Voedseldroger voor de hop

Gestart door Joreb, 21-07-2018 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joreb

Ik zag vandaag in de winkel Lidl een voedseldroger te koop is. Lijkt me best handig om de hop te drogen dat ik middels aan het kweken ben. Iemand hier ervaring mee met voedseldrogers?

Vergat nog de link: https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=7587

Ronnie

Ik herinner me dat Brouwerwaldonk ook zo 'n soortgelijk ding heeft om hop te drogen, hij heeft dat zelfs in verschiilende étages boven elkaar dacht ik.

brouwerwaldonk

Citaat van: Joreb op 21-07-2018  10:34 uIk zag vandaag in de winkel Lidl een voedseldroger te koop is. Lijkt me best handig om de hop te drogen dat ik middels aan het kweken ben. Iemand hier ervaring mee met voedseldrogers?

Vergat nog de link: https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=7587
Ja ik droog mijn hop al vele jaren met een droger van STOCKLI van Brouwland. Die stockli is perperduur en doet hetzelfde als die van Lidl.
Je vult een mandje met zeg maar 150 g verse hopbloemen, gewicht mand + hop bij mij = 400 g.  Je zet de thermostaat op 40°C. Elk uur het bovenste mandje onderaan plaatsen. Na een 6 tal uren de mandjes wegen tot er nog ongeveer 50 gram gedroogde hop in het mandje zit. Dan in diepvrieszakjes 1 L doen, goed samendrukken om de lucht er uit te persen of vacuüm trekken en dichtlassen.
Afhankelijk van uw benodigde hoeveelheid gedroogde hop per brouwsel verpakken en in diepvries bewaren.   

Mark GA

Hmmm maar hoe bereken je dan het gewicht dat je aan je bier toe moet voegen? Ga je uit van het oorspronkelijk gewicht of van het gedroogde?

Ik zie trouwens dat dat ding tot -70'C gaat. Vriesdrogen; is dat niet beter dan verhitten (en dehydrateren)?

SanderH

Ddeze gaat van 40 tot 70 graden, dus in de positieve kant. Niet onder nul.

Easywoods

Citaat van: Mark GA op 22-07-2018  08:39 uIk zie trouwens dat dat ding tot -70'C gaat.

40ºC - 70 ºC = 40 ºC  tot 70 ºC    :biersmile:

EDIT: Sander had 'm al door  ;)

Mark GA

lol
Feestje gehad gisteravond, zit aan m'n eerste koffie...vergeef me 🤣

brouwerwaldonk

Citaat van: Mark GA op 22-07-2018  08:39 uHmmm maar hoe bereken je dan het gewicht dat je aan je bier toe moet voegen? Ga je uit van het oorspronkelijk gewicht of van het gedroogde?
Ik zoek rond oktober november op internet naar het alfazuur van mijn soorten Fuggles en Cascade en geef mijn gedroogde hop die waarde. Na een eerste brouwsel proef ik hoeveel ik het alfazuur moet aanpassen. Meestal zit ik er dicht bij en lukt het aardig om mijn bier de juiste bitterheid te geven.

Easywoods

Citaat van: Mark GA op 22-07-2018  08:59 ulol
Feestje gehad gisteravond, zit aan m'n eerste koffie...vergeef me 🤣

Hahaha, het is je vergeven  8) :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 22-07-2018  08:39 uHmmm maar hoe bereken je dan het gewicht dat je aan je bier toe moet voegen? Ga je uit van het oorspronkelijk gewicht of van het gedroogde?

Ik zie trouwens dat dat ding tot -70'C gaat. Vriesdrogen; is dat niet beter dan verhitten (en dehydrateren)?
droge hop heeft ca 1/5 van het gewicht vergeleken met als het van de struik afkomt.  hop uit de winkel is ook gedroogd, dus uigaan van gedroogde hop.

KarmeFrank

Ik merk dat de link niet meer werkt [emoji17]. Maar heb wel deze gevonden. Is die qua specs en prijs gelijk aan diegene die in topic genoemd wordt? https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Voedseldroger/p100240553

Easywoods

Citaat van: KarmeFrank op 27-07-2018  19:06 uIk merk dat de link niet meer werkt [emoji17]. Maar heb wel deze gevonden. Is die qua specs en prijs gelijk aan diegene die in topic genoemd wordt? https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Voedseldroger/p100240553

Ja klopt, over die gaat dit topic inderdaad, of de prijs gelijk is weet ik niet zeker... Wel zoiets dacht ik  :biersmile:

BB-Moods

Ik heb deze ook net gescoord via de online Lidl winkel. (in de winkel in mijn omgeving was hij niet meer te verkrijgen.
Ziet er goed en ruim bemeten uit. Temp instellingen lijken redelijk goed (+- 2C afwijking) na controle.

Ben van plan deze droger te hacken en er een arduino/esp8266 aan te hangen om de temp lager en nauwkeuriger in te stellen en de luchtvochtigheid te meten.


Easywoods

Citaat van: BB-Moods op 29-07-2018  11:36 uBen van plan deze droger te hacken en er een arduino/esp8266 aan te hangen om de temp lager en nauwkeuriger in te stellen en de luchtvochtigheid te meten.

Klinkt alsof je op weg bent de perfecte hobbyhopdroogmachine te ontwikkelen, open daarom vooral een topic zodat we je project kunnen volgen  :biersmile:

BB-Moods

Zodra ik over een aantal weken tijd heb en wat gevorderd ben met de eerste experimenten zal ik dat doen.
Ik heb inmiddels redelijk wat ervaring gekregen met het bouwen en programmeren van electronica in combinatie met de BB hobby; erg leuk.

BB-Moods

Ik heb inmiddels al wat research gedaan en onderzocht de volgende zaken:
a) met welke sensors je het beste de droge stof en vochtigheid kan meten, variërend van NIR, Capesitive plates, soil humidity sensors tot en met de standaard R.Luchtvochtigheid sensors.
Kwam er ook zo achter dat, raar genoeg ook in de industrie, het nogal een braak terrein is. Wel worden er b.v. in de papier industrie hele dure apparaten gebruikt.
Conclusie: Een Luchtvochtigheid sensor (indirecte meeting) is het enige te behappen alternatief.

b) waar je het beste kunt meten met de grootste correlatie factor naar het uiteindelijke droge stof gehalte.
Conclusie: de R. Luchtvochtigheid (of beter nog de absolute luchtvochtigheid) van de uitgaande droog lucht biedt de grootste correlatie factor naar het droge stof gehalte tijdens het droogproces.

Dit zal dus een eenvoudig opzet worden van wat elektronica, web interface en een cloud excel sheet om de metingen per minuut te loggen en de trend te zien.

hansHalberstadt

Misschien nog wat opties.
Meet het temperatuurverschil tussen hete lucht net voordat die door de te drogen stof gaat en net daarna. Vocht verdampen kost energie en die energie zie je terug in temperatuurverschil. Waarschijnlijk zul je wel moeten kalibreren want ook als de stof helemaal gedroogd is zal er een temperatuurverschil blijven door weglekken van warmte.

