Even voorstellen: Patrick en Bert

Gestart door guest13544, 20-07-2018 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guest13544

Ha Brouwers,

Ik ben Patrick (30) en ik brouw samen met mijn schoonvader Bert (59). We wonen in Drunen en Waalwijk.

In 2015 zijn we gestart met brouwen. Met jullie hulp/kennis hebben we een aantal leuke biertjes gebrouwen vanuit blik. Echter, door jullie enthousiasme over moutbrouwen zijn we al snel hierop overgestapt. Inmiddels is onze set compleet. We brouwen met pannen op een gasbrander in onze garage. Daarnaast gebruiken we een JAVAL-filter, een vergistingskast en natuurlijk BrouwHulp.

Onze capaciteit is 20 liter en dit is meer dan voldoende. Meestal een kratje voor onszelf en een kratje voor friends & family. Hiermee maken we hen blij, hebben we een bijdrage in de kosten, zijn we sneller door de voorraad heen (dus kunnen we meer brouwen  ;)) én halen we feedback op om onze recepten te verbeteren. We denken er over na om vanaf volgend jaar ook eens mee te doen aan een wedstrijd.

Zoals gezegd zitten we sinds 2015 op dit forum, maar alleen als lezers. Het lijkt ons leuk om nu ook wat actiever te worden.

Groet!

Patrick en Bert

Johan_vL

Hoi Patrick en Bert, Welkom als actieve leden, ben benieuwd wat jullie zoals gebrouwen hebben afgelopen jaren en wat de absolute topper was? :brouwen:

guest13544

Ha Johan, leuke vraag.

Ondanks dat we al een aantal jaren brouwen hebben we nog niet heel veel brouwsels gemaakt. Best een drukke periode achter de rug, dus weinig tijd gehad. Daarnaast hadden we een stelregel gelezen van over minimaal 1 week laten staan per % alcohol. En door langer rijpen zou het nog beter worden. Hierdoor hebben we best lang gewacht tussen de verschillende brouwsels, want dit rijpen deden we in onze vergistingskast.

Inmiddels een nieuwe strategie bedacht. Niet standaard alles lang laten staan, want sommige bieren waren jonger lekkerder dan ouder. Daarnaast niet alles voor onszelf, zodat we er sneller doorheen zijn en meer ruimte hebben. En wegzetten in de kelder is ook prima, het hoeft niet van begin tot eind in de vergistingskast te staan.

De bieren die we gebrouwen hebben zijn meestal wat zwaarder. Vooral de Belgische soorten als sterk blond, tripel en quadrupel vinden we heerlijk. Naast deze Belgische soorten hebben we ook meerdere tarwebieren gebrouwen. En zo komen we bij onze topper. Een recept voor een dunkel weizen, maar door verkeerde software instelling over de verdamping veel te weinig wort met een veel te hoog SG. Het concept van aanvullen met water snapten we nog niet. Al met al was het recept mislukt, maar het bier was GEWELDIG! Helaas slechte metingen uitgevoerd, dus kan het niet reproduceren  :huilen:

Johan_vL

Zeg je, dat je eigenlijk een hele zware (alc. %) dunkel weizen hebt gebrouwen? Weet je het start en eind sg ?

guest13544

Klopt, een hele zware.

Zoals ik al zei, ik heb helaas geen gegevens meer. Sowieso slecht bijgehouden, maar door een computercrash alles kwijt.

Het recept was geïnspireerd op:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26089.msg399613.html#msg399613

Het alcoholpercentage lag echter in de 8% na toevoeging bottelsuiker.  :nut:

Jacques

Hallo Patrick,

Misschien is het een idee als jullie met zijn tweeën een keer bij Amateurbierbrouwersvereniging De Roerstok komen kijken. Dat is een actieve club van hobbybrouwers. Vanuit Waalwijk bij je snel bij de locaties waar de verenigingsavonden worden gehouden. Het is nu zomerreces. In september zijn jullie van harte welkom.

guest13544

Ha Jacques,

We hebben geen idee wat we van zo'n avond moeten verwachten. Maar leuk lijkt het ons wel!

Als we een keer willen komen, hoe werkt dat? Moeten we ons aanmelden?

Jacques

Citaat van: Maas Brouwers op 21-07-2018  22:17 uHa Jacques,

We hebben geen idee wat we van zo'n avond moeten verwachten. Maar leuk lijkt het ons wel!

Als we een keer willen komen, hoe werkt dat? Moeten we ons aanmelden?

Je kunt gewoon vrijblijvend een avond komen kijken. Het beste even een mailtje te sturen aan de secretaris van De Roerstok.

Bertje Bier

Citaat van: Maas Brouwers op 20-07-2018  10:29 uHa Brouwers,

Ik ben Patrick (30) en ik brouw samen met mijn schoonvader Bert (59). We wonen in Drunen en Waalwijk.

In 2015 zijn we gestart met brouwen. Met jullie hulp/kennis hebben we een aantal leuke biertjes gebrouwen vanuit blik. Echter, door jullie enthousiasme over moutbrouwen zijn we al snel hierop overgestapt. Inmiddels is onze set compleet. We brouwen met pannen op een gasbrander in onze garage. Daarnaast gebruiken we een JAVAL-filter, een vergistingskast en natuurlijk BrouwHulp.

Onze capaciteit is 20 liter en dit is meer dan voldoende. Meestal een kratje voor onszelf en een kratje voor friends & family. Hiermee maken we hen blij, hebben we een bijdrage in de kosten, zijn we sneller door de voorraad heen (dus kunnen we meer brouwen  ;)) én halen we feedback op om onze recepten te verbeteren. We denken er over na om vanaf volgend jaar ook eens mee te doen aan een wedstrijd.

Zoals gezegd zitten we sinds 2015 op dit forum, maar alleen als lezers. Het lijkt ons leuk om nu ook wat actiever te worden.

Groet!

Patrick en Bert

Altijd al gedacht dat hier "stillen "aanwezig waren. 8)

MikeG

Citaat van: Bertje Bier op 22-07-2018  15:02 uAltijd al gedacht dat hier "stillen "aanwezig waren. 8)

Hou ze in de gaten...  :lol:

Welkom Patrick en Bert!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.