offline Andert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 10-05-2020 16:42 u »
Zou ik ook aanraden. Zitten mooie leermomenten tussen en lekkere biertjes.
Voor 16 euro heb je 2 koelboxjes van de Action. Voor 25 euro heb je er een paar kranen en een filtersysteem ingebouwd. Een weckpan van marktplaats voor 15 euro en je hebt, maar mijn idee, voor minder dan 60 - 70 euro (nog een hydrometer / gistingsemmer) de goedkoopste en beste beginnersset die je kan vinden.

Offline PiWi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #34 Gepost op: 11-05-2020 08:50 u »
Serieuze hobbybrouwers brouwen echter niet met een RIMS maar met een HERMS. Dan heb je 3 ketels; een warmwaterketel, een maischketel en een kookketel. Het filteren gebeurd dan met een hevelfilter of een filterplaat.

Een brouwautomaat koop je beter niet, want de helft van de tussenkomsten op dit forum gaat over problemen met een brouwautomaat.

De andere helft van de problemen zijn van brouwers die HERMS of RIMS brouwen.
Wat een flauwe, nietszeggende opmerking zeg.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 11-05-2020 10:43 u »
Ik brouw nu met een automaat, en hoewel ik er erg tevreden over ben, heeft deze heeft echt wel zijn beperkingen. De belangrijkste vind ik dat ik een dag bezig ben voor 2,5  kratjes bier. Dat moet efficiŽnter kunnen.

Plan is om nog eens een herms met drie ketels, roerwerk en pompen te bouwen waarmee ik tot 100 a 120 liter kan brouwen. Ben met een schuin oog aan het kijken naar die 143 liter ketels bij Brouwland.  Automatisering hiervan is voor mij niet het belangrijkste. Een temperatuurregeling op de maischketel zou wel mooi zijn.  Dit voor bieren die ik (en mijn omgeving) lekker vinden. Deze gaan dan gedeeltelijk op keg en gedeeltelijk op fles. De  automaat hou ik er lekker bij om recepten uit te proberen.

Voor mij het beste van twee werelden.

ps: weet iemand waar je het siliconen knietje voor de pomp kan kopen. Mijn reserve zit er nu in.  :weetniet: :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Offline Andrť de Laat

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 11-05-2020 11:04 u »
Ik brouw nu met een automaat, en hoewel ik er erg tevreden over ben, heeft deze heeft echt wel zijn beperkingen. De belangrijkste vind ik dat ik een dag bezig ben voor 2,5  kratjes bier. Dat moet efficiŽnter kunnen.

plan is om nog eens een herms met drie ketels, roerwerk en pompen te bouwen waarmee ik tot 100 a 120 liter kan brouwen. Ben met een schuin oog aan het kijken naar die 143 liter ketels bij Brouwland.  Automatisering hiervan is voor mij niet het belangrijkste. Een temperatuurregeling op de maischketel zou wel mooi zijn.  Dit voor bieren die ik (en mijn omgeving) lekker vinden. Deze gaan dan gedeeltelijk op keg en gedeeltelijk op fles. De  automaat hou ik er lekker bij om recepten uit te proberen.

Voor mij het beste van twee werelden.

ps: weet iemand waar je het siliconen knietje voor de pomp kan kopen. Mijn reserve zit er nu in.  :weetniet: :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Even een mailtje naar Brouwland sturen.

Online Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #37 Gepost op: 11-05-2020 11:11 u »

plan is om nog eens een herms met drie ketels, roerwerk en pompen te bouwen waarmee ik tot 100 a 120 liter kan brouwen.

Dan is deze brouwautomaat voor 150 liter bier wel iets voor jou. Voor minder dan 3000 EUR neem je hem mee naar huis.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #38 Gepost op: 11-05-2020 11:19 u »
Sinds dit jaar ook met een automaat gaan brouwen, kon het voor die promoprijs niet laten liggen.
Maar ook een kleine 10 jaar geleden begonnen met een koelbox, en dan afwisselend met drie ketels, een roersysteem, en opschalen naar een 50 liter biervat. Man, een hele knutselwereld die voor me openging, en toen was er nog enkel Speidel voorhanden die je 2000 euro kostte.
Laatste 5 jaar was het vooral via een zelfbouw koperen Rims, solarpompje. Alles op gas, wat temperatuursturing niet altijd zo evident maakte. Al bij al is het opstellen, ineenknutselen en een hele dag intens bezig zijn toch ook wel fun. Zeker als er vrienden of brouwers in spť kwamen meekijken.
Maar ik geef toe, die Easybrew maakt het zelfs tijdens een dag thuiswerk mogelijk om te brouwen, wat nu wel nodig is, met het thuisbier dat er sneller dan ooit doorvliegt zo zonder cafťbezoek ;-)

Online Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse brouwer.
« Reactie #39 Gepost op: 11-05-2020 11:29 u »
De belangrijkste vind ik dat ik een dag bezig ben voor 2,5  kratjes bier. Dat moet efficiŽnter kunnen.
Ik maisch in een automaat, Oneconcept Hopfengott en ik kook in VidaXL 40L wijnkoker.
Als het eerste brouwsel staat te koken, wordt het tweede brouwsel gemaischt.
Op die manier kan ik op een dag 2 brouwsel brouwen, ergens tussen 40L en 50L.
Vaak brouw ik dan ook nog 2 verschillende bieren, een licht gekleurde en een donkere.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #40 Gepost op: 11-05-2020 11:35 u »
Dan is deze brouwautomaat voor 150 liter bier wel iets voor jou. Voor minder dan 3000 EUR neem je hem mee naar huis.