Meet het complete gewicht van droger met inhoud. Zolang de inhoud droogt wordt het totale gewicht  steeds minder. Het hele ding aan een soort balans hangen en dan kun je het geheel nullen zodat je alleen het gewicht van de te drogen stof overhoudt (nauwkeuriger).
 

brucero

Wat zijn ondertussen de bevindingen van dit toestel, heb momenteel een Stockli maar ipv extra mandjes te kopen ben ik goedkoper af met een extra toestel

MartijnNOP

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-07-2018  11:54 uJa ik droog mijn hop al vele jaren met een droger van STOCKLI van Brouwland. Die stockli is perperduur en doet hetzelfde als die van Lidl.
Je vult een mandje met zeg maar 150 g verse hopbloemen, gewicht mand + hop bij mij = 400 g.  Je zet de thermostaat op 40°C. Elk uur het bovenste mandje onderaan plaatsen. Na een 6 tal uren de mandjes wegen tot er nog ongeveer 50 gram gedroogde hop in het mandje zit. Dan in diepvrieszakjes 1 L doen, goed samendrukken om de lucht er uit te persen of vacuüm trekken en dichtlassen.
Afhankelijk van uw benodigde hoeveelheid gedroogde hop per brouwsel verpakken en in diepvries bewaren.
Zo'n 900 gram verse hop droog je er mee per 6 uur Brouwerwaldonk?

Hoelang kun je vers geplukte hop (terwijl het nog niet 100% gedroogd is) bewaren buiten de vriezer?

Dan weet ik of ik me een beetje kan redden met mijn opbrengst en zo'n apparaat  ;)

ExPeteriment

Na vorig jaar op horren met elektrisch blaaskacheltje mijn hop gedroogd te hebben, heb ik dit jaar de voedseldroger van Lidl ingezet. Ik heb 1 struik, het aantal keren dat ik het apparaat moest vullen vullen viel me tegen (5). De tijd die het drogen in beslag nam viel me mee (4 uur per sessie). Het resultaat is boven verwachting. De steeltjes knappen al als je ernaar kijkt en de bellen lijken wel veertjes, een keer niezen en je heerlijk ruikende brouwzaal ligt vol.



Per sessie ging er gemiddeld 350 gram natte hop in en kwam er na 4 uur ca 80 gram droge hop uit
De grafiek van meten met loadcell:



X-as: minuten;
Y as, grammen.


Zie ook:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg568404.html#msg568404

Mike101

Hoe bevalt deze droger tot nu toe? Twijfel of de veel duurdere Stockli het prijsverschil waard is.

ExPeteriment

Droger is me goed bevallen, ga ik zo weer gebruiken. Als je in 1keer veel moet drogen, is de capaciteit beperkt. Een deel droog ik voor op een hor tot droger weer vrij is. Ik heb geen ervaring met duurdere apparaten, kan daar dus niet mee vergelijken.

CeesM

Citaat van: Mike101 op 17-08-2019  11:37 uHoe bevalt deze droger tot nu toe? Twijfel of de veel duurdere Stockli het prijsverschil waard is.
Prima. Het doet wat het moet doen. Daar hoef je niet over te twijfelen. Een Miele is ook duurder dan een Zanussi en een BMW duurder dan een Fiat. ;)

De HaAn

Vanaf dinsdag staat een voedseldroger te koop bij de Aldi er staat alleen geen Silvercrest op voor de rest lijkt hij mij hetzelfde.

Mike101

Bedankt voor de tip!

Heuvinger brouwerij

Vandaag die voedseldroger bij de Aldi in mijn woonplaats gehaald. :groots:
Er stond een in het schap! :degroeten:

tdp

Bij de 3e bezochte Aldi waren ze nog op voorraad en heb ik een meegenomen.

Leuk ook in de handleiding:
De bouwlamp is uitsluitend bestemd voor privégebruik en niet voor commercieel gebruik.

De HaAn

Gisteren in de voormiddag 2 Aldi's bezocht beide uitverkocht dus vandaag maar een voedseldroger via Lidl online besteld voor € 4 kan ik niet veel verder rijden.

Jeroen76

Vandaag bij de ALDI voor €39,99 een voedseldroger gekocht om over een paar weken de oogst mee weg te werken. Zoals het er nu uit ziet een goed hopjaar dus voldoende om hem eens goed te testen.

Ik verwacht dat de LIDL komende weken ook met een voedseldroger komt maar vandaag stonden er bij onze ALDI nog een aantal in de winkel.

Het gaat om de volgende voedseldroger

Aanbieding ALDI



Ik wil eens kijken  of het mogelijk is om de droger op een weegschaal te plaatsen zodat ik het vocht/gewichtsverlies kan bijhouden en zo ongeveer kan monitoren wanneer de hop droog genoeg is. Moet daarvoor wel even het forum weer uitpluizen want heb daar wel wat over gelezen ooit. Met een gewone oven is dat natuurlijk wat lastiger met losse bakken die dan in en uit de oven moeten om te kunnen wegen.

Ik verwacht dat er wel een mooie hoeveelheid hop per keer in kan en dat de droogtijd ook wat korter zal zijn. Makkelijk dat er een timer op zit en met z'n 350 Watt ook wat zuiniger dan de traditionele oven.

Tips zijn welkom! Bijvoorbeeld temperatuur en als iemand weet hoeveel vocht/gewicht er uit moet scheelt mij dat enig zoekwerk. Geloof dat er hier meer leden zijn die dit apparaat al langer gebruiken en onder de knie hebben in combinatie met hopdrogen.

Wordt vervolgd.

Gr. Jeroen

Jeroen76

OMG haal het topic er maar weer af. Schaam schaam schaam

Denk dat er wat mis ging met het zoeken maar zie nu dat er al uitgebreid me topics over soortgelijke apparaten zijn dus deze is compleet overbodig.

Gr. Jeroen

tdp

Je kan de trays natuurlijk heel makkelijk per stuk wegen en het uitrekenen:
- Leeg wegen
- Wegen met 'natte hop'
- Wegen na 12 uur drogen op 40 graden.


Biertje1985

Citaat van: tdp op 29-08-2019  14:08 u- Wegen na 12 uur drogen op 40 graden.
Zo lang? ik had na 4 uur op 40 graden al kurkdroge Cascade.

Klarstein.nl verkoopt ook diverse modellen tegen een gunstige prijs. Overigens, ik heb het rechthoekige model en die bevalt goed.

tdp

Citaat van: Biertje1985 op 29-08-2019  14:49 uZo lang? ik had na 4 uur op 40 graden al kurkdroge Cascade.

Klarstein.nl verkoopt ook diverse modellen tegen een gunstige prijs. Overigens, ik heb het rechthoekige model en die bevalt goed.

Meen dat ergens gelezen te hebben, een bijdrage van EBC, wellicht ligt het aan de hoeveelheid per keer en het aantal traytjes.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 29-08-2019  12:45 uOMG haal het topic er maar weer af. Schaam schaam schaam

Denk dat er wat mis ging met het zoeken maar zie nu dat er al uitgebreid me topics over soortgelijke apparaten zijn dus deze is compleet overbodig.

Samengevoegd...  ;)

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 29-08-2019  14:49 uZo lang? ik had na 4 uur op 40 graden al kurkdroge Cascade.

Hangt af van hoe droog je begint. Als het al een week niet geregend heeft, is er een flink verschil. En ook de hoeveelheid hop die je in je droger stopt zal uitmaken. De ene soort droogt sneller dan de andere.

Maar droog is is pas droog als het steeltje vanbinnen droog is als je een bel middendoor breekt. Hou het doorgebroken steeltje eens tegen je lip, dan voel je het wel. Na 4 uur op 40 °C is dat bij mij nog nooit droog geweest.

Tegenwoordig droog ik iets warmer, 50 °C. En dan ook iets korter, 8 uur. Geleerd van mijn hopboer uit Poperinge. Een lagere temperatuur is beter, maar een langere droogtijd weer minder goed. 50/8 is het beste compromis.

seed7

Als die droger iets lager in temperatuur kon, kan je er ook Kveik mee drogen,

Ingo

ExPeteriment

Citaat van: Jeroen76 op 29-08-2019  12:42 uIk wil eens kijken  of het mogelijk is om de droger op een weegschaal te plaatsen zodat ik het vocht/gewichtsverlies kan bijhouden en zo ongeveer kan monitoren wanneer de hop droog genoeg is. Moet daarvoor wel even het forum weer uitpluizen want heb daar wel wat over gelezen ooit. Met een gewone oven is dat natuurlijk wat lastiger met losse bakken die dan in en uit de oven moeten om te kunnen wegen.
Heb ik met loadcel gedaan met die van Lidl, grafiek staat erbij. Deze gaf aan dat 4 uur genoeg was. Geen regen kort voor oogst. Lekker geknisper  van bellen en brekende harde steeltjes.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg568404.html#msg568404

Rinus

Citaat van: ExPeteriment op 30-08-2019  18:31 uHeb ik met loadcel gedaan met die van Lidl, grafiek staat erbij. Deze gaf aan dat 4 uur genoeg was. Geen regen kort voor oogst. Lekker geknisper  van bellen en brekende harde steeltjes.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg568404.html#msg568404
In het kader van wegen vd hop tijdens het drogen; heeft iemand ervaring,met een wii balance board als weegschaal om dit gewichtsverlies te loggen?

Mike101

In deze link hebben ze testen gedaan met Kveik in een voedseldroger op 40c.

http://suigenerisbrewing.com/index.php/2019/02/25/drying-kveik-part-1/

EBC

Wil je droge hop, of wil je een systeem dat zegt dat je hop droog is?

Ik snap het niet. Wanneer jouw hop niet echt droog is, dan wordt het muf in je vriezer. Been there!
Droge hop moet je voelen. Zo doen de hoptelers het al eeuwen. Zij vertrouwen niet op elektronica. Of toch niet direct. Ze blijven het voelen met de hand.

Jullie hobbyisten denken het zo maar even te kunnen. Weegschaaltje eronder ... klaar. Succes!




De HaAn

Citaat van: Mike101 op 31-08-2019  15:18 uIn deze link hebben ze testen gedaan met Kveik in een voedseldroger op 40c.
Ik ben er nu over aan het denken om met gewone gist slurry een test te doen.
http://suigenerisbrewing.com/index.php/2019/02/25/drying-kveik-part-1/


hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uWil je droge hop, of wil je een systeem dat zegt dat je hop droog is?

Ik snap het niet. Wanneer jouw hop niet echt droog is, dan wordt het muf in je vriezer. Been there!
Droge hop moet je voelen. Zo doen de hoptelers het al eeuwen. Zij vertrouwen niet op elektronica. Of toch niet direct. Ze blijven het voelen met de hand.

Jullie hobbyisten denken het zo maar even te kunnen. Weegschaaltje eronder ... klaar. Succes!




Ik droog mijn hop al jaren met een droogapparaat gebaseerd op een airco. (daar komt warme lucht uit van 50 graden) Ik voel inderdaad of de hop droog is. Er is geen gewichtscriterium, immers je weet niet hoeveel vocht erin zat en je weet het drooggewicht niet. enige criterium is dat het gewicht niet meer afneemt, net zoiets als het SG van gistend bier niet meer afneemt als het is uitgegist, maar je weet nooit op welk SG je dan precies uitkomt, dus sturen op SG (lees hopgewicht) is zinloos.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uDroge hop moet je voelen. Zo doen de hoptelers het al eeuwen. Zij vertrouwen niet op elektronica. Of toch niet direct. Ze blijven het voelen met de hand.
Wat is volgens jou het teken dat het droog is? Bij mij is dat dat ook de binnenste delen van de hopbel bros zijn en niet meer veerkrachtig. Veerkracht is immers nog vocht. Vaak lijkt de hop wel droog als je aan de bel voelt, maar is het nog niet. In de vriezer gebeurt er niets met hop, ook niet met natte hop. Zelf jaren natte hop ingevroren in glazen potjes en die was na 5 jaar nog net zo van kwaliteit als in het begin. Maar ook wel eens een potje gedroogde hop gehad wat na een aantal weken ging schimmelen. nog niet droog genoeg dus.

Jeroen76



Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uJullie hobbyisten denken het zo maar even te kunnen. Weegschaaltje eronder ... klaar. Succes!

Die opmerking volg ik even niet. Dit topic is toch juist om samen te discussiëren over de beste wijze om de hop houdbaar te houden? Vandaar de discussie. Dat dit niet gaat zoals in de professionele sector lijkt me duidelijk.

Als ik lees dat 2/3 van het gewicht moet worden verminderd door het drogen dan denk ik aan wegen. Dat ik niet elke keer de hop uit de droger wil halen om deze te wegen en daardoor het idee opper om de hele mikmak diverse keren tijdens het droogproces te wegen vond ik wel goed bedacht. En ja dan kom IK toch op de huis en tuin hulpmiddelenafdeling terecht en niet in een hypermoderne laboratorium. ;-)

We proberen gewoon zo professioneel mogelijk te werken met de middelen die we daar voor hebben en of dat nu een keukenweegschaal is of een WII balananceboard maakt dan niet zo veel uit toch?



Gr. Jeroen


Heuvinger brouwerij

Vandaag het ding maar eens testen met pruimen drogen.
Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan.
Gewoon wat ervaring opdoen voor dat de hop rijp is.
Nu nog op zoek naar een voordelig vacuumeer aparaat!

Rinus

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 01-09-2019  15:42 uVandaag het ding maar eens testen met pruimen drogen.
Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan.
Gewoon wat ervaring opdoen voor dat de hop rijp is.
Nu nog op zoek naar een voordelig vacuumeer aparaat!

Ik had het zelfde idee, eerst maar eens testen voordat ik hem voor de eerste keer met hop ga gebruiken. Zou je het drogen überhaupt wel te lang kunnen doen? Er kan toch niet veel mis gaan met de hop als hij een uurtje te lang droogt?!

Hij staat nu te draaien op 55C lekker gekruide groenten chips, is ook nog eens een gezonde snack bij een goed biertje...

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 01-09-2019  16:06 uIk had het zelfde idee, eerst maar eens testen voordat ik hem voor de eerste keer met hop ga gebruiken. Zou je het drogen überhaupt wel te lang kunnen doen? Er kan toch niet veel mis gaan met de hop als hij een uurtje te lang droogt?
Als in dit topic lees van 350 g natte hop, hou je na 4 uur bij 40 ℃ een 80 g over.
Om straks de hop te bewaren kwam ik het topic eenvoudige hop-pers tegen, https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32252.msg491555.html#msg491555
Gezien de hop in mijn tuin, die hop in de tuin van mijn zwager en de wilde hop in mijn omgeving, denk ik dat Hoppecruyt https://www.hoppecruyt.be/ een klant kwijt is.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uWil je droge hop, of wil je een systeem dat zegt dat je hop droog is?

Ik snap het niet. Wanneer jouw hop niet echt droog is, dan wordt het muf in je vriezer. Been there!
Droge hop moet je voelen. Zo doen de hoptelers het al eeuwen. Zij vertrouwen niet op elektronica. Of toch niet direct. Ze blijven het voelen met de hand.

Jullie hobbyisten denken het zo maar even te kunnen. Weegschaaltje eronder ... klaar. Succes!
Het meten en in grafiek zetten was om een beeld te krijgen van het verloop van het drogen. Uiteraard ook gevoeld en steeltjes geknakt. Wat muf worden in vriezer betreft:

Never been there where you were and will keep it that way!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: ExPeteriment op 01-09-2019  17:32 uHet meten en in grafiek zetten was om een beeld te krijgen van het verloop van het drogen. Uiteraard ook gevoeld en steeltjes geknakt.
Jouw gegevens zijn voor mij een ijkpunt als ik begin met mijn experiment "Hop drogen"".

Rinus

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 01-09-2019  16:37 uAls in dit topic lees van 350 g natte hop, hou je na 4 uur bij 40 ℃ een 80 g over.
Om straks de hop te bewaren kwam ik het topic eenvoudige hop-pers tegen, https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32252.msg491555.html#msg491555
Gezien de hop in mijn tuin, die hop in de tuin van mijn zwager en de wilde hop in mijn omgeving, denk ik dat Hoppecruyt https://www.hoppecruyt.be/ een klant kwijt is.

Leuke tip (indirect) ik kende Hoppecruyt helemaal niet, ga daar zeker binnenkort eens hop bestellen, leuke prijzen zeg! Ook zeker eens een keer overnachten daar, ik zie een leuk weekende weg aankomen! Top!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 01-09-2019  20:49 uga daar zeker binnenkort eens hop bestellen
Doe maar rustig aan!
De nieuwe hopoogst wordt pas ergens in november verkocht.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 31-08-2019  20:35 uWil je droge hop, of wil je een systeem dat zegt dat je hop droog is?
Jullie hobbyisten denken ....
Dit soort uitspraken van jou snap ik qua toonzetting helemaal niets van. Dit is een hobbybrouwforum. Als je je daar niet mee verbonden voelt is dat jouw probleem en kun je een professioneel gremium zoeken, of beetje inbinden en constructieve feedback geven.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 02-09-2019  19:31 uDit soort uitspraken van jou snap ik qua toonzetting helemaal niets van. Dit is een hobbybrouwforum. Als je je daar niet mee verbonden voelt is dat jouw probleem en kun je een professioneel gremium zoeken, of beetje inbinden en constructieve feedback geven.

EBC is iemand die een kleine professionele brouwerij heeft nadat hij jarenlang bier gebrouwen heeft als hobbyist. Heel wat hobbybrouwers heeft hij de fijne kneepjes bijgebracht. Op het gebied van het zelf verbouwen van hop heel veel ervaring.

Juist omdat dit een hobbybrouwforum is, is de opmerking van EBC nuttig. Hij geeft aan dat het beste is te voelen met je handen en geen elektronica te gebruiken. Iedere hobbybrouwer heeft vingers waarmee de vochtigheid kan worden waargenomen.

Bierbrouwen is een ambachtelijke bezigheid, zeker als je dat doet als hobby. Het gevoel hebben voor de gebruikte grondstoffen en werkwijze is een absolute pre. Techniek kan helpen, maar met alleen techniek kom je er niet.

Verder nog dit: toetsenborden zijn uiterst slecht in het overbrengen van de toon. Vaak komen teksten harder over dan (goed) bedoeld.  ;)

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 02-09-2019  21:59 uEBC is iemand die een kleine professionele brouwerij heeft nadat hij jarenlang bier gebrouwen heeft als hobbyist. Heel wat hobbybrouwers heeft hij de fijne kneepjes bijgebracht. Op het gebied van het zelf verbouwen van hop heel veel ervaring.

Juist omdat dit een hobbybrouwforum is, is de opmerking van EBC nuttig. Hij geeft aan dat het beste is te voelen met je handen en geen elektronica te gebruiken. Iedere hobbybrouwer heeft vingers waarmee de vochtigheid kan worden waargenomen.

Bierbrouwen is een ambachtelijke bezigheid, zeker als je dat doet als hobby. Het gevoel hebben voor de gebruikte grondstoffen en werkwijze is een absolute pre. Techniek kan helpen, maar met alleen techniek kom je er niet.

Verder nog dit: toetsenborden zijn uiterst slecht in het overbrengen van de toon. Vaak komen teksten harder over dan (goed) bedoeld.  ;)
Okay, ik heb nergens aangegeven niet aan de hop te voelen en uitsluitend op elektronica te vertrouwen, we zijn het dus eens. Verder zal ik als EBC het over "jullie" heeft, dat als "wij" vertalen en heb ik er geen probleem mee.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 02-09-2019  22:23 uOkay, ik heb nergens aangegeven niet aan de hop te voelen en uitsluitend op elektronica te vertrouwen, we zijn het dus eens. Verder zal ik als EBC het over "jullie" heeft, dat als "wij" vertalen en heb ik er geen probleem mee.
"wij" begrijpen elkaar...  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-09-2019  21:59 uVerder nog dit: toetsenborden zijn uiterst slecht in het overbrengen van de toon. Vaak komen teksten harder over dan (goed) bedoeld.  ;)
Als je dat beseft ben je al snel in staat om wat je opschrijft zodanig te formuleren dat je dit soort ergernissen voorkomt. Ik voelde ook meteen die toon en wat er daarna als reactie onvermijdelijk zou volgen zou toen ik het betreffende stukje van EBC las, sorry. 

ps, vandaar dat ik het op een andere boeg gooide en vroeg om wat meer te vertellen over hoe hij dat dan zelf deed omdat ik niet in de valkuil wilde trappen om een opmerking te maken over hoe hij de opmerking bracht.

EBC

Citaat van: Jacques op 02-09-2019  21:59 uEBC is iemand die een kleine professionele brouwerij heeft nadat hij jarenlang bier gebrouwen heeft als hobbyist. Heel wat hobbybrouwers heeft hij de fijne kneepjes bijgebracht. Op het gebied van het zelf verbouwen van hop heel veel ervaring.

Juist omdat dit een hobbybrouwforum is, is de opmerking van EBC nuttig. Hij geeft aan dat het beste is te voelen met je handen en geen elektronica te gebruiken. Iedere hobbybrouwer heeft vingers waarmee de vochtigheid kan worden waargenomen.

Bierbrouwen is een ambachtelijke bezigheid, zeker als je dat doet als hobby. Het gevoel hebben voor de gebruikte grondstoffen en werkwijze is een absolute pre. Techniek kan helpen, maar met alleen techniek kom je er niet.

Verder nog dit: toetsenborden zijn uiterst slecht in het overbrengen van de toon. Vaak komen teksten harder over dan (goed) bedoeld.  ;)

Oei, ik heb kennelijk weer een verkeerde snaar geraakt.

Dank Jacques voor het bufferen.

Ik ga het toch niet nog eens uitleggen, het forum staat al vol met hop en drogen en zo meer. Indien je mijn bijdragen als grof ervaart, lees dan nog eens. Zoek nog eens verder, want je hebt dan iets uit het verleden gemist. Excuses bij voorbaat.

Mocht je nog iets over hop willen weten, laat maar horen.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 02-09-2019  23:26 uMocht je nog iets over hop willen weten, laat maar horen.
Ja hoe jij constateert dat het ver genoeg is gedroogd? En waarom je denkt dat invriezen van niet helemaal droge hop (of nat ingevroren hop neem ik aan?) een muffe smaak geeft.

EBC

Breek een gedroogde bel in twee en houd het steeltje tegen je lip. Je voelt direct of het nog nat is of niet.

Hop die niet droog was gaat stinken. Misschien merk je dit enkel wanneer je eens echt droge hop had?

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 02-09-2019  23:45 uBreek een gedroogde bel in twee en houd het steeltje tegen je lip. Je voelt direct of het nog nat is of niet.

Hop die niet droog was gaat stinken. Misschien merk je dit enkel wanneer je eens echt droge hop had?
Ik ben bijna door mijn hop van vorig jaar heen. Die komt nog steeds mooi groen uit de vriezer en ruikt heerlijk fris en geeft geen muffe smaak aan het bier.

Overigens gaat iets wat ingevroren is toch niet stinken? Anders zouden vriezers niet op brede schaal toegepast worden.

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 30-08-2019  16:45 uAls die droger iets lager in temperatuur kon, kan je er ook Kveik mee drogen,

Ingo
De klarstein kan tot 35 graden, ik zat ook al te denken om kveik te drogen, ik durf het alleen nog niet helemaal dus heb ik de kveik vloeibaar opgeslagen.
(offtopic)

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 02-09-2019  21:59 uBierbrouwen is een ambachtelijke bezigheid, zeker als je dat doet als hobby. Het gevoel hebben voor de gebruikte grondstoffen en werkwijze is een absolute pre. Techniek kan helpen, maar met alleen techniek kom je er niet.
Dit vind ik 1 van de beste zinnen in lange tijd. Dat maakt het zo, een veelzijdige en mooie bezigheid. Techniek & Ambacht.
(Al kan je ook zonder veel techniek brouwen)

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 03-09-2019  16:31 uOverigens gaat iets wat ingevroren is toch niet stinken? Anders zouden vriezers niet op brede schaal toegepast worden.
Volgens mij ook niet. Dat zou nl alleen kunnen als er bacteriegroei zou zijn. En dat is nu juist de truc van -18 graden dat dat niet meer gebeurt. (Mijn 5 jaar oude hop ingevroren in glazen potjes, toen nog ongedroogd ingevroren bewijst dat) Gebeurt gewoon helemaal niets mee. Deksel en glas voorkomt zuurstof en -18 voorkomt bacteriegroei en vertraagt oxidatiesnelheid ook nog eens sterk. Dus dubbele protectie tegen veroudering en oxidatie.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 03-09-2019  16:49 uVolgens mij ook niet. Dat zou nl alleen kunnen als er bacteriegroei zou zijn. En dat is nu juist de truc van -18 graden dat dat niet meer gebeurt. (Mijn 5 jaar oude hop ingevroren in glazen potjes, toen nog ongedroogd ingevroren bewijst dat) Gebeurt gewoon helemaal niets mee. Deksel en glas voorkomt zuurstof en -18 voorkomt bacteriegroei en vertraagt oxidatiesnelheid ook nog eens sterk. Dus dubbele protectie tegen veroudering en oxidatie.
Eens, het enige wat ik kan bedenken is dat het niet vers de vriezer in gegaan is. Na het ontdooien zal er vast wat aan mankeren, maar dat experiment ga ik niet aan.

Heuvinger brouwerij

Vanavond 431 g wilde hop geplukt.
Mijn voedseldroger is nu bezig met het echte werk!

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 23-09-2018  20:57 u

Per sessie ging er gemiddeld 350 gram natte hop in en kwam er na 4 uur ca 80 gram droge hop uit
De grafiek van meten met loadcell:



X-as: minuten;
Y as, grammen.

Volgens mij was de hop na 220 minuten nog niet droog. Het gewicht nam immers nog steeds af.
Ik had ook gedroogde hop waarvan ik dacht dat die droog was, maar wat ik over had uit de vriezer na het brouwen ging wel na een paar dagen schimmelen. dus volgende keer nog verder drogen.

Heuvinger brouwerij

Gisteravond hop geplukt in Beilen. (Beilen is een afkorting en staat voor Bij elke idioot loopt een normale).
Ergens tussen de spoorlijn en voormalig Beileroord.
Geweldig grote konen en die lucht..,
Die lucht van die hop. Zo veel hars.
Geplukt 600 g, het paste eigenlijk niet in de voedseldroger.
Gelukkig heb ik ervaring met passen en anders scheurt het wel.
Er bleef 200 g over, vanavond weer verder drogen met gedeelde porties.
Ik ben nog aan het twijfelen hoe mijn komende saison gaat heten en dan denk ik aan:
Gewoon Idioot Mooi Wark
Beileroord.
...

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2019  08:19 uVolgens mij was de hop na 220 minuten nog niet droog. Het gewicht nam immers nog steeds af.
Ik had ook gedroogde hop waarvan ik dacht dat die droog was, maar wat ik over had uit de vriezer na het brouwen ging wel na een paar dagen schimmelen. dus volgende keer nog verder drogen.
Mijn hop gaat na drogen in kleine porties vacuum de vriezer in. Gebruik is paar uur na ontdooien. Ik bewaar niks in ontdooide vorm. Geen schimmel, zeer fris ruikende hop. Ook toen ik op horren droogde. Ik ga dit jaar goed opletten of de steeltjes na drogen breken voor ze buigen, of buigen voor ze breken.

EBC

Je moet een grote bel doorbreken en het gebroken steeltje tegen je lip houden. Voelt dat vochtig? Dan verder drogen. De bel lijkt kurkdroog, maar het steeltje van binnen is het vaak niet. Dat restvocht verdeelt zich in de vriezer geleidelijk over de bel, en het vochtgehalte wordt toch te hoog en het wordt muffig. Ik geloof niet dat je het in 4 uur droog krijgt.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 11-09-2019  22:40 uJe moet een grote bel doorbreken en het gebroken steeltje tegen je lip houden. Voelt dat vochtig? Dan verder drogen. De bel lijkt kurkdroog, maar het steeltje van binnen is het vaak niet. Dat restvocht verdeelt zich in de vriezer geleidelijk over de bel, en het vochtgehalte wordt toch te hoog en het wordt muffig. Ik geloof niet dat je het in 4 uur droog krijgt.
Dat heb ik gedaan, maar vond vocht uit een hard steeltje tegen mijn lip moeilijk waar te nemen. Ik zal het dit jaar nog oplettender doen op verschillende momenten van het drogen (bijvoorbeeld ieder uur).

EBC

Citaat van: ExPeteriment op 11-09-2019  23:22 uDat heb ik gedaan, maar vond vocht uit een hard steeltje tegen mijn lip moeilijk waar te nemen. Ik zal het dit jaar nog oplettender doen op verschillende momenten van het drogen (bijvoorbeeld ieder uur).
Super.

Doe je bovenlip, niet echt je 'natte' lip maar net erboven, op de grens waar je snor groeit, net dat 90° hoekske. Met excuses voor de vrouwelijke hoptelers.

Voelen aan de bellen zelf en zeggen dat ze knisperen is NIET genoeg. Het gaat om de kern van de bel. Voor het plukken geldt dat de bellen een goudgele gloed moeten krijgen op de buitenkant. Frisgroen is simpelweg niet rijp. Bruine stukjes is geen enkel probleem.

Ik droog 6 uur op 50 °C. Sommige soorten zijn dan flink droog. Maar andere zoals Centennial en Northdown, soms net niet. Centennial heeft een heel compacte dichte lichtgroene bel. Ze is heel gevoelig voor schimmel omdat het vocht niet gemakkelijk weg kan. Vooral niet te lang laten hangen. De warme lucht van de droger komt er maar moeilijk bij. Northdown heeft grote dikke bellen met veel 'vlees'. Die drogen langzamer vanwege hun dikke blaadjes.
Fuggles heeft een openstaande bel met 'dun' vlees. Al haast droog aan de plant, en valt gemakkelijk uiteen in heel veel losse blaadjes. Niet te laat plukken anders valt het echt uiteen.
Chinook is een langzame droger vanwege zeer grote bellen met veel groen, Cascade gaat sneller, het zijn smalle maar zeer lange bellen.
Afijn elke soort is anders. Meer info op aanvraag :-)

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 11-09-2019  23:50 uIk droog 6 uur op 50 °C.
Je zegt dat het vooral de diffusie is van vocht vanuit de steeltjes wat drogen bemoeilijkt. zou het dan niet beter zijn om eerst wat langer te drogen op bv 40 zodat de blaadjes droog zijn en het vocht uit het steeltje meer kans krijgt om naar buiten te diffunderen, maar met minder hittestress (verdampen van gewenste smaak/geur componenten)? pas het laatste stukje dan op 50 om het laatste restje vocht wat uit het steeltje is gekomen kwijt te raken ?
 

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 12-09-2019  08:08 uJe zegt dat het vooral de diffusie is van vocht vanuit de steeltjes wat drogen bemoeilijkt. zou het dan niet beter zijn om eerst wat langer te drogen op bv 40 zodat de blaadjes droog zijn en het vocht uit het steeltje meer kans krijgt om naar buiten te diffunderen, maar met minder hittestress (verdampen van gewenste smaak/geur componenten)? pas het laatste stukje dan op 50 om het laatste restje vocht wat uit het steeltje is gekomen kwijt te raken ?

Nee, omdat je dan toch meer aroma verliest. Hoe korter hoe beter. Het blijft een compromis.

hansHalberstadt

Beste is dus om 1x per jaar bier te brouwen met hop zo van de struik in de pan.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 11-09-2019  23:50 uSuper.

Doe je bovenlip, niet echt je 'natte' lip maar net erboven, op de grens waar je snor groeit, net dat 90° hoekske. Met excuses voor de vrouwelijke hoptelers.

Voelen aan de bellen zelf en zeggen dat ze knisperen is NIET genoeg. Het gaat om de kern van de bel. Voor het plukken geldt dat de bellen een goudgele gloed moeten krijgen op de buitenkant. Frisgroen is simpelweg niet rijp. Bruine stukjes is geen enkel probleem.

Ik droog 6 uur op 50 °C. Sommige soorten zijn dan flink droog.
Dank voor de uitgebreide uiteenzetting. Als mijn hop rijp is, haal ik na ieder uur een bel uit de droger, doe die in plastiek zakje en doe na 8 uur een vergelijkende liptest. Overigens vraag ik mijn vrouw dan om een second opinion.

Mijn hop is voor mij onbekend soort (tuincentrum), smaakt goed, voldoende lupine. Ik ga nog over naar bekend soort als ik mijn keuze heb bepaald. Heb maar plaats voor 1 struik.

pincopallino

 Tip van A3... jaren geleden. Hop drogen op natuurlijk wijze = 3/4/5/dagen op een rooster. 0,0 aroma verlies en kurk droog,
zo doe ik het ! Trouwens bij -18 graden kunnen er geen schimmels zich ontwikkelen, wel kunnen enzymatisch processen door gaan weliswaar heel langzaam.

ExPeteriment

De diffusie waar we het hier over hebben, heet bij planten capillaire werking, ook is er bladzuigkracht. Beide staan bij vorst stil. Neemt niet weg dat ik de bellen voldoende droog de vriezer in wil doen.

Een vraag: Als je de hop niet vacuüm verpakt in de vriezer doet, ben je dan aan het vriesdrogen?

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 12-09-2019  08:16 uNee, omdat je dan toch meer aroma verliest. Hoe korter hoe beter. Het blijft een compromis.

Citaat van: pincopallino op 13-09-2019  10:16 uTip van A3... jaren geleden. Hop drogen op natuurlijk wijze = 3/4/5/dagen op een rooster. 0,0 aroma verlies en kurk droog,


Zijn deze conclusies tegenstrijdig? Of is temperatuur toch een parameter waarmee je kunt optimaliseren.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2019  11:19 uZijn deze conclusies tegenstrijdig? Of is temperatuur toch een parameter waarmee je kunt optimaliseren.


Als je tevreden bent met het resultaat, dan is er geen tegenstrijdigheid ongeacht wat voor methode wordt toegepast. Uit ervaring heb ik gemerkt dat geforceerd drogen een X-aroma verlies heeft ten opzichte van natuurlijk/statisch drogen.

Rinus

Citaat van: pincopallino op 13-09-2019  10:16 uTip van A3... jaren geleden. Hop drogen op natuurlijk wijze = 3/4/5/dagen op een rooster. 0,0 aroma verlies en kurk droog,
zo doe ik het ! Trouwens bij -18 graden kunnen er geen schimmels zich ontwikkelen, wel kunnen enzymatisch processen door gaan weliswaar heel langzaam.
Als dat zo is dan zou ik zeggen temperatuur laag houden (30 ºC?) en de tijd dus langer (24 uur?)

beermenke

Hop in netje
Oude haardroger omgekeerd en in de kap de hop
Droger op laagste stand. Werkt formidabel

EBC

Indien natuurlijk drogen de beste manier was, dan zouden ze dat wel doen zeker?

CeesM

Citaat van: EBC op 13-09-2019  22:23 uIndien natuurlijk drogen de beste manier was, dan zouden ze dat wel doen zeker?
Wellicht in landen waar 12 uur per dag een felle hete zon staat. En met de bijpassende temperatuur te vergelijken met een voedseldroger. ;)

middelaersch

Citaat van: pincopallino op 13-09-2019  10:16 uTip van A3... jaren geleden. Hop drogen op natuurlijk wijze = 3/4/5/dagen op een rooster. 0,0 aroma verlies en kurk droog,
zo doe ik het ! Trouwens bij -18 graden kunnen er geen schimmels zich ontwikkelen, wel kunnen enzymatisch processen door gaan weliswaar heel langzaam.

Zo ga ik het ook doen!

Maar ik weet dat professionele hopboeren drogen in ovens bij 50 tot 55 graden.
Ik weet niet of ze dat doen omdat het beter is voor de kwaliteit, of omdat het sneller gaat.  :weetniet:
Dat laatste speelt voor ons hobbyisten natuurlijk geen rol.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 13-09-2019  22:23 uIndien natuurlijk drogen de beste manier was, dan zouden ze dat wel doen zeker?
duurt langer en tijd is geld. dus tijd versus kwaliteit als compromis?

ExPeteriment

We hebben het steeds over drogen van blaadjes en stelen, maar wat gebeurt er eigenlijk met de lupine? Toch de belangrijkste stof in hop. Moet die ook drogen of juist niet? Uitruil aroma versus bitterheid?

CeesM

Citaat van: ExPeteriment op 14-09-2019  14:31 uWe hebben het steeds over drogen van blaadjes en stelen, maar wat gebeurt er eigenlijk met de lupine? Toch de belangrijkste stof in hop. Moet die ook drogen of juist niet? Uitruil aroma versus bitterheid?
Het droogproces is er om de houdbaarheid te verlengen, net als alle andere soorten kruiden. Dat ook om het rottingsproces tegen te gaan.
Als het enkel om de lupine gaat, dan kan je proberen het van de bel te scheiden. Gezien dat een onbegonnen karwei is, laten ze de blaadjes en stelen er aan zitten.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 14-09-2019  16:55 uAls het enkel om de lupine gaat, dan kan je proberen het van de bel te scheiden. Gezien dat een onbegonnen karwei is, laten ze de blaadjes en stelen er aan zitten.
Nee hoor dat gaat heel simpel (simpel in de fabriek, maar thuis niet te doen) met vloeibare (kritische druk en temperatuur 73 BAR en 31 graden) CO2.
Daar lost de lupuline in op. Koolzuur laten verdampen en je houdt lupuline hars over.
bv https://fhsteinbart.com/product/CO2-hop-extract-100-grm-can-2/
alfazuurpercentage 61%. wat wil je nog meer.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 14-09-2019  19:31 uNee hoor dat gaat heel simpel (simpel in de fabriek, maar thuis niet te doen) met vloeibare (kritische druk en temperatuur 73 BAR en 31 graden) CO2.
Daar lost de lupuline in op. Koolzuur laten verdampen en je houdt lupuline hars over.
bv https://fhsteinbart.com/product/CO2-hop-extract-100-grm-can-2/
alfazuurpercentage 61%. wat wil je nog meer.
Nooit eerder gezien, dat is handig spul, geen filter problemen.
Nu nog verschillende aroma concentraten, en zou het spul wel 100% zonder toevoegingen zijn?
Overigens gaat het wel enigszins ten koste van de charme van het hobby brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 15-09-2019  09:35 uNooit eerder gezien, dat is handig spul, geen filter problemen.
Nu nog verschillende aroma concentraten, en zou het spul wel 100% zonder toevoegingen zijn?
Overigens gaat het wel enigszins ten koste van de charme van het hobby brouwen.
Er zitten geen toevoegingen in, puur extract. Op de ONK dag heb ik Brouwmarkt voorgesteld om het in het assortiment op te nemen in kleinere verpakkingen. Zouden ze naar kijken. Maar zo'n grote pot kopen en zelf herverdelen is ook te doen mocht Brouwmarkt er geen heil in zien. Vroeger hadden we Huisvlijt in den bosch (jaren 90) die verkochten het toen al op initiatief van Wriple-W waarbij een van onze leden (Sander Maassen) het spul herverdeelde in kleine glazen potjes. (verwarmen tot een graad of 50 dan wordt het vloeibaar, roeren en overschenken)
 

Rinus

Ze hebben eventueel ook kleine spuitjes van 10 mL. Waar zou je een grote hoeveelheid kunnen kopen in de EU zodat het prijstechnisch interessant is? Opnieuw verpakken is wel te doen.
Ik ga binnenkort voor het eerst mijn eigen hop oogsten, ben dus nog een beetje zoekende hoe dit het beste te doen. Tot nu toe kom ik niet verder dan gewoon drogen en vacuüm verpakken.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 15-09-2019  10:02 uEr zitten geen toevoegingen in, puur extract. Op de ONK dag heb ik Brouwmarkt voorgesteld om het in het assortiment op te nemen in kleinere verpakkingen. Zouden ze naar kijken. Maar zo'n grote pot kopen en zelf herverdelen is ook te doen mocht Brouwmarkt er geen heil in zien. Vroeger hadden we Huisvlijt in den bosch (jaren 90) die verkochten het toen al op initiatief van Wriple-W waarbij een van onze leden (Sander Maassen) het spul herverdeelde in kleine glazen potjes. (verwarmen tot een graad of 50 dan wordt het vloeibaar, roeren en overschenken)
 
Braumarkt heeft wel: Geïsomeriseerd hopextract, 1000 ml, wordt uit CO2-extract gemaakt en bevat uitsluitend Iso-alfazuren

Smaakt de lupine uit alle hopsoorten hetzelfde, alleen verschil in hoeveelheid en geven alleen de blaadjes en steeltjes de aroma/smaakverschillen?

Biertje1985

Citaat van: CeesM op 14-09-2019  16:55 uGezien dat een onbegonnen karwei is, laten ze de blaadjes en stelen er aan zitten.
Daar zijn oplossingen voor als Cryo Hops van Yakima Chief,
helaas in Nederland niet te krijgen, via Duitsland wel maar die shop vraagt heel veel verzendkosten. Zou mooi zijn als dit in een assortiment van een Nederlandse brouwshop zou komen, want het schijnt dat je er hele mooie IPA stijl bieren zonder grassigheid mee kan brouwen, In NL kan je als je zoekt wel T45 pellets vinden en daarbij is ook 55% van het groene materiaal uit de hop gehaald. Gewoon lupulinepoeder is wel verkrijgbaar in Nederlnad maar niet voor brouwtoepassing, maw je weet niet wat je krijgt.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 15-09-2019  10:45 uSmaakt de lupine uit alle hopsoorten hetzelfde, alleen verschil in hoeveelheid en geven alleen de blaadjes en steeltjes de aroma/smaakverschillen?

Lupuline is een verzamelnaam voor de stoffen die in de gele hopkorrels zitten. Het bevat honderden stoffen. Het bestaat uit alfa- en betazuren, essentiële oliën en taninen. Het vooral deze stoffen die de smaakverschillen geven.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 15-09-2019  21:35 uLupuline is een verzamelnaam voor de stoffen die in de gele hopkorrels zitten. Het bevat honderden stoffen. Het bestaat uit alfa- en betazuren, essentiële oliën en taninen. Het vooral deze stoffen die de smaakverschillen geven.
Dank je, ergens maar goed ook. Mijn oorspronkelijke vraag was of langer of korter drogen invloed heeft op de lupine. Ik vermoed dat er niet zoveel invloed is, omdat het een harsachtige substantie is.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 15-09-2019  23:16 uDank je, ergens maar goed ook. Mijn oorspronkelijke vraag was of langer of korter drogen invloed heeft op de lupine. Ik vermoed dat er niet zoveel invloed is, omdat het een harsachtige substantie is.
Maar er zitten ook essentiele olien in en die zijn deels vluchtig als ze verantwoordelijk zijn voor de hopgeur in je bier.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-09-2019  11:58 uMaar er zitten ook essentiële oliën in en die zijn deels vluchtig als ze verantwoordelijk zijn voor de hopgeur in je bier.

Klopt.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 11-09-2019  23:50 uSuper.

Doe je bovenlip, niet echt je 'natte' lip maar net erboven, op de grens waar je snor groeit, net dat 90° hoekske. Met excuses voor de vrouwelijke hoptelers.

Voelen aan de bellen zelf en zeggen dat ze knisperen is NIET genoeg. Het gaat om de kern van de bel. Voor het plukken geldt dat de bellen een goudgele gloed moeten krijgen op de buitenkant. Frisgroen is simpelweg niet rijp. Bruine stukjes is geen enkel probleem.

Ik droog 6 uur op 50 °C. Sommige soorten zijn dan flink droog. Maar andere zoals Centennial en Northdown, soms net niet. Centennial heeft een heel compacte dichte lichtgroene bel. Ze is heel gevoelig voor schimmel omdat het vocht niet gemakkelijk weg kan. Vooral niet te lang laten hangen. De warme lucht van de droger komt er maar moeilijk bij. Northdown heeft grote dikke bellen met veel 'vlees'. Die drogen langzamer vanwege hun dikke blaadjes.
Fuggles heeft een openstaande bel met 'dun' vlees. Al haast droog aan de plant, en valt gemakkelijk uiteen in heel veel losse blaadjes. Niet te laat plukken anders valt het echt uiteen.
Chinook is een langzame droger vanwege zeer grote bellen met veel groen, Cascade gaat sneller, het zijn smalle maar zeer lange bellen.
Afijn elke soort is anders. Meer info op aanvraag :-)
De oogst van dit jaar heb ik in de voedseldroger gedroogd op 50ºC gedurende 5 uur. De liptest met het hoekske gedaan, was droog. De bellen van mijn hop zijn redelijk los. Drooggewicht ca 1/4 van natgewicht.

De op de droger wachtende hop heb ik op horren "voorgedroogd".

Joreb

Dit jaar 250 gram gedroogd Chinook (2e jaars), wat een super plant! In tegenstelling van mijn Cascade dat maar 34 gram opleverde :(  (ik denk dat ik dat hopplant ga verwijderen)

Ik gebruik altijd de laagste stand a la 45 graden (kan niet lager) gedurende 6 uur! Werkt prima! Daarna seal ik het en administreer ik het met gewicht met datum.


Jeroen76

Cascade is bij mij juist de plant die een megaoogst geeft. Vind de Cascade ook een heerlijke hop. Misschien kun je hem dit najaar of voorjaar eens opgraven en voorzien van nieuwe grond, dat werkt bij mij meestal prima. Zo verjong je de plant ook door oude dikke wortelstokken te verwijderen

Gr. Jeroen


Larsje40

Ik lees met zeer veel interesse dit forum. Ik heb zelf vorig jaar een plant Nordbrau geplant (wist toen nog niet eens dat ik nu dit jaar bier wil gaan brouwen hahaha). En weet ook niet of dit een beetje een goede hopsoort is om mee te brouwen!

Wat ik me nog wel afvraag: Als er dit jaar mooie hopbellen aan komen en ik ze geoogst heb. kun je ze dan inderdaad het beste meteen meteen drogen en dan vacuum verpakken en in de diepvries bewaren?

En de volgende vraag: Op de hop die ik koop staat altijd het percentage alfazuur vermeld. Ook in BrouwHulp moet je dit invullen zodat de juiste berekeningen gemakt kunnen worden. Nu vroeg ik me af of jullie zelf dit alfazuur percentage bepalen? En zo ja, hoe doe je dit dan?

THNX

gr.

Larsje

L.win

Northem brewer is jou hop, heeft een alfazuur van 7-11%( wiki). De alfazuren kun je laten meten bij mensen met juiste apparatuur en knowhow.

Na je oogst kun je er direct vers mee brouwen (heb je wel meer nodig).
Of drogen, vacuüm trekken in in de vriezer bewaren.

Jacques

Citaat van: L.win op 10-05-2020  20:54 uNorthem brewer is jou hop, heeft een alfazuur van 7-11%( wiki). De alfazuren kun je laten meten bij mensen met juiste apparatuur en knowhow.

Na je oogst kun je er direct vers mee brouwen (heb je wel meer nodig).
Of drogen, vacuüm trekken in in de vriezer bewaren.

De vraag hoe je het alfzuurpercentage bepaalt van zelfgekweekte hop is diverse keren aan bod gekomen op dit forum.

Als je met de zoekfunctie zoekt naar "alfazuur bepalen" vind je vrij snel het topic Bepalen alfazuurgehalte zelf gekweekte hop.
Er zijn meer topics waar dit onderwerp aan de orde is geweest zoals Alfazuur meten van eigen hop. Als je wat verder zoekt vind je meer topics...  :)

Larsje40


Heuvinger brouwerij

Citaat van: L.win op 10-05-2020  20:54 uOf drogen, vacuüm trekken in in de vriezer bewaren.
Met een kitspuit en een stukje rioolpijp kun je de gedroogde hop heel goed samen persen.

middelaersch

Citaat van: Larsje40 op 10-05-2020  20:36 uEn de volgende vraag: Op de hop die ik koop staat altijd het percentage alfazuur vermeld. Ook in BrouwHulp moet je dit invullen zodat de juiste berekeningen gemakt kunnen worden. Nu vroeg ik me af of jullie zelf dit alfazuur percentage bepalen? En zo ja, hoe doe je dit dan?

Ik denk dat dit een goede benadering is:

Citaat van: EBC op 01-10-2010  10:34 uKijk naar wat een hopsoort in de commercie aan alfazuren heeft. Dat is gemakkelijk te vinden op internet. Ga dan tegen 80% van de hoogste waarde zitten. Dan kan je nooit te bitter bier krijgen. En in mijn ervaring is het dan precies goed.

Er is dus niks ingewikkelds aan.

De IBU waarde van je bier blijft een enorme schijnzekerheid.

Vergeet niet dat de meeste mensen een verschil van minder dan 5 IBU niet kunnen proeven, dus zo nauw komt het niet...

Larsje40

Thnx allemaal voor de reacties!!

Jeroen76

Helaas ervoor moeten kiezen om mijn hopplantage te beëindigen en dus nu een splinternieuwe droger over. Indien er interesse is hoor ik het graag. Zal hem ook op het prikbord zetten. Het is er 1 van de Lidl 1 keer gebruikt

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=37109.msg600951.msg#600951

Gr. Jeroen

BB-Moods

Mijn eerste Hop voor 2020 is klaar om te drogen (zie foto).
Mijn droger heb ik zojuist aangezet. Over ca 10 uur is het droog (van 24,5 % naar 8,5% DS)




brouwerwaldonk

Elk uur de onderste schaal naar boven zetten dan zijn ze allemaal even droog.

ExPeteriment

Citaat van: BB-Moods op 11-09-2020  22:25 uMijn eerste Hop voor 2020 is klaar om te drogen (zie foto).
Mijn droger heb ik zojuist aangezet. Over ca 10 uur is het droog (van 24,5 % naar 8,5% DS)



Wat doet de Arduino, extra temperatuurmeting? Zo ja, wijkt die af van de meting van de droger!

Edit, ik zag te later dat het antwoord in hopoogst staat. Mooi, gewichtsverloop meten, was mij ook bevallen en geeft indicatie als het drogen ten einde raakt.

HarryL

Ik ga dit jaar voor het eerst zelf hop drogen.
Ik heb op mijn voedseldroger 2 standen 1 en 2, geen idee wat de temperatuur op de standen is. Gemeten, stand 1 is 50 graden, stand 2 is 60 graden.


Maar is het handig om
  • Elk uur de plateautjes om te wisselen (ivm gelijkmatige droging)
  • De 4 uur aan te houden wat ik hier in dit topic teruglees?

ExPeteriment

Citaat van: HarryL op 31-08-2021  10:42 uIk ga dit jaar voor het eerst zelf hop drogen.
Ik heb op mijn voedseldroger 2 standen 1 en 2, geen idee wat de temperatuur op de standen is. Gemeten, stand 1 is 50 graden, stand 2 is 60 graden.


Maar is het handig om
  • Elk uur de plateautjes om te wisselen (ivm gelijkmatige droging)
  • De 4 uur aan te houden wat ik hier in dit topic teruglees?
Baat het niet, dan schaadt het niet. In mijn geval was ik niet altijd in de buurt voor wisselen en hield ik voor de zekerheid 4 uur aan. Ik heb geen verschil tussen plato's (bekend woord) ervaren. De kolom is als een schoorsteen, ik denk wel dat onderaan het eerst droog is. De weegmethode pas ik niet meer toe. 4 uur en klaar.

HarryL

Citaat van: ExPeteriment op 31-08-2021  13:50 uBaat het niet, dan schaadt het niet. In mijn geval was ik niet altijd in de buurt voor wisselen en hield ik voor de zekerheid 4 uur aan. Ik heb geen verschil tussen plato's (bekend woord) ervaren. De kolom is als een schoorsteen, ik denk wel dat onderaan het eerst droog is. De weegmethode pas ik niet meer toe. 4 uur en klaar.

Dat is ook weer zo :-)
4 uur er in, vacumeren en in de vriezer is mijn plan :-)

ExPeteriment

Citaat van: HarryL op 31-08-2021  15:40 uDat is ook weer zo :-)
4 uur er in, vacumeren en in de vriezer is mijn plan :-)
Voor het vacumeren pers ik de bellen in een koker, anders zit je een heel luchtige massa in een zak te frutselen. Als het echt droog is, is er van proppen geen sprake, veert steeds weer terug.

hansHalberstadt

Citaat van: HarryL op 31-08-2021  15:40 uDat is ook weer zo :-)
4 uur er in, vacumeren en in de vriezer is mijn plan :-)
in de vriezer is het vochtpercentage niet van belang, maar als je gaat vacumeren en het vochtpercentage is nog niet zodanig laag dat schimmels een kans krijgen dan gaat het alsnog schimmelen bij temperaturen boven 0 want vacumeren is meestal niet echt vacuuum. (Heb ik zelf ervaren met hop waarvan in dacht dat die droog was na 4 uur drogen met lucht van 50 graden)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.