Als het daar bij bleef.  ::) Voor zo'n ketel moet ik ook het elektrische systeem aanpassen (dat trekt volgens mij geen 6500 watt, er draait ook een inloopvriezer op die fase) en ook de gistingsapparatuur moet vernieuwd.  CCV en koeling/verwarming
Voor 3000 euro kan ik een hoop apparatuur op gas kopen. voor het gist gebeuren ben nog aan het sparen  :degroeten:

Online Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 11-05-2020 11:58 u »
Als het daar bij bleef.  ::) Voor zo'n ketel moet ik ook het elektrische systeem aanpassen (dat trekt volgens mij geen 6500 watt, er draait ook een inloopvriezer op die fase) en ook de gistingsapparatuur moet vernieuwd.  CCV en koeling/verwarming
Voor 3000 euro kan ik een hoop apparatuur op gas kopen. voor het gist gebeuren ben nog aan het sparen  :degroeten:

Ik brouw 60 liter bier op een brouwdag met een starterspakket (x3).
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0.html

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #42 Gepost op: 11-05-2020 13:18 u »
Interessante discussie en mede daardoor ook wat rond aan het neuzen geweest op het forum want is een brouwautomaat nou echt af te raden zoals Kiekeboe dat over wil dragen? Het valt mij meteen op dat het veelal vragen zijn over zaken die op te lossen zijn, zoals een uitvallende filterplaat. Natuurlijk ontzettend klote als die er uit valt tijdens het brouwen. Maar goed daar is een oplossing voor en inmiddels is dit volgens mij in nieuwe modellen al verholpen.

Ik lees echter over de knutselopstellingen, ik heb er voorbij zien komen die de term 'knutsel' niet mogen dragen want dit is eerder professioneel materiaal, ook vele vragen en zaken die erg vervelend kunnen zijn en dit zijn er zeker niet minder dan bij de brouwautomaten.

Wij brouwen met een eigen opstelling van omgebouwde 50 liter Bavariavaten, met een brander en dat bevalt goed. Toch gaan we waarschijnlijk over op de nieuwe Brew Monk Titan van 70 liter. Dit omdat onze opstelling zoals hij nu is erg veel ruimte inneemt en het werken met een automaat het net wat makkelijker maakt om ook een keer zonder brouwmaat te kunnen brouwen. De oude opstelling gaat zeker niet weg voordat we echt tevreden zijn over de Brew Monk.

Laatste wat mij opvalt is dan ook wel dat de opmerking dat er vele klachten zijn over de brouwautomaten niet strookt met het feit dat deze als warme broodjes over de toonbank gaan en ik ze zeer zelden op bijvoorbeeld Marktplaats voorbij zie komen.

Ook ik vind de stelling/advies om geen brouwautomaat aan te schaffen dan ook op niets gefundeerd en zeker niet passend bij de vraag van dit topic. Beetje jammer dus. ;)

Gr. Jeroen

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #43 Gepost op: 11-05-2020 13:43 u »

plan is om nog eens een herms met drie ketels, roerwerk en pompen te bouwen waarmee ik tot 100 a 120 liter kan brouwen.

Dan drink je ook 4 a 5x zo lang het zelfde bier.
Al je efficient wilt brouwen, kijk dan eens goed naar hoe je brouwdag er uit ziet, on-line tijd versus off-line tijd. Ofwel hoe vaak sta je niets te doen tijdens het brouwen terwijl je iets 'zinnigs' zou kunnen doen.

Een simpel voorbeeld, ik zie zo vaak dat brouwers eerst alles klaar zetten, misschien zelfs wel schoonmaken etc. voor ze met de eerste handeling voor het daadwerkelijke brouwen beginnen. Je bent zo een uur kwijt.

Met 3 pannen, of een Braumeister brouw je in 3,5-4 uur 20 liter bier, schoon tot schoon. Met mijn 60 liter installatie doe ik het in 4-4,5 uur schoon tot schoon. Op de 300 liter set in 5-6 uur maar dan moet er nog wat schoongemaakt worden.

Ingo

Online Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 11-05-2020 20:33 u »
Zelfs Barack Obama wil geen brouwautomaat als hij thuis bier brouwt.  >:D

Tags